Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Säsongsstart
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
275 besök senaste veckan (46931 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2396



Intressant att tillverkaren till adaptrarna inte gav några momentanvisningar!!
Men det är ju grejer som riktar sig till race och banåkare, man måste hålla koll på såna delar. Förvånad över att han inte kollat moment osv på 4 år...
För tex mina BBS E28 stod det i manualen, "Ej för gatbruk, byt ut efter 2 säsonger.", (de är nu betydligt äldre än 2 säsonger, tillverkade innan Berlinmurens fall ).

Porsche brukade ha insattsgängor i alumiumdelar för hjulupphägning. Det är ju betydligt tåligare för högre moment och bättre ur slitagehänseende.
Om jag inte drömmer helt så har Porsche satt gränser för hur ofta man får dra skruvar för bromsok i spindlarna på nyare bilar innan spindeln ska bytas.

Men aluminium kan fungera bra, Porsche hade ju aluminium hjulmuttrar som standard och de fungerade klockrent i årtionden så länge man använder rätt hylsa och inte använder mutterknackare (inte för att lossa inte för att dra). Däremot så såldes det eftermarknads muttrar och de fungerade inte lika bra.... Så materialval och efterbehandling är nog kritiskt.

Så jag förstår varför Cedric valt det säkra före det osäkra och tillverkat dem i stål. Är man inte 100% säker på vilken legering man får och kan kontrollera det så är stål enklare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Skruvar som låssnar har ofta för kort klämlängd.
Se tex
https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=170

Tumme pekfinger gänglängd i Al = 1,5 x d
1 x d i stål.

ps
Skruvförband är ett DJUP träsk

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7200



fuling skrev:
Skruvar som låssnar har ofta för kort klämlängd.
Se tex
https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=170

Tumme pekfinger gänglängd i Al = 1,5 x d
1 x d i stål.

ps
Skruvförband är ett DJUP träsk


Så är det.

Men teoretiskt behövs väl bara ca 3.8 perfekta gängvarv för att uppnå ca 98,4 % av erforderlig klämkraft i ett mekaniskt förband.

Tack för att du skriver skruv och inte bult!

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Nu är första provturen avklarad iaf, blev en låndragen uppstart då den inte ville starta av nån anledning, vilket visade sig vara ytterligare en trasig tändmodul. Dom nytillverkade verkar vara Made in PRC junk oavsett märke, behöver ta mig till en skrot och tråla runt efter gamla bosch orginal tror jag. Råkade ha sönder mitt lithiumbatteri, vilket var tråkigt och dyrt, men med lite tur dök det upp ett till salu här på rejsa i exakt samma storlek.

Har ett lite mystiskt ljud när den är kall som jag inte lokaliserat än, men bilen verkar gå ok annars, inget har sprängts än så länge. Dock verkar den dra tjuvluft någonstans då den är seg att varva ner vid växling.

Valde tillslut att testa Ferrodo DS3.12, herrejösses vilket bett det var i dom. Hoppas det funkar bra med Rdäcken, det blev nästan för enkelt att låsa upp på gatdäck bromsarna verkar lira annars, allt passade fint och orginal bromsslang passade, vilket gjorde konverteringen ännu enklare.

Som bonus fick även monterat ett fjäderbensstag som jag haft liggandes länge, trots att den kom från en annan 931a fick jag både justera ner motorn och justera/slipa staget och infästningarna för att det skulle få plats utan att ta i huven. Har väl inga direkta förhoppningar att det ska göra nån märkbar skillnad, men kanske karossen inte blir lika slapp över tid eller nåt

GAZ gold dämparna verkar fungera riktigt bra, var orolig över att dom skulle vara lite för hårda för gatkörning, men så verkar inte alls vara fallet, fungerade riktigt bra. Hoppas få kunna finjustera på småvägarna här omkring framöver innan jag hamnar på en bana. Fortfrande med samma fjäderstyvhet som jag kört tidigare, men köpte ju en lite styvare uppsättning som jag tänkt byta till nån gång framöver. Trots att dom kom med camberplates verkar jag inte kunna få lika mycket camber som med orginal, det problemet får jag undersöka vidare, lite irriterande. Janne vad körde du för camber med dina?

Känns märkligt att ha 2 bilar ihopmoterade i garaget, har aldrig hänt förut, det sparar en jäkla massa plats iaf





_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 161



Stort grattis att ha bilen rullande!

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42253

Forumägare
Forumägare

thumbs up


PS:
mössa över fjäder/dämpare är väl inte helt vanligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
thumbs up


PS:
mössa över fjäder/dämpare är väl inte helt vanligt


Nope, men det funkar förbaskat bra för att hålla dämparna och gängorna rena och fina, även fast det inte ser lika rejsigt ut

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2396



Cédric skrev:
Magnus Thomé skrev:
thumbs up


PS:
mössa över fjäder/dämpare är väl inte helt vanligt


Nope, men det funkar förbaskat bra för att hålla dämparna och gängorna rena och fina, även fast det inte ser lika rejsigt ut


Vart har du köpt dom?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
safe skrev:
Cédric skrev:
Magnus Thomé skrev:
thumbs up


PS:
mössa över fjäder/dämpare är väl inte helt vanligt


Nope, men det funkar förbaskat bra för att hålla dämparna och gängorna rena och fina, även fast det inte ser lika rejsigt ut


Vart har du köpt dom?


DDesign tror jag, finns på många ställen numera, googla på coiloverstrumpa . Körde dessa på min gamla fjäderben också efter att jag tröttnat på att dom blev så skitiga.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4506



Vilken trevlig uppdatering thumbs up

De fälgarna sitter verkligen perfekt, så ska en 924:a se ut!

Jag tror jag körde med ca 2° camber och 0 toe, min var ganska styv i fjädringen och hade grövre krängare så den rollade inte speciellt mycket.
Har sagt det förut men... är det någon bil jag ångrar jag sålde så är det min 924S..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6193



Såg det du skrev i jeppsons tråd om att styra luften in i kyllaren.

Skulle det gå att få kika lite på dom ideerna?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Såg det du skrev i jeppsons tråd om att styra luften in i kyllaren.

Skulle det gå att få kika lite på dom ideerna?


Hade egentligen tänkt skriva nåt när jag gjort lite mätningar, men jag kan skrapa ihop lite bilder så kan jag visa vad jag gjort!

Har hunnit köra in motorn på krokiga småvägar iaf med min fika partner in crime och bilen funkar fint efter lite småsaker som fungerande innan inte ville lira längre, ingen farmorkörning på denna del av inkörningen iaf





_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6193



Cédric skrev:
J.Schuman skrev:
Såg det du skrev i jeppsons tråd om att styra luften in i kyllaren.

Skulle det gå att få kika lite på dom ideerna?


Hade egentligen tänkt skriva nåt när jag gjort lite mätningar, men jag kan skrapa ihop lite bilder så kan jag visa vad jag gjort!

Har hunnit köra in motorn på krokiga småvägar iaf med min fika partner in crime och bilen funkar fint efter lite småsaker som fungerande innan inte ville lira längre, ingen farmorkörning på denna del av inkörningen iaf


Kul att det verkar fungera thumbs up

Ser fram emot lite bilder på kylningen. Vill gärna ha lite inspo för hur saker kan förbättras på min bil.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 209



Kul att bilen fungerar som den ska nu!
Hoppas 2025 blir en säsong av körning, kanske vi ses på någon PCS slalom

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Homegrown skrev:
Kul att bilen fungerar som den ska nu!
Hoppas 2025 blir en säsong av körning, kanske vi ses på någon PCS slalom


Det är planen iaf, att komma ut och köra lite mer snabbåka när jag fått lite fler mil på motorn. Om det blir PCS slalom får vi se, har inte kört där på säkert ett decennium, inget superfan av deras ofta lite för trånga konbanor, men vi får se, hoppas dom kan få till nåt på Malmby nya ägaren till trots.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Så här är mitt lilla embryo till flödesstyrning, först å främst är ovankant av kylflödesinloppet väldigt fult, finns ingen styrning alls där. Sen hjälper det inte till att jag har ICn framför kylaren vilket ytterligare kortar avståndet till kylarinloppet, och gör det än svårare för luften att ta sig upp till ovankanten.

Lånade dessa från Simon Mcbeths rapport på just detta med kylarinlopp.
http://www.sm-designs.co.uk/pdfs/RE-V31N11-Nov21-inlet-duct.pdf



Så det jag gjorde var att veva runt lite med 3d scannern när den ändå var framme, lite hastigt gjort men det dög för att få fram den viktigaste geometrin. Sen gjorde jag en testbit som jag nu fullackat och testkör med.

Sen är målet att täppa för lite hål kring kylaren också, vet inte exakt hur sugisens frontplåt ser ut men det finns hål både ovanför och vid sidan av kylaren som jag kommer täppa för framöver.

Nästa säsong ska jag ta min difftryckmätare gjord för väldigt små tryck och se om jag kan mäta isär nån skillnad. Sen får jag ta och göra den skarpa varianten, som kommer ha lite bättre infästning och bättre material.





_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8010



Jäkligt intressant! Blir nog skillnad!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12087



Cédric skrev:
Så här är mitt lilla embryo till flödesstyrning, först å främst är ovankant av kylflödesinloppet väldigt fult, finns ingen styrning alls där. Sen hjälper det inte till att jag har ICn framför kylaren vilket ytterligare kortar avståndet till kylarinloppet, och gör det än svårare för luften att ta sig upp till ovankanten.


Det där borde vara intressant för alla 924/944? Framsidan på min kylare är ju precis som du skriver lite längre bak (ingen IC, just nu men i framtiden... kanske) men tänker att det blir bättre med luftstyrning

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2396



Homegrown skrev:
Kul att bilen fungerar som den ska nu!
Hoppas 2025 blir en säsong av körning, kanske vi ses på någon PCS slalom


Cédric gillar inte våra vändningar runt en kona.

Vilket jag kan ha förståelse för på sätt och vis. Många brutala nedväxlingar till 1an med växellådor som inte gillar det har det blivit.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
safe skrev:
Homegrown skrev:
Kul att bilen fungerar som den ska nu!
Hoppas 2025 blir en säsong av körning, kanske vi ses på någon PCS slalom


Cédric gillar inte våra vändningar runt en kona.

Vilket jag kan ha förståelse för på sätt och vis. Många brutala nedväxlingar till 1an med växellådor som inte gillar det har det blivit.


Inte bara den usla vändingen, dom har varit lite allmänt trånga och dåligt utnyttjande av banbredden, så det har inte varit jättelockande. Hade gärna testat på Challengebanan om det kommer nåt tillfälle

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Cédric skrev:
Så här är mitt lilla embryo till flödesstyrning, först å främst är ovankant av kylflödesinloppet väldigt fult, finns ingen styrning alls där. Sen hjälper det inte till att jag har ICn framför kylaren vilket ytterligare kortar avståndet till kylarinloppet, och gör det än svårare för luften att ta sig upp till ovankanten.


Det där borde vara intressant för alla 924/944? Framsidan på min kylare är ju precis som du skriver lite längre bak (ingen IC, just nu men i framtiden... kanske) men tänker att det blir bättre med luftstyrning


Jag trodde 944 hade nån sorts luftstyrning från fronten mot kylaren? Har lite dålig koll på hur den ser ut bakom kofångaren. Porsche själva flyttade ju fram inloppet på homologeringsbilarna 924 GT/GTS/GTR, då fanns det ju mer flexibilitet att göra nån vettig styrning.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Säsongsstart
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
275 besök senaste veckan (46931 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande