Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
3 besök senaste veckan (56076 totalt)
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Re:

Timeattack_Sweden skrev:
Antonicracing skrev:
Om jag tolkar reglerna rätt så hamnar t.ex en Clio och en GTR i samma klass om dom är original?


Ja det stämmer bra.


Kommer tex en porsche gt2 kunna köra i Club (gatdäck) och Club Challenge (r-däck)? Borde räcka med de två andra klasserna för den typ av bilar.

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Re:

HondaJalle skrev:
Timeattack_Sweden skrev:
Antonicracing skrev:
Om jag tolkar reglerna rätt så hamnar t.ex en Clio och en GTR i samma klass om dom är original?


Ja det stämmer bra.


Kommer tex en porsche gt2 kunna köra i Club (gatdäck) och Club Challenge (r-däck)? Borde räcka med de två andra klasserna för den typ av bilar.


Vad är "den typ av bilar"? Snabba standardbilar?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



En notis, tror fler hamnar i Pro än vad de först tror pga att de övriga klasserna är begränsade till tvåvägs-justerbara dämpare.

Ser fram emot Pro-klassen när bilen är klar

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Re:

GustafB skrev:
HondaJalle skrev:
Timeattack_Sweden skrev:
Antonicracing skrev:
Om jag tolkar reglerna rätt så hamnar t.ex en Clio och en GTR i samma klass om dom är original?


Ja det stämmer bra.


Kommer tex en porsche gt2 kunna köra i Club (gatdäck) och Club Challenge (r-däck)? Borde räcka med de två andra klasserna för den typ av bilar.


Vad är "den typ av bilar"? Snabba standardbilar?


Menar alla snabba 911:or, GT2, GT3, 996 turbo, 997 turbo mm, men dom flesta kanske har kanske som du säger för mkt justeringar på dämparna?

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Re:

HondaJalle skrev:
men dom flesta kanske har kanske som du säger för mkt justeringar på dämparna?


Nej där tänkte jag på många seriösa banbyggen som i annat fall kanske skulle kvalat in i ClubChallenge eller ProModified.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

GustafB skrev:
En notis, tror fler hamnar i Pro än vad de först tror pga att de övriga klasserna är begränsade till tvåvägs-justerbara dämpare.

Ser fram emot Pro-klassen när bilen är klar


Blir en bil såå mycket snabbare för att man har fler rattar på dämparna så att det kräver en högre klass och kopplat till det, hur många har egentligen tillräcklig kunskap och körförmåga att nyttja den typen av dämpare?



Ordstävet "mest prylar vinner" får helt plötsligt en lite annan innebörd..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90


Trådstartare
Tanken bakom reglementet rörande fjäderbenen är att skilje stegvis på gatbilar och rena racebilar.

Först och främst så är fjäderkostant (förspänning) och höjd inte medräknad i justerings antalet i reglerna och är tillåtet av vara justerbart i alla klasser.

Coilovers med en ratt för hur hård dämparen ska vara sitter i dag på väldigt många bilar, och den typen är godkänd i alla klasser.

Coilovers med både bound och rebound är lite ovanligare och sitter bara på lite seriösare banbyggen. därför tillåtet i challange, Pro och pro modified.

Coilovers med snabb, samt långsam bound och rebound är ganska ovanligt och klassas som rena rejs dämpare, oftast hittar man bara dessa på väldigt seriösa byggen. Och därför bara tillåtet i Pro.

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1896



Re:

Claes Haglund skrev:
Om ni önskar tankar och feedback så tycker jag att det är synd att man inte kommer ha det så lätt att sätta konkurenskraftiga tider med typiska nybörjarbilar, vilket annars skulle kunna göra time attack till en ypperlig inkörsport för ett livslångt intresse och kanske utövande.

Vad jag menar med typiska nybörjarbilar är exempelvis Mazda Miata, BMW E30, Porsche 944/924, Renault Clio Williams, Opel Kadett GSI, Toyota Corolla GTI och liknande. De kommer förmodligen få det jobbigt mot en 911/Rx7 eller liknande som hamnar några både penga- och effektklasser över de tidigare men ändå i samma klass.

Var det ingen mer än jag som tyckte detta inlägg var klart relevant?

Vi i SPVM raggar mer eller mindre konstant förare. Vad vi får höra som anledning till att folk INTE kör racing är typiskt:
- Det är för dyrt
- De är rädda om bilen (rädda att andra ska köra in i dem, med andra ord)
- De vill inte bygga om bilen till 100% racer, utan kunna köra den på helgerna också

Samtliga dessa punkter fixar ju Tidsattack galant och därför ser jag det som att Tidsattack har en riktigt bra chans att fylla ett stort tomrum i svensk motorsport.

Men.

Vad folk INTE säger, men mycket ofta tänker, är att "de har ingen chans att vinna". Många drar sig tyvärr för att ens ställa upp i en tävling om de tror att de kommer hamna bland de sista 20%. Trista surputtar? Kanske, men också ganska mänskligt. Så länge man inte ställer upp utan fortsätter köra track-days kan man fortsätta övertala sig själv att man allt är ganska vass.

Att ha ett reglemente där din Miata, BMW318i eller Corsa GTi ska tävla mot GT3or, Corvetter och Skylines bara för att modifieringsnivån på bilarna råkar överensstämma tror jag tyvärr kommer innebära att de populära, billigare bilarna står parkerade i publiksparkeringen medan de rika pojkarna leker. Tävlingsmomentet går ju liksom lite förlorat om du ställer trampbil mot GoKart och ingen får ut så mycket av det. Även om de häftiga och påkostade bilarna är kul att ha med så bör man nog i ekonomins namn försöka få med de billigare åkdonen också, annars kan det bli svårt att få tillräckligt många deltagare (bara min gissning).

Ombyggnationer i all ära, jag tycker det är mera rimligt att klasser delas in efter kg/hk. Att uppskatta hästkraftsantal enligt SPVMs modell har fungerat bra (dvs: ungefär lika mycket gnäll från alla bilägare) i många år. Perfekt exakt och rättvist blir det aldrig, men ute på banan brukar det bli jämt i alla fall.

Bara mina fritt flödande tankar. Lycka till!!

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
krutcupen
Stockholm
Här sen Aug 2010
Inlägg: 381



Hej Time-Attack

Hej vi körde Time Attack på Mittsverigebanan nu på Påskafton vilket var uppskattat
Det kommer vi även göra nu den 28/4 Sala Racing Park och på alla våra Krutcupslopp 2012
Vi har inte olika klasser utan alla sorters bilar får köra.

Vi undrar om det finns några som vill vara med och hålla i detta på våra Krutcupstävlingar
då vi ser att det byggs på mer och mer med olika klasser etc

Om någon med kunskap om detta vill sköta detta så får man gärna höra av sig till oss på www.krutcupen.se
eller pm

_________________
Hasse Söderström
Krutcupens ordförande
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

Torkel K skrev:
Claes Haglund skrev:
Om ni önskar tankar och feedback så tycker jag att det är synd att man inte kommer ha det så lätt att sätta konkurenskraftiga tider med typiska nybörjarbilar, vilket annars skulle kunna göra time attack till en ypperlig inkörsport för ett livslångt intresse och kanske utövande.

Vad jag menar med typiska nybörjarbilar är exempelvis Mazda Miata, BMW E30, Porsche 944/924, Renault Clio Williams, Opel Kadett GSI, Toyota Corolla GTI och liknande. De kommer förmodligen få det jobbigt mot en 911/Rx7 eller liknande som hamnar några både penga- och effektklasser över de tidigare men ändå i samma klass.

Var det ingen mer än jag som tyckte detta inlägg var klart relevant?

Vi i SPVM raggar mer eller mindre konstant förare. Vad vi får höra som anledning till att folk INTE kör racing är typiskt:
- Det är för dyrt
- De är rädda om bilen (rädda att andra ska köra in i dem, med andra ord)
- De vill inte bygga om bilen till 100% racer, utan kunna köra den på helgerna också

Samtliga dessa punkter fixar ju Tidsattack galant och därför ser jag det som att Tidsattack har en riktigt bra chans att fylla ett stort tomrum i svensk motorsport.

Men.

Vad folk INTE säger, men mycket ofta tänker, är att "de har ingen chans att vinna". Många drar sig tyvärr för att ens ställa upp i en tävling om de tror att de kommer hamna bland de sista 20%. Trista surputtar? Kanske, men också ganska mänskligt. Så länge man inte ställer upp utan fortsätter köra track-days kan man fortsätta övertala sig själv att man allt är ganska vass.

Att ha ett reglemente där din Miata, BMW318i eller Corsa GTi ska tävla mot GT3or, Corvetter och Skylines bara för att modifieringsnivån på bilarna råkar överensstämma tror jag tyvärr kommer innebära att de populära, billigare bilarna står parkerade i publiksparkeringen medan de rika pojkarna leker. Tävlingsmomentet går ju liksom lite förlorat om du ställer trampbil mot GoKart och ingen får ut så mycket av det. Även om de häftiga och påkostade bilarna är kul att ha med så bör man nog i ekonomins namn försöka få med de billigare åkdonen också, annars kan det bli svårt att få tillräckligt många deltagare (bara min gissning).

Ombyggnationer i all ära, jag tycker det är mera rimligt att klasser delas in efter kg/hk. Att uppskatta hästkraftsantal enligt SPVMs modell har fungerat bra (dvs: ungefär lika mycket gnäll från alla bilägare) i många år. Perfekt exakt och rättvist blir det aldrig, men ute på banan brukar det bli jämt i alla fall.

Bara mina fritt flödande tankar. Lycka till!!


Något liknande ovan och jag hade hoppat på direkt(dina tre nämnda punkter är varför min bil inte är roadsport anpassad). Nu är ju SPVMs motorreglemente riktigt kasst för småtrimmade motorer som många kanske sitter på idag, antingen orginal eller riktig värstingspis. Ett enkelt reglemente likt "orginalmotor eller max xx hästar på navet med bromspapper" kanske 6.5 kg/hk tror jag är lämpligt för att täcka in ett stort svep långsammare bilar. Visst går det fuska, men det kan man alltid göra, ibland får man helt enkelt lita på folk. Liksom man gör i många racingserier.

Nånting liknande ovan så hade jag kunnat tänka mig vara med, ska jag jaga GT3or kan jag lika gärna köra banmöte där jag troligtvis får avsevärt mer körtid. Vi får väl ser hur intresset är i år, hoppas det blir bra drag så det går att utöka med lite klasser för långsammare bilar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



varför inte kolla mot drivers-open omräknings tabell, den funkar ju väldigt bra på deras event,

vad ska det köra med sma eller sbf?

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

GustafB skrev:
En notis, tror fler hamnar i Pro än vad de först tror pga att de övriga klasserna är begränsade till tvåvägs-justerbara dämpare.

Ser fram emot Pro-klassen när bilen är klar


Bra med ttx dämpare då, bar byta ventil paket till lämpligt går att gör dom 1 vägs

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Jag tycker klasserna borde vara mer lättöverskådliga om man bara sätter gränsen typ:


NA -2500cc / 2500cc-

Turbo 2WD -2500cc / 2500cc-

Turbo 4WD -2500cc / 2500cc-

Unlimited


Sen ett säkerhetsreglemente som är samma för alla dessa med krav på bur / däck etc.

Och endast en instegsklass typ

Club där man har lite begränsningar på bilarna och där man slipper ha bur även om jag personligen inte tycker en burlös bil skall tävlas med öht.

Det är ju mycket tjat om att man behöver locka folk och jag tycker det räcker men en enda klass för att prova på. Det spelar liksom ingen roll om man vinner den eller inte, huvudsaken är att känna på och vill man köra TA så ska man vara villig att ta steget att sätta i en båge/bur och andra säkerhetsdetaljer.

Har man då en miata som jag så kan man köra i -2000cc NA. Och då kanske man får köra mot en 270hk bil med sek.låda. So what? Jag tycker inte man ska kunna komma in i en TA serie med en månadslön och kräva att man ska vara konkurrenskraftig. TA handlar inte om att möta de långsamma bilarna halvvägs, det är en tävling där den absolut mest råa bilen vinner.

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Krullert thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



thumbs up

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Krullert skrev:
Jag tycker klasserna borde vara mer lättöverskådliga om man bara sätter gränsen typ:


NA -2500cc / 2500cc-

Turbo 2WD -2500cc / 2500cc-

Turbo 4WD -2500cc / 2500cc-

Unlimited


Sen ett säkerhetsreglemente som är samma för alla dessa med krav på bur / däck etc.

Och endast en instegsklass typ

Club där man har lite begränsningar på bilarna och där man slipper ha bur även om jag personligen inte tycker en burlös bil skall tävlas med öht.

Det är ju mycket tjat om att man behöver locka folk och jag tycker det räcker men en enda klass för att prova på. Det spelar liksom ingen roll om man vinner den eller inte, huvudsaken är att känna på och vill man köra TA så ska man vara villig att ta steget att sätta i en båge/bur och andra säkerhetsdetaljer.

Har man då en miata som jag så kan man köra i -2000cc NA. Och då kanske man får köra mot en 270hk bil med sek.låda. So what? Jag tycker inte man ska kunna komma in i en TA serie med en månadslön och kräva att man ska vara konkurrenskraftig. TA handlar inte om att möta de långsamma bilarna halvvägs, det är en tävling där den absolut mest råa bilen vinner.


Varför två olika klasser med Turbo, 4WD och 2WD??
Här räcker det ju med en klass?

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Puppan skrev:
Varför två olika klasser med Turbo, 4WD och 2WD??
Här räcker det ju med en klass?

+1 på den.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Re:

Puppan skrev:

Varför två olika klasser med Turbo, 4WD och 2WD??
Här räcker det ju med en klass?


Absolut skillnaden är ju minimal med 2 lr 4wd. Ju färre klasser desto bättre, vi får anpassa oss helt enkelt

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Re:

Chefen skrev:
Puppan skrev:

Varför två olika klasser med Turbo, 4WD och 2WD??
Här räcker det ju med en klass?


Absolut skillnaden är ju minimal med 2 lr 4wd. Ju färre klasser desto bättre, vi får anpassa oss helt enkelt


Jag skulle ju rösta för att ha lite fler "enkla" klasser. Skulle ju helt klart kunna åka ner till mittsverigebanan och sätta en rökartid ( ) med Xsaran men det vore ju kul att ha skillnad på överladdat och icke-överladdat, exempelvis.

Just för att komma bort från det eventuella problemet att folk tycker att sin egen bil saknar effekt. Sen går det väl aldrig att komma ifrån faktumet att en modern bil kan klämma många mer hästar ut samma litervolym som en 30 år gammal bil.
Men sånt är ju svårt att kompensera med regler.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



När och var kommer jag kunna anmäla mig?
Vad kommer det kosta per körning?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Re:

zoddri skrev:
Chefen skrev:
Puppan skrev:

Varför två olika klasser med Turbo, 4WD och 2WD??
Här räcker det ju med en klass?


Absolut skillnaden är ju minimal med 2 lr 4wd. Ju färre klasser desto bättre, vi får anpassa oss helt enkelt


Jag skulle ju rösta för att ha lite fler "enkla" klasser. Skulle ju helt klart kunna åka ner till mittsverigebanan och sätta en rökartid ( ) med Xsaran men det vore ju kul att ha skillnad på överladdat och icke-överladdat, exempelvis.

Just för att komma bort från det eventuella problemet att folk tycker att sin egen bil saknar effekt. Sen går det väl aldrig att komma ifrån faktumet att en modern bil kan klämma många mer hästar ut samma litervolym som en 30 år gammal bil.
Men sånt är ju svårt att kompensera med regler.


Ja det är svårt att kompensera allt med regler. Isåfall måste man nog ha hk/kg indelning. Allt annat kan bli skevt.
Tex modern överladdad motor med låg cylindervolym (läs typ 150-200 standardhästar) som hamnar i "värsta" klassen och "långsamma" klassen med sugmotorer kommer ha 95% LS-konverterade bilar i toppskiktet..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Allmänt banåkaforum
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
3 besök senaste veckan (56076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande