Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
3 besök senaste veckan (31351 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



Re:

Lind4hl skrev:
såhär ser det ut med ca 10grader caster.

isf kan jag ju kapa ur ett snitt lite längre in där styrarmen är tjockare och vinkla ner till vågrätt igen, kanske till och med förlänga den? (skulle TRo att den är ganska vågrätt orginal , iom 2,1grader caster.


Jag skulle korta styrarmen samtidigt, då får du ju mindre rattrörelse.. lättare än att bygga om styrvxl för kortare slag, dock kanske man måste göra nått styrstopp då så man inte kan svänga för mycke så hjulen tar i karossen. thumbs down

Eller gör en ny med flera hål så kan man flytta styrstaget in o ut för att prova sig fram sedan till vad som känns bäst långsam eller kvick styrning

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

RallyQuattro skrev:

Eller gör en ny med flera hål så kan man flytta styrstaget in o ut för att prova sig fram sedan till vad som känns bäst långsam eller kvick styrning


Det är ju en lysande idee.

För en gatbil, kan man ju behålla konan längs ut.....så kan man använda orginal p-ändar vid besiktning.
Sedan löder man i hyllsor innåt....så man kan testa med olika utväxlingar...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



Håkan, menar du att borra hål längre och längre in på styrarmen som sitter på benet? och sedan svetsa i hylsor med EX. 12mmhål för en 12mm uniball?

hmm, tips om hur man kortar(mäter) styrstagen utan att korta för mycket ska ju ändåså kapa av dom längst in och bygga om till ledlager..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Lind4hl skrev:
Håkan, menar du att borra hål längre och längre in på styrarmen som sitter på benet? och sedan svetsa i hylsor med EX. 12mmhål för en 12mm uniball?



Ja.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



då är jag med

Edit: vid närmare eftertanke är det svårt att flytta styrstaget bakåt, titta på min bild på sidan innan så ser ni att hålet är inte så stort på den ledden, kommer ej ihåg vad som är bakåt heller, kanske går att dra fram rondellen...

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



Går inte att förstora upp hålet bakåt på min bil, så styrstaget får sitta där det är..

vet inte hur det är på din dock rallyquattro..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



Re:

Snowdragon skrev:
RallyQuattro skrev:

o vad ska jag köra med för toe bak typ 0 eller?


3 grader camber och 1mm toe in är en god start om du åker på r däck. bak...

fram 4 grader camber 1mm toe out.

det är en början iaf..skall nog funka hyfsat..kolla gärna med ACE gänget dom har nog en hel del tips..

kolla däck temp insida mitt o yttre, dessa 3 skall inte variera mycket.. max 10 grader..

\matz

justera därefter... toe out ger mer temp insida...så både toe och camber påverkar.



Ska göra hjulinställning nästa vecka.
Är det 1mm toe per sida/däck eller 1mm totalt som ni pratar om?

och vad blir 1mm i grader? däckfirman mäter i grader o inte mm...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



Ingen som vet ??

Fick höra detta:
"1mm är ca 0.1grad räknat på diameter 600mm"

Jag har diameter på 620mm så ska jag ha bara ca 0.1 grad då per hjul?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
racefan
Fjällbacka
Här sen Nov 2006
Inlägg: 35



lite trådlyft.
kan nu säga att ralphs bil har körts x antal varv.Endast små modds har gjorts på styrning och framvagn. den ligger verkligen sjukt gott när det svänger.Lite pga div barnskujdommar med motor o låda så har den ej gått fullt ännu men mantorp väntar i sep o även falkenberg så den ska nog få gå.
hörde den gick 1.06 på kullen utan att den stressats,va ej där så...

_________________
Kaj Nilsson
evo 7 timeattack bil
facebook.com/racefan.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



Såg o fotade Ralph's S2 på Gatebil Mantorp, helt sjukt vad långt bak ni flyttat tornet, nästan så fjäderbenet ligger ner.
Men med så mycke caster är det då inte lite onödigt med så mycke camber som den verkar ha när hjulen står rakt? = för blir ju mindre däcksyta i marken vid inbromsning med mycke camber så med massa caster borde man väll kunna ha bara nån grad camber eller?
o det ser ju ut att vara minst -5grader camber eller vad har ni?
o när ni svänger fullt såg det ut att vara minst -15-20grader camber.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Är det där små mods??

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
racefan
Fjällbacka
Här sen Nov 2006
Inlägg: 35



hm

tornen är ombyggda efter mantorp,det va första gången den rullade på mantorp.Vi startade upp den första gången kl 04 på natten,lastade och åkte.

_________________
Kaj Nilsson
evo 7 timeattack bil
facebook.com/racefan.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498



På vilket sätt har ni byggt om dom?
Har ni minskat camber o caster nu?
eller vad har ni gjort?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
3 besök senaste veckan (31351 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande