Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 8 besök senaste veckan (19500 totalt) |
Jo, men det är de vridande krafterna jag pratar om. Man skulle ju kunna tänka sig ett teoretisk fall när hela bilen i princip vilar på ena framhjulet under full broms. Eftersom man då har väldigt stor normalkraft så får man även en stor friktionskraft, även om friktionskoefficienten minskat.
I ett mer praktiskt fall kan man ju tänka sig att man bromsar i nedförsbacke och samtidigt styr in i en kurva. Om framhjulen då befinner sig plant, eller kanske t.o.m. i en övergång till uppförsbacke, men bakhjulen en bit upp så får man ju en ökad belastning på framhjulen, speciellt om man samtidigt svänger. Visst får man en kraft som inte enbart är riktad i hjulets längsriktning, men om man t.ex. bromsar ända till apex i en doserad kurva så kan det ju hända att kraften går mer i hjulets rullriktning och där brukar man även kunna ha fenomenet med att ha bakhjulen är högre än framhjulen, samtidigt som framhjulen står plant. Eller om man t.ex. kör ner i en svacka eller större grop, då kan man också få lite ökad friktionskraft. Jag ville bara säga att säkerhetsmarginalen känns inte så där jättestor, men å andra sidan är det inte enbart friktionen mellan hjul och nav som håller emot. Förresten är det ju en och annan som tappat hjulet... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
ledsen att jag har kännedom om ett flertal haverier med avslagna hjulbultar, både på egen och kunders bilar och vad ni än kommer fram till (era formelonanister
![]() ![]() ett tänkbart scenario är ju att fälgen börjar röra sig (om än mkt lite) och konorna så sakteliga börjar ge med sig i aluminiumet och voila! fälgens friktion är putsväck och krafterna har fritt spelrum att skjuva av bultarna. att räkna hållbarhet, innebär ju att man måste ta till sig alla parametrar. har ni med magnus potthål??. har ni med att halva sveriges befolkning verkligen gått på bosse bildoktorns idiotförslag med kopparpasta på friktionsytan?? har ni med att halva sveriges befolkning på allvar tror att man ska dra med samma moment som plåtfälgarna och inte med 100-140Nm som det står i alla instruktioner som medföljer fälgarna som kunderna får vid köp??. det finns så mkt mer att lägga in i tankarna än enbart det rent matematiska (som fuling fysiskt har övertygat mig om att det faktiskt fungerar för det mesta ![]() era uträkningar är ju korrekta (jag är inte en teoretiker utan en trial and error-ingenjör ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
När det gäller den vridande kraften när man bromsar har jag svårt att se att det skulle hjälpa med ett korrekt navcentrum, eftersom det mest tar emot radiella(upp-ned-fram-bak) krafter. Men om man får lite obalans av ett ocentrerat hjul så kan man ju få impulskrafter("stötande" krafter) som är mycket större än den statiska belastning man får av den tyngd som vilar på hjulet.
Utmattningsskador p.g.a. pulserande belastning går det häpnadsväckande bra att räkna ut, förutsatt att man vet belastningen förstås. Flygplansindustrin är väldigt bra på sånt. Där har man ju även minst ett flygplan i en testrigg som hela tiden utsätts för belastningar som gör att det ligger flera år framför det flygplan i flottan som gått längst, vilket gör att man oftast upptäcker fel i tid och ser även om de beräknade livslängderna stämmer. Undrar om bilindustrin har nåt sånt också för alla sina modeller? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
Jag ger mig ur och jävlar på att OM hjulskruvarna/muttrana är ordentligt dragna så håller det utan centrumstyrning, men så fort de inte är dragna så så får vi tjuv och böjspänningar i skruvarna. Och även då den dulserande belasting Anders bubblar om när hjulet roterar och navet inte ligger i centrum längre.
Men skruvarna går av vid broms eller ax. En 8.8 skruv har en brottgräns på 800N/mm2(drag) och tjuvbrottbränsen är ca 460N/mm2. En M12 har en inner aria på ca 84mm2. Så 4*84*460 -->154560N --> ca 154kN och jag behövde 20,6kN. Men om nu hjulet sitter löst så får vi en slagande kraft vid broms som är större än den statiska(20,6) som jag har räknat med hitils. Även nu med centrumstyring så får vi ett roterande glapp, allså bättre med centrumstyring, som med tiden kommer skicka hjulbultarna till de sälla jaktmarkena. Lägger vi nu dessutom till påtthål, kurbs och annat elende är vi riktigt på hal is. slutkomentar: Centrumstyring är bra och den skall inte vara en plastring. Förutsättinga för att ha hjulet kvar på bilen är att skruvarna/muttrarna är ordentligt dragna. Är de inte dragna så är det en tidsfråga innan man tappar hjulet med eller utan centrum styrning. _________________ Johan Sjölinder |
[quote="AndersYHur hög blir skjuvbelastningen vid icke åtdragna skruvar då? Blir väl någonstans lite drygt 40 MPa. Vad klarar de?[/quote]
Tillåten spänning i drag räknas ut så här (skjuv blir lite annorlunda): 8.8 skruv => 800 MPa i brottgräns, 0.8* 800 = 640 MPa i sträckgräns 10.9 skruv => 1000 MPa i brottgräns, 0.9* 1000 = 900 MPa i sträckgräns 12.9 skruv => 1200 MPa i brottgräns, 0.9* 1200 = 1080 MPa i sträckgräns _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 8 besök senaste veckan (19500 totalt) |