Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglemente roadsport, clubman, modsport, RS samt streetsport
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
2 besök senaste veckan (50765 totalt)
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51

Hjälpmoderator

Re: PM

Bengt Metz skrev:
Regelnissar!!

Det finns möjlighet att PMa eller Maila eller ringa eller eller

Som någon sagt tidigare, det blir många inlägg och svårt att hänga med för läsaren

/ Bengt Metz

Gäller det SPVM finns det en hemsida www.spvm.se där man kan hitta information. Vill man ta kontakt finns det e-post till info@spvm.se att kontakt via.
I den mån jag kan och anser det relevant försöker jag svara och debbatera regelfrågor på rejsa som en av tre i den grupp som gjort förändringarna inför årets roadsport reglemente.
Däremot har jag i PM talat om för Mr Butterfly att jag inte kan acceptera att vi använder rejsa som ett speakers corner där man fritt kan citera privata samtal med folk, det blir ju som f-n läser bibeln. Det är en sak om man citerar folk som deltar i diskussionerna här. trevligt vore ju om vi kunde hålla oss till sakfrågor om tex reglementet, kostnader, erfarenheter mm.
Det är fritt fram att mejla eller PM till mig pagano(at)warg.se

_________________
Janne Warg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Nu vet jag inte hur offciellt det är men den version av Roadsportreglement som låg på overheaden på MGCC's reglementesdiskussionskväll igår stod viktgränserna 550-1700kg.

Jag tänkte att det kanske är intressant för de som eventuellt hade planer att köra med bilar i spannet 1400-1700kg. Nu är ni välkomna igen

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



okay, jag erkänner, jag läste inte igenom hela tråden...
Undrar dock om det är tillåtet med slät undersida på bilen.
Jag har tillgång till (tror det ligger kvar hemma iallafall) vattenfast plyfa.
Hade det varit tillåtet att skruva fast underbilen hade det vad jag förstår varit ett utmärkt aerodynamiskt hjälpmedel.
Men jag är lite osäker på hur man ska tolka reglerna i reglementet.
Det säger följande:
6.8 Aerodynamiska anordningar
Trösklar/kjolar får monteras men får inte sticka utanför bilens siluett sett ovanifrån.
E n fullständig venturi är ej tillåtet. ( En konstruktion som går under hela bilen, inkluderar kjolar och
diffusor till ett helt system som ”suger” bilen mot underlaget)
S plitter är ej tillåtet. ( En splitter ” ett horisontellt plan av varierande storlek som sticker ut från bilens
nosparti” godkänns ej av SBP då den är farlig för fotgängare.)


Vad är en fullständig venturi?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

om det har ändrat sig på senare år vet jag inte, men Johnny Thomsen som tidigare körde den gula 240Z:n i roadsport B fick nerslag på en skiva under motorn. Allt som gick längre bak än frontspoilern var förbjudet. Det var runt 00, men jag har inte hört om några lättnader sen dess.

Som i alla regeltolkningar brukar det vara bäst att kontakta dem som skrev det, inte de som tolkar det. Säger han som just gjorde det

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Roger Gustafsson skrev:
okay, jag erkänner, jag läste inte igenom hela tråden...
Undrar dock om det är tillåtet med slät undersida på bilen.


Ur reglerna:
"Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida med undantag av diffusor."

_________________
--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

FredrikÅ skrev:
Roger Gustafsson skrev:
okay, jag erkänner, jag läste inte igenom hela tråden...
Undrar dock om det är tillåtet med slät undersida på bilen.


Ur reglerna:
"Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida med undantag av diffusor."


Tack! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns det en definition hur lång en diffusor får vara?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Diffusor

Ingenting får sticka utanför bilens konturer, sett ovanifrån

Skulle tro att bilen måste vara registrerad med täckt botten dvs det ser ut som att endast ombyggda eller amatörbyggda fordon kan ha detta

Hele reglementet + vagndeklarationen nedan gäller


http://www.spvm.se/Reglemente_20070301.pdf


SPVM och MGCCs reglemente skiljer sig åt lite

Citat:
6. KLASS ROADSPORT

6.2 TILLÅTNA MODIFIERINGAR OCH ÖVRIGA REGLER
Demontering av passagerarsäte är ej tillåtet.

6.7 KAROSSERI
Passagerarsäte får ej demonteras.

6.8 AERODYNAMISKA ANORDNINGAR
Vingar och diffusor får ej eftermonteras
.

Det finns strafftilläg på diffusorn, tillägen är % motoreffekt


Vagndeklarationen!!

http://www.mgcc.nu/km/Vagndekl_Roadsports_MGCC_2007.xls


Citat:

Tillägg
Däckbredd (mm)
Lågprofildäck (5%)
System för anti spinn (5%)
System för aktiv fjädring (5%)
Snabbväxlingsfunktion (5%) Dogbox, både Sekventiell och H mönstrad, fullgasväxling
Vinge (5%)
Diffusor (5%)
ABS bromsar (5%)
E85 för turbobilar (25%)


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Funderar på vagndeklarationen;
Vad är ett lågprofildäck? (Vill man vara elak i MGCC så måste det ju vara under 80-profil... )
och när det står däckbredd - tillägg 5%/10 mm. Vad betyder det?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Läs och lär, utdrag ur reglementet:

SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Sportvagnsregler -
Däckbredd: 5% effekttillägg per/10 mm utöver grundbredd, enligt nedanstående tabell:
Tävlingsvikt under 600 kg: grundbredd 185 mm
Tävlingsvikt 601 - 700 kg: grundbredd 195 mm
Tävlingsvikt 701 - 800 kg: grundbredd 205 mm
Tävlingsvikt 801 - 1000 kg: grundbredd 225 mm
Tävlingsvikt 1001 - 1200 kg grundbredd 245mm
T ävlingsvikt över 1200 kg Fri bredd .
Lågprofildäck med profil lägre än 40% ger 5% effekttillägg . ( Däck med 35-profil eller lägre är
förhållandevis extrema och dyra, därav detta förslag)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re:

Dude skrev:
Finns det en definition hur lång en diffusor får vara?


osäker på skrivningen, men har hört sägas att man avser att hjulaxlarna är begränsningslinjer för "under bilen". En aerodynamisk anorning mellan hjulaxlarna är alltså förbjuden (fast trösklar/kjolar är väl ok) och en dylik anordning bakom bakaxeln blir alltså en diffusor. Det är ivf hur jag tolkat det...

_________________
Pär Hylander
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Från reglementet

Citat:
Bilens absolut lägsta punkt, hjulen undantagna, min. 75mm från vägbanan. Mätt när som helst under träning/tävling utan förare


om man får pyspunka eller kanske punka på invarvet är man då "rökt" eller?
Vore det inte bättre att man ställde dom kraven på bilarna innan race?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Re:

Kimmen skrev:
Från reglementet

Citat:
Bilens absolut lägsta punkt, hjulen undantagna, min. 75mm från vägbanan. Mätt när som helst under träning/tävling utan förare


om man får pyspunka eller kanske punka på invarvet är man då "rökt" eller?
Vore det inte bättre att man ställde dom kraven på bilarna innan race?


Innan man åker ut får man köra över en kloss, klarar man den är det ok annars inte. Jag tror att "mätt när...." menas att man inte får ändra över tiden så att man skall kunna testa senare också t ex med full soppa

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Ska det verkligen skilja så mycket i beräkning av effekt mellan Roadsport och Modsport?
Med min bil innebär tydligen 3,2 kg/hk i Roadsport 806 kg och i Modsport 704 kg (+15% i Roadsport).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Re:

Kimmen skrev:
Ska det verkligen skilja så mycket i beräkning av effekt mellan Roadsport och Modsport?
Med min bil innebär tydligen 3,2 kg/hk i Roadsport 806 kg och i Modsport 704 kg (+15% i Roadsport).


Kan inte riktigt logiken bakom de båda reglementena...men med min bil får jag lätta 65 kg inom ramen för Modsport I jmf med Roadsport A.

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Jag jämförde med Modsport 2 (samma vikt/effekt som Roadsport A), Jämfört modsport 1 och roadsport a är skilnaden för mej 256 kg.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Re:

Kimmen skrev:
Jag jämförde med Modsport 2 (samma vikt/effekt som Roadsport A), Jämfört modsport 1 och roadsport a är skilnaden för mej 256 kg.


ok, för mig blir det som så att jag får ett vikttilägg om 100 kg i Modsport 2 men då kan jag också gå upp 50 hkr.

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Modsport har enklare rakare beräkningar eftersom de inte sett nån anledning att ha det annorlunda.
Men det gynnar verkligen stora 2ventilsmotorer med 2 cylindrar per förgasarspjäll.
Pekkas "GreenwoodCorvette" var under lite diskussion på SSM 2006. 80 litershästar enligt beräkning, 125 i verkligheten.

Räkna gärna på en MCSeven med de två reglementena så får ni se. Testa även turboladdad enlitersmotor...

Men texten "realistsisk effekt" finns även i Modsportreglementet.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Hur troligt är det att man endast har knappa 100 hk/liter i en fulltrimmad 4-ventilare med förgasare? Har för mej att man tar ut mer i gamla 2-ventilare. Varför ska jag ha en uppskattad effekt när det ur trimgradsynpunkt kanske är andra som borde "sköntaxeras".

Var nyss ute på en sväng och förstår att Caterham-folket känner sig hotat

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
100hk/l

Nädu

Så lätt är det inte att ta ut effekt ur en sugmotor

Det krävs proffs för att komma över ex 170hk ur en 1700cc motor och dyrt blir det, du måste troligen ha stålvev, stålstakar, smidda kolvar mm

En modern 2 ventilsmotor ex VW / Audi med en crossflowtopp (avsedd för E85) lämnar 200-210hk
om den är byggd av profs, kostar då 60-70 tusen kr

Kolla rallybilsmotorer

Lite mer effekt kan du få med insprut

4 ventilsmotorer är kanske något lättare att få effekt ur men inte helt säkert
Antalet ventiler har kanske ingen större betydelse utan gasflödet är det som räknas

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Vad det kostar vet jag inte men en gammal Volvomotor typ B23 (230) drar man ur över 100 hk/liter med förgasare, och att en modern motor som ex. Ford duratec skulle prestera lika eller sämre är väl knappast troligt.

(Man kan annars klassa in motorer så här ; Volvo 100 hk/l, Ford 95 hk/l, Honda 126 hk/l... )

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglemente roadsport, clubman, modsport, RS samt streetsport
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
2 besök senaste veckan (50765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande