Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02 - Schmiedmann - TIME ATTACK
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
1 besök senaste veckan (99427 totalt)
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Schmiedmann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Fantastiskt jobbat ju både med och utan pokal thumbs up thumbs up


Tackar tackar =)
Tråkigt med olyckan.
Hur gick det med bilen?


Kändes värre just där och då än när man tittar på det i lugn och ro efteråt. Men främre kofångaren ruinerar alla bilhobbykalkyler....


Ja den är inte rolig.
Maila mig ditt chassinummer så ska jag se vad jag kan ordna för pris genom mina inköpskanaler.

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 504



Härligt Viktor å bra jobbat!!
Trist att bilen fortf. strular lite...men nästa race då jä#lar

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
Danjul
Spånga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 11



[img]bildpåfulltbredställ[/img]

Gick ju finfint efter du byggde om vevhusventen och tankade lite

Riktigt fint bygge och kul att den gick lite bättre sen

_________________
Daniel Söderlund
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
En fråga som jag hoppas att någon har ett bra svar på..
Finns det någon som helst möjlighet att 4 lambdasonder, både de på grenrören och de efter kattarna, kan gå sönder samtidigt?
Känns nämligen helt osannolikt i mina öron men det verkar som om just detta har hänt...
Lagom till deltävling 2 också, PERFEKT!

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Kan man göra sönder en sond genom överhettning? Har ingen aning och låter för mig (som gissar) osannolikt att de kan paja av extremt hög temp men om de kan så kan det vara ett logiskt sätt att få alla att gå sönder samtidigt. Långskott i blindo... sorry.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8458



Re:

Schmiedmann skrev:
En fråga som jag hoppas att någon har ett bra svar på..
Finns det någon som helst möjlighet att 4 lambdasonder, både de på grenrören och de efter kattarna, kan gå sönder samtidigt?
Känns nämligen helt osannolikt i mina öron men det verkar som om just detta har hänt...


Jag har inget bra svar men jag skulle säga ja. Visserligen skall lamdasensorer klara fantastiskt hög värme men om man har ett stort effektuttag så blir det ju varmare än vad original skulle ha blivit. Kanske blev det för varmt? Och isf är det ju mer rimligt än orimligt att alla fyra stektes.

Ser det ut att ha gått varmt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Har historiskt sett varit ett problem för flera som satt på kompressor på M3 E46 att det blivit alldelles för varmt vilket man då har löst med fetare grenrör (som Viktor redan har satt på). Att elda upp lambdasonder har jag aldrig hört om (men jag har ju inte så mycket koll ärligt talat) men en googling på det borde ge en fingervisning. Slutsatsen är ändå att det kan bli jävligt varmt där de sitter när man kompressorkonverterat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Re:

BTG skrev:
Schmiedmann skrev:
En fråga som jag hoppas att någon har ett bra svar på..
Finns det någon som helst möjlighet att 4 lambdasonder, både de på grenrören och de efter kattarna, kan gå sönder samtidigt?
Känns nämligen helt osannolikt i mina öron men det verkar som om just detta har hänt...


Jag har inget bra svar men jag skulle säga ja. Visserligen skall lamdasensorer klara fantastiskt hög värme men om man har ett stort effektuttag så blir det ju varmare än vad original skulle ha blivit. Kanske blev det för varmt? Och isf är det ju mer rimligt än orimligt att alla fyra stektes.


En annan förklaring kan ju vara om de fått någon överspänning eller liknande och matas ifrån samma källa allihop.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Re:

Schmiedmann skrev:
En fråga som jag hoppas att någon har ett bra svar på..
Finns det någon som helst möjlighet att 4 lambdasonder, både de på grenrören och de efter kattarna, kan gå sönder samtidigt?
Känns nämligen helt osannolikt i mina öron men det verkar som om just detta har hänt...
Lagom till deltävling 2 också, PERFEKT!


Vet du säkert att de gått sönder?
När du kör med kattar så blir värmen högre för de främre iom motståndet.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Viktor, om du kör tävlingen på Tierp i limp home mode så kanske jag kan ge dig en match i min Cittra C1. Eller föresten, det räcker nog inte med limp home mode, kan du inte koppla loss kablarna till två tändstift också, nu snackar vi

_________________
Magnus Thomé
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Racerapport - Timeattack deltävling 2 - Tierp Arena

Då var deltävling 2 avklarad.
Tyvärr inte jätte roligt resultat men vi kämpade ändå på bra måste jag säga.

Jag hittade kortslutningen till lambdasonderna till slut och fick det åtgärdat i sista sekund.
Vi åkte upp till Tierp och kunde inte annat än hoppas på att bilen skulle fungera ordentligt.
Helgen innan när vi var på Mantorp så gick bilen in i "protection mode" och vi hade ingen aning om varför.
Både på testkörningar innan och efter Mantorp-träffen så har bilen fungerat som vanligt.

Under träningen på Tierp så fungerade allt bra.
Bilen kändes bättre än någonsin.

Under kval 1 (filmen nedan) så började jag öka tempot lite och testa mig fram.
Det är väldigt få banor som det känns att man behöver växla ner till 2:an så jag ville inte göra det i början av ren ovana men till slut så insåg jag att jag var tvungen för att inte förlora tid.
Tyvärr så blev det inte mer än 2 varv jag hann köra lite mer aggressivt innan expansionskärlet delade sig på mitten...
När resultatet kom upp så hade jag den andra snabbaste tiden vilket var ganska otippat.
Jag kastade mig i skåpbilen och åkte bort till... ett köpcenter i Uppsala som säljer bl.a. bildelar ;-)
Jag tömde deras lager på epoxylim och åkte tillbaka till Tierp.
Vi limmade och tejpade kärlet men tyvärr så höll det inte tätt.
Efter det så försökte vi att smälta ihop plasten på kärlet men det var meningslöst tyvärr.
Efter kval 2 och 3 så hade vi halkat ner till 5:e plats inför top-8 finalen.
Men eftersom vi inte kunde köra så hamna vi automatiskt på 8:e plats.

Det är bara att kämpa vidare och hoppas att allt fungerar felfritt nästa deltävling =)


_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

På't igen thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ser ut att röra på sig, väntar på grönt ljus bara så kanske man får bjuda upp till fight nån gång

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Har du någon koll på vad du har för vikt på den när du kör?

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Re:

MarcusKarlsson skrev:
Har du någon koll på vad du har för vikt på den när du kör?


Ca 1500 tror jag.
När jag gjorde reg. besiktningen förra året så vägde den 1550 med original el-stolar.
Har tagit bort lite mer grejer från inredningen men har samtidigt satt i en helbur nu istället för halvbur.

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Är ute i god tid för en gång skull inför nästa säsong =)
Har dock haft mer än halva denna säsongen på mig också så det kanske inte är så konstigt...


_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8458



Oj, oj, oj...nu skall det byggas motor!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4896



Oj, det blir lite laddtryck nästa år. Kul! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009
Inlägg: 120



kollade på sista flmen du postade , verkar som du har stora problemen med understyrningen ,videon ser man att du verkligen får brottas med bilen och korrigera ratten många gånger får att få den att hålla rakt.

_________________
Alex Serban
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Re:

Alex_s skrev:
kollade på sista flmen du postade , verkar som du har stora problemen med understyrningen ,videon ser man att du verkligen får brottas med bilen och korrigera ratten många gånger får att få den att hålla rakt.


Nja det är egentligen inga problem med understyrning men som den fullständiga skräpbana som Tierp är så var det svårt att hitta en bra balans med flyt i körningen

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Schmiedmann skrev:
Alex_s skrev:
kollade på sista flmen du postade , verkar som du har stora problemen med understyrningen ,videon ser man att du verkligen får brottas med bilen och korrigera ratten många gånger får att få den att hålla rakt.


Nja det är egentligen inga problem med understyrning men som den fullständiga skräpbana som Tierp är så var det svårt att hitta en bra balans med flyt i körningen


Jag förstår inte detta, jag körde Tierp och jag som brukar klaga på massa saker tyckter den va helt okey för vad det är faktiskt..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02 - Schmiedmann - TIME ATTACK
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
1 besök senaste veckan (99427 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande