Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 2001 Honda K20SC Uppdaterad! :)
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
7 besök senaste veckan (95117 totalt)
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

riktigt fin

Ekerö
Här sen Jul 2006

Helskotta vad fin thumbs up

Citera
atis
Norra Stockholm
Här sen Nov 2007

Rykten skvallrar om att denna bil kanske dyker upp på åsen den 7/6!? Kan man få detta bekräftat!

Trollhättan
Här sen Aug 2007

Hur har du löst det med gasspjäl, är det elektroniskt spjällhus eller vajer styrning?

Veddige
Här sen Aug 2008

oooohh... sanslöst snyggt bygge..stort grattis till prestationen thumbs up

A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Tack alla för glada tillrop och kommentarer

Då har det hunnits med lite banåka. Två dagar på Gotland Ring under kristi flygare helgen samt Gelleråsen nu i måndags med trevliga Öhlins gänget! Bilen har funkat utmärkt hitills och man märker stor skillnad i beteende med den nya vingen/karossen. Bilen har en helt annan stabilitet i högfartsböjjarna samt vid inbromsning. Dock så är den en aningen understyrd vid "turn-in" nu. Får se om man kan råda bot med lite annorlunda dämpar inställning samt aningens toe-out och camber i framvagn.

På Gotland Ring blev bästa tid 1.29,8 med topspeed på 205 km/h. På Gelleråsen blev bästa tid 1.11,7 med topspeed 210 km/h. För att vara första gången i torrt på Gelleråsen så kändes det som en ok tid.

Gotland Ring

Med vännerna i depån

Gelleråsen

En nyfiken Junior fick sig en åktur, det ska börjas tidigt

Johans snabba Speedster

SoLNA
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

fredrik9999 skrev:
Hur har du löst det med gasspjäl, är det elektroniskt spjällhus eller vajer styrning?

Det är den äldre modellen med vajer styrning.

Karlstad
Här sen Jun 2004

Re:

Andreas Rollnert skrev:
På Gelleråsen blev bästa tid 1.11,7 med topspeed 210 km/h. För att vara första gången i torrt på Gelleråsen så kändes det som en ok tid.

Ja, 1.11.7 är en ok tid....

Sinnessjukt snabbt!

Accord -04
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Hur ser specifikationen på väghållningsprylar och däck/fälg ut nu?
Vilka fjäder konstanter kör du med?

Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

Asse skrev:
Andreas Rollnert skrev:
På Gelleråsen blev bästa tid 1.11,7 med topspeed 210 km/h. För att vara första gången i torrt på Gelleråsen så kändes det som en ok tid.

Sinnessjukt snabbt!

Det är det verkligen, ett ordentligt kvitto på vilket fantastiskt jobb du gjort med bilen och finishen håller samma nivå som farten. Tror inte jag bjuder in dig igen , du satte ny referens för varvtid av bilarna som varit med på våra träffar. De där 1.5 s blir svåra att ta igen, läs dyra .

Supramannen

Här sen Feb 2003

Vad för däck kör du på Rolle

A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Turbo² skrev:

Nitron envägsdämpare med 400lbs fjädrar fram och 525lbs fjädrar bak. I dagsläget inga hjälpfjädrar. Prövade förra året med 525 fjädrar fram och 650 bak med hjälpfjädrar bak. Det blev allt för hårt och studsigt med den dämparen jag har.

Camber fram: -1,3 grader Toe fram: 0,5mm toe out per sida
Camber bak: -3 grader Toe bak: 2mm toe in per sida

Skulle nog kunna gå på med aningens mer camber i fram och lite mer toe out. Bak skulle jag kunna minska cambern då det sliter lite ojämt och går lite för varmt i innerkant. Vänster framdäck är mer slitet på utsidan än insida. Däremot är höger framdäck jämt och fint slitet över hela däcksytan.

Däck: Kumho Ecsta V70A Medium
Fälg: Fram 7,5" 17" med 205/40-17 Bak: 9"x 8" 245/35-18

Tror som sagt bilen skulle må bra att gå upp i dimension fram, kanske 215 eller 225?

SoLNA
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Glömde skriva att jag har en annan uppsättning fälgar däck.
Rota slipstream 7x15" 205/50 R888 och 8x16" 245/45 R888, dock så är ovanstående tider tagna med Kumho uppsättningen.

SoLNA
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Jarl skrev:
Asse skrev:
Andreas Rollnert skrev:

Sinnessjukt snabbt!

Det är det verkligen, ett ordentligt kvitto på vilket fantastiskt jobb du gjort med bilen och finishen håller samma nivå som farten. Tror inte jag bjuder in dig igen , du satte ny referens för varvtid av bilarna som varit med på våra träffar. De där 1.5 s blir svåra att ta igen, läs dyra .

Haha... Kul, Tack för det Johan! Nåja, du är nog snart ikapp mig

Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Snyggt bygge det där Andreas thumbs up

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Re:

Andreas Rollnert skrev:
Turbo² skrev:

Nitron envägsdämpare med 400lbs fjädrar fram och 525lbs fjädrar bak. I dagsläget inga hjälpfjädrar. Prövade förra året med 525 fjädrar fram och 650 bak med hjälpfjädrar bak. Det blev allt för hårt och studsigt med den dämparen jag har.

Camber fram: -1,3 grader Toe fram: 0,5mm toe out per sida
Camber bak: -3 grader Toe bak: 2mm toe in per sida

Skulle nog kunna gå på med aningens mer camber i fram och lite mer toe out. Bak skulle jag kunna minska cambern då det sliter lite ojämt och går lite för varmt i innerkant. Vänster framdäck är mer slitet på utsidan än insida. Däremot är höger framdäck jämt och fint slitet över hela däcksytan.

Däck: Kumho Ecsta V70A Medium
Fälg: Fram 7,5" 17" med 205/40-17 Bak: 9"x 8" 245/35-18

Tror som sagt bilen skulle må bra att gå upp i dimension fram, kanske 215 eller 225?

Med min speedster körde jag 80 N/mm fjädrar fram och 95 N/mm bak vilket funkade riktigt fint på min bil tyckte jag men den hade lättare motor och var lättad i fronten också.

Du kör ju 70 N/mm fram och 92 N/mm bak (om jag räknat rätt ) vilket jag tycker är i det mjukaste laget för din bil som har en så pass mycket tyngre motor bak. Du upplever inte att bilen upplevs som understyrd strax innan apex? Dvs, efter instyrning men innan apex. Jag skulle prova med att köra med 650lbs=113N/mm fjädrarna bak och dom 70N/mm fjädrarna fram som redan sitter på. Förhoppningsvis kanske du kan hitta en bra setting på bakdämparna med dom fjädrarna iaf.

Kapa av 5mm på styrarmsinfästningen (där de två insex bultarna sitter) mot spindeln (alltså kapa inte på spindeln utan på styrarmslänken). Då kan du få över 3 grader neg camber fram. Ett enkelt och billigt tips thumbs up

SoLNA
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

[quote="Turbo²"]
Andreas Rollnert skrev:
Turbo² skrev:

Du kör ju 70 N/mm fram och 92 N/mm bak (om jag räknat rätt ) vilket jag tycker är i det mjukaste laget för din bil som har en så pass mycket tyngre motor bak. Du upplever inte att bilen upplevs som understyrd strax innan apex? Dvs, efter instyrning men innan apex. Jag skulle prova med att köra med 650lbs=113N/mm fjädrarna bak och dom 70N/mm fjädrarna fram som redan sitter på. Förhoppningsvis kanske du kan hitta en bra setting på bakdämparna med dom fjädrarna iaf.

Kapa av 5mm på styrarmsinfästningen (där de två insex bultarna sitter) mot spindeln (alltså kapa inte på spindeln utan på styrarmslänken). Då kan du få över 3 grader neg camber fram. Ett enkelt och billigt tips thumbs up

Tack för tips! Stämmer bra att den är fortsätter att vara aningen understyrd efter turn in, innan apex. Jo den är ju lite tyngre än Rover motorn som satt i tidigare. Jag ökade ca 30kg i vikt med hela Honda paketet inklusive kompressor installation och med 6växlade lådan. Så vikten med Elise karossen förra året vara 795kg med 20liter soppa i (Honda). Bilen har nog säkert ökat på ca 15-20kg med exige kaross samt tak. Har inte hunnit cornerweighta eller väga bilen i år så jag vet inte den aktuella vikten men det är en uppskattning. Men är verkligen Opel motorn så mycket lättare? Jag trodde den själva motorn ungefär vägde samma som Hondan? Vad vägde din bil?

Jag har 650lbs fjädrarna liggandes så jag ska prova, men för att kunna köra med 650 fjädrarna behöver jag montera hjälpfjädrarna vilket gör det ytterliggare lite hårdare. Men varför inte testa med 400 fram och 650 bak. Bra tips när det gäller styrarmsinfästningen! Dock så är spindlarna redan nedfrästa så det är inga problem att få mer camber.

Här sen Jan 2003

Re:

Andreas Rollnert skrev:

Tack för tips! Stämmer bra att den är fortsätter att vara aningen understyrd efter turn in, innan apex. Jo den är ju lite tyngre än Rover motorn som satt i tidigare. Jag ökade ca 30kg i vikt med hela Honda paketet inklusive kompressor installation och med 6växlade lådan. Så vikten med Elise karossen förra året vara 795kg med 20liter soppa i (Honda). Bilen har nog säkert ökat på ca 15-20kg med exige kaross samt tak. Har inte hunnit cornerweighta eller väga bilen i år så jag vet inte den aktuella vikten men det är en uppskattning. Men är verkligen Opel motorn så mycket lättare? Jag trodde den själva motorn ungefär vägde samma som Hondan? Vad vägde din bil?

Jag har 650lbs fjädrarna liggandes så jag ska prova, men för att kunna köra med 650 fjädrarna behöver jag montera hjälpfjädrarna vilket gör det ytterliggare lite hårdare. Men varför inte testa med 400 fram och 650 bak. Bra tips när det gäller styrarmsinfästningen! Dock så är spindlarna redan nedfrästa så det är inga problem att få mer camber.

Fasiken vad lätta dom tidiga eliserna va, jag förstår inte vad den stora skillnaden (elise s1 720kg s2 ca 750kg mot en speedster 875kg) är; visst många bäckar små utan abs airbag osv men ändå. Min vägde som minst 853kg nästan fulltankad. (utan förare)
Men då var nästan all lättning i fronten, motorn och bakdelen var helt original, hade jag bara bytt avgassystem och lättat svänghjul hade den vägt runt 830kg.

Men att K20 och växellåda å kompressor bara väger 30kg mer än rover paketet är otroligt. (Själva rover motorn ska väga 95kg torr). Jag trodde hela ditt nya motorpaket skulle hamna på ca 60-80kg extra.

Opel motorn väger ca 140kg, utan låda. Vilket är medelmåttigt. Inte tungt, inte lätt. Däremot är F23 lådan ganska liten och lätt, har inga siffror i huvudet dock.

Trollhättan
Här sen Aug 2007

Re:

Andreas Rollnert skrev:
fredrik9999 skrev:

Det är den äldre modellen med vajer styrning.

Vilka modeller är det som har vajer?
Har en Speedster som jag byggt om med Saabmotor där jag kör med vajer. Men lirar inte
riktigt hundra så är lite sugen på att få dit elisens gaspedal.

Mvh Fredrik

Sthlm
Här sen Feb 2003

Grymt fin bil!!!

Här är ett gäng bilder jag tog på Gotland Ring i lördags (25 sept)

Finns ett par bilder till här

SoLNA
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Jag har varit riktigt usel på att updatera vad som hänt det senaste två åren. Första året så blev det mest bara åka. Jag hann nog med ett dussin bandagar och det mesta fungerade klockrent. Efter mappning av motorn så var det bara att byta olja regelbundet och köra! Jag hade dock lite strul med lådan första året. Fyrans växel hoppade ur när jag klev av gasen vid hård kurvtagning på bana. Först trodde jag det var att motorn rörde sig för mycket och därmed "slog ur" växeln. När jag kunnat utesluta att det hade med det o göra (monterade till och med ett fjärde motorfäste.) Så rev jag ur lådan. Malkolm kikade på lådan och kunde inte hitta några uppenbara fel. Så jag montera tillbaks igen och samma beteende. Till slut kom jag över en bättre begagnad låda som hade gått 1500mil, flyttade över diffen till den och sen tillbaks. Frid och fröjd, problemet löst! 2009 och 2010 har jag kört nästan totalt 1500mil totalt varav totalt ca 22 dagar bana. Varit noga med oljebyten bara (kör på e85 nu) och motorn går som en dröm i alla väder, Honda!

Här är lite bilder från förra vintern då jag monterade Exige karossen. Fick plasta om lite i golvet på bakre clamshell så det skulle passa mot backre subframe. Exige S2 karossen är byggd för att passa Toyota baserade Elise/Exige och har en aningen annorlunda subframe bak gentemot S2 med Rover.

Inpassning av kaross.

Provmontering av vinge med fästen samt LED från 07 och framåt.

Sandell hjälper mig bärga bilen till lackeraren.

Niklas som lackerade bilen fick ett hästjobb med underarbete och slippning då den gamla lacken/underarbete var riktigt kasst gjord samt det fanns en del sprickor under all färg. Här kommer ett axplock från jobbet.

Främre clamshell

Motorlucka

Dörr

Dörr igen

Insida dörr

Baklucka igen

In i boxen, på med slipgrund.

Trösklarna
är den enda delen som inte går att plocka av enkelt. (limmad mot chassie)

Trösklar.

Nu med klarlack.

Färg!

Sen åkte hela bilen in i boxen med alla delar på sin rätta plats. Var tydligen bäst att göra så med tanke på eventuella färgskiftningar.

orange täcker väldigt dåligt så det gick åt mycket färg...

Ser ut o bli blankt

Till slut, på med lite mattsvart.

Tillbaks i garaget, bara att montera ihop allt. Dag för finlir!

Voila! Ihopsatt och klar

Det var det om karossbytet samt lackering.

Framskivorna tog slut till 2009 års säong. De byttes ut till 295mm AP skivor. Flytade ut orginal AP oken lite för att det skulle funka. Kör nu med Carbon Lorraine belägg.

Ljuddämparen som jag körde med från början var lite i minsta laget. Mätte upp 112db på mittsverigebanan. Så det fick bli det största som gick att få plats med där bak. En 3" 2bular dämpare.

Körde bilen på rullarna hos Andreas Näslund 2009. Blev 248kw (338hk) i motorn, efter en väldigt väldigt lång och hjärtskärande pull. Insugstemp 102celsius vid maxbelastning är väl inte optimalt. Får bli chargecooler på sikt. Tur att jag kör på E85 iaf.

Nu började det gå undan i kurvorna så inför 2010års säsong så ville jag sitta still ordentligt. Slippa sitta och spänna sig och hålla i ratten för glatta livet. Libell hjälpte mig och valet blev en Tilett B6 kolfiber som är sidmonterad och sitter som en smäck i Elisen med MOG seatmounts.

Lotus Exige S2 2001 Honda K20SC Uppdaterad! :)
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
7 besök senaste veckan (95117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande