Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 Motorsport - BMW Cup #1 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
4 besök senaste veckan (136584 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Re: vanos

Tack för Sachs tipsen!
Har pratat med en del och det känns som det blir Sachs eller någon certifierad partner som tex dullinger.


frapp skrev:
Ska du köra med anti knock back springs?

Jepp, bak.

_________________
Patrik Skoog
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Varför inte fram?

_________________
Raymond Andersen
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Har du vägt för och nackdelar? Hur mycket effekt stjäl det?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 652



Re:

R Andersen skrev:
Varför inte fram?


Patrik kommer säkert med ett bra svar på varför han har så på sin bil, men det kan t.ex. bero på vart bromsoket sitter. Sitter det lågt eller högt placerat på skivan (vilket de gör på E46 bak) så kommer skivan att pressa backarna vid kurvtagning. Sitter oket däremot på samma höjd som hjulaxeln så blir problemet oftast mindre.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Tack för bra svar, Magnus! thumbs up

_________________
Raymond Andersen
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Re:

magnus428 skrev:
R Andersen skrev:
Varför inte fram?

Patrik kommer säkert med ett bra svar på varför han har så på sin bil, men det kan t.ex. bero på vart bromsoket sitter. Sitter det lågt eller högt placerat på skivan (vilket de gör på E46 bak) så kommer skivan att pressa backarna vid kurvtagning. Sitter oket däremot på samma höjd som hjulaxeln så blir problemet oftast mindre.


Sorry såg inte frågorna ibland skickar inte rejsa mail att någon skrivit i tråden Sen har jag varit lite frånvarande med utbildningar, jobb byte med mera.

Det ligger lite i vad Magnus säger sen är mina bak ok små och fina, antagligen inte större än vad som behövs. Kan tänka mig att anti knock back springs gör mest nytta bak och de jag pratat med så användes detta endast bak då det inte behövdes i samma utsträckning fram.


McRae skrev:
Düllinger i Österrike. Billligare och snabbare än Sachs själva, mycket bra service.
http://www.dullinger.co.at/

Tack McRae för tipset, har pratat med Düllinger och de verkar thumbs up Skall skicka dämparna dit.
Även Sachs är skyssta som skickar över dokumentation och setting instructions. Får läsa på för nu blir det lätt att skruva bort sig för en novis som jag



Den andra bilen, Kombi M3:an börjar bli klar:

Orginal ECU, stiftschema och en stor avbitar tång. Allt rensat som inte behövs, vilket är ca 85% bort.


Sportdrycken slut


S54 i och inkoppling av DTA100 innan mappning.


Mappning pågår just nu, ett par dunkar soppa försvann i bänken
Nu återstår finlir med VANOS mappen sen så är det bara resten kvar!

För er som använder Fajsbook så finns mer info här: https://www.facebook.com/groups/221217394744130/

_________________
Patrik Skoog
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



styr

Hmm original ecu först å sen byte till dta 100??

Är dta 80 lämpligt för s54 el skja man satsa på s100 direkt?

Vill höra lite film ifrån bänkningen



mvh

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Re: styr

mauritz skrev:
Hmm original ecu först å sen byte till dta 100??

Är dta 80 lämpligt för s54 el skja man satsa på s100 direkt?

Vill höra lite film ifrån bänkningen



mvh


Nejdå, bara org ecu och kabelmatta för att reda ut vad som behövs i kabelväg.
Org ecu är inget att hålla på med det blir bara strul, mindre effekt och sämre körbarhet.
Skall du styra vanos fullt ut på S54 behövs DTA 100.

S54:an svarar riktigt fint på Vanos mappen i bänken, framförallt på avgassidan.
Efter 10 timmar på rullarna blev det riktigt bra för att vara 100 % original maskin i kombin med god körbarhet.
Tyvärr blev det ingen film.

_________________
Patrik Skoog
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Re: styr

Patrik Skoog skrev:
mauritz skrev:
Hmm original ecu först å sen byte till dta 100??

Är dta 80 lämpligt för s54 el skja man satsa på s100 direkt?

Vill höra lite film ifrån bänkningen



mvh


Nejdå, bara org ecu och kabelmatta för att reda ut vad som behövs i kabelväg.
Org ecu är inget att hålla på med det blir bara strul, mindre effekt och sämre körbarhet.
Skall du styra vanos fullt ut på S54 behövs DTA 100.

S54:an svarar riktigt fint på Vanos mappen i bänken, framförallt på avgassidan.
Efter 10 timmar på rullarna blev det riktigt bra för att vara 100 % original maskin i kombin med god körbarhet.
Tyvärr blev det ingen film.


Mappning ger ju bara 7hp enligt bedömingarna för effekt i S54 för nya reglerna

Skämt och sido, vi kör nog på DTA-sprut till S54an i framtiden, med E85.

Snabb fråga: Har du eller Martin något original S54 plenum till salu? Har en spricka i mitt och vågar inte riskera att epoxylagningen spricker ifall plenumet flexar mycket vid belastning.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Re: styr

andreas.e skrev:
[Mappning ger ju bara 7hp enligt bedömingarna för effekt i S54 för nya reglerna
Skämt och sido, vi kör nog på DTA-sprut till S54an i framtiden, med E85.
Snabb fråga: Har du eller Martin något original S54 plenum till salu? Har en spricka i mitt och vågar inte riskera att epoxylagningen spricker ifall plenumet flexar mycket vid belastning.


Du har läst på fel rad i förslaget till de nya reglerna. Ring om du undrar något.
Vi hade bara ett org plenum till våra båda motorer och det snodde Martin så vi har inget kvar.
Finns gott om på Ebay UK/DE.

_________________
Patrik Skoog
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



Re: styr

Nejdå, bara org ecu och kabelmatta för att reda ut vad som behövs i kabelväg.
Org ecu är inget att hålla på med det blir bara strul, mindre effekt och sämre körbarhet.
Skall du styra vanos fullt ut på S54 behövs DTA 100.

S54:an svarar riktigt fint på Vanos mappen i bänken, framförallt på avgassidan.
Efter 10 timmar på rullarna blev det riktigt bra för att vara 100 % original maskin i kombin med god körbarhet.
Tyvärr blev det ingen film.[/quote]

Oki
Ja det känns mest kluddigt å krabba med org. Måste ta tag i det här snart och köpa ett sprut!

Härligt att höra, vanos is the grej!!

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 963



Re: styr

Patrik Skoog skrev:
andreas.e skrev:
[Mappning ger ju bara 7hp enligt bedömingarna för effekt i S54 för nya reglerna
Skämt och sido, vi kör nog på DTA-sprut till S54an i framtiden, med E85.
Snabb fråga: Har du eller Martin något original S54 plenum till salu? Har en spricka i mitt och vågar inte riskera att epoxylagningen spricker ifall plenumet flexar mycket vid belastning.


Du har läst på fel rad i förslaget till de nya reglerna. Ring om du undrar något.
Vi hade bara ett org plenum till våra båda motorer och det snodde Martin så vi har inget kvar.
Finns gott om på Ebay UK/DE.


Med risk för OT men vad är det för förslag till nya regler ni refererar till?? Är det något som gått ut till alla Cup förare??

Patrik: fin bil du har och med din noggrannhet blir den finare och bättre för var dag.. thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Re: styr

Armskogh skrev:
Med risk för OT men vad är det för förslag till nya regler ni refererar till?? Är det något som gått ut till alla Cup förare??

Patrik: fin bil du har och med din noggrannhet blir den finare och bättre för var dag.. thumbs up


Japp enkäter skickas ut för fulla muggar för att få in medlemmarnas feedback på nytt reglemente 2016-2018. Hoppas du är med i utskicken annars maila mig så fixar jag detta!
Otroligt bra återkoppling från förarna/medlemmarna vilket är superkul!

Tack Johan, skall bara se till att bli färdig också och inte bara putsa...

_________________
Patrik Skoog
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Re: styr

andreas.e skrev:
Patrik Skoog skrev:
mauritz skrev:
Hmm original ecu först å sen byte till dta 100??

Är dta 80 lämpligt för s54 el skja man satsa på s100 direkt?

Vill höra lite film ifrån bänkningen



mvh


Nejdå, bara org ecu och kabelmatta för att reda ut vad som behövs i kabelväg.
Org ecu är inget att hålla på med det blir bara strul, mindre effekt och sämre körbarhet.
Skall du styra vanos fullt ut på S54 behövs DTA 100.

S54:an svarar riktigt fint på Vanos mappen i bänken, framförallt på avgassidan.
Efter 10 timmar på rullarna blev det riktigt bra för att vara 100 % original maskin i kombin med god körbarhet.
Tyvärr blev det ingen film.


Mappning ger ju bara 7hp enligt bedömingarna för effekt i S54 för nya reglerna

Skämt och sido, vi kör nog på DTA-sprut till S54an i framtiden, med E85.

Snabb fråga: Har du eller Martin något original S54 plenum till salu? Har en spricka i mitt och vågar inte riskera att epoxylagningen spricker ifall plenumet flexar mycket vid belastning.



Hej.

Ursäkta trådkapningen......

Jag har ett s54 plenum liggandes om det är av intresse, dock i Göteborg.
PM'a vid intresse.

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Den lilla tid som blir över har gått åt till detta projekt så vi har något att köra med i år!




_________________
Patrik Skoog
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Jaha vad ska ni göra i en månad nu då..?

Ser brutalt ut!

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Jaha vad ska ni göra i en månad nu då..?
Ser brutalt ut!


Det är inte många dagar tills första träningen så vi får väl vaxa bilen tills dess
Det känns rätt, bra fart i maskinen för att vara 100% original, cornerweighten blev kalas så nu skall vi bara lära oss köra bil.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Småfixar med min egna bil också,

Toppen nästan ihop efter lite fix:


Bottendelen fylls på så sakta:


Nyrenoverade och genomgångna bromsok med nya belägg:


Kom över två uppsättningar Moton 4 vägsdämpare och massa extra fjädrar. Sålde det ena kittet och behåller ett. Får se om jag skall åka Moton eller Sachs.


Lite motordelar som är glasblästrade och lite putsade.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675



Re:

frapp skrev:
Jaha vad ska ni göra i en månad nu då..?

Ser brutalt ut!


Jag måste faktiskt byta bälte och tvätta bilen, så det finns att göra!

_________________
Martin Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Händer lite smått & gott i bakgrunden bland annat är dämparna tillbaks från Österrike efter service och uppgradering.
Grymt bra service till bättre priser jfm Sverige.
Nu är setupen anpassade till Svenska banor och uppgraderade till senaste snitt.

Fick även bra support på lämpliga inställningar och fjädrar!


_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922


Trådstartare
Äntligen!

Totalrenoverad och tillsnyggad S54 som nog kommer passa fint under huven.
Allt nytt/bytt eller renoverat..
Skall bli kul att "klä på" den med insug/grenrör och andra fina delar


_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 Motorsport - BMW Cup #1 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
4 besök senaste veckan (136584 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande