Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 2 besök senaste veckan (45763 totalt) |
Jag upplever att asafaltsmattorna i sig inte dämpar SJUKT mycket, däremot mattor dämpar mer,under soffan bak ligger en matta på compacten som väger bly, den dämpar något sjukt. Jag tycker mig se den även på din kärra.
Sen har du kanske bilen full med däck och packning på väg till det gröna helvetet och det dämpar ordentligt det oxå. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Skär upp den snygga röda originalmattan så att den är lätt att ta ur och i, kardborregrejer kan ju få den att sitta fast men ändå vara lätt att slita bort.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Jag slet ju ut all isolering och mattor och div annat löst + bytte avgassystem och min viktbesparing hamnade på exakt 100kg med orginalstolar och baksäte på plats. Bullret blev inte så mkt högre - definitivt ingen hörselproppsvarning. Klart plus är att man hör mer av själva motorn och inte avgassystemet
![]() Tar du ur bakäte och ersätter orginalstolarna sparar du säker 40kg till inkl. ersättning av glasfiberstolar á 8kg/st. Funderar också på att beställa skruvbur alt. helbur då min -97 inte är helbilsgodkänd ![]() Kanske ska sambeställa? _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
Hmm! Jag låter mig nästan övertalas av er att slita ut det mesta av mattorna osv!!
![]() Stephan: Det vore klart intressant! Mitt garage finns i åkersberga så det blir ju smidigt med leverans osv. Jag har inte kommit jättelångt i beställningen annat än att ha mailat wiechers för info om frakt osv. Jag hör av mig när jag hör något från dem! Jag kommer försöka beställa så fort som möjligt iom att det verkar kunna ta allt från 2 veckor till 3 månader att få det levererat. Förresten - vad köpte du för slutsystem till din bil? Ser inte att det står vilken typ det blev i din tråd... |
||||||
Vill man trots lite bullrig bil prata med sin passagerare finns det ju intercom att köpa.
Tänk även på alla fördelar du får av mindre vikt på bilen. snabbare acc kortare bromssträcka bättre kurvtagning samt att den kommer konsumera mindre däck & bromsar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
OK!!! Jag tar med skrapan nästa gång till garaget ![]() ![]() ![]() |
||||||
Sen kan du ju alltid lägga i en annan matta om du vill det, kanske lite krossad plysch? Det har jag inte sett på sisådär 25-år.. en orange skulle nog verkligen matcha den gröna bilen
![]() Skulle du göra så tror jag inte att ljudet inne i bilen skulle distrahera lika mycket som den nya fina mattan, och vips tänker du inte mer på det.. ![]() |
||||||
Re:
Vad skulle man göra utan rejsa - galet bra tips man får här!!! ![]() |
||||||
om du vill ha en uppskattning av frakten tror jag en halv och en helbur samt något litet mer kostade 180 eu pengar till Sverige från weichers nu i höst.
Återkom gärna med vad DU fick för pris så kan vi och andra se på en höft vad man får betala även om det diffar lite från order till order. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Jag går i valet och kvalet om jag ska orka mig på att meka dit mina stålomspunna bromsslangar...
Ni andra som gjort det - har ni lyckats skruva av och på muttrarna utan att runddra dem på något magiskt sätt? Jag förväntar mig att jag kommer runddra de flesta muttrarna och då är lite min fråga hur enkelt det är att kona om originalbromsrören? Måste man dra om hela rören med kopparrör eller går det att kona på originalstålrören? |
||||||
Re:
Kör på det, om det går åt helvit kommer du till oss då fixar vi, eller så kommer du till oss innan så slipper det gå åt helviti.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Runddra dom gör man när man använder fel verktyg.. ![]() Använd en öppen ringnyckel.. och muttrarna som du ska lossa är ju dom på slangarna. Och dom ska ju ändå slängas sen.. Kämpa på..! ![]() _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||
Re:
Använd riktiga bromsrörsavdragarmeckargrejer, såna där ringnycklar med en liten öppning på just för ändamålet (går att köpa på t ex fultema). Men kolla de stålomspunna slangarna oxå, det finns tyvärr varianter där innerdiametern på slangen är betydligt mindre än orginalslangarna och då tappar man ju lite av effekten.. M v h // Johan |
||||||
Tyvärr så brukar ju nippeln & bromsröret förena sig med varandra så
resultatet brukar bli att man vrider av bromsröret i alla fall. Jag brukar dra nya när man ändå håller på kostar inte många kronor med nipplar & en rulle med 5m rör. Jag klipper röret alldeles ovanför nippeln sen tar man bort den med en lämplig 6-kantshylsa. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Sent inspel här kanske men jag skrapade ur min bil (E36) på allt och fick ihop 13 kilo... ![]() Men det är klart att om all inredning ändå är helt borta kan man ju lika gärna göra det för så himla krångligt är det inte. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Tack för tipsen - jag har rätt verktyg men tyvärr krävs det också en hel del eldande och våld för att ens få loss muttrarna (iaf enligt min mekguru Henric och mina egna tafatta försök). Och även om jag får bort dem känns det sisådär att skruva på de nya slangarna med de gamla muttrarna så jag lär ta bort dem i vilket fall som helst..
Så det är ju koningen av originalrören jag undrar lite över - om det ens är möjligt att göra det? Dvs klippa av röret strax över muttern och sedan kona metallröret med en ny mutter.. Jag är inte jättesugen på att dra om ledningarna med kopparrör då bakrören är så jäkla långa och kräver att jag tar ner kardanen osv osv osv för att komma åt. Hur mycket ger egentligen stålomspunna bromsslangar i känsla? Jag brukar bara läsa att folk gör den här uppgraderingen och har väl inte tänkt jättemycket på hur nödvändig den är egentligen. Jag orkar inte med något tungmekande den här vintern så det kanske slutar med att jag säljer slangarna istället ![]() |
||||||
Just do it!
Jag anser det svårt med min ringa erfarenhet att säga vad en enskild mindre uppgradering av bilen gör för helheten. Men friska slangar som en del av ett väl fungerande bromssystem borde vara av allra högsta vikt på ringen och kan man få lite mer känsla i pedalen tackar inte jag nej.. Eller den roligare varianten med tveksam sanningshalt ![]() Det gör säkert flera sekunder på ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
också intresserad av att veta om det fungerar bra på just stålrör. Jag har gjort det på kopparrör och då är det inga problem så länge man kommer åt med verktyget man använder (jag har kört med biltema av enkel typ och det funkar utmärkt på koppar). Är varianten på stålrör att värma änden först kanske, om det inte fungerar rakt av? _________________ Henric Jöngren |
||||||
Re:
vet inte om man kan värma stålrören, men när vi skulle byta rör bak på bruksmercan så slutade det med att vi bytte till kopplarrör hela vägen istället för att försöka kona stålröret. (Vi försökte men gav upp). _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Re:
Mmm det känns som det blir rätt meckigt att försöka kona originalrören så man bör nog vara redo på att man kan runddra nån mutter och bli tvungen att dra om hela ledningarna fram till bromscylindern innan man börjar med det där.. Och det är jag inte nu så jag väntar till nästa vinter.. eller nästnästa.. eller nästnästnästa ![]() |
||||||
Re:
Eller så lämar du till oss så löser vi det så får du på slangar i år och allt är frid och fröjd ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 2 besök senaste veckan (45763 totalt) |