Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 65 Turbo 1004whp Tips på Aerodynamik fix?
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (119718 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
Christian Lindén skrev:
ButterflyRacing skrev:
Nascar bytte tillbaka till riktig spoiler för att leksaksvingen inte funkade som den ska.

Om det är stabilitet i höga hastigheter du vill ha, är det absolut Nascar och dragracing du ska titta på.

Hehe okay har för mig att jag läst att publiken hatade den också
Vill gärna få lite marktryck också, dragracing har ju oftast bara slät rakt bakåt vinge.

Jag förstår inte. Skulle Nascar använda en spoiler som inte ger tryck....?

En spoiler har inte samma möjligheter att skapa downforce som en riktig vinge. Vill man ha downforce så är inte riktigt Nascar rätt förebild.

Som Niklas skriver kommer man långt på basics.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

GustafB skrev:
En spoiler har inte samma möjligheter att skapa downforce som en riktig vinge. Vill man ha downforce så är inte riktigt Nascar rätt förebild.
F1 är inte heller rätt ställe att plocka enskild detalj från.

Om jag minns rätt så var en av anledningarna att gå tillbaka till spoiler att vingen var känsligare vid draftning (när luftflödet bakom bilen fylls av en annan bil).
Sen var det väl en herrans massa pillande med stagen på splittern mm. Känsligare aerodynamik som gjorde racingen annorlunda från läktarplats, och det är ju "AllYouCanEat"-biljetterna som betalar kalaset.

Alla begränsningar i reglementen utmanas ju, och det innebär ju att lösningarna sannolikt sett annorlunda ut i total frihet.
Lägger man sen till specialfall som tågkörning och stabilitet vid färd i sidled/baklänges så blir det garanterat långt ifrån textboksfall med stort A uppmätt i perfekt vindtunnel.

Ryggfena måste väl vara en bra sak, styr upp långsladden i 200+

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

GustafB skrev:

Ja...det får ni ju tro...om ni vill.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Vilken herrejössesbil thumbs up

Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
F1 är inte heller rätt ställe att plocka enskild detalj från.

Om jag minns rätt så var en av anledningarna att gå tillbaka till spoiler att vingen var känsligare vid draftning (när luftflödet bakom bilen fylls av en annan bil).
Sen var det väl en herrans massa pillande med stagen på splittern mm. Känsligare aerodynamik som gjorde racingen annorlunda från läktarplats, och det är ju "AllYouCanEat"-biljetterna som betalar kalaset.

Alla begränsningar i reglementen utmanas ju, och det innebär ju att lösningarna sannolikt sett annorlunda ut i total frihet.
Lägger man sen till specialfall som tågkörning och stabilitet vid färd i sidled/baklänges så blir det garanterat långt ifrån textboksfall med stort A uppmätt i perfekt vindtunnel.

Ryggfena måste väl vara en bra sak, styr upp långsladden i 200+

Nej F1 är ingen idé för en amatör att ta idéer ifrån. Detaljer ska man hålla sig undan att kopiera oavsett fordon men för att ta generella idéer skulle jag säga att FIA GT är bland de bättre.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:

Vet inte om du motsätter dig nr 1 eller nr 2 eller båda. Jag skulle säga att jag har fakta som stödjer båda men nöjer mig med att hålla med om att man får tro vad man vill

Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Christian Lindén skrev:
ButterflyRacing skrev:
Nascar bytte tillbaka till riktig spoiler för att leksaksvingen inte funkade som den ska.

Om det är stabilitet i höga hastigheter du vill ha, är det absolut Nascar och dragracing du ska titta på.

Hehe okay har för mig att jag läst att publiken hatade den också
Vill gärna få lite marktryck också, dragracing har ju oftast bara slät rakt bakåt vinge.

Jag förstår inte. Skulle Nascar använda en spoiler som inte ger tryck....?

Nej syftade mer på att nascar är mer lämpligt att titta på än dragracing då man i dragrace gärna vill ha så lite tryck/drag som möjligt för att inte tappa fart

Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

DJ skrev:
Den där uppåtstående skivan är inte alls så aerodynamiskt dålig som den ser ut. Blir ju en luftkudde framför.
Används framgångsrikt på ett flertal räserbilar. Om den skruvas i bakkant av bilen kan man göra den justerbar på ett mkt enkelt sätt genom att kunna skjuta den uppåt/neråt och få olika höjd. Montera i ovalhål eller borra flera monteringshål på olika höjd i skivan.
Såg det sist på en mkt läcker Shrike på Mantorp.

Och sen passar det ju med NASCAR-attribut på en svängjänk!

Ja jag tror också att det funkar tillfredsställande till vad jag ska ja den till!
Och som du säger så tror jag det passar på bilen, en gt3 vinge skulle förstöra utseendet totalt i mina ögon

Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
De lite mer primitiva aerotricksen (som ofta handlar om "tryckbalans") är lite enklare och stabilare att leka med än när det börjar handla om flödesdynamik.
Dra ner frontspoilern och täck framhjulen, släpp ut övertrycket i hjulhusen i bakkant eller ovanpå och en spoiler på bakluckan så kommer du långt.
Att minska luftmotståndet maximalt har du mindre märkbar nytta av eftersom det finns pulver under högerfoten.
Tät undersida under motorrummet hjälper flödet igenom kylarna och det finns vedertagna ställen att släppa ut luften från motorrummet (upp i huven framför motorn eller via slang ut bakom framhjulen). Öppet till hjulhusen tar in luft den vägen, iaf för mig.

Tejpa dit garnstumpar och filma, den som testar får veta (iaf åt vilket håll det blåser).

Jo precis jag är ute efter att göra bilen säkrare och stabilare i hög fart och även vinna lite marktryck på samma gång! Har ju även problem med varmgång i motorrum så behöver bättre flöde/ventilation där! Jag har öppna innerskärmar som det är nu men inget riktigt utsläpp förutom hjulhus och under bilen. Är det som Gustaf säger så kanske framhjulen drar in luft till innerskärmar och då även till motorrummet så kanske man skulle behöva styra om luften lite!

Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

OFFkeFF skrev:
Vilken herrejössesbil thumbs up

Tack kul att du gillar

Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:

Vet inte om du motsätter dig nr 1 eller nr 2 eller båda. Jag skulle säga att jag har fakta som stödjer båda men nöjer mig med att hålla med om att man får tro vad man vill

Ja jag tror också att en nascar bil är designad för att vara lite enkel och är nog en kompromiss mellan stabilitet och hur tungt karosserna får gå för att orka till toppspeed. Jämför man tekniken i en nascar kaross/chassi mot en fia gt bil så är det som att jämföra vakumgjuten kolfiber mot ett rostigt plattjärn

Forshaga
Här sen Dec 2002

Så i detts fsll är en Mustang att jämföra ned en Fia Gt bil.....

Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007

Re:

ButterflyRacing skrev:

http://gt3europe.com/teaminfo.php?teamname=Matech+Mustang+Racing

Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:

Förstår inte alltid hur du tänker men det var inte de jag sa. Visst kan du bygga en mustang till en riktig värsting racer men en nascar är alltid en nascar och dom är jättefräna och dom för sitt jobb som det är tänkt. Men ärligt det är inga fräna byggen, tjock plåt i hela karossen, tung som en gris, vanligt profilrör i botten och en jättestadig bur. Det enda som är hyffsat exotiskt är själva motorn

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Christian Lindén skrev:
ButterflyRacing skrev:

Förstår inte alltid hur du tänker men det var inte de jag sa. Visst kan du bygga en mustang till en riktig värsting racer men en nascar är alltid en nascar och dom är jättefräna och dom för sitt jobb som det är tänkt. Men ärligt det är inga fräna byggen, tjock plåt i hela karossen, tung som en gris, vanligt profilrör i botten och en jättestadig bur. Det enda som är hyffsat exotiskt är själva motorn

Jag läste och svarade på telefonen......så jag missade en del av vad du skrev ovan.
Detta stämmer mer med hur jag ser på saken.

En GT3-vinge är naturligtvis det bästa.......men...som sagt, passar inte in på bilen.

Jag ska inte övertala någon om att Nascar grejorna funkar ganska bra och att jag tror att det skulle passa dej och din bil.

Men betänk att en Nascarbil är betydligt snabbare än en Porsche Cup bil, på många vanliga banor som svänger åt båda håll.
Och att bara förklara det med mer effekt, skulle vara att föränkla det hela.
Sedan att dom är tunga och byggda på ett gammalmodigt sätt, gör det bara ännu mer imponerande...tycker jag.

Jag har åkt Chevy Nova -65 med BigBlock på bana, med ett "dragracing-flak" på bagageluckan och det uppfyllde mina förväntningar. Otroligt stabil i 260 kmh....och jag önskade mej inte mer tryck, just då.

Så..det finns olika vägar att gå, för att uppnå förbättringar som uppfyller dom behov man har, för tillfället.

Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006

Denna har väl mycket av det du behöver, utsläpp huv, täckt framhjul(större plog), Splitter. och en lagom spoiler bak. Sen vinkel,storlek på bakre spoiler får du fundera på men bäst är väl att bygga justerbart alt en för snabba banor en för knixiga. Men med tanke på moset du har så ska det nog till nåt i hästväg innan det blir för stort!

(Även dom jag la upp tidigare går ju i USCA(och vinner) på banor som Laguna Seca, Road America, Sebring mfl så inte fel att titta på deras aero heller) thumbs up

Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Christian Lindén skrev:
ButterflyRacing skrev:

Jag läste och svarade på telefonen......så jag missade en del av vad du skrev ovan.
Detta stämmer mer med hur jag ser på saken.

En GT3-vinge är naturligtvis det bästa.......men...som sagt, passar inte in på bilen.

Jag ska inte övertala någon om att Nascar grejorna funkar ganska bra och att jag tror att det skulle passa dej och din bil.

Men betänk att en Nascarbil är betydligt snabbare än en Porsche Cup bil, på många vanliga banor som svänger åt båda håll.
Och att bara förklara det med mer effekt, skulle vara att föränkla det hela.
Sedan att dom är tunga och byggda på ett gammalmodigt sätt, gör det bara ännu mer imponerande...tycker jag.

Jag har åkt Chevy Nova -65 med BigBlock på bana, med ett "dragracing-flak" på bagageluckan och det uppfyllde mina förväntningar. Otroligt stabil i 260 kmh....och jag önskade mej inte mer tryck, just då.

Så..det finns olika vägar att gå, för att uppnå förbättringar som uppfyller dom behov man har, för tillfället.

Jo precis optimalt och väl fungerande är två skilda saker men jag siktar på väl fungerande mer än optimalt så jag kikar absolut på nascar för högfartsstabilitet men även mot banracing för att se hur dom löst kylning mm. Allt är en övervägning då jag vill att det ska passa in på bilen så den inte ser ut som ett modernt time attack monster också

Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

zeb930 skrev:
Denna har väl mycket av det du behöver, utsläpp huv, täckt framhjul(större plog), Splitter. och en lagom spoiler bak. Sen vinkel,storlek på bakre spoiler får du fundera på men bäst är väl att bygga justerbart alt en för snabba banor en för knixiga. Men med tanke på moset du har så ska det nog till nåt i hästväg innan det blir för stort!

(Även dom jag la upp tidigare går ju i USCA(och vinner) på banor som Laguna Seca, Road America, Sebring mfl så inte fel att titta på deras aero heller) thumbs up

Helt klart något liknande som jag tänker mig!

Jönköping
Här sen Jun 2010

Tycker det ser tufft ut med plexi-spoiler bak som den här, men iof ser det kanske lite rövigt ut när den blir skitig och repig till slut.

http://www.speedhunters.com/2014/08/the-big-red-hobaugh-corvette/

edit: sorry för den jättestora bilden

Piteå
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

lego skrev:
Tycker det ser tufft ut med plexi-spoiler bak som den här, men iof ser det kanske lite rövigt ut när den blir skitig och repig till slut.

edit: sorry för den jättestora bilden

Jo och säkert bra för sikten bakåt när man har den där höjden men som du säger likt plastrutor blir den mjölkig och repig till slut.

Lutar åt att göra en lite lägre modell i alu och försöka göra någon typ av justering!

Ekerö
Här sen Jul 2006

Den här är väl klassisk

Skämt åsido, jag tycker faktiskt inte det här ser så jäkla illa ut, utan faktiskt riktigt snyggt!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 65 Turbo 1004whp Tips på Aerodynamik fix?
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (119718 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande