Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 RS 1992 Walter d.y.
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
92 besök senaste veckan (108101 totalt)
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011

Re:

Jens L skrev:
And ersJepp sson skrev:
Varför tar man bort bromssköldarna?

Jag tror dom hjälper inte till för kylningen, tydligen tvärtom.

Sen rostar dom och är fula...

Med en erbarmlig bromsteknik som jag har så tar jag all hjälp jag kan få för att hålla saker kallt.

Rostar? Jag har en känsla av att de är i alu? Tog bort mina för några år sedan, har för mig jag kollade med en magnet.

Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Reserapport från Ringenresa 1

Inför säsongen så ville jag prova att ha bilen parkerad i Tyskland och prioritera körning på Ringen och andra banor i området. Jag behövde en nytändning med banåkningen. Och att skapa lite mer av ett "event" kring det än vad jag har känt sista åren. Så, under resan i höstas bokades plats på en välrenommerad firma.

Första resan och lämning av bilen planerades till i slutet på April. Flera intressanta saker stog i linje då. VLN 2 på lördagen, TF hela dan på söndagen och en trackday på måndagen. Kändes som en bra tre dagars övning.

Under vintern har bilen justerats för säsongen i EU. Lilla mocka ratten ut, org läder kringla in. Nya klossar & skivor. Oljor & vätskor bytta. Inför avresedagen hade jag tänkt ta en lite längre testresa, men av det blev det inget. Provkörde runt kvarteret, packade och körde söderut.

Det första jag märkte vad att vingen inte gick tillbaka. Men lite WD40 och kramning så var det löst.

Första stinten var hem till föräldrarna och lägga på nya däck. Det blev 888'r i 17" i år. Kändes som ett bra Ringen däck. Har aldrig kört på dom tidigare, men det är ju ett vanligt däck. Noterade direkt att dom var breda! Men dom gick in under skärmarna.

Andra stinten är den långa, Blekinge-Ringen. Efter 500m på motorvägen inser jag att vad alla har sagt. J-kla vad dom låter dom här däcken. Tur nog hade jag lånat hustruns Peltor kåpor med radio o Bluetooth. Utan dom hade jag inte kommit fram. Och då är jag ändå hörselskadad..Det är nåt sjukt vad det låter i bilen. Och RSR chassit gör väl inte sitt till.

Jag hade redan förra säsongen känt at chassit begränsar användningen av bilen, och att jag inte har kompetens att utnyttja det. Långresor lockar mig lite nämligen och jag har några riktigt långa planerade. Ett annat chassi med justering skall prioriteras under säsongen och RSR chassit säljas. Nu står bilen på en firma som har bra erfarenhet av denna fråga så jag väntar på ett förslag.

Nåväl, efter en lååång resa med mycket köer och annat strul kom vi fram. Det var den bökigaste resan på 15år. Aldrig har en Bit smakat så bra som den kvällen.

Vi har börjat bo på ett litet hotell några mil från Ringen som jag gillar. Det ligger i den lilla byn Spessart, http://bockshahn.de . Litet, trevlig bar. OK mat. Mycket lokala förmågor.

Lördagen bjöd på VLN2. Inte mycket att säga. Trevlig rejsing, kul att harva omkring och kolla på dom vanliga ställena. Dock imponerades jag av AUDI's nya R8á. Den ser så trygg o lugn ut och går som tåget. Blir nog en svår nöt att knäcka på N24. Bara att komma om den, den känns oerhört bred.

Söndagen var TF. Vilket brukar vara kaos. Så vi drog dit tidigt. Jag körde ett par varv men ville sen spara mig till måndagen och trackdaykörningen.
Men viken TF det var! Har aldrig sett så lite bilar på banan en söndag och jag tror det var en olycka! Vädret var perfekt.
Grattis alla som var där denna dag.

Måndagen skulle bli kördag med stort K. Ville verkligen kunna lägga varv på varv och komma in körningen, hitta lite rytm och njuta av dom olika partierna.
Arrangör var Circuit Days. Allt kändes helt ok på söndkvällen när det var anmälning. Bra organiserat och trevliga människor.
Men på måndagen kom det STORA dimvädret. Lång historia kort. Körde inte en meter.
Så är det utomhussport.
La några mil på småvägarna istället och provade hur 888ór funkar i blöt.
Får man någon kompensation när sån't här händer kan man undra? Vi får se, arrangörerna har hört av sig och skall återkomma. Vi får se.

Nu kändes det som man skulle kört hela söndagen...men så är det.

Nåväl, bilen lämnades kvar med en liten att göra lista. Vi får se vad som kan hända tills nästa gång.

Ja, nästa gång, kanske i mitten av juni!

Lite bilder

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Ett fint exempel på att man skall leva sin drömmar!

Good for you! som man säger i England

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Kul att du hittat lite feeling igen!

Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Ett livstecken!

Blir en vecka med körning i månadsskiftet sept/okt nu. Annars har man väl inte slitit ut den iår...
Men vi tar nya tag inför nästa år.

Den ser ut att må bra däremot.

Inför vintern har det beställts service delar och lite bussningar till fram & bakvagn. Det är liksom inte så mycket mer att göra.
Nya baklyktor och mitten del skall också på.

Funderar på ett lite mjukare chassi också. Vi får väl se.

Halmstad
Här sen Dec 2012

Re:

Jens L skrev:
Ett livstecken!

Blir en vecka med körning i månadsskiftet sept/okt nu. Annars har man väl inte slitit ut den iår...
Men vi tar nya tag inför nästa år.

Den ser ut att må bra däremot.

Inför vintern har det beställts service delar och lite bussningar till fram & bakvagn. Det är liksom inte så mycket mer att göra.
Nya baklyktor och mitten del skall också på.

Funderar på ett lite mjukare chassi också. Vi får väl se.

Mjukare chassie?

Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Det blev lite körande, ätande, tittande i höstas.

Snart vår och dags att åka söderut.

Vinterprojekt:
Tvättat
Bytt Olja
Just ventiler.

Inte mycket till projektbil!

stockholm
Här sen Feb 2011

Härligt! Så är det med färdiga bra bilar!!

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Om projektet är att skruva och uppdatera eller fånga upplevelser med god atmosfär på resan runt omkring på banslingorna tycker jag har lika stort värde i en tråd. Det är gott att se hur det vi håller på med inte bara är stressmek och att du njuter.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jo tack, banåkande blir mer och mer en livsnjuta grej. Mekandet har inte samma charm som för 20 år sen för mig.

Som livet rullar på så är det färre ban åka tillfällen idag än för fem år sen. Då får man se till att man gör mer av dom.

Inför säsongen funderar man mer på om man skall ha mocka ratten, eller original ratten

Det blir Tyskland i April i allafall, sen får vi se om jag kör lite med PCS/PCSR under i våren eller i höst.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Men bilen blir kvar eller? Har snappat upp lite rykten om att du velat lite?

Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Bilen kvar. Velar väl lite fortfarande. Men vad skulle man skaffa?

Så jag kör på så länge.

stockholm
Här sen Feb 2011

thumbs up bra val!

Stockholm
Här sen Apr 2003

Re:

Jens L skrev:
Bilen kvar. Velar väl lite fortfarande. Men vad skulle man skaffa?

Så jag kör på så länge.

Bra! Och håller med, vet inte heller vad man skulle byta till!

Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Vårbruket är igång.
Den var lite skitig sen Ringen resan i höstas

Idag tvättat och insett att klistermärkes trimning är snart klar.

Kör rött bälte i år

Och mocka ratt

Nytt mysigt chassi har monterats också. Ett PSS10.

Kör på mjukaste läget nu på gatan, känns som en Merca S klass jämfört med innan. Provade vrida upp till hårdaste också, ordentlig skillnad.

Tar nog en runda till Linköping imorrn och provar på lite bankörning!

Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Såld till en lycklig ägare i södra Europa.

Hejdå

Porsche 911 RS 1992 Walter d.y.
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
92 besök senaste veckan (108101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande