Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 2 besök senaste veckan (119718 totalt) |
Re:
En spoiler har inte samma möjligheter att skapa downforce som en riktig vinge. Vill man ha downforce så är inte riktigt Nascar rätt förebild. Som Niklas skriver kommer man långt på basics. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Om jag minns rätt så var en av anledningarna att gå tillbaka till spoiler att vingen var känsligare vid draftning (när luftflödet bakom bilen fylls av en annan bil). Sen var det väl en herrans massa pillande med stagen på splittern mm. Känsligare aerodynamik som gjorde racingen annorlunda från läktarplats, och det är ju "AllYouCanEat"-biljetterna som betalar kalaset. Alla begränsningar i reglementen utmanas ju, och det innebär ju att lösningarna sannolikt sett annorlunda ut i total frihet. Lägger man sen till specialfall som tågkörning och stabilitet vid färd i sidled/baklänges så blir det garanterat långt ifrån textboksfall med stort A uppmätt i perfekt vindtunnel. Ryggfena måste väl vara en bra sak, styr upp långsladden i 200+ ![]() |
||||||
Re:
Ja...det får ni ju tro...om ni vill. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Nej F1 är ingen idé för en amatör att ta idéer ifrån. Detaljer ska man hålla sig undan att kopiera oavsett fordon men för att ta generella idéer skulle jag säga att FIA GT är bland de bättre. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Vet inte om du motsätter dig nr 1 eller nr 2 eller båda. Jag skulle säga att jag har fakta som stödjer båda men nöjer mig med att hålla med om att man får tro vad man vill ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Nej syftade mer på att nascar är mer lämpligt att titta på än dragracing då man i dragrace gärna vill ha så lite tryck/drag som möjligt för att inte tappa fart ![]() _________________ Christian Lindén |
||||||
Re:
Ja jag tror också att det funkar tillfredsställande till vad jag ska ja den till! Och som du säger så tror jag det passar på bilen, en gt3 vinge skulle förstöra utseendet totalt i mina ögon ![]() _________________ Christian Lindén |
||||||
Re:
Jo precis jag är ute efter att göra bilen säkrare och stabilare i hög fart och även vinna lite marktryck på samma gång! Har ju även problem med varmgång i motorrum så behöver bättre flöde/ventilation där! Jag har öppna innerskärmar som det är nu men inget riktigt utsläpp förutom hjulhus och under bilen. Är det som Gustaf säger så kanske framhjulen drar in luft till innerskärmar och då även till motorrummet så kanske man skulle behöva styra om luften lite! _________________ Christian Lindén |
||||||
Re:
Ja jag tror också att en nascar bil är designad för att vara lite enkel och är nog en kompromiss mellan stabilitet och hur tungt karosserna får gå för att orka till toppspeed. Jämför man tekniken i en nascar kaross/chassi mot en fia gt bil så är det som att jämföra vakumgjuten kolfiber mot ett rostigt plattjärn ![]() _________________ Christian Lindén |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
http://gt3europe.com/teaminfo.php?te _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Re:
Förstår inte alltid hur du tänker men det var inte de jag sa. Visst kan du bygga en mustang till en riktig värsting racer men en nascar är alltid en nascar och dom är jättefräna och dom för sitt jobb som det är tänkt. Men ärligt det är inga fräna byggen, tjock plåt i hela karossen, tung som en gris, vanligt profilrör i botten och en jättestadig bur. Det enda som är hyffsat exotiskt är själva motorn ![]() _________________ Christian Lindén |
||||||
Re:
Jag läste och svarade på telefonen......så jag missade en del av vad du skrev ovan. Detta stämmer mer med hur jag ser på saken. En GT3-vinge är naturligtvis det bästa.......men...som sagt, passar inte in på bilen. Jag ska inte övertala någon om att Nascar grejorna funkar ganska bra och att jag tror att det skulle passa dej och din bil. Men betänk att en Nascarbil är betydligt snabbare än en Porsche Cup bil, på många vanliga banor som svänger åt båda håll. Och att bara förklara det med mer effekt, skulle vara att föränkla det hela. Sedan att dom är tunga och byggda på ett gammalmodigt sätt, gör det bara ännu mer imponerande...tycker jag. Jag har åkt Chevy Nova -65 med BigBlock på bana, med ett "dragracing-flak" på bagageluckan och det uppfyllde mina förväntningar. Otroligt stabil i 260 kmh....och jag önskade mej inte mer tryck, just då. Så..det finns olika vägar att gå, för att uppnå förbättringar som uppfyller dom behov man har, för tillfället. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Denna har väl mycket av det du behöver, utsläpp huv, täckt framhjul(större plog), Splitter. och en lagom spoiler bak. Sen vinkel,storlek på bakre spoiler får du fundera på men bäst är väl att bygga justerbart alt en för snabba banor en för knixiga. Men med tanke på moset du har så ska det nog till nåt i hästväg innan det blir för stort!
![]() (Även dom jag la upp tidigare går ju i USCA(och vinner) på banor som Laguna Seca, Road America, Sebring mfl så inte fel att titta på deras aero heller) ![]() ![]() _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||
Re:
Jo precis optimalt och väl fungerande är två skilda saker men jag siktar på väl fungerande mer än optimalt så jag kikar absolut på nascar för högfartsstabilitet men även mot banracing för att se hur dom löst kylning mm. Allt är en övervägning då jag vill att det ska passa in på bilen så den inte ser ut som ett modernt time attack monster också ![]() _________________ Christian Lindén |
||||||
Re:
Helt klart något liknande som jag tänker mig! _________________ Christian Lindén |
||||||
Tycker det ser tufft ut med plexi-spoiler bak som den här, men iof ser det kanske lite rövigt ut när den blir skitig och repig till slut.
![]() http://www.speedhunters.com/2014/08/the-big-red-hobaugh-corvette/ edit: sorry för den jättestora bilden _________________ Jon Olsson |
||||||
Re:
Jo och säkert bra för sikten bakåt när man har den där höjden men som du säger likt plastrutor blir den mjölkig och repig till slut. Lutar åt att göra en lite lägre modell i alu och försöka göra någon typ av justering! _________________ Christian Lindén |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 2 besök senaste veckan (119718 totalt) |