Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche GT3 CS Mk I,-01. Gamle Svarten!
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
119 besök senaste veckan (41442 totalt)
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Re:

gladiatorn skrev:
du är inne på helt rätt spår ...helt naturligt att tänka BMW M3. Praktisk, snabb, billig, bankänsla och framför allt hållbar

Jag kan inte göra annat än hålla med . Glöm inte SMG!

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

gladiatorn skrev:
du är inne på helt rätt spår ...helt naturligt att tänka BMW M3. Praktisk, snabb, billig, bankänsla och framför allt hållbar

En snabb familjebil mao

Världens bästa kompromiss......

Anders, hade du ett objekt till mig, eller har du redan tagit det med min fru??

Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Re:

bmw130 skrev:
Anders Dauner skrev:

På ringen gäller STVo (Straßenverkehrs-ordnung). Mao så täcker din vanliga trafikförsäkring i ett sånt läge. Och mig veterligen så kan trafikförsäkringen inte förhandlas bort.

Är du säker på det Jag pratade nämligen med Trygg-Hansa för en kompis räkning och frågade just denna specifika fråga och han påstod (förvisso bara kundtjänst) att det var som jag skrev tidigare

TH tar inte Ringen eller någon bana alls. De "hävdar" att det är inhägnat tävlingsområde oavsett hur det körs där.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

RS Patrik skrev:
bmw130 skrev:
Anders Dauner skrev:

På ringen gäller STVo (Straßenverkehrs-ordnung). Mao så täcker din vanliga trafikförsäkring i ett sånt läge. Och mig veterligen så kan trafikförsäkringen inte förhandlas bort.

Är du säker på det Jag pratade nämligen med Trygg-Hansa för en kompis räkning och frågade just denna specifika fråga och han påstod (förvisso bara kundtjänst) att det var som jag skrev tidigare

TH tar inte Ringen eller någon bana alls. De "hävdar" att det är inhägnat tävlingsområde oavsett hur det körs där.

Jaha då står man där igen med olika bud. TH sa ju till mig precis som du skriver, men som Anders skriver (vilket verkar rimligt) att ett försäkringsbolag i Sverige inte kan avtala bort STVo, vem har rätt och hur ska man ta reda på hur det egentligen ligger till? Kanske krävs rättsfall?
För alla som kör på ringen är det väl rätt så intressant att veta vad som händer om man vid en olycka exempelvis förolyckar en MC-förare om man själv kan bli skadeståndsskyldig

Ursäkta OT, men Fredrik lycka till med dina bilköparplaner nya bud verkar komma å gå

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Re:

[quote="bmw130"] Kanske krävs rättsfall? quote]

Finns (tyvärr) sådana.

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Rätta mig nu om jag har fel (vilket ni säkert gör ) men är det inte så att ni båda har rätt, det som inte har blivit utbetalt är skador på den egna bilen dvs vagnskada. Skador som innefattas av trafikförsäkringen har aldrig tagits i anspråk i de fall det varit bråk om. Sen finns det de skador som uppstått när banan varit avstängd för övrig trafik och då gäller ju givetvis ingenting mer än eget ansvar.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Re:

964RS skrev:
Rätta mig nu om jag har fel (vilket ni säkert gör ) men är det inte så att ni båda har rätt, det som inte har blivit utbetalt är skador på den egna bilen dvs vagnskada. Skador som innefattas av trafikförsäkringen har aldrig tagits i anspråk i de fall det varit bråk om. Sen finns det de skador som uppstått när banan varit avstängd för övrig trafik och då gäller ju givetvis ingenting mer än eget ansvar.

/Anders

du vet vilket fall jag syftar på. Men jag kan inte parametrarna som TH syftrar till.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

RS Patrik skrev:

Finns (tyvärr) sådana.

Pratade med Trygg Hansa, och Anders har rätt i det han skriver (åtminstone delvis). Trafikförsäkringen gäller om man orsakar någon annan skada på fordon/person. Däremot gäller det ej EGEN personskada. Det skiljer nog lite från bolag till bolag för ex. Orginalförsäkringar hade ingen inskränkning på trafikförsäkringen.
Patrik, rättsfallen som du nämner gäller kanske just egna personskador?

EDIT: Såg de andra inläggen precis och vill bara förtydliga att ovanstående gäller ENDAST vid tursitkörningen på ringen och definitivt inte när banan är avstängd för förarträning etc.

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Re:

bmw130 skrev:
RS Patrik skrev:

Finns (tyvärr) sådana.

Pratade med Trygg Hansa, och Anders har rätt i det han skriver (åtminstone delvis). Trafikförsäkringen gäller om man orsakar någon annan skada på fordon/person. Däremot gäller det ej EGEN personskada. Det skiljer nog lite från bolag till bolag för ex. Orginalförsäkringar hade ingen inskränkning på trafikförsäkringen.
Patrik, rättsfallen som du nämner gäller kanske just egna personskador?

Nej,
men en dyr skrotad bil som TH inte vill betala ut ersättning för.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

RS Patrik skrev:

Nej,

okej då missförstod vi varann tyvärr, jag och Anders diskuterade bara trafikförsäkringsbiten inte vagnskada Bra då kan vi lämna detta bakom oss och tråden kanske kan återgå till det den handlade om

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Ha en bruksis, och så har du en sån här på sidan av. Blir inte lika dyrt att smälla då, samt mindre problematiskt att förklara för frugan än om du kör med bruks/banbil kombinerat

http://www.blocket.se/vi/12501743.htm?ca=17_s

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Re:

bmw130 skrev:
RS Patrik skrev:

Nej,

okej då missförstod vi varann tyvärr, jag och Anders diskuterade bara trafikförsäkringsbiten inte vagnskada Bra då kan vi lämna detta bakom oss och tråden kanske kan återgå till det den handlade om

Härligt! thumbs up

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

Cédric skrev:
Ha en bruksis, och så har du en sån här på sidan av. Blir inte lika dyrt att smälla då, samt mindre problematiskt att förklara för frugan än om du kör med bruks/banbil kombinerat

Hmm, delrinbakruta... Borde det inte vara ganska svårt att se bakåt då??

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

triss skrev:
Hmm, delrinbakruta... Borde det inte vara ganska svårt att se bakåt då??

Ganska tungt också

Lidköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:

HAr funderat i dessa banor också, samt även på objektet i fråga.

Får väl komma till ett beslut snart.

Citera
nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004

Jag vet ju inte hur mycket tid du har för att meka, men jag hade nog lagt min röst på en väsentligt nyare bil för att köra på ringen med. Kan man inte få en M3 CSL får sådär 450.000 kr nu? Måste ju vara ett riktigt klipp som dessutom har säten bak. Nackdel förstås att den inte har en helbur.

Förresten, tror du att PSM (ESP alltså) hade räddat dig?

/Lars

Lidköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

nottehed skrev:
Jag vet ju inte hur mycket tid du har för att meka, men jag hade nog lagt min röst på en väsentligt nyare bil för att köra på ringen med. Kan man inte få en M3 CSL får sådär 450.000 kr nu? Måste ju vara ett riktigt klipp som dessutom har säten bak. Nackdel förstås att den inte har en helbur.

/Lars

Hade jag haft en meter mer asfalt i bredd så had detta aldrig hänt. Hävde sladden med en lång drift och fick en väldigt snäll retur och jag hann att tänka att det här fixar jag!! Då gick höger bakhjul ut i blöta gräset!!

Får jag en CSL för 450 tkr så köper jag den! thumbs up

Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

nottehed skrev:

/Lars

Jag flyttar hem under hösten, Lars, och då försvinner det väl en del "fritid" som man kan meka på.
Sen är jag ingen super fena på att skruva heller!

En annan lösning är ju en bruksdiesel ( 120d) och så en vass 944 / 968 / 911 och köra PCSR hemma!
Eller gammal M3 och BMW Cup!!

Tror jag är lite tidsoptimist bara, styr ju inte min tid själv direkt!

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Qvisfr skrev:

Finns ju 3 stycken CSL för 49000 Euro på mobile blir väl ca 455 tkr, det går väl å pruta...

J Blank
Stockholm
Här sen Maj 2007

Re:

Qvisfr skrev:
nottehed skrev:

/Lars

Hade jag haft en meter mer asfalt i bredd så had detta aldrig hänt. Hävde sladden med en lång drift och fick en väldigt snäll retur och jag hann att tänka att det här fixar jag!! Då gick höger bakhjul ut i blöta gräset!!

om du har möjligheten så är en CSL ett utmärkt val... Den går att både ha som en vanlig bruksbil för att sen förvandla till ett monster på typ ringen... Där har vi ju vår alldeles egna Gaute som bevis... Jag har förmånen att kunna låna min fars CSL både på ringen och hemma banorna och jag tycker den är perfekt för ändamålet...

Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004

http://www.blocket.se/vi/12981147.htm?ca=13_s
Du skall inte bli en i "gänget" igen då??

Våra race- och banåkarbilar
Porsche GT3 CS Mk I,-01. Gamle Svarten!
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
119 besök senaste veckan (41442 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande