Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 10 besök senaste veckan (37209 totalt) |
Blev tvungen att provmontera igen pga generator, servopump & bromsservofrågan.
![]() 3.0 klockan. 75 TS klockan hade funkat om den inte krockat med kopplingscylindern. BMW E30 ryktas passa..? ![]() ![]() Detta får lösas.. ![]() ...men detta kan nog funka, beroende på generator. ![]() Sen blev sista rosten i fronten fixad, som vanligt rätt mkt mer plåt än vad man först tror.. Och nej jag har fortfarande inte köpt ny svets ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metallisk katalysator inkl lambdafäste köpt av Rejsianen Jovani, anlände igår. ![]() Redback 3" 200 cell. ![]() ![]() |
||
Re:
GTV6 har bromsservo som är mindre i diameter än 75ans, vill jag minnas. Den är i o f s rätt djup istället. Kan kanske funka? Borde ju funka att ta länkage och cylinder också om det behövs? _________________ ______________________________________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||
Tack! Är det inte samma som 75 3.0..?
Det är just längden som problemet, skulle kunna använda 75TS servo/pedalställ men då får jag skippa den extra lilla fina returfjädermekanismen som 75 3.0 har på kopplingen, den får inte plats i TS pedalställ. ![]() ![]() |
||
Lösningen stirrade mig i ansiktet..
![]() Får köra med 75 2.0 servoklocka & pedalbox. Flyttar helt sonika över inkromet inkl. returfjädern till "rätt" pedalbox, kapar loss & svetsar om fästet. Var f.ö bra att jag flyttade oljelocket ![]() ![]() ![]() 75 3.0 & 75 2.0 ![]() EDIT: tydligen handlar det om en uppdatering med extra returfjäder för hela 75-serien på slutet, så jag ska försöka hitta en TS-box istället. Min måste vara från en Alfetta etc |
||
Vänstra grenröret slog sig ännu 0,5mm av mitt idoga svetsande så det fick planas, medelst bred fil, för hand. Det tog ett tag..
![]() ![]() Hittade vinnande kombon av styrservodelar.. 164 pump, 166 fäste & hjul! Allt får plats, hjulet axiellt i position-ish och bäst av allt: jag verkar slippa extra spännhjul/fästen. Vinklarna blev bättre. Lätt, kompakt & enkelt! ![]() ![]() Dämpar-biten avklarad! Då fina Bilstein B6 suttit på bilen sen ny 1990 gav jag mig i kast att renovera/justera dem, lite kul även om nya hade varit samma pengar. De bakre nedre fästena snäppte på båda sidor men det var lätt fixat: ![]() Lämnade till Sellholms i Köping för service och aning omschimsning då bilen alltid varit lite stötig i vägbulor/hål etc. Sen 1990 har Bilstein gått ned i kolvdiameter från 12mm så det blev mer bytt än jag trodde först. ![]() Fick dessa kurvor på mailen, utan axlar tyvärr. Bad om "lite mjukare runtom (5%-ish)" vilket i verkligheten blev mjukare bak/aning mjukare fram, då Sellholm förutsatte att Alfan var en framhjulsdriven framtung bil. De trodde jag menade att bilen varit för struttig i bakvagnen, vilket jag aldrig påstått. Miss i kommunikationen på plats. Aning besviken där, och i en knepig sits då jag inte har en aning om att det faktiskt rättades till eftersom jag inte kunnat prova dem själv. Jobbet var redan betalt. Min gissning är förstås att inget extra gjorts som de inte fått extra betalt för. Oh well. Fram: ![]() Bak: ![]() Inte igår! ![]() ![]() Det kosmetiska kvar! Hittade inga Bilsteinemblem i gamla stilen så jag fick maska mina gamla. Blästring, grund, lack! ![]() ![]() Original topfästen från Spica snyggades till men i samma veva insåg jag att jag glömt en äkta klassiker... Jesus, den har ju för fan legat på original bumpstopp i alla år? Precis som min gamla Fiat Coupe gjorde m Bilstein. Gummifjädring! Tro fan det blir stötigt... ![]() Jodå det ser nött ut längst upp.. ![]() Köpte likadana stopp jag hade på min Z4M Coupe på ebay o skar till. Klart!! Återstår att se hur pass mjukt det blev... Risken är förstås att det blivit för soft. Å andra sidan blir bilen många kg lättare. Får se! ![]() Bumpstopp kortat med 40mm (Sägs oxå att Bilstein B6 har interna stopp, om det gällde redan 1989 är en annan fråga) ![]() ![]() |
||
Aj då, kommunikationsmissar och bumpstops... Trist - håller tummarna för att dämparna ändå fungerar bra ihop med bilen när du fått dem så fina!
Fint att kunna få till lösning kring aggregaten på motorn via ihop-plock från hyllan(?). Hamnar spännrullen mellan servopump och generator sedan, eller? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Tack för support!
Tänker att strul snabbt blir en parantes i sammanhanget ![]() Yes, behövs ett stödhjul har jag fäste o hjul redo (mellan generator & vev), men tror/hoppas jag klarar mig utan.. Isåfall behövs även en mindre generator. Sänkte gen-fästet 1cm extra igår, ännu bättre vinklar. ![]() |
||
Vidare på 75an, gen. remmen blev 1045mm efter en massa provande.
![]() Sen fick ena staget svetsas om en smula för frigång till servot. En viss vik-anvisning för krock med. ![]() 75 TS pedalställ med rätt servo äntligen klart. Klockan hade jag redan men pedallådan köpte jag av Bjurman d.ä. som är bakom en av 75orna i CAR-serien. ![]() Insmort o gnisselfritt ![]() ![]() Pedalerna flyttades framåt 10mm för lite bättre körställning (även ratten flyttas lite bakåt) samt spände returfjädern för gasen. Alldeles för lätt på långresa, ger lätt kramp. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
||
Tvungen flytta garage för 5e gången, snabbt få kärran på hjul..
Ännu ett offer för Västlänken. Egentligen en epok i graven - det är många av oss som hållt till hos Börje i Munkebäck! Eftersom det krävdes VÅLD för att få loss övre rostiga armar är jag tvungen att provmontera de nya i aluminium från MO Developments i Skåne. ![]() Självlättande armar! ![]() Väldigt effektiv kulledstving från Biltema fixade biffen. ![]() Krävdes även nya casterfästen då jag gjort dem för Bertoneleder innan.. 2mm +1.6 blev styvt & bra. ![]() Blir bra detta! Justerbar caster + camber (2 skruvarna längst in) ![]() ![]() Vägde gammalt mot nytt o det blir ca 0.6kg mindre ofjädrad massa. ![]() ![]() |
||
Har komponentlistan för reparationer nånstans, om det var en Hondaled eller ngt. Kanske!
|
||
Inte hänt så mkt på sistone, utom en garageflytt - nummer fem i ordningen.
Segt utan hus/garage. ![]() Fick goda nyheter från Christian Carlsson i Borås ang. bromsarna, tydligen har 75ans spindlar annan offset än (Alfetta) GTV och behöver INTE 5mm spacers.. 305mm skivorna passar rätt på! 😊 Efter uppsvarvat navhål förstås. Men färre delar & lägre vikt är ju alltid najs. Enda extra delen som behövs är alltså adaptrarna till oken. Bilder från Christians räser. ![]() Han har som synes även coilovers, nedre bärarmar i stål & krökta styrarmar mot bumpsteer (och liiite snabbare utväxling). ![]() |
||
Äähh, du gillar ju det där: Du har ju gjort det närmast till en nationalsport att köra runt den där 75an på kärra.
![]() ![]() ![]() _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
![]() Det var en "fin dag" det där ja... Men en jävla tur att det hände DÄR + att Ni var hemma!! Rätt galet faktiskt. Speciellt m tanke på punkan på Fiat Coupen där, fyra år tidigare som du minns? ![]() |
||
Alltid glad att kunna hjälpa till! Det gäller att vårda sin bil-"karma".
Fick du inte låna några hjul så du kom hem till slut? Har minne av att jag släpade ut en byggstrålkastare medan du gick igenom förrådet med hjulskruvar. _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
Tror du har för lite anläggningsyta mot generatorn, den kommer slira, mest troligt, och då kan remmen hoppa av om du har otur... remmen bör gå runt minst halva remhjulet, gärna mer...
_________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||
Med multikil har man ibland mkt mindre än halva hjulet - även från fabrik. Slirar det har jag en reservlösning att plocka fram.
![]()
Jag lånade 1 hjul m v-däck! ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 10 besök senaste veckan (37209 totalt) |