Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 19732 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Jag tycker nog att tre skärmar gör mer för inlevelsen än verklighetskänslan. Den kommer nog fortfarande mest från ratten, tror jag.
Nu blev man allt bra avundsjuk... ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
Re:
Som referens kan jag säga att han är mycket snabb på de virtuella banorna också. Jäklar vilket old school-tangentbord du har Niklas ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
Re:
Vad snälla ni är. ![]() Jupp. IBM Model M. Tillverkat 1992. Väger över 2 kg och stabilt nog att klubba säl. ![]() _________________ ![]() |
Re:
Mjukvarumässigt är faktiskt inte skillnaden särskilt stor. Det handlar ofta om anpassningar av de kommersiella lösningarna.
Håller med dig. När man vant sig vid att tolka signalerna så är den upplevda skillnaden ganska liten. Kanske är annorlunda för mig som körde sim innan jag körde bana på riktigt. På den tiden körde jag mycket LFS och min första upplevelse på bana var just hur likt det var. Mycket satt redan i ryggraden när det kommer till hur mycket man skulle styra mot osv. _________________ Martin Öberg ![]() |
Re:
Vaknade tidigt idag och kunde inte somna om så jag gick upp och tog några varv runt Mugello. Jag gillar att köra även de långsammare bilarna, de som kanske påminner mest om det man faktiskt själv har kört på bana. Inga helt perfekta varv men det är också lite poängen att visa hur de där små nyanserna finns precis som på riktigt. Ibland missar man apex med några decimeter osv. _________________ Martin Öberg ![]() |
Ni som kör simulator, kör ni för att bli bättre i verkligheten eller för att simulator är kul?
Själv kör jag på bana för att det är kul, att jaga sekunder är inte så intressant för jag tar aldrig tid. I simulator tycker jag att nästan allt som är kul med bana saknas. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
Re:
det är en av dom största nackdelarna med simulator..... finns ju inga konsekvenser ![]() det är ju bara trycka på resetknappen...... så körningen blir ju inte lika på grund av det faktumet enbart. vilket märktes tydligt när vi körde SLC race på finalfesten på Olearys simulatorer.... hade det körts likadant på banan i verkligheten så hade vi haft ex antal personer på sjukhuset och för att inte tala om kostnader i totalförstörda bilar ![]() körtekniken däremot, visst finns det likheter men helt sann bild gav det inte..... dom som tränar sim slår dom som är snabbare i verkligheten.... så för att bli riktigt snabb på båda så måste man träna på båda..... räcker inte vara snabb bara på ena oavsett om det är verklighet eller sim.... även om det finns såklart en del gratis att ta med till andra om man är bra på ena.. men inte helt och hållet översättningsbart tror jag. |
Re:
För min del är det för att det är kul.
Ja, det är nån av de där titlarna. STCC-spelet hade alla de där banorna och det finns någon variant av Race/GTR som har med allt det där innehållet. _________________ Martin Öberg ![]() |
Re:
För att det är roligt! ![]() Personligen är jag övertygad om att simulatorkörning bidrar till att jag utvecklas som förare i verkligheten. Även omvänt, att ha kört en bana i verkligheten gör att jag förbättrar mina resultat på samma bana i simulator. Just nu tycker jag Assetto Corsa är riktigt bra. Provade karriärläget före jul vilket leder en till att prova bilar som man kanske inte annars skulle köra. Formula Abarth var inget som intresserat mig tidigare men det var ju riktigt skoj, och toksvårt! Sen har jag försökt öva tå/häl med E30 M3 DTM. Väntar med spänning på kommande DLC med ny laserskannad nordslinga. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
Re:
Den där typen av formelbilar är riktigt roliga. Särskilt när man börjar köra mot andra. Det gäller att våga hålla fullt genom svängarna, ofta går det att köra mycket fortare än man tror.
När jag kört bana första gångerna märkte jag verkligen jätteskillnad i simkörandet. _________________ Martin Öberg ![]() |
Jag har kört en hel del simulator på pc, främst Race07 och dess expansioner. Där finns ju majoriteten av de svenska banorna med STCC-bilar samt att det går att modda in en hel uppsjö med andra banor och bilar. Det är svenska spelstudion Simbin som ligger bakom dessutom.
Vet förövrigt att de hållt på att utveckla ny grafikmotor för framtida spel men längesen jag hörde någonting från dom nu. Datorn har jag lagt en del pengar på så det går att köra snudd på max grafik i dagens spel vilka ser ruksigt bra ut. Race07 bygger ju på en grafikmotor som kom 07-08 nånting. Det har hänt en del bara sen dess. Ratt och pedaler kör jag med Logitech G27 som länge varit i framkant på marknaden. De börjar dock få konkurrens nu och det optimala vore ju att släppa en enhet som kan funka med alla plattformar dvs PC, PS4 och Xbox One. Ska till att prova Asetto Corsa nu i helgen om tiden räcker samt Project Cars ser också ut att bli väldans snyggt senare i år. Dock så ser jag hellre en bra körkänsla där man kan t.ex kan hålla snygga bredställ genom kurvorna utan att snurra runt direkt än 100-procentig grafik. Minns att jag försökte köra Gran Turismo 4 eller 5 för några år sen som folk då hyllade för körkänslan. Jag stängde av efter 30 minuter. Fick inte alls till de fast jag hade ratt och pedaler. Kanske för att jag vant mig för hårt vid känslan i Race07 av hur bilen skulle svara?! Provade även Forza 5 på Xbox One förra helgen med en annan setup ratt och pedal från Thrustmaster. Helt omöjligt för mig att hänga på övriga bilar på svårighetsgrad medium med en Nissan Silvia S15. Fick fega ordentligt i kurvorna och blev omkörd för såfort det blev yttepyttelite för mycket sladd på baken så snurrade bilen. Försökte gång på gång lära mig balansen och styra med gasen men antingen slog det runt eller så gick det rakt dit hjulen pekade och man åkte av. För mig är det viktigt att det går att köra bilen någorlunda från början även om man är nybörjare på ett spel annars tröttnar jag direkt. Provade även att köra med kontroll och det vill jag inte ens diskutera. Angående likheten mellan simulator och irl saknar jag större erfarenhet av bankörning änsålänge MEN; När jag var och tog SBF licens i höstas på Knutstorp som jag nött ex antal tusen varv på i Race07 slog det mig när vi gick banan hur man verkligen känner kurvans banking. Något du aldrig får genom ett spel om du inte köper eller bygger en riktigt överseriös simulator men hydraulik etc. Det och G-krafter. Man förlitar sig helt genom rattens force feedback om hur bilen kränger och genom ljudet i högtalarna. Däremot är det med dagens teknik och framförallt grafik ett superbt sätt att lära sig nya banor och få bra hum om idealspår redan innan man kommer dit. En hyfsad dator får du för, säg 4-5 tusen spänn, ett Logitech G27 system går på 2. Kan väl lägga till ca en femhundring per nytt spel man köper också. Fördelen är ju att du slipper ligga i ett kallt garage såhär års och skruva dig tokig, köpa en bil, köpa massa dyra delar till bilen, köpa bensin, betala licenser och avgifter till arrangörer etc. Sammanfattningsvis kan ju aldrig en simulator slå verkligheten men det kan såklart underlätta att få träna inför en riktig körning eller så har man kanske inte kunskapen/ekonomin till att bygga riktig bil. Då får man helt enkelt nöja sig med det näst bästa ![]() _________________ Stefan Erlandsson Bmw 323ti E36 Compact -99 |
Re:
Simbin har kursat. Numera sköts spelen av Sector 3 Studios som egentligen är en ombildning av Simbin. Raceroom använder nya motorn: http://game.raceroom.com/ Så ny är motorn tyvärr inte längre. Den utvecklades när jag jobbade på Simbin och det börjar bli ganska många år sedan nu. _________________ Martin Öberg ![]() |
Hittade inget bra alternativ i röstningen men valde tillslut "Nej, inköpskotnaderana är för höga".
Jag tycker att all övning är bra övning och hage gärna haft en sim rigg. Nu anser jag inte 7000:- är mycket pengar för vad man får. Speciellt om man ställer det mot vad den riktiga racingen kostar. Däremot har jag ett annat dilemma, tid (jag reser mycket i jobbet). Jag gissar att jag nog hade haft fler bandagar IRL än tid i en simulator. Ur den aspekten tycker jag det blir dyrt med tanke på hur lite den hade brukats. Då känner jag hellre för att ta den slanten och köpa prylar till räsern eller göra en extra körning eller gå en förarkurs. Så det bottnar nog i prioriteringar tror jag. Hade jag inte haft räsern hade läget varit annorlunda. Själv kör jag Real Racing3 på min mobil för att få mitt bilspelbehov uppfyllt, och där har jag lagt måånga timmar ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Re:
Ärligt talat... Jo, lite. Jag förstår vad du menar. Jag kör nästan aldrig själv. Vi är ett gäng som brukar rejsa mot varandra i en serie varannan onsdag. När man sitter med Team Speak och snackar skit samtidigt som man kör och rejsar mot varandra är det sjukt kul. Men sitta och nöta själv har jag i princip slutat med. På samma sätt kan jag tänka mig att banträffar där man kör helt ensam och inte har någon att prata med i depån skulle vara klart tråkigare. _________________ ![]() |
Jag fick nytändning på simracing efter att ha inhandlat en Oculus Rift.
Oculus rift är VR, dvs full 3d, inlevelsen är total eftersom varje huvudrörelse blir naturlig, tyvärr går det inte att visa er hur det känns eftersom ni tittar på en 2d skärm ![]() |
Re:
Det här verkar ju heltgrymt. Jag har grymma pedaler och ratt osv men ändå aldrig riktigt fastnat. Kanske är det VR som saknas för att hooka upp! Hur funkar den, antar att den inte pluggar in som en vanlig skärm utan behöver spel som är utvecklade för den? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
Re:
[quote="GustafB"]
Spelen behöver vara anpassade, men den funkar som en skärm. Och det är fortf en product under utveckling, men redan ger den enorm mkt roligt. https://www.oculus.com/ https://www.youtube.com/results?sear |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 19732 besök totalt |