| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mår min motor? (haft för högt oljetryck)
|
6 besök senaste veckan (18621 totalt) |
|
Jag kör en kugghjuls torrsumpspump till någon cheva smallblock (den satt på någon buick 6a)
på min Alfa fyra, utväxling 2:1. När jag använde 10-60 olja gick inte oljetrycket att justera ner tillräckligt utan jag fick montera en bypass för att nå drygt 1bar/1000rpm. Bytte senare till 5-40 (och ett inline oljefilter iof) och då blev oljetrycket ok (med varm olja, blir fortfarande högt oljetryck med olja <70 grde). Har tillverkaren någon rekommendation på utväxlingen? Spekulerar man fritt bör det minst kräva 20-30% överlast för att skada givaren och det dubbla för att den ska börja läcka. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
|
tack för input.
Jag har 1.75:1 i utväxling i dagsläget. Har googlat lite motorer i helgen, och generellt verkar de stora pojkarna (nascar och andra V8-serier) ha betydligt högre utväxling än så. Tittar man på motorn nedan är mitt drev på torrsumpen mycket mindre. Det ser ju snarare ut som 3:1 med tanke på det lilla drevet på veven. Visserligen befinner de sig nog på ett genomsnittligt varvtal som är betydligt högre än min motor, men det bör ju inte påverka saken. Tillverkaren listar inte ens en e-mailadress på sin hemsida.
Har försökt ringa dem utan framgång också, men får väl fortsätta försöka.
https://www.roushyatesparts.com/v/vs Ska som sagt provtrycka reduceringsventilen, men jag misstänker att jag behöver ännu större remhjul på pumpen... Reduceringsventilen kan nog bara hantera ett visst överflöde och därefter blir det fullt spett genom hela systemet. |
|
Trycksteget provkört. Det var både bra och dåligt. Dåligt är att det fungerar, vilket innebär att man får felsöka vidare. Bra var att det fungerar.
Det var lufttätt utan problem, inte en tillstymmelse till pys. Mjuk och fin rörelse också, inget som kärvar - höjde man trycket lite, rörde sig kolven motsvarande. Någonstans vid 4 bar ungefär öppnade fjädern som den skulle. Lägre inställning resulterade i öppning vid två bar ungefär och högre inställning gick öppnades den inte vid 8 bar (vilket var maxtryck i systemet där den provades). Med andra ord funkar det precis som det ska.
Jag ska försöka kontakta Barnes och be dem rekommendera en utväxling för pumpen. Den måste vara kraftigt feldriven just nu. Hoppas de svarar på faxen.
Det enda andra jag kan komma på, är att filtret på något sätt har blockat flödet. Men det borde ju synas på lagren att flödet blockats... Om ett lager skulle sitta fel i motorn, tex vid kamaxeln, hade det ju ändå inte blivit det enorma övertryck som jag haft problem med.
|
![]() |
Skruva banåkabil
Hur mår min motor? (haft för högt oljetryck)
|
6 besök senaste veckan (18621 totalt) |