| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
|
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (56076 totalt) |
|
Re:
Kommer tex en porsche gt2 kunna köra i Club (gatdäck) och Club Challenge (r-däck)? Borde räcka med de två andra klasserna för den typ av bilar. _________________ Jari Saren delsol vti-re |
||||||||
|
Re:
Vad är "den typ av bilar"? Snabba standardbilar? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
|
Re:
Menar alla snabba 911:or, GT2, GT3, 996 turbo, 997 turbo mm, men dom flesta kanske har kanske som du säger för mkt justeringar på dämparna? _________________ Jari Saren delsol vti-re |
||||||||
|
Re:
Nej där tänkte jag på många seriösa banbyggen som i annat fall kanske skulle kvalat in i ClubChallenge eller ProModified. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
|
Re:
Blir en bil såå mycket snabbare för att man har fler rattar på dämparna så att det kräver en högre klass och kopplat till det, hur många har egentligen tillräcklig kunskap och körförmåga att nyttja den typen av dämpare?
Ordstävet "mest prylar vinner" får helt plötsligt en lite annan innebörd..
|
||||||||
|
Tanken bakom reglementet rörande fjäderbenen är att skilje stegvis på gatbilar och rena racebilar.
Först och främst så är fjäderkostant (förspänning) och höjd inte medräknad i justerings antalet i reglerna och är tillåtet av vara justerbart i alla klasser. Coilovers med en ratt för hur hård dämparen ska vara sitter i dag på väldigt många bilar, och den typen är godkänd i alla klasser. Coilovers med både bound och rebound är lite ovanligare och sitter bara på lite seriösare banbyggen. därför tillåtet i challange, Pro och pro modified. Coilovers med snabb, samt långsam bound och rebound är ganska ovanligt och klassas som rena rejs dämpare, oftast hittar man bara dessa på väldigt seriösa byggen. Och därför bara tillåtet i Pro. |
||||||||
|
Re:
Var det ingen mer än jag som tyckte detta inlägg var klart relevant? Vi i SPVM raggar mer eller mindre konstant förare. Vad vi får höra som anledning till att folk INTE kör racing är typiskt: - Det är för dyrt - De är rädda om bilen (rädda att andra ska köra in i dem, med andra ord) - De vill inte bygga om bilen till 100% racer, utan kunna köra den på helgerna också Samtliga dessa punkter fixar ju Tidsattack galant och därför ser jag det som att Tidsattack har en riktigt bra chans att fylla ett stort tomrum i svensk motorsport. Men. Vad folk INTE säger, men mycket ofta tänker, är att "de har ingen chans att vinna". Många drar sig tyvärr för att ens ställa upp i en tävling om de tror att de kommer hamna bland de sista 20%. Trista surputtar? Kanske, men också ganska mänskligt. Så länge man inte ställer upp utan fortsätter köra track-days kan man fortsätta övertala sig själv att man allt är ganska vass.
Att ha ett reglemente där din Miata, BMW318i eller Corsa GTi ska tävla mot GT3or, Corvetter och Skylines bara för att modifieringsnivån på bilarna råkar överensstämma tror jag tyvärr kommer innebära att de populära, billigare bilarna står parkerade i publiksparkeringen medan de rika pojkarna leker. Tävlingsmomentet går ju liksom lite förlorat om du ställer trampbil mot GoKart och ingen får ut så mycket av det. Även om de häftiga och påkostade bilarna är kul att ha med så bör man nog i ekonomins namn försöka få med de billigare åkdonen också, annars kan det bli svårt att få tillräckligt många deltagare (bara min gissning). Ombyggnationer i all ära, jag tycker det är mera rimligt att klasser delas in efter kg/hk. Att uppskatta hästkraftsantal enligt SPVMs modell har fungerat bra (dvs: ungefär lika mycket gnäll från alla bilägare) i många år. Perfekt exakt och rättvist blir det aldrig, men ute på banan brukar det bli jämt i alla fall. Bara mina fritt flödande tankar. Lycka till!! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||
|
Hej Time-Attack
Hej vi körde Time Attack på Mittsverigebanan nu på Påskafton vilket var uppskattat Det kommer vi även göra nu den 28/4 Sala Racing Park och på alla våra Krutcupslopp 2012 Vi har inte olika klasser utan alla sorters bilar får köra. Vi undrar om det finns några som vill vara med och hålla i detta på våra Krutcupstävlingar då vi ser att det byggs på mer och mer med olika klasser etc Om någon med kunskap om detta vill sköta detta så får man gärna höra av sig till oss på www.krutcupen.se eller pm _________________ Hasse Söderström Krutcupens ordförande |
||||||||
|
Re:
Något liknande ovan och jag hade hoppat på direkt(dina tre nämnda punkter är varför min bil inte är roadsport anpassad). Nu är ju SPVMs motorreglemente riktigt kasst för småtrimmade motorer som många kanske sitter på idag, antingen orginal eller riktig värstingspis. Ett enkelt reglemente likt "orginalmotor eller max xx hästar på navet med bromspapper" kanske 6.5 kg/hk tror jag är lämpligt för att täcka in ett stort svep långsammare bilar. Visst går det fuska, men det kan man alltid göra, ibland får man helt enkelt lita på folk. Liksom man gör i många racingserier. Nånting liknande ovan så hade jag kunnat tänka mig vara med, ska jag jaga GT3or kan jag lika gärna köra banmöte där jag troligtvis får avsevärt mer körtid. Vi får väl ser hur intresset är i år, hoppas det blir bra drag så det går att utöka med lite klasser för långsammare bilar. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
varför inte kolla mot drivers-open omräknings tabell, den funkar ju väldigt bra på deras event,
vad ska det köra med sma eller sbf? |
||||||||
|
Re:
Bra med ttx dämpare då, bar byta ventil paket till lämpligt går att gör dom 1 vägs
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
Jag tycker klasserna borde vara mer lättöverskådliga om man bara sätter gränsen typ:
NA -2500cc / 2500cc- Turbo 2WD -2500cc / 2500cc- Turbo 4WD -2500cc / 2500cc- Unlimited Sen ett säkerhetsreglemente som är samma för alla dessa med krav på bur / däck etc. Och endast en instegsklass typ Club där man har lite begränsningar på bilarna och där man slipper ha bur även om jag personligen inte tycker en burlös bil skall tävlas med öht. Det är ju mycket tjat om att man behöver locka folk och jag tycker det räcker men en enda klass för att prova på. Det spelar liksom ingen roll om man vinner den eller inte, huvudsaken är att känna på och vill man köra TA så ska man vara villig att ta steget att sätta i en båge/bur och andra säkerhetsdetaljer. Har man då en miata som jag så kan man köra i -2000cc NA. Och då kanske man får köra mot en 270hk bil med sek.låda. So what? Jag tycker inte man ska kunna komma in i en TA serie med en månadslön och kräva att man ska vara konkurrenskraftig. TA handlar inte om att möta de långsamma bilarna halvvägs, det är en tävling där den absolut mest råa bilen vinner. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||||
|
|
||||||||
|
Re:
Varför två olika klasser med Turbo, 4WD och 2WD?? Här räcker det ju med en klass? _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
|
Re:
Absolut skillnaden är ju minimal med 2 lr 4wd. Ju färre klasser desto bättre, vi får anpassa oss helt enkelt
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||||
|
Re:
Jag skulle ju rösta för att ha lite fler "enkla" klasser. Skulle ju helt klart kunna åka ner till mittsverigebanan och sätta en rökartid ( ) med Xsaran men det vore ju kul att ha skillnad på överladdat och icke-överladdat, exempelvis.
Just för att komma bort från det eventuella problemet att folk tycker att sin egen bil saknar effekt. Sen går det väl aldrig att komma ifrån faktumet att en modern bil kan klämma många mer hästar ut samma litervolym som en 30 år gammal bil. Men sånt är ju svårt att kompensera med regler. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||||
|
Re:
Ja det är svårt att kompensera allt med regler. Isåfall måste man nog ha hk/kg indelning. Allt annat kan bli skevt. Tex modern överladdad motor med låg cylindervolym (läs typ 150-200 standardhästar) som hamnar i "värsta" klassen och "långsamma" klassen med sugmotorer kommer ha 95% LS-konverterade bilar i toppskiktet.. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
|
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (56076 totalt) |