Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17 >> 2 besök senaste veckan (50765 totalt) |
Re: PM
Gäller det SPVM finns det en hemsida www.spvm.se där man kan hitta information. Vill man ta kontakt finns det e-post till info@spvm.se att kontakt via. I den mån jag kan och anser det relevant försöker jag svara och debbatera regelfrågor på rejsa som en av tre i den grupp som gjort förändringarna inför årets roadsport reglemente. Däremot har jag i PM talat om för Mr Butterfly att jag inte kan acceptera att vi använder rejsa som ett speakers corner där man fritt kan citera privata samtal med folk, det blir ju som f-n läser bibeln. Det är en sak om man citerar folk som deltar i diskussionerna här. trevligt vore ju om vi kunde hålla oss till sakfrågor om tex reglementet, kostnader, erfarenheter mm. Det är fritt fram att mejla eller PM till mig pagano(at)warg.se _________________ Janne Warg |
||||
Nu vet jag inte hur offciellt det är men den version av Roadsportreglement som låg på overheaden på MGCC's reglementesdiskussionskväll igår stod viktgränserna 550-1700kg.
Jag tänkte att det kanske är intressant för de som eventuellt hade planer att köra med bilar i spannet 1400-1700kg. Nu är ni välkomna igen ![]() |
||||
okay, jag erkänner, jag läste inte igenom hela tråden...
![]() Undrar dock om det är tillåtet med slät undersida på bilen. Jag har tillgång till (tror det ligger kvar hemma iallafall) vattenfast plyfa. Hade det varit tillåtet att skruva fast underbilen hade det vad jag förstår varit ett utmärkt aerodynamiskt hjälpmedel. Men jag är lite osäker på hur man ska tolka reglerna i reglementet. Det säger följande: 6.8 Aerodynamiska anordningar Trösklar/kjolar får monteras men får inte sticka utanför bilens siluett sett ovanifrån. E n fullständig venturi är ej tillåtet. ( En konstruktion som går under hela bilen, inkluderar kjolar och diffusor till ett helt system som ”suger” bilen mot underlaget) S plitter är ej tillåtet. ( En splitter ” ett horisontellt plan av varierande storlek som sticker ut från bilens nosparti” godkänns ej av SBP då den är farlig för fotgängare.) Vad är en fullständig venturi? |
||||
om det har ändrat sig på senare år vet jag inte, men Johnny Thomsen som tidigare körde den gula 240Z:n i roadsport B fick nerslag på en skiva under motorn. Allt som gick längre bak än frontspoilern var förbjudet. Det var runt 00, men jag har inte hört om några lättnader sen dess.
Som i alla regeltolkningar brukar det vara bäst att kontakta dem som skrev det, inte de som tolkar det. Säger han som just gjorde det ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
Ur reglerna: "Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida med undantag av diffusor." ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Tack! ![]() ![]() |
||||
Diffusor
Ingenting får sticka utanför bilens konturer, sett ovanifrån Skulle tro att bilen måste vara registrerad med täckt botten dvs det ser ut som att endast ombyggda eller amatörbyggda fordon kan ha detta Hele reglementet + vagndeklarationen nedan gäller http://www.spvm.se/Reglemente_200703 SPVM och MGCCs reglemente skiljer sig åt lite
Det finns strafftilläg på diffusorn, tillägen är % motoreffekt Vagndeklarationen!! http://www.mgcc.nu/km/Vagndekl_Roads
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Funderar på vagndeklarationen;
Vad är ett lågprofildäck? (Vill man vara elak i MGCC så måste det ju vara under 80-profil... ![]() och när det står däckbredd - tillägg 5%/10 mm. Vad betyder det? |
||||
Läs och lär, utdrag ur reglementet:
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Sportvagnsregler - Däckbredd: 5% effekttillägg per/10 mm utöver grundbredd, enligt nedanstående tabell: Tävlingsvikt under 600 kg: grundbredd 185 mm Tävlingsvikt 601 - 700 kg: grundbredd 195 mm Tävlingsvikt 701 - 800 kg: grundbredd 205 mm Tävlingsvikt 801 - 1000 kg: grundbredd 225 mm Tävlingsvikt 1001 - 1200 kg grundbredd 245mm T ävlingsvikt över 1200 kg Fri bredd . Lågprofildäck med profil lägre än 40% ger 5% effekttillägg . ( Däck med 35-profil eller lägre är förhållandevis extrema och dyra, därav detta förslag) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
osäker på skrivningen, men har hört sägas att man avser att hjulaxlarna är begränsningslinjer för "under bilen". En aerodynamisk anorning mellan hjulaxlarna är alltså förbjuden (fast trösklar/kjolar är väl ok) och en dylik anordning bakom bakaxeln blir alltså en diffusor. Det är ivf hur jag tolkat det... _________________ Pär Hylander |
||||
Från reglementet
om man får pyspunka eller kanske punka på invarvet är man då "rökt" eller? Vore det inte bättre att man ställde dom kraven på bilarna innan race? |
||||
Re:
Innan man åker ut får man köra över en kloss, klarar man den är det ok annars inte. Jag tror att "mätt när...." menas att man inte får ändra över tiden så att man skall kunna testa senare också t ex med full soppa _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Ska det verkligen skilja så mycket i beräkning av effekt mellan Roadsport och Modsport?
Med min bil innebär tydligen 3,2 kg/hk i Roadsport 806 kg och i Modsport 704 kg (+15% i Roadsport). ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
Kan inte riktigt logiken bakom de båda reglementena...men med min bil får jag lätta 65 kg inom ramen för Modsport I jmf med Roadsport A. _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Jag jämförde med Modsport 2 (samma vikt/effekt som Roadsport A), Jämfört modsport 1 och roadsport a är skilnaden för mej 256 kg.
|
||||
Re:
ok, för mig blir det som så att jag får ett vikttilägg om 100 kg i Modsport 2 men då kan jag också gå upp 50 hkr. _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Modsport har enklare rakare beräkningar eftersom de inte sett nån anledning att ha det annorlunda.
Men det gynnar verkligen stora 2ventilsmotorer med 2 cylindrar per förgasarspjäll. Pekkas "GreenwoodCorvette" var under lite diskussion på SSM 2006. 80 litershästar enligt beräkning, 125 i verkligheten. ![]() Räkna gärna på en MCSeven med de två reglementena så får ni se. Testa även turboladdad enlitersmotor... Men texten "realistsisk effekt" finns även i Modsportreglementet. |
||||
Hur troligt är det att man endast har knappa 100 hk/liter i en fulltrimmad 4-ventilare med förgasare? Har för mej att man tar ut mer i gamla 2-ventilare. Varför ska jag ha en uppskattad effekt när det ur trimgradsynpunkt kanske är andra som borde "sköntaxeras".
Var nyss ute på en sväng ![]() ![]() |
||||
100hk/l
Nädu Så lätt är det inte att ta ut effekt ur en sugmotor Det krävs proffs för att komma över ex 170hk ur en 1700cc motor och dyrt blir det, du måste troligen ha stålvev, stålstakar, smidda kolvar mm En modern 2 ventilsmotor ex VW / Audi med en crossflowtopp (avsedd för E85) lämnar 200-210hk om den är byggd av profs, kostar då 60-70 tusen kr Kolla rallybilsmotorer Lite mer effekt kan du få med insprut 4 ventilsmotorer är kanske något lättare att få effekt ur men inte helt säkert Antalet ventiler har kanske ingen större betydelse utan gasflödet är det som räknas / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Vad det kostar vet jag inte men en gammal Volvomotor typ B23 (230) drar man ur över 100 hk/liter med förgasare, och att en modern motor som ex. Ford duratec skulle prestera lika eller sämre är väl knappast troligt.
(Man kan annars klassa in motorer så här ; Volvo 100 hk/l, Ford 95 hk/l, Honda 126 hk/l... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17 >> 2 besök senaste veckan (50765 totalt) |