Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Cosworth -93
<<   1, 2
23011 besök totalt
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Igårkväll var jag nere pch flyttade ner ratten. Förra året hade jag bekymmer med axlarna när jag körde längre stunder. Ratten pekade helt enkelt för myclet uppåt. Fick svetsa på två nya infästningar och svarva två distanser, nu är det fixat.
Ser ut såhär:

Och här är en bild på varför jag inte kunde/kan få igenom bältet:

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Mycket stiligt bygge! Gillar verkligen dessa escorter och det du gjort med den!
Satt och funderade över ditt motorkoncept, och såg du funderar på BW EFR turbo.
Tänkte om du inte redan läst min tråd så har jag precis bromsat min cosse ybb motor med just en BW EFR 6758 ar0.64. Jag vet inte vad du har för effekt/vrid mål, mitt var 400hk på hjulen med mycket snabb respons. Resultatet blev över förväntan!! EFR is the SHIT!!
Med dina delar gissar jag att 500hk på E85 måste vara en baggis, beroende på kamval.


Mitt recept är som följer:

Portad 2wd topp med dubbla ventilfjädrar.
Original ybb underdel med 4,3kg crmo svänghjul.
Ybb insugs runners med egen plenum på 4 liter. org weber spjällhus.
Extremt kort grenrör med längsta rör 280mm. 42mm dia
Enem P14 hydralkammar med justerbara kamdrev.
Varvspopp satt till 7500rpm.
Körs på E85.

Notera: Två mappar gjordes. En med 1,4bar laddtryck över hela registret, och en med rak vridkurva för bättre körbarhet. Båda mapparna sänkte vi till 1,2 bar efter 7000rpm för att hålla ner avgasmottrycket. Bra att veta är att jag kör med EN racekat som skapar mycket motstånd och är på gränsen till för liten (två hade nog varit bättre). Så jag tänkte att detta kan vara till lite hjälp när du väljer turbo. Jag är mer än nöjd med min EFR6758 då den ger fantastisk respons. Men siktar du på mer varv eller effekt än jag är nog en efr7064 eller dyl ett bättre val då avgashuset flödar lite mer. Men med lite långsammare spool.



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Inte matchportat dina runners alls då?

Att döma på kurvan du visar upp så ser bilen oerhört lättkörd och rapp ut.

Tusen tack för dom varma kommentarerna, kan bara säga det samma till dig. Fruktansvärt kär i dom gamla Escorterna! Hur tycker du det är att köra H-låda med så lätt svänghjul? Tappar du inte mycket varv som satan medans du kopplar, ska växla osv? Vart köpte du det någonstans?

Jag kommer lägga mig på 550-600hk gissar jag, varvstopp på 8500-9000, har inte bestämt mig än, det återstår att se när allt är ihop och det är dags att mappa

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Har pillat lite på tanken jag håller på att bygga. Blir 2mm rostfritt och 60L + Nuke's 3L catchtank. Inne i tanken kommer det finnas en liten ficka där bränslepumpen kommer vara, lite som en catchtank inne i tanken så att matarpumpen alltid har bränsle och inte går torr.


Sen gjorde jag tankarmaturen färdig också. En Walbro 450 ska sitta i tanken. Svarvade en nippel till slangen och svetsade dit den samt två AN-kopplingar. Får se vad jag ska pilla med imorgon.


_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
VC-Racing har gått in som sponsor i projektet. Vi bugar och bockar för detta, alla bränsle, oljor, förarutrustning samt interiörsgrejer kommer komma från VC-Racing. Har haft väldigt mycket med honom att göra redan och det är en kille jag kan rekommendera varmt.
Nu ska jag ner till garaget och pilla lite på bilen, får se vad jag ska göra

http://www.vcracing.se/

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Re:

edinen skrev:
Inte matchportat dina runners alls då?

Att döma på kurvan du visar upp så ser bilen oerhört lättkörd och rapp ut.

Tusen tack för dom varma kommentarerna, kan bara säga det samma till dig. Fruktansvärt kär i dom gamla Escorterna! Hur tycker du det är att köra H-låda med så lätt svänghjul? Tappar du inte mycket varv som satan medans du kopplar, ska växla osv? Vart köpte du det någonstans?

Jag kommer lägga mig på 550-600hk gissar jag, varvstopp på 8500-9000, har inte bestämt mig än, det återstår att se när allt är ihop och det är dags att mappa


Hej igen!

Jodå toppen och runners är machportade. men ingen vansinnes portning, bara tillsnyggat. Att köra med så här pass lätt svänghjul är absolut inga problem så länge man inte har lång 1:a. Då det försvårar enkla starter. Lätt att få tjuvstopp eller att den går upp i rök (men med 4wd är det nog kärringstopp ingen ovanlighet). Men detta är inget som jag tycker är någon stor grej. Men när man fått rull på bilen är det inga problem. Att tappa mycket varv mellan växlarna upplever jag absolut inte, utan bara mer följsam och rapp. Det tar ju inte så många 10:ondelar att växla även med koppling. Stor fördel är att den går att mellangasa upp snabbare vid nerväxling. Det är ju klart att högsta önskan vore att ha en sekventiell dogbox med shiftcut. Men nu får jag nöja mig med denna BW T5 ett tag till då dessa seq tingestar kostar som en arm och ett ben..
Svänghjulet är köpt här: http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&a . . . .

Om du är ute efter 600hk är nog en EFR7670 mer lämplig men då flyttar du säkert upp registret kanske 1500-2000rpm jämfört mot mitt samt klart mer lagg.
För mig är turbosvar jätteviktigt då det är helt avgörande om bilen ska prestera på de korta banor jag kör och snart även backtävling. Det är korta raksträckor med många gasväxlingar och då måste turbon vara redo och alert i alla lägen- även från 3000rpm.
För mig med 2wd har jag ingen nytta av 600hk då det bara skulle spinna konstant. Men för dig med 4wd kan du ju faktiskt dra nytta av den effekten då det greppar klart bättre. Men frågan är vad du ska ha bilen till. På långa banor gör det ju inte så mycket med lagg då hastigheten/motståndet är högre. Men om du ska mest köra gata/konbana och kortare banor skulle nog en mindre turbo typ EFR7064 och runt 500hk med snabbare spool bli en snabbare bil.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Bilen ska gå TAnu.se 2016 är det tänkt. Så den kommer rulla på rätt så många banor med olika utformningar. Naturligtvis vill jag också ha så rapp maskin som möjligt, men det måste finnas effekt också. Ingenting är bestämt om vilken turbo jag ska ha osv, men det lutar åt efr iaf. Sen så tycker jag inte det är jätteviktigt att bilen lever vid 3000 varv eftersom jag inte har något där nere att göra i stort sett när varvstoppet ska ligga så högt.
Det är bara planer, vi får se hur det utspelar sig och vad det blir i slutändan

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Vad har folk för erfarenhet av diverse oljor?
Petronas Synium
Motul 300v
Payback


Det är dom tre jag har att välja mellan som det ser ut idag, någon som absolut inte är att rekommendera? Jag har själv använt 300v och det har för mig funkat klockrent iaf, bra mycket bättre än någon annan olja jag kört i mina bilar förr. Era erfarenheter?

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 613



Kör Motul 300 competition i min maskin. Liknande spec som du verkar bygga. Mycket nöjd med den.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Växellådan är nu skickad till TG-Racing i gävle för att få Ludde-drevsatsen monterad

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Då var tanken färdig, brorsan svetsade ihop den åt mig idag.

Komplett tank med skvalpskydd, armatur, givare osv väger 17.6kg, gjord i 2mm rostfritt.







En walbro 450 i tanken och en likadan i catchtanken. La precis en beställning på allt jag behöver för att kunna färdigställa bränslesystemet.

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Cosworth -93
<<   1, 2
23011 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande