Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 51 besök senaste veckan (36942 totalt) |
Precis, därav min fråga - för liten även för multirem?
|
||
Jag håller nog också med.
Två brythjul vore bra. Ett mellan vev och generator, så även vevaxeln får längre omslutningsvinkel. Och ett rakt ovanför så även vattenpumpen får lite mer. Så, skit enkelt att skriva på internet, rätt krångligt i verkligheten ![]() Alla bilar jag ägt med multirem har haft fjäderbelastad spännare. (inte så många å bara BMW) Jag tror det är att föredra, med dessa remmar. På min motorcykel sitter en speciell elastisk multirem, då den inte har fjäderlastad spännrulle. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Tack för åsikterna, ska gräva i lådorna efter spännhjulen & se hur de går att använda.
Mest kritiskt är väl just generatorn |
||
Hittade spännhjuldelarna! Nu åker kaptrissan fram igen.
Nytt spännhjul beställt (166TS, bättre lager - båda mina är slut efter 12000mil) ![]() Snubblade över ett rimligt vintertäcke på Klubbsidan, en vacker dag... ![]() ![]() Div. blästrat & målat ![]() Moddad oljesticka ![]() Härlig mix av 164 & 75 på vattenpumpen.. Fel packning följde med nya termostaten, såklart. Fick klippa till egen, sen var allt ihop. Pilligt att få plats med hållaren för kamremskåporna. Momentet för tre toppskruvarna var omöjligt att hitta ens i manuelerna, körde på 12nm samma som pumpen. ![]() ![]() Givardelen i mitten var rätt illa ärgad på ett ställe så där blev det packningssilikon |
||
Jösses. Det där blir en bamsig klump att trycka ner i 75an. Men det närmar sig det magiska ögonblicket.
_________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
Haha jo, blir fett. Endera året!
Undrar hur mkt tyngre den blir än original 3.0, vore kul att väga. |
||
Mer metallslöjd.. trimmade ned fästet för spännhjul & generator
![]() ![]() 166-plasthjul mot 164 järnhjul... ![]() Får provmontera motorn igen för att se om det får plats och isf vilken generator. ![]() Någon som vet varför det blir överslag i spolar som käkar upp dem inifrån? Dålig jord..? ![]() Hittade 1 extra på ebay iaf, kompletterat ![]() Missnöjd med lösningen med 164-servopump. Alfa 156/166 har minimalt alu-fäste och vinklarna för remmen blir bättre. Letade igenom Bildelsbasen o hittade 166-pump med fästet kvar! ![]() Min topp är ju äldre o har gjutning för toppmonterad generator - man får slipa lite material o gänga nytt hål. Helt sjukt vad smidigt det är med handhållen bandslip! Var har den varit hela mitt liv? ![]() ![]() Yeah! ![]() Moddade främre stödfästet till att passa 75-generatorfästet ![]() ![]() 164 vs. 166.. 1kg lättare men framförallt tajtare montage ![]() Konstigt nog linjerar inte remskivan med 164ans vattenpump så jag får använda 164ans remskiva. ![]() |
||
Hugg av häl, Hugg av tå, Så går skon på... _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
För fan! Det jävliga är att jag inte verkar kunna använda Alfetta bromsservo heller då hela pedalstället är annorlunda med uppdaterad kopplingspedal på 75 (som jag vill behålla) så nu måste jag kolla om original servoklocka får plats.
Häktar i motorn efter semesterresan |
||
Annars får du dela på systemet. Det finns modernare grejor än vad jag har Flavian och som också satt i Jaguar XKE m.fl. En primärcylinder med reservoar på torpedväggen och sen sätta servot med huvudcylinder framme där batteriet satt. Där borde det finna plats.
![]() _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
|
||
_________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||
Tack, hela bilen blir dock "factory" så vad än Alfa skulle presenterat -92 (om de hade gjort det) får det bli. Sen blir det ju en gatbil oxå
Har sett 24v GTV6or med "min" servoklocka så det BORDE gå! ![]() |
||
Om man byter huvudcylinder till mindre area så funkar det utmärkt utan servo. jag körde min race 75a med huvudcylinder från en alfa 33a tror jag. var bolt on. Servot ersätter man med en 10mm alubit.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Intressant info Benny, var detta månne i kombination med större ok fram som i mitt fall..? Det blev inte lång pedalväg?
|
||
Som bonus fick jag otroligt bra känsla i bromsarna, gick ligga precis på låsningspunkten. senare bytte jag till GTA ok och behöll 33 hc utan bekymmer. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
|
||
Jo en del av senaste inläggen har handlat om den, även om originalet är felfri
![]() Intressant nog har alla varit mer tungdrivna än originalet... som om de har extra svänghjul. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 51 besök senaste veckan (36942 totalt) |