Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 905 besök senaste veckan (38344 totalt) |
Äntligen lite tid för felsökning
![]() Alla Pin# DME till givare felsökta och kablarna inspekterade för eventuella skador utan att hitta några fel i inkopplingen. Alla jordpunkter och +12V rätt i härvan. Jag kompletterade även med fler jordpunkter mellan block/topp och chassie. ![]() 2A80 + 2A85 "Kurzschluss nach Minus" kommer tillbaks som felkod vilket gör att jag inte kan köra vanos via INPA. Allt annat uteslutet så kvarstår att utgångstransistorerna i DME är brända. Eftersom ingen VANOS reglering sker så kan jag inte mäta mig fram för att bekräfta. ![]() Börjar bli väldigt sugen på att stå på startgridden så jag får väl leta fram en ny DME och låta Andreas ladda in ny programvara. Visst går det kanske att laga min box, frågan är vad som blir bäst? _________________ Patrik Skoog |
||
Ny DME är definitivt snabbast, drygt med sånt här själsdödande strul..
Edit: Får du samma koder med härva ur? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Nu har jag aldrig pillat med BMW elektronik men om vi utgår från att VANOSen är hydraldriven så måste det finnas en aktuator/elektroniskt styrd ventil som pulsar oljetryck som får kammarna att vrida sig. Felkod/medelande säger att det kortis i aktuatorn. Kan du mäta resistansen så kanske någon här kan mäta på en frisk bara för att kunna ringa in felet?
_________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
Re:
Ja duktigt drygt... ![]() Bra tanke! Har inte testat att pinna ur kablaget i DME handsken, dock kört utan sensor med samma resultat. Eftersom jag mätt upp kablaget och visuellt följt allt så verkar det helt. _________________ Patrik Skoog |
||
Re:
Precis, VANOS solenoiderna fixar detta. De är både uppmätta mer korrekt väde och jag har även testat med två stycken som kommer från en annan motor som fungerar. Vevaxelgivare är helt nya. _________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 905 besök senaste veckan (38344 totalt) |