Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 110, 111, 112
45 besök idag (645518 totalt)
Gustav Karlsson
Malmö
Här sen Maj 2024

Tack för snabbt och tydligt svar! thumbs up

Farhult
Här sen Feb 2009

therealpinto skrev:
Gustav Karlsson skrev:
Har en fråga på ämnet avgasrening och katalysator jag inte lyckas hitta svar på.

Jag ska SFRO-regga en e30 med m62b44, vems och e85.
Men jag blir inte riktigt klok på vilka krav på katalysator som finns. Kan jag så länge avgasvärdena är OK besiktiga med en 3" 100cells metallisk katalysator?
Tänker då montera nära motorn för att få upp den i rätt temp.

Måste katalysatorn vara märkt på något sätt?

tack!

Generellt sett så finns inga direkta krav på märkning men det vanliga är att bilen ska klara avgaskrav motsvarande en kattad bil. En 100-cells rejskat kan vara svårt att få upp temperatur i men renar den bara så brukar det gå bra.

Gustaf

Så med andra ord så måste man inte regbes med originalkatalysatorn?
Jag vet inte om jag drömt eller läst att man ska ha originalkatalysator?

Vad behöver man göra för att regga bilen utan katalysator? Har sett bilar som har tilläggsinformation "Utan katalysator". Den bilen jag minns nu, och har regnr på, är en e30 från 1990.

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Alex H skrev:

Generellt sett så finns inga direkta krav på märkning men det vanliga är att bilen ska klara avgaskrav motsvarande en kattad bil. En 100-cells rejskat kan vara svårt att få upp temperatur i men renar den bara så brukar det gå bra.

Gustaf

Vad behöver man göra för att regga bilen utan katalysator? Har sett bilar som har tilläggsinformation "Utan katalysator". Den bilen jag minns nu, och har regnr på, är en e30 från 1990.[/quote]

Man får skilja lite på reglerna för olika typer av reggning, som;
a. import (originalskick då)
b. motorbyte (utan E85-konvertering)
c. motorbyte med E85-konvertering mm

Vid ett vanligt motorbyte (b) utan E85-konvertering (och årsmodell 1976-) så är grundkravet att motorn ska vara en katalysatorrenad motor, i originalskick, med "all" avgasrening som motorstyrning, katalysator osv. från donatorbilen. I praktiken kräver besiktningsorganen sällan "original" katalysator utan man accepterar en reservdelskatalysator, dvs en som rimligen har samma funktion som original.

Det vi pratade om här var mer kategori c där E85-konverteringen förenklar reglerna så original motorstyrning osv inte behövs - därmed enklare med "rejskat" om den bara renar.

Det finns inget sätt att "bli av med" katalysatorkravet för en bil som redan har det. Men sedan en tid tillbaka accepteras import av originalbilar från EU utan katalysator fram till 1993 - det var ju 19930101 som alla EU-länder fick katalysatorkrav. En e30 1990 som importerats från ett land utan katalysatorkrav (kanske Storbritannien, eventuellt Italien) kan alltså tänkas ha fått det förtydligandet i regbeviset.

Gustaf

Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

therealpinto skrev:
Alex H skrev:

Vad behöver man göra för att regga bilen utan katalysator? Har sett bilar som har tilläggsinformation "Utan katalysator". Den bilen jag minns nu, och har regnr på, är en e30 från 1990.

Man får skilja lite på reglerna för olika typer av reggning, som;
a. import (originalskick då)
b. motorbyte (utan E85-konvertering)
c. motorbyte med E85-konvertering mm

Vid ett vanligt motorbyte (b) utan E85-konvertering (och årsmodell 1976-) så är grundkravet att motorn ska vara en katalysatorrenad motor, i originalskick, med "all" avgasrening som motorstyrning, katalysator osv. från donatorbilen. I praktiken kräver besiktningsorganen sällan "original" katalysator utan man accepterar en reservdelskatalysator, dvs en som rimligen har samma funktion som original.

Det vi pratade om här var mer kategori c där E85-konverteringen förenklar reglerna så original motorstyrning osv inte behövs - därmed enklare med "rejskat" om den bara renar.

Det finns inget sätt att "bli av med" katalysatorkravet för en bil som redan har det. Men sedan en tid tillbaka accepteras import av originalbilar från EU utan katalysator fram till 1993 - det var ju 19930101 som alla EU-länder fick katalysatorkrav. En e30 1990 som importerats från ett land utan katalysatorkrav (kanske Storbritannien, eventuellt Italien) kan alltså tänkas ha fått det förtydligandet i regbeviset.

Gustaf

Okej. Bilen i fråga är svensksåld och faller under din kategori c + turbokonvertering. Utefter din förklaring så verkar det som den mänskliga faktorn varit i farten.

Så om vi vänder detta lite till min bil, en 1969 VW, ska bli ombyggt fordon, kan jag göra ett motorbyte (utan e85-konvertering), och regga den utan kat (motor från 1999/2000)? Motorn har bara en lambda innan katen så kommer inte få felmeddelande på avgasrening. Det hade varit rätt skönt då jag hellre prioriterar att få dit ljuddämpare.
(Vi pratar kanske om 50-60-70cm avgas efter kollektorn inkl böjar)

Edit: Jag tolkar reglerna att jag inte behöver använda mig av en motor med katalysator så länge jag uppfyller 4.5 i co, men om jag använder mig av en motor som från fabrik hade katalysator, kan jag fimpa den då också så länge jag uppfyller 4.5 i co?

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Årsmodell 1975 och äldre behöver inte ha katalysator oavsett vad man gör vid ett motorbyte, så för de årsmodellerna är det enkelt.

Så du kommer inte behöva montera katalysator. Du behöver klara 4,5%CO på tomgång och ha sluten vevhusventilation.

Gustaf

Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008

Hej,

Jag är inne på planer inför nästa vinter och tänkte regga bilen som ombyggt fordon.

Bilen i fråga:
Toyota Supra Mk4 eurospec (vänsterstyrd/ dubbelturbo/ manuell)

Det som är gjort:
Bytt motor till 2JZ GTE VVTi, sitter GTE orginal
Singelkonventerad
E85
Maxxecu
Bytt bromsar till större från Cadillac CTS-V ( Inte bytt bromscylinder )
Stag i hela bakvagnen
Bytt innehållet i diffen till OS Giken 1,5 vägs
Halvbur (redan reggad med den)

Vad behöver jag mer göra?
Effekt dispans tänkte jag skicka in om, men hur länge är den giltig? Kan jag redan nu göra den och hur ska den skrivas i?
Tanken i framtiden är att skaffa seq växellåda och byta till 9" diff, är detta något jag måste göra nu eller de kan vänta?

Skriver detta redan nu för då kan jag börja planera inköpen inför vintern om jag måste byta växellåda och diff

Skellefteå
Här sen Dec 2002

J.Lundgren skrev:
Hej,

Jag är inne på planer inför nästa vinter och tänkte regga bilen som ombyggt fordon.

Mitt råd för en spec som garanterat funkar som ombyggt fordon, utan att behöva gå in i gråzoner;
- Byt även huvudcylinder
- Byt rattaxel och styrväxel (många väljer manuell kuggstång med rattstångsservo idag)

Det är i mina ögon alltid bäst att göra alla ändringar direkt, dvs är du inne på att byta växellåda och diff, gör det direkt så du får allt i papperen.

Dispensen är giltig "tills vidare" så sök tidigt är mitt råd. Det som funkat till 100% för mina kunder är att söka efter SFRO gjort byggbesiktningen, då kan vi beskriva vad vi tycker om bilen och så hjälper vi dig formulera dispensen. Byggbesiktningen går att göra innan du har spikat växellåda och diff.

Byggare som gjort på andra sätt har inte 100% success rate i att få dispensen enligt informationen jag har.

Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008

therealpinto skrev:
J.Lundgren skrev:
Hej,

Mitt råd för en spec som garanterat funkar som ombyggt fordon, utan att behöva gå in i gråzoner;
- Byt även huvudcylinder
- Byt rattaxel och styrväxel (många väljer manuell kuggstång med rattstångsservo idag)

Det är i mina ögon alltid bäst att göra alla ändringar direkt, dvs är du inne på att byta växellåda och diff, gör det direkt så du får allt i papperen.

Dispensen är giltig "tills vidare" så sök tidigt är mitt råd. Det som funkat till 100% för mina kunder är att söka efter SFRO gjort byggbesiktningen, då kan vi beskriva vad vi tycker om bilen och så hjälper vi dig formulera dispensen. Byggbesiktningen går att göra innan du har spikat växellåda och diff.

Byggare som gjort på andra sätt har inte 100% success rate i att få dispensen enligt informationen jag har.

Hej,

Tack så mycket!
Så annan diff och växellåda behövs inte egentligen?
Om man nu får den igenom med original låda och diff, kan man senare längre fram ändra detta eller det krävs en helt ny regbesiktning av SFRO då?

Huvudbromscylinder har jag koll på vad makan använda. Ska bara försöka kolla upp vad man kan använda som rattaxel och styrväxel. För de går inte komma ifrån det?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det gäller att uppfylla punkterna i Transportstyrelsens definition, och det är i praktiken två alternativ för denna typ av bygge;

1. Byt motor, växellåda, bakaxel/diff och hela bromssystemet, ELLER
2. Byt rattaxel och styrväxel samt hela bromssystemet

Motorbyte från en motor utan VVTi till en med det systemet är totalt sett en rätt liten ändring och alla besiktningsorgan kommer inte köpa det, därav mitt råd om rattaxel och styrväxel.

Byter du växellåda och diff i efterhand krävs ny registreringsbesiktning om bilen ska vara laglig och då brukar ett nytt intyg från SFRO krävas. Är det bara de sakerna som ändrats brukar det räcka med ett tekniskt utlåtande eller halv besiktning (men också nytt bullerprov om utväxlingarna ändrats).

Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008

therealpinto skrev:
Det gäller att uppfylla punkterna i Transportstyrelsens definition, och det är i praktiken två alternativ för denna typ av bygge;

1. Byt motor, växellåda, bakaxel/diff och hela bromssystemet, ELLER
2. Byt rattaxel och styrväxel samt hela bromssystemet

Motorbyte från en motor utan VVTi till en med det systemet är totalt sett en rätt liten ändring och alla besiktningsorgan kommer inte köpa det, därav mitt råd om rattaxel och styrväxel.

Byter du växellåda och diff i efterhand krävs ny registreringsbesiktning om bilen ska vara laglig och då brukar ett nytt intyg från SFRO krävas. Är det bara de sakerna som ändrats brukar det räcka med ett tekniskt utlåtande eller halv besiktning (men också nytt bullerprov om utväxlingarna ändrats).

Hej,

Tack för all hjälp!
Har fått till mig att Lexus sc300/400 styrväxel och rattaxel passar typ bolt on på Supran.
Går det ändå eller de behöver vara ännu mer ombyggt?

Typ denna:
https://www.ebay.com/itm/305960167415?fits=Make%3ALexus&_skw=lexus . . . .

Skellefteå
Här sen Dec 2002

J.Lundgren skrev:

Hej,

Tack för all hjälp!
Har fått till mig att Lexus sc300/400 styrväxel och rattaxel passar typ bolt on på Supran.

Typ denna:

Det gäller ju att kunna visa att det är skillnad på sakerna. Det man ska minnas är inledningen i definitionen för ombyggt fordon;
"ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats"

Ändringarna ska alltså leda till en skillnad i prestanda. Att byta en styrväxel (eller motor, eller växellåda...) till samma typ men annan märkning (tänk Audi 1.8T-motor till Volkswagen 1.8T) är ju ingen skillnad i prestanda.

Om Lexus-styrväxeln till exempel har snabbare utväxling och rattaxeln är justerbar på ett sätt som inte Supran är, då är det grönt.

Senaste Supran jag besiktade hade styrväxel från en Subaru Impreza STi, då är det ingen snack. Krävde nya fästen men det var rätt enkla grejer.

Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008

therealpinto skrev:
J.Lundgren skrev:

Hej,

Tack för all hjälp!

Typ denna:

Det gäller ju att kunna visa att det är skillnad på sakerna. Det man ska minnas är inledningen i definitionen för ombyggt fordon;
"ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats"

Ändringarna ska alltså leda till en skillnad i prestanda. Att byta en styrväxel (eller motor, eller växellåda...) till samma typ men annan märkning (tänk Audi 1.8T-motor till Volkswagen 1.8T) är ju ingen skillnad i prestanda.

Om Lexus-styrväxeln till exempel har snabbare utväxling och rattaxeln är justerbar på ett sätt som inte Supran är, då är det grönt.

Senaste Supran jag besiktade hade styrväxel från en Subaru Impreza STi, då är det ingen snack. Krävde nya fästen men det var rätt enkla grejer.

Tack för all hjälp! Får spåna på detta över sommaren så man har allt hemma till vintern kommer

Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 110, 111, 112
45 besök idag (645518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande