Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 140, 141, 142   >>
42 besök senaste veckan (1011113 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
oje skrev:

Jag gör ett nytt försök till fjärrdiagnos. Den här gången inte lika kaxigt

om det är ett problem med värme som gör att motorn går magert borde det vara varmt bränsle som ställer till det.
- Har du en fungerande backventil efter bränslepumpen ? Vad händer med trycket efter pumpen stannar ?
- Prova att köra bränslepumpen ett tag (30s) innan du startar för att får fram kall bränsle.
- Det skadar inte med 10-20% startuppfetning, även på en varmstart. Du tänkte väl inte klarar Euro5 emissionsvärden.

Lycka till !



Har nu bytt tempgivare, det var lite skillnad mellan dem, och jag TROR att den nya funkar bättre, men samtidigt så har jag värmestrålningsproblem, så jag ska testa att dra några varv med avgasbandage kring insugsröret som tempsensorn sitter i.

Måste säga att det verkar som den där extra matningskabeln gjorde susen för tändspolen!! Har jag bara hyfsad lambda, så startar den faktiskt även varm nu
När jag testade igår hade jag enligt sensorn en insugstemp på 67 grader.. efter att ha stått på tomgång en stund med stängd huv. Lade då lambdan på 0,90-0,95, testade att stänga av och starta igen, å det gick!!

Jaha då är det bankörningpremiär idag!!!!!
Ska filma med GOPro kameran så alla kan "åka med" sen

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Nisse977 skrev:
Jaha då är det bankörningpremiär idag!!!!!
Ska filma med GOPro kameran så alla kan "åka med" sen


Gött att höra att det blev bättre Nisse!

Åååå - är inte så lite sugen på att åka ner...

-abstinensen börjar komma smygande.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Kul för er med färdiga bilar... >
Inte alls avundsjuk...

Själv blir det väl en vända i garaget som vanligt. Filma massor nu, så vi kan få åka med.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Lycka till Nisse, måste kännas fint att lufta den på banan igen.

Själv så citerar jag ovanstående talare "Själv blir det väl en vända i garaget som vanligt"

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Något OT i bilbyggartråden men hojta till om jag skall deleta.

Som nybliven Go Pro undrar jag om du har några setuptips gällande kameran samt kanske vettiga monteringstips i bilen. Funderar på att köpa en backpac för att underlätta setup på alla vis, behövs det tro?

Bilen din behöver jag inte säga mer om än att den är ascool och du gör ett ûberbra jobb thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Å visst så gick den bra på banan idag Nisse
Hornen blev allt längre eftersom
Höga 55 tider åkte du så det är mer än godkänt thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Något OT i bilbyggartråden men hojta till om jag skall deleta.

Som nybliven Go Pro undrar jag om du har några setuptips gällande kameran samt kanske vettiga monteringstips i bilen. Funderar på att köpa en backpac för att underlätta setup på alla vis, behövs det tro?

Bilen din behöver jag inte säga mer om än att den är ascool och du gör ett ûberbra jobb thumbs up

Mja, jag har inte testat så jättemycket själv, men jag satte den på passagerardörrens ruta, på insidan i bilen. får då med både framåt och ratt och mätare. Du får se hur det blir när jag redigerat klart filmerna.

Maciek Matwiejczuk skrev:
Å visst så gick den bra på banan idag Nisse
Hornen blev allt längre eftersom
Höga 55 tider åkte du så det är mer än godkänt thumbs up

Jag är supernöjd med gårdagens premiär!!! Maciek klockade 55,4s som bäst

Bilen ville fortfarande jävlas lite med startandet varm... Men annars funkade den superbra, inga vätskor varken gick åt eller läckte ut. Bromsljus och blinkers som alltid varit glappiga funkgerade nu 100% efter min genomgång för nån veckasen.
Bilder från träffen kommer senare.

Har filmat alla 3 körpassen. Men har inte laddad över filmen till datorn än, så jag vet inte hur den blev ännu..
Ska nu åka ut till mitt gamla garage och plocka undan de sista soporna där, sen lämna över nyckeln.
I morgon börjar en offshore inriktad kurs jag ska gå under 9 dagar, så det blir nog inte mycket mekande kommande vecka. Men det gör inget, jag är så himla nöjd nu!!!


27/8, dan före dan:
Någon dag innan Vårruset på Falkenberg bytte jag ut lufttempgivaren. Den nya hade annat motstånd, vet inte vilken som visar rätt, men jag tyckte att det blev ett jämnare lambdavärde med den nya tempgivaren, så bytet skadar nog inte



Överst den gamla, under den nya givaren


Har några gamla "Bosch-kontakter" liggande sen jag friserade till kabelhärvan


Virade om lite avgasbandage på insugsröret där givaren sitter för att minska eventuell värmestrålning


Redo för FALKENBERG!!!




28/4 BANÅKA-PREMIÄR!!:

På plats och urpackad!






Lyckan är stor efter dagens körning, bilen gick fint och höll ihop!



om det är någon som fotat under min körning får ni gärna posta bilder


Filmerna har jag knappt hunnit kika på själv än, får hoppas det blir tid för redigering under helgen eller nästa vecka.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Bilen ser galet fräsch ut, du har ingen closeup på kameramontaget och en filmsnutt tagen därifrån? Jag hade nöjt mig med 1 minut..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Du ser var kameran sitter på bilden ovan som är tagen ut genom porten. Sitter i ovankant längst bak på passagerarens sidoruta!


Kan äntligen visa upp mina filmer från BANÅKA-PREMIÄREN!!!!
Har lagt lite tid på att lägga in varvtidsräknare, för det tycker jag själv är mycket kul att se.


Vårruset med SVKG på Falkenbergs motorbana

Körning 1 (gulflagg efter 4 min) http://www.youtube.com/watch?v=4er3Rfa7NbA
Knappa 5min film, med följande varvtider:
1:04,2
1:03,1



Körning 2 http://www.youtube.com/watch?v=QXBJ0MebUe4
10min film med varvtiderna:
1:02,5
1:02,1
1:00,1
58,8
58,9
57,9
57,3
57,7
57,1



Körning 3 http://www.youtube.com/watch?v=9nwOCzFL08M
13min film med varvtiderna:
58,4
59,1
1:03,5
1:00,1
1:05,8
57,4
56,2
59,4
56,8
56,5
55,4
56,8



Körning 4 http://www.youtube.com/watch?v=iuzuSrlY-EY
13min film med varvtiderna:
57,9
1:01,8
57,6
1:00,6
56,8
59,7
57,5
1:01
55,6
55,9
57,7
58,9

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Undrar vad den lämnar för effekt nu som sugmotor! Ser ut att gå bra på filmen iaf, borde vara en bit över 200hk iaf!

Det skall bli intressant att se varvtiderna när du besöker Falkenberg med 600hk Kommer nog vara svårt att tygla i början innan man vänjer sig med sån effekt

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jag vet inte vad det är för effekt som sugmotor. Kompressionen är 8,5 istället för 8,8 som det är original. Men sen är det ju vassare kam, portat, +0,2 liter större motor å en massa annat effekthöjande även för en sugmotor Det negativa är väl original grenrör, original avgassystem med katalysator. Efter katten är det 3" ut genom en fullflödesdämpare.
Brukar säga 200Hk+

Man blir ju tveksam till en massa effekt när man kör sina första varv på en bana efter många år utan körning. Men ju fler varv man körde desstå säkrare blir man, och önskar kanske lite mer effekt, i alla fall för start/mål rakan

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Kul Nisse! Jag börjar känna att det är dags för mig med, men har ju lagat fel efter fel på bilen och det verkar inte ge med sig... Nu läcker det motorolja. thumbs down
Men det är en betydligt bättre bil nu än när jag köpte den. Är riktigt förtjust i bilen annars så jag tror allt jag behåller den, om jag inte får fatt på rätt R32.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Nisse977 skrev:
Behövs den inte för något eftersom den sitter där... ?
Liiiite sent svar, men den är till värmen i spjället om jag inte minns fel och den lär du inte ha kvar? Den leder bara varmt vatten till termostathusets "kalla del" om jag inte kommer ihåg fel (igen) och det känns ju inte som nån bra grej

Nu var det ett par år sen jag höll på med det där så jag kan ha fel Jag körde iaf utan den, skönt med mindre slangar om inte annat

Kul att bilen funkar så bra nu På med turbon nu

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jobbigt när man har en massa strul som man aldrig verkar få bukt med... Så jag håller med Niklas!

Just nu känns det som jag "bara" har problemet med starten kvar. Ska kika på triggern och dess avstånd till triggerhjulet. Får jag ordning på det är jag nöjd med bilen. Visst kan man jaga små förbättringar, men i det stora hela funkar bilen mycket bra, förutom just när man ska starta den varm...

Nisse Järnet:
Tog å satte dit en ny slang där bara. Har ingen uppvärmning av spjället osv, men nu sitter slangen där så den får sitta kvar


Har gått kurs som har med Norgejobb att göra i 9 dagar nu. Gjorde examen igår. Så nu fattas bara pricken över i'et, vilket är ett JOBB
Har man jobb så kan man spendera pengar på grejer till bilen = *lycka*

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag glömde att tacka för filmerna, det var kul att åka med! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Efter allt mekande 1/1 till 28/4 för att kunna bli klar till vårruset, så har jag prioriterat om och satt HITTA JOBB på plats nr 1 istället för bilen

Det har varit lite hetsigt sista veckan efter jag blev klar på min kurs. Har sökt jobb hos en bemanningsfirma som hyr ut folk till oljebranchen i Norge. Först skulle de anställa 60 nya pers, kvoten var snabbt fylld och jag hade då inte ännu gått klart kursen. Vid slutet av kursen skulle de ha 20 per till och jag sökte så klart igen. Fick veta att jag inte hade "rätt" erfarenhet?? Fattade först inget och undrade om de var helt dumma i huvudet. Men sen visade det sig att det var en del termer som inte heter samma sak på Norska och Svenska, så det såg ut som jag inte hade gjort rätt grejer i mitt CV, fast jag egentligen hade det! Skickade ett mail skrivet i Norska ord, och vips så var man genast intressant!

I onsdags fick jag mail både från gamla jobbet i sverige (äntligen) och Norge, att komma och jobba. Ska därför försöka jobba både i Norge och sverige som jag gjorde i slutet av förr året. Men kanske inte 100% på två jobb, det blir lite väl mycket....
Börjar jobba i Norge på onsdag Det blir som rigger/flusher på en ny oljeplattform som ligger till kaj thumbs up

När jag kommer hem om 2 veckor ska jag sätta dit turbostystemet igen. Det blir fina grejer, för nu har man ju snart råd att tanka igen...

I tisdags den 10 maj var jag en kort sväng i garaget och testade att justera avståndet mellan trigger och triggerhjul. Det ska ligga mellan 1,00 och 1,20mm. Det låg på 1,20mm, så jag ställde det till 1,00mm istället. Vet inte om det gjorde någon skillnad, måste testa lite mer först.





Det är joxigt att få till en bra funktion med reglering på tomgångsmotorn...
Tror jag kommit på ett sätt att förbättra tomgången utan förlora tomgångsmotorns funktion Varvtalet vill sjunka ner lite när det blir riktigt varmt i motorrummet. Jag har hittills kört med tomgångsmotorn på ca 50-52% duty för att hålla tomgången rätt. Men när varvtalet sjunker ned så minskar spänningen från generatorn och därmed orkar tomgångsventilen inte hålla tomgången rätt då dess öppning blir mindre ju lägre spänningen sjunker, då sjunker tomgången ännu mer som ger ännu lägre spänning = ond spiral > Å det finns tyvärr ingen kompensering för det i min motorstyrning...

Istället ska jag helt enkelt ställa in 0% duty när motorn är varm. Då kommer tomgångsmotorn förhoppningsvis inte göra något alls, och när den inte gör något alls så går den till ett endläge och en springa bildas som är lagom stor för att hålla tomgången. Eftersom denna springa bildas av ett mekaniskt stopp så ändras den inte beroende på generatorns spänning. Så jag bör få en bra tomgång.

Ja det var i teorin det, får se om det funkar lika lätt och enkelt i verkligheten!....


I onsdags hade jag trevligt garagebesök av en bilentusiast. Han har diverse bilar, Mercedes, BMW, MG osv
Vi tog några provkörningsturer, först i min 335 coupé, sen i hans mycket välbehållna Mercedes 300 SEL -87 och till sist körde vi en tur i min E30.
Det var kontrasternas kväll Mycket trevligt thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
UR_TT har laddat upp lite film från Falkenberg där jag är med och kör, mellan 7:20 till 8:20 jagas jag runt banan
UR_TT skrev:
Äntligen lite film från mig osså. Varit krångligt att få ihop denna gågnen, ny kamera och den lämnar .mov filer. MAo dags för nytt redieringsprogam. Sony Vegas pro 10 vart det och efter att ha läst lite av Nisses kommentarer här på rejsa så fattade jag till slut hur det funkade också

Har försökt klippa ihop så att så många olika bilar som möjligt kommer med. Titta i 1080p för hela upplevelsen.
http://www.youtube.com/watch?v=-4uUbOGxSr4&feature=channel_video_t . . . .

Sen vicken av alla BMW Nisse kör??? Inte den blekaste, de ser alla likadana ut i mina ögon.

//U



Jag kommer ut från depå vid 3:15

E30 M3an med V10 kör om vid 5:20


Vid 7:20 kör jag om, och blir jagad banan runt. Bra del av filmen thumbs up
Ser att det ryker till från min bil några gånger, Ser ut att komma underifrån.
Misstänker att det skvätter ut nån droppe olja då och då från växellådsventilationen högst upp på lådan...


Vid 8:20 kommer E30 M3an med V10an igen.


Vid 10:30 och framåt jags Klas i hans standard "krääääng" E30 318is.
Han skulle egentligen köra sin banrace-318is, men den ville inte funka.. så han slängde på R-däcken och bättre belägg på bruksbilen istället.


Kul med film thumbs up thumbs up thumbs up


Igår var jag och tvättade bilen, testade då min teori om att stänga av tomgångsmotorn helt när motorn kommit upp i temp. Det funkade faktiskt och motorns varvtal gick inte ned så mycket när det blev varmt under huven. Men däremot har man fortfarande samma startproblem. Höll på att mala en stund för att få igång den när jag skulle köra in den efter tvätt. Jobbigt det där

I morgon åker jag på jobb i Norge igen thumbs up Så bilen står med skynke över sig och väntar på min återkost. Då ska det bli turboinstallation och kontroll av oljeläckan på växellådan

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Antar att du inte kommer köra med SVKG på Kinnekulle den 3e juni med tanke på jobb och mek?

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
pelko skrev:
Antar att du inte kommer köra med SVKG på Kinnekulle den 3e juni med tanke på jobb och mek?

Njao, vet inte. Visste inte om den träffen för än nu när du nämnde det. Jag kommer hem den 1e juni, å det är ju bara att starta och köra iväg bilen, så jo det kan ju tänkas att jag hänger med där

Du ska åka dit eller, eftersom du frågar?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Jag mailade och frågade om anmälningen men jag har lust att åka och tror att det blir så. Måste få tag på däck bara

Hade varit kul att åka dit tillsammans, Jonas med den vita M3 E30n och Alex med den röda M3 E30n skulle också dit, då kunde man ju åkt ihop alla thumbs up

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



pelko skrev:
Jag mailade och frågade om anmälningen men jag har lust att åka och tror att det blir så. Måste få tag på däck bara

Hade varit kul att åka dit tillsammans, Jonas med den vita M3 E30n och Alex med den röda M3 E30n skulle också dit, då kunde man ju åkt ihop alla thumbs up


Tips: Martin på Wheelbase rear ut Kuhmodäck nu, annons i säljesdelen här på Rejsa!

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3 ... 107, 108, 109 ... 140, 141, 142   >>
42 besök senaste veckan (1011113 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande