Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 7 besök senaste veckan (95117 totalt) |
Tack alla för glada tillrop och kommentarer
![]() Då har det hunnits med lite banåka. Två dagar på Gotland Ring under kristi flygare helgen samt Gelleråsen nu i måndags med trevliga Öhlins gänget! Bilen har funkat utmärkt hitills och man märker stor skillnad i beteende med den nya vingen/karossen. Bilen har en helt annan stabilitet i högfartsböjjarna samt vid inbromsning. Dock så är den en aningen understyrd vid "turn-in" nu. Får se om man kan råda bot med lite annorlunda dämpar inställning samt aningens toe-out och camber i framvagn. På Gotland Ring blev bästa tid 1.29,8 med topspeed på 205 km/h. På Gelleråsen blev bästa tid 1.11,7 med topspeed 210 km/h. För att vara första gången i torrt på Gelleråsen så kändes det som en ok tid. Gotland Ring Med vännerna i depån ![]() ![]() Gelleråsen ![]() En nyfiken Junior fick sig en åktur, det ska börjas tidigt ![]() ![]() Johans snabba Speedster ![]() _________________ Andreas Rollnert |
||||||
Re:
Ja, 1.11.7 är en ok tid.... Sinnessjukt snabbt! ![]() _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||||
Re:
Det är det verkligen, ett ordentligt kvitto på vilket fantastiskt jobb du gjort med bilen och finishen håller samma nivå som farten. Tror inte jag bjuder in dig igen ![]() ![]() _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||||
Re:
Nitron envägsdämpare med 400lbs fjädrar fram och 525lbs fjädrar bak. I dagsläget inga hjälpfjädrar. Prövade förra året med 525 fjädrar fram och 650 bak med hjälpfjädrar bak. Det blev allt för hårt och studsigt med den dämparen jag har. Camber fram: -1,3 grader Toe fram: 0,5mm toe out per sida Camber bak: -3 grader Toe bak: 2mm toe in per sida Skulle nog kunna gå på med aningens mer camber i fram och lite mer toe out. Bak skulle jag kunna minska cambern då det sliter lite ojämt och går lite för varmt i innerkant. Vänster framdäck är mer slitet på utsidan än insida. Däremot är höger framdäck jämt och fint slitet över hela däcksytan. Däck: Kumho Ecsta V70A Medium Fälg: Fram 7,5" 17" med 205/40-17 Bak: 9"x 8" 245/35-18 Tror som sagt bilen skulle må bra att gå upp i dimension fram, kanske 215 eller 225? _________________ Andreas Rollnert |
||||||
Re:
Haha... Kul, Tack för det Johan! ![]() ![]() _________________ Andreas Rollnert |
||||||
Re:
Med min speedster körde jag 80 N/mm fjädrar fram och 95 N/mm bak vilket funkade riktigt fint på min bil tyckte jag men den hade lättare motor och var lättad i fronten också. Du kör ju 70 N/mm fram och 92 N/mm bak (om jag räknat rätt ![]() Kapa av 5mm på styrarmsinfästningen (där de två insex bultarna sitter) mot spindeln (alltså kapa inte på spindeln utan på styrarmslänken). Då kan du få över 3 grader neg camber fram. Ett enkelt och billigt tips ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Re:
[quote="Turbo²"]
Tack för tips! Stämmer bra att den är fortsätter att vara aningen understyrd efter turn in, innan apex. Jo den är ju lite tyngre än Rover motorn som satt i tidigare. Jag ökade ca 30kg i vikt med hela Honda paketet inklusive kompressor installation och med 6växlade lådan. Så vikten med Elise karossen förra året vara 795kg med 20liter soppa i (Honda). Bilen har nog säkert ökat på ca 15-20kg med exige kaross samt tak. Har inte hunnit cornerweighta eller väga bilen i år så jag vet inte den aktuella vikten men det är en uppskattning. Men är verkligen Opel motorn så mycket lättare? Jag trodde den själva motorn ungefär vägde samma som Hondan? Vad vägde din bil? Jag har 650lbs fjädrarna liggandes så jag ska prova, men för att kunna köra med 650 fjädrarna behöver jag montera hjälpfjädrarna vilket gör det ytterliggare lite hårdare. Men varför inte testa med 400 fram och 650 bak. Bra tips när det gäller styrarmsinfästningen! Dock så är spindlarna redan nedfrästa så det är inga problem att få mer camber. _________________ Andreas Rollnert |
||||||
Re:
Fasiken vad lätta dom tidiga eliserna va, jag förstår inte vad den stora skillnaden (elise s1 720kg s2 ca 750kg mot en speedster 875kg) är; visst många bäckar små utan abs airbag osv men ändå. Min vägde som minst 853kg nästan fulltankad. (utan förare) Men då var nästan all lättning i fronten, motorn och bakdelen var helt original, hade jag bara bytt avgassystem och lättat svänghjul hade den vägt runt 830kg. Men att K20 och växellåda å kompressor bara väger 30kg mer än rover paketet är otroligt. (Själva rover motorn ska väga 95kg torr). Jag trodde hela ditt nya motorpaket skulle hamna på ca 60-80kg extra. Opel motorn väger ca 140kg, utan låda. Vilket är medelmåttigt. Inte tungt, inte lätt. Däremot är F23 lådan ganska liten och lätt, har inga siffror i huvudet dock. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Re:
Vilka modeller är det som har vajer? Har en Speedster som jag byggt om med Saabmotor där jag kör med vajer. Men lirar inte riktigt hundra så är lite sugen på att få dit elisens gaspedal. Mvh Fredrik _________________ Fredrik Johansson |
||||||
Grymt fin bil!!!
![]() Här är ett gäng bilder jag tog på Gotland Ring i lördags (25 sept) ![]() ![]() ![]() Finns ett par bilder till här _________________ Magnus Ekman |
||||||
Jag har varit riktigt usel på att updatera vad som hänt det senaste två åren. Första året så blev det mest bara åka. Jag hann nog med ett dussin bandagar och det mesta fungerade klockrent. Efter mappning av motorn så var det bara att byta olja regelbundet och köra! Jag hade dock lite strul med lådan första året. Fyrans växel hoppade ur när jag klev av gasen vid hård kurvtagning på bana. Först trodde jag det var att motorn rörde sig för mycket och därmed "slog ur" växeln. När jag kunnat utesluta att det hade med det o göra (monterade till och med ett fjärde motorfäste.) Så rev jag ur lådan. Malkolm kikade på lådan och kunde inte hitta några uppenbara fel. Så jag montera tillbaks igen och samma beteende. Till slut kom jag över en bättre begagnad låda som hade gått 1500mil, flyttade över diffen till den och sen tillbaks. Frid och fröjd, problemet löst!
![]() ![]() Här är lite bilder från förra vintern då jag monterade Exige karossen. Fick plasta om lite i golvet på bakre clamshell så det skulle passa mot backre subframe. Exige S2 karossen är byggd för att passa Toyota baserade Elise/Exige och har en aningen annorlunda subframe bak gentemot S2 med Rover. Inpassning av kaross. ![]() ![]() Provmontering av vinge med fästen samt LED från 07 och framåt. ![]() Sandell hjälper mig bärga bilen till lackeraren. ![]() Niklas som lackerade bilen fick ett hästjobb med underarbete och slippning då den gamla lacken/underarbete var riktigt kasst gjord samt det fanns en del sprickor under all färg. Här kommer ett axplock från jobbet. Främre clamshell ![]() Motorlucka ![]() Dörr ![]() Dörr igen ![]() Insida dörr ![]() Baklucka igen ![]() In i boxen, på med slipgrund. ![]() Trösklarna är den enda delen som inte går att plocka av enkelt. (limmad mot chassie) ![]() Trösklar. ![]() Nu med klarlack. ![]() Färg! ![]() Sen åkte hela bilen in i boxen med alla delar på sin rätta plats. Var tydligen bäst att göra så med tanke på eventuella färgskiftningar. ![]() ![]() orange täcker väldigt dåligt så det gick åt mycket färg... ![]() ![]() Ser ut o bli blankt ![]() ![]() Till slut, på med lite mattsvart. ![]() Tillbaks i garaget, bara att montera ihop allt. Dag för finlir! ![]() Voila! Ihopsatt och klar ![]() ![]() ![]() Det var det om karossbytet samt lackering. Framskivorna tog slut till 2009 års säong. De byttes ut till 295mm AP skivor. Flytade ut orginal AP oken lite för att det skulle funka. Kör nu med Carbon Lorraine belägg. ![]() Ljuddämparen som jag körde med från början var lite i minsta laget. Mätte upp 112db på mittsverigebanan. Så det fick bli det största som gick att få plats med där bak. En 3" 2bular dämpare. ![]() Körde bilen på rullarna hos Andreas Näslund 2009. Blev 248kw (338hk) i motorn, efter en väldigt väldigt lång och hjärtskärande pull. Insugstemp 102celsius vid maxbelastning är väl inte optimalt. Får bli chargecooler på sikt. Tur att jag kör på E85 iaf. ![]() Nu började det gå undan i kurvorna så inför 2010års säsong så ville jag sitta still ordentligt. Slippa sitta och spänna sig och hålla i ratten för glatta livet. Libell hjälpte mig och valet blev en Tilett B6 kolfiber som är sidmonterad och sitter som en smäck i Elisen med MOG seatmounts. ![]() ![]() _________________ Andreas Rollnert |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 7 besök senaste veckan (95117 totalt) |