Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
SÄLJES
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 96 besök senaste veckan (36040 totalt) |
Bromskylning M3 E46
Hej skulle behöva ny kylning till min M3-a (E36 med E46 spindlar) vi kör AP 5000+ ok och 362 x 32 skivor Endlessbelägg samt race ABS blir skitvarmt!! har du någon bra lösning för absolut bästa tänkbara kylning? MVH Peter _________________ Peter Andersson |
||
Re: Bromskylning M3 E46
Jag har en lösning på det! Skickar PM. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Gjorde nyligen en liten specialare till Peter i Team Farträdd. Peter har en BMW E36 med E46 spindlar och kör med AP Racing bromsar. Mitt E46 Race kit med ok-kylning passar bara med F8X M ok så jag gjorde en universell hållare med tratt som monterades med samma skruvar som används till bromsoken. Det är CC 122 mm mellan dessa hål vilket är väldigt vanligt på BMW mellan E30 och F-Serien, tror det bara är E9X M3 som är annorlunda med sina CC 138 mm mellan hålen. Så denna universella ok-kylning passar många BMW men kan i vissa fall kräva lite bockande av hållaren i metall. Fick några bilder och mått av Peter så det blev till att höfta lite för att ok-kylningen skulle gå fritt, men med lite erfarenhet och flyt så blev det kanon på första försöket!
![]() Alla 3D-printade delarna är tillverkade i kolfiberförstärkt nylon, trattarna till bromssköldarna med Bambu Lab PA6-CF och trattarna till ok-kylningen i Adura X. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Här kan ni se vilka hål jag menade som håller oket på plats på spindeln. ![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Re:
Det jag har till F-serien är till M bilarna, osäker på om bultdelningen på bromssköldarna är desamma. Men det ska väl gå att ordna annars. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Re:
Vi kan ta det när det blir aktuellt. ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Re: Bromskylning Legend Cars
Det skulle jag väl kunna göra, jag är inte omöjlig. Skicka mig ett PM med tankar och idéer så tar vi det därifrån. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Tänkte uppdatera med lite kommande produkter som kommer utvecklas under vintern då jag har scannat lite olika bilar nu under sommaren.
BMW G87 M2/G80 M3/G82 M4: - Bromskylning fram, Clubsport och eventuellt en Race variant. - Bromskylning bak, Clubsport. BMW E82 1M/E90 M3/E92 M3: - Bromskylning fram, eventuellt en Race variant. - Bromskylning bak, Clubsport. Audi RS3 8Y: - Bromskylning fram, Clubsport och eventuellt en Race variant. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Då var designen till BMW G8X M Clubsport kylningen fram klar, kommer komplettera med extra kylning till skiva och ok till Race varianten. Clubsport varianten tar tillvara på det naturliga luftflödet från luftkanalen som går från fronten in i hjulhuset.
![]() ![]() Jag har designat tratten så den inte ska ta i den övre/främre länkarmen ens vid full utfjädring och fullt rattuslag. Inte för att man, förhoppningsvis, någonsin kommer vara i den situationen. ![]() ![]() Bild ovanifrån med fälg monterad med snarlik spec som en originalfälg 19x10 ET20 med 275(ish) däck, en originalfälg är dock bara 9,5" bred. ![]() Utgången från luftkanalen och hur den är inriktad mot tratten på bromsskölden. 3D-scanningen på bild är på bil med fullt utfjädrad hjulupphängning så med hjulupphängningen i sitt normala läget ser det ännu bättre ut med luftflödet rakt in i tratten. ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Då var främre Race kylningen till G8X M bilarna klar, det är en vidareutveckling av Clubsport varianten med aktiv kylning för oket också (kombinerat med mer kyla till skivan). Har gjort det så att man kan testa Clubsport varianten först för att sedan gå över till Race varianten, bromssköldarna är designade för att passa ihop. Kommer även ingå en slanghållare som fästs på krängningshämmarstaget, samma typ som används till F8X M Race kittet.
![]() Utöver Clubsport bromsskölden tillkommer den orangea skölden i Race kittet. ![]() Trattarna till de undre tvärgående bärarmarna är unika för G8X M och följer konturerna på bärarmarna för att tattarna ska sitta stadigt. ![]() ![]() Tratten som kyler oket släpper ut hälften av luften på baksidan av oket mellan de 3 inre kolvarna och fördelar kyleffekten mellan dom. Andra hälften av luften leds till centrum av skivan. ![]() Här syns det att tratten till oket är delat på mitten för att fördela luften jämt. ![]() Tratten till oken har även en arm som går till fjäderbenet, som fästs med buntband, för att stadga upp och förhindra att slangen trycker tratten mot oket och/eller bromsskölden mot skivan. ![]() Båda bromssköldarna är konturskurna efter formen av spindeln för att förhindra att luft skall kunna smita förbi. ![]() En bättre bild på fördelningen av luftflödet på tratten till oket. ![]() ![]() Som jag visade tidigare leder luftflödet från kylkanalen som går från fronten in i hjulhuset rakt in i scoopet. Notera att på bilden är hjulen raka och hjulupphängningen är i sitt lägsta läge, med bilen på marken hamnar det mer i centrum av scoopet. ![]() ![]() En vy ovanifrån för att se hur mycket scoopet sticker utanför en fälg motsvarande 18x10" ET 20 med ett 275 brett däck. ![]() Har gjort ett urtag i scoopet för att det skall gå fritt för thrust armen vid fullt rattutslag. ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Designen till kylningen bak till BMW G8X M är nu klar, luftintaget går att återanvända från F8X M då de undre bärarmarna är identiska så vitt jag vet (till det stora hela iallafall). Gjorde en annan typ av slanghållare till toestaget då den till F8X M inte funkade riktigt p.g.a. att G8X M har någon typ av hållare till kablaget fäst på stötdämparen. 3D-scannen var lite slarvig av mig så ni får hålla till godo, men det viktigaste är med.
![]() Konceptet är detsamma som för F8X M med den enda skillnaden att G-serien faktiskt har fått ett luftinsläpp i bromsskölden då den kör med ett traditionellt glidok bak med integrerad handbroms och därför inte har handbromsbackar. Då går det utmärkt att föra in luft till centrum av skivan precis som man gör fram då det finns öppningar i navet på bromsskivan för att leda luft ut i kylkanalerna i skivan. ![]() ![]() Precis som till F8X M delar tratten skruv med ABS-sensorn och toestaget, till toestaget används en stor brick och en låg mutter. ![]() Här ser ni öppningen i bromsskölden in till centrum av skivan (röd cirkel). ![]() Utloppet på tratten är riktat rakt mot centrum. ![]() Några bilder med konturerna påslagna. ![]() ![]() ![]() Tänkte att jag skulle komplettera med riktiga bilder på spindlarna för att det ska bli tydligare var luften leds in (grön cirkel). ![]() Det behövs inte kapas något men om man vill öka luftflödet lite extra kan man kapa bort lite av bromsskölden (streckad röd linje). ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Lite nya bilder på bromskylning bak till E36/E46/Z4/Z4 M hur dom levereras idag...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ...och på bromskylning fram till Z4 M. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Designen till bromskylningen bak till E82 1M och E9X M3 är nu klar. Använder samma koncept som till F- och G-serie för att montera tratten på spindeln med hjälp av skruvarna till ABS-sensorerna och toe stagen, skillnaden är att det behövs en bockad plåt (orange) då det är horisontell montering istället för vertikal montering som på F- och G-serie.
![]() Lite besvärligare att montera tratten på den nedre bärarmen men den gick att lösa med en modifierad variant av tratten till F8X M. ![]() Slanghållaren från F8X M gick att använda på toe staget, verkar vara snarlik profil. ![]() Eftersom det är intern handbroms är inte navet "öppet" utan luftflödet riktas in i mellanrummet mellan nav och svep. ![]() Ritade in en ögla på tratten för att kunna fästa kabeln till ABS-sensorn så den inte gnuggar mot tratten och orsakar kabelbrott. ![]() Nu finns det trattar och fäste till nivåsensorn till strålkastarna till dom med F8X och G8X M som kör med Fall Line billet nedre bärarmar bak tillsammans med coilover istället för separat dämpare/fjäder som det är orignal. ![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Då var designen till Race bromssköldarna fram till Audi RS3 8Y klar. Trångt är bara förnamnet, men jag gjorde mitt bästa för att få till det. Gillar inte slangdragningen som man blir tvungen till p.g.a. drivaxeln/-knuten och den smala bärarmen. Blir inte mer än 2" anslutningar till detta kittet, grövre slang får helt enkelt inte plats.
![]() ![]() ![]() Försökte först göra en tratt under bärarmen men original scoop blockerar för mycket så det går inte att få till något vettigt luftflöde in i tratten utan att nalla för mycket av markfrigången, sen får inte utgången på tratten riktigt plats mellan bärarm och fälg vid fullt rattutslag heller (innerhjulet). ![]() ![]() Blir lite trixigt då scoopet måste designas så det går att printa på ett vettigt sätt också, fick bli att dela den i 2 delar. ![]() Här syns det tydligare hur slangdragningen blir, men det går inte att få till det bättre när man ska ta hänsyn till alla delar och så det inte tar i nånstans. Gäller även fullt rattlås till vänster och höger. Den orangea delen är en plåt som ska fördela belastningen på den 3D-printade plattan, mitt scoop skruvas fast i bärarmen i befintliga hål istället för att dras med buntband som original scoop. Mitt scoop använder bara 1 buntband längst ut mot yttre kulleden för där finns det inget hål att montera i. ![]() Hur det ser ut framifrån med en fälg/däck kombination motsvarande 18x10" ET25 (Samma ET som original men 1" bredare) med ett 275 brett däck. ![]() ![]() Konturer påslagna så det syns mer detaljer. ![]() Här kan man se "naca ducten" i scoopet för att ta luft till bromsskivan. ![]() Slanghållaren "klickas" fast på styrleden och säkras med 3 buntband. ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Och till sist vinterns sista bromskylningsprojekt, tror jag.
![]() Race bromssköldar fram till BMW E82 1M och E9X M3. Känns som att dom flesta som kör E8X E9X M på bana har en GT4 splitter med luftintag men jag passade på att ta fram en tratt till original bärarm (formanpassad) samt en universell lösning för kylning till oket om man redan har GT4 splitter och vill ha kylning till oket också. Det fick bli en universell lösning (går att anpassa efter olika ok/behov) då det är väldigt få som kör original ok och det är en salig blandning av olika lösningar på eftermarknaden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Re:
Fan vad coolt, det borde fungera på min Golf också. Jag tar ett kit när dom är redo. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Re:
Tack! Det kanske det gör, så länge utformningen på bärarmen är liknande. Men jag är säker på att du kan det där bättre än mig. Jag brukar fråga sånt av Snömannen som har gått vilse i VAG-träsket. ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Lite fler förklarande bilder av kittet till Audi RS3 8Y och hur det är med frigången överallt. Det är trångt men inte så illa som man kan tro! Justerade designen på slanghållaren lite för att den ska bli kompaktare och ha lite snällare hörn. Alla bilderna är på höger fram.
Fullt rattutslag till vänster och då är höger fram ytterhjul. Trots 18" fälg som dessutom är 1" bredare än original är det 7-8 mm till godo mellan fälg och hörnet på scoopet. Inga problem med frigången till k-staget. ![]() Inga problem med frigången till damasken på drivknuten heller. ![]() Här syns också att det finns tillräckligt med plats till damasken och hur scoop, slanghållare och tratt på bromssköld kommer lira. ![]() Fullt rattutslag till höger vilket innebär att höger fram kommer vara innerhjul och p.g.a. Ackermann svänger innerhjulet mer (än ytterhjulet) vilket innebär att det blir tightare överallt. Tightast är det med damasken till k-staget men det är fortfarande ca 10 mm, det kanske ser ut som att huvudet (kroppen) på k-staget är närmare men det är vinkeln som luras. ![]() Inga problem med frigången mot damasken här heller! ![]() En annan vinkel för att visa samma sak. Ni kan även se att det mest problematiska kommer vara slangen och hur den kommer röra sig. Den kommer vilja röra sig in mot centrum av bilen och ovanför k-hämmaren. ![]() En bild för att illustrera slangens dragning/rörelse och vart det eventuellt kommer ta i (gul pil), men inget som lite polyester eltejp inte kan lösa för i princip 0 friktion och agera som ett "sacrificial layer". ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
![]() |
SÄLJES
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 96 besök senaste veckan (36040 totalt) |