Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
51 besök senaste veckan (36942 totalt)
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Gustav_H78 skrev:
Ser spontant ut som väldigt liten omslutning på generatorn.


+100

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Precis, därav min fråga - för liten även för multirem?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1754



Ja, om du frågar mig. Men jag vet inte säkert.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 552



Jag håller nog också med.

Två brythjul vore bra.
Ett mellan vev och generator, så även vevaxeln får längre omslutningsvinkel.
Och ett rakt ovanför så även vattenpumpen får lite mer.

Så, skit enkelt att skriva på internet, rätt krångligt i verkligheten

Alla bilar jag ägt med multirem har haft fjäderbelastad spännare. (inte så många å bara BMW)
Jag tror det är att föredra, med dessa remmar.


På min motorcykel sitter en speciell elastisk multirem, då den inte har fjäderlastad spännrulle.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Tack för åsikterna, ska gräva i lådorna efter spännhjulen & se hur de går att använda.
Mest kritiskt är väl just generatorn

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Hittade spännhjuldelarna! Nu åker kaptrissan fram igen.
Nytt spännhjul beställt (166TS, bättre lager - båda mina är slut efter 12000mil)



Snubblade över ett rimligt vintertäcke på Klubbsidan, en vacker dag...




Div. blästrat & målat


Moddad oljesticka


Härlig mix av 164 & 75 på vattenpumpen..
Fel packning följde med nya termostaten, såklart. Fick klippa till egen, sen var allt ihop. Pilligt att få plats med hållaren för kamremskåporna.
Momentet för tre toppskruvarna var omöjligt att hitta ens i manuelerna, körde på 12nm samma som pumpen.





Givardelen i mitten var rätt illa ärgad på ett ställe så där blev det packningssilikon

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 56



Jösses. Det där blir en bamsig klump att trycka ner i 75an. Men det närmar sig det magiska ögonblicket.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Haha jo, blir fett. Endera året!
Undrar hur mkt tyngre den blir än original 3.0, vore kul att väga.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Mer metallslöjd.. trimmade ned fästet för spännhjul & generator



166-plasthjul mot 164 järnhjul...


Får provmontera motorn igen för att se om det får plats och isf vilken generator.


Någon som vet varför det blir överslag i spolar som käkar upp dem inifrån? Dålig jord..?


Hittade 1 extra på ebay iaf, kompletterat



Missnöjd med lösningen med 164-servopump.
Alfa 156/166 har minimalt alu-fäste och vinklarna för remmen blir bättre. Letade igenom Bildelsbasen o hittade 166-pump med fästet kvar!


Min topp är ju äldre o har gjutning för toppmonterad generator - man får slipa lite material o gänga nytt hål.
Helt sjukt vad smidigt det är med handhållen bandslip! Var har den varit hela mitt liv?


Yeah!


Moddade främre stödfästet till att passa 75-generatorfästet



164 vs. 166.. 1kg lättare men framförallt tajtare montage


Konstigt nog linjerar inte remskivan med 164ans vattenpump så jag får använda 164ans remskiva.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 56



Eldh skrev:
trimmade ned fästet för spännhjul & generator.

Hugg av häl,
Hugg av tå,
Så går skon på...

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
För fan! Det jävliga är att jag inte verkar kunna använda Alfetta bromsservo heller då hela pedalstället är annorlunda med uppdaterad kopplingspedal på 75 (som jag vill behålla) så nu måste jag kolla om original servoklocka får plats.
Häktar i motorn efter semesterresan

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 56



Annars får du dela på systemet. Det finns modernare grejor än vad jag har Flavian och som också satt i Jaguar XKE m.fl. En primärcylinder med reservoar på torpedväggen och sen sätta servot med huvudcylinder framme där batteriet satt. Där borde det finna plats.


_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Som om 75ans hydraulhärva inte är komplicerad nog!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 46



Eldh skrev:
Som om 75ans hydraulhärva inte är komplicerad nog!
Rejskillarna kör utan servo på 116-bilarna, kanske kan vara nåt att fundera på? Annars har 105-serien med stående pedaler ungefär samma lösning som Lancian ovan, ifall du vill hålla dig till Alfa orginal (jag tror jag har ett original servo med huvudcylinder till 1750 Berlina liggandes nånstans).

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Tack, hela bilen blir dock "factory" så vad än Alfa skulle presenterat -92 (om de hade gjort det) får det bli. Sen blir det ju en gatbil oxå
Har sett 24v GTV6or med "min" servoklocka så det BORDE gå!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637



Om man byter huvudcylinder till mindre area så funkar det utmärkt utan servo. jag körde min race 75a med huvudcylinder från en alfa 33a tror jag. var bolt on. Servot ersätter man med en 10mm alubit.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Intressant info Benny, var detta månne i kombination med större ok fram som i mitt fall..? Det blev inte lång pedalväg?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637



Eldh skrev:
Intressant info Benny, var detta månne i kombination med större ok fram som i mitt fall..? Det blev inte lång pedalväg?
det var med orginal ts oken. jag bytte pga min HC börja läcka internt och hade en Hc till 33an liggande hemma.

Som bonus fick jag otroligt bra känsla i bromsarna, gick ligga precis på låsningspunkten.

senare bytte jag till GTA ok och behöll 33 hc utan bekymmer.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Grymt, tack

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19027



Passar inte modernare generator? För 75orna brukar ladda typ strax över 13 volt en bra dag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399


Trådstartare
Jo en del av senaste inläggen har handlat om den, även om originalet är felfri Får se nu med provmonteringen vilken generator som passar.
Intressant nog har alla varit mer tungdrivna än originalet... som om de har extra svänghjul.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
51 besök senaste veckan (36942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande