Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (121760 totalt) |
Om det hade diskuterats i närheten av lika mycket i denna frågan (FB trådar) så hade jag gärna skrivit här.
Men intresset tycks vara lågt här. Där av mitt val, men om intresset finns så kan jag göra samma uppdateringar här. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||
Re:
Tycker jag låter smart ![]() Säger som jag alltid gör, bara för att ingen kommenterar betyder det inte att ingen läser och uppskattar det man skriver. Jag uppskattar mer en projekttråd på färre sidor men med mer intressant innehåll, snarare än en tråd på 200 sidor där det mesta av inläggen är totalt ointressant för själva bilen. Det är alltid kul att gå tillbaks i projekt och följa utvecklingen, är det då 99% spam så gör man det helt enkelt inte. Därav att många följer och läser men har man inget att tillföra diskussionen så skriver man helt enkelt inget. ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Ställer mig i skaran till dom som säger att bara för att få medlemmar kommenterar betyder inte det att intresset inte finns. DOCK är det ju knappast det man eftersträvar med en projekttråd - Man vill ju att folk BÅDE läser och skriver, så förstår ditt val att byta forum för uppdateringar.
Har dock en teori om varför det blir så i projekttrådar. Att folk endast läser utan att skriva så mycket. Backar några steg i klassen på bygge här i jämförelsen, men jämförelsen fungerar fortfarande: Har en tråd för min tidigare bil på STCS forum. I början av mitt bygge (några år sen) gjorde jag uppgraderingar och trim som kanske 90% av andra medlemmar också rimligt överväger, funderar på eller redan har gjort. Det rör sig om enklare bolt-on lösningar etc. Man har även frågeställningar som många andra också har undrat över och hittat lösning till. Många både läser tråden men kan också bidra med kunskap och skriva. Med tiden avancerar bygget och man gör mer speciallösningar som både är dyrare och kanske mer avancerat än vad majoriteten av forum-medlemmarna överväger att göra själva. Med detta minskar inte andelen läsningar, många är fortfarande intresserade och nyfikna på vad som görs på bilen, dock minskar andelen kommentarer och diskussioner. Förhållandet har svängt så att endast 10% av medlemmarna överväger att göra liknande grejer på sin egna bil, medan resterande 90% inte vill gå så långt i sina projekt. Leder således också till att 90% inte känner att man kan bidra med särskilt mycket till diskussionen och därmed avböjer att skriva något utan endast läser av intresse. Summa summarum: Ju mer avancerad en tråd blir, desto mer minskar andelen som vill och kan vara med och bidra med diskussion och således inlägg. Du har byggt en för avancerad bil helt enkelt ![]() Inte helt applicerbart på Rejsa då det överlag är väldigt hög nivå på alla projekt. Men jag tror lite i anledningen ligger där. |
||
Kör på här också Robin
![]() Är man lat som jag är, så funkar det ju utmärkt med copy and paste, när man skrivit färdigt på ett forum och bara flytta till nästa ![]() Blir ju tjatigare dock om man också uppdaterar på engelska forum, funkar ju aldrig med översättare ![]() ![]() ![]() _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Jag får väl försöka uppdatera här med samtidigt som på FB.
Men nu tänkte jag att ni kunde hjälpa mig att fundera. Har haft lite problem med oljan vid inbromsningar. Nedan postar jag massa bilder på hur lösningen ser ut i dag. Har tänkt modda följande. *Höja hela boxen så den går upp till skvalp skyddet. *Göra skvalp skyddet lite tighta runt silen. Borde göra det mycket svårare för oljan att ta sig ifrån silen... eller ? Kan jag göra annan och hur kan jag få oljan att snabbare hamna i tråget? Silen pekar åt fronten på bilen (snett åt vänster) Ös på med förslag. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||
Du skulle inte ha plats att sänka tåget ytterligare och göra en bula säg 100mm i diameter eller så å sen kanske någon halv dm djup??
För att få ytterligare mängd olja att suga innan det blir torrt i botten av tåget. Skaffade du accusump förresten?? Inte dax för torrsump kanske?? ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kanske dags att lägga pengarna på torrsump för att slippa alla problem med oljan.
Twinsturbo har ju ett kitt som inte är superdyrt jämför med dom andra som har billetfrästa tråg. http://www.twinsturbo.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=50&Itemid=8 _________________ Daniel Rivera |
||
Re:
Jag tror du letar problemet i fel ände . Om du har problem vid inbromsning, så beror det på att tråget är tomt ! Inte att oljan skvalpar. En motor behöver inte längre raksträcka än tex Karlskoga, för att tömma ett tråg på 10 liter. Jag har gjort en hel del tester ang detta. Har man inte ordning på tillbakarinningen av oljan då....kommer tråget att vara tomt när man bromsar. Det är förmodligen motorns rotation och luftdraget av den...som hindrar oljan att rinna tillbaka till tråget. Plåten som täcket tråget kommer förvärra detta problem. Hur ser det ut runt vevaxeln ? Sitter det några plåtar och skrapor där ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
Jag håller med. Det är det gamla klassiska rb26 problemet. Vevhusgaserna "krockar" med oljan. Då ligger all olja kvar i toppen. På rb26 brukar man sätta en slang i en plugg bak på toppen som returnerar oljan ner i tråget. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Re:
Nej sitter inget sådant där. Letat efter sådan men tycks inte finnas färdiga till 2jz Jag har funderat mycket på om det kan vara återrinningen. Men en sak som talar i mot det är att jag tex inte hade problem i första böj på Knutan, men det dippade alltid i idioten. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||
En vevskrapa minskar oljedimman till viss del och förbättrar avrinningen
http://www.crank-scrapers.com/Toyota _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Re:
Nja....det ser jag inte som ett motbevis. Jag hade inte heller problem i alla kurvor. Det finns inte en chans att oljan rinner ner i tråget, tillräckligt fort, med ett tråg som ser ut sådär....och utan vind-plåt och skrapor på veven. Den olja som tar sig ner i botten av motorn, kommer hållas uppe efter väggarna av vevaxelns rotation. Att oljan klättrar på väggarna är ju ett jätte problem i sig, om det blir så mycket att vevaxel eller vevstakar träffar oljan. Det borde finna några trådar om detta. I Malmbergs trådar...eller var det Jeppsson ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
Kanske om man enbart har skrapan. Det det handlar om är att hindra vevaxeln att vispa upp oljan, som äntligen tagit sig ner i underdelen. Detta gör man genom att så fort som möjligt få oljan i "lä" ......under en vindplåt och att skrapa av så mycket olja som möjligt från vevens närhet. Den oljan som skrapan tar hand om....måste snarast rinna ner i lä, den också. Annars kommer den ju att piskas upp igen. Sedan måste man ta reda på vad som hindrar oljan att rinna ner från toppen. I en överladdad motor har man väl en massa gaser som ska ventileras.....som Cammon sa. Ska dessa gaser möta oljan som är på väg ner ? På dom V8-motorer jag jobbat med....och faktiskt fått ordning på....är det mest orkanen som vavaxeln drar upp, som man har mot sig. EDIT: GustafB.....jag tyckte du skrev "försämrar avrinningen".... ![]() Så ovan ser lite konstigt ut. Men i övrigt stämmer det....... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag tycker framförallt att det ser ut att rymma väldigt lite olja runt boxen där pickupen sitter alltså vilken olja ska skvalpa in genom luckorna det finns ju knappt någon runt där eller missbedömer jag storleken?
Lång rak 6 cylindrig motor med höga G-krafter utan torrsump är nog tyvärr inte helt lätt att få och funka smärtfritt oavsett om man lyckas eller inte så är nog marginalerna väldigt små.. _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
Fundera lite på hur oljan tar sig tillbaks till pickuppen.
Den där skvalpplåten ser inte direkt ut att underlätta, kanske bara syns dåligt hur den ser ut men om det är tänkt att oljan ska rinna ut till mitten på den och där rinna ner i tråget till pickuppen så kan det nog ge en del problem... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (121760 totalt) |