Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 178, 179, 180 >> 452 besök idag (880579 totalt) |
TPC träffen 2013 Ring Knutstorp
Har sedan länge tillbaka planerat att besöka TPC träffen då den har en trevlig bredd av bilar och även har lite mindre förhållnings-regler än många andra träffar vilket ibland kan vara trevligt.. Tanken var att en god vän med mycket erfarenhet från banan skulle coacha mig lite under dagen vilket verkligen behövs då jag känner att det finns brister i min framfart. Bilen var dessvärre inte riktigt i skick för detta och jag avbokade min vän i sista stund eller rättare sagt i näst sista stund för kort efter det läste jag att dom behövde funktionärer till träffen och då visade jag mitt intresse för detta och tog givetvis bilen med upp. Det var till att gå upp klockan 05.00, åt frukost, tankade, packade, bytte däck, tvättade av bilen och körde mot Knutstorp. Väl framme var det lite molnigt och svalt, egentligen ganska perfekt för en trackday! Efter lite besiktning och ett förarmöte började jag mina åtaganden som flaggvakt. Först fick jag hand om ett schema för detta och vi försökte sy ihop det så gott det gick med tanke på att det var relativt tunt med funktionärer. Det slutade faktiskt bra och vi fick ihop tillräckligt med folk för att befästa ett antal poster runt banan. Själv intog jag NGK för ett 90 minuter långt pass. Först ut var det följa John några varv vilket var bra då en del kan vara lite överhettade i början och sådant kan straffa sig. Efter detta var det den mindre snabba klassen (långsamma) och ganska snabbt insåg jag att en del var överhettade fortfarande, ett flertal "närapå" incidenter syntes i NGK och jag höll hårt i flaggan redo för en incident. Trevligt nog så verkade det som att adrenalinet i ådrorna avtog efter några varv och det blev mer städat, ganska snart var det dags för snabba klassen och trots den högre hastigheten kändes det tryggare, det märks att det var mer rutinerat folk i snabba klassen även om det fanns något enstaka felklassat fordon osv. Inte en enda gång behövde jag under detta pass använda flaggorna och det var kanonbra tycker jag. Det var en mycket fin bredd på bilarna även om det var lite mer vanliga bilar och mindre exklusivt men nog fanns här en och annan läckerbit så klart! När mitt pass var över drog jag mig ner mot huvudposteringen för att se om jag kunde göra något. Det blev ett nytt 90 minuters pass och denna gången nere vid bäcken, en position jag aldrig förut haft som flaggvakt. Det visade sig vara ett mycket vackert ställe att stå på med en perfekt vy och bäcken bakom sig härligt porlande. Dessvärre var det tillika även ett blåshål av stora mått och då jag klätt mig efter temperaturen dagen innan (precis under 30 grader) så började jag frysa något enormt. Efter en timme kröp jag ner under räcket och försökte på nåt hopplöst vist linda in mig i den gula flaggan, endast huvudet stack upp utanför båset och tur var att ingen såg mig för det såg nog rätt lustigt ut, en halvtimme senare blev jag äntligen avlöst och kunde hoppa in i en blåsfri Volvo för att bli körd till depån. Nu var jag så frusen och hungrig så mat var ett måste, dessvärre var restaurangen stängd och det som bjöds var hamburgare och korv, 95 kronor för en läsk och en hamburgare tog emot när det dessutom var uselt som föda blir jag så trött. För dom pengarna hade man kunnat göra en lyxburgare och tjänat vettiga pengar. Nåja jag var inte hungrig längre och frös gjorde jag inte i heller så det var ju bra! Än så länge hade träffen fungerat klanderfritt ute på banan, mig veterligen inga incidenter, inga avåkningar, inget spill, det jag sett såg bra ut med väldigt få undantag, några behövde jobba lite på bakåtsikten i speglarna, några behövde träna på att hålla sitt spår och några behövde tagga ner lite men överlag sköte sig folk riktigt bra! Vädret var fortfarande kanonbra om man var där för att köra då både bil och förare skonades av den milda tempen och att det blåste lite. Det var nu dags att investera i en endagslicens för att prova på banan lite, visst bilen var inte i sitt esse med broms på 3 hjul och lite halvsletna smala däck. Ett trist klonk i framvagnen som jag inte hittade gjorde väl inte suget större precis. Nåja jag gjorde mig i ordning och stack ut på ett pass för att se hur det kändes. I början hämmade bromsarna mig väldigt mycket men efterhand som tiden gick steg tempot något och nu var det mer däcken som hämmade framfarten med en grym understyrning då dom sämsta däcken satt fram. Bilen kändes även lite mjuk så jag tror detta får justeras lite tills nästa trackday, Även ute på banan upplevde jag att körningen var städad med några få undantag, omkörningarna funkade riktigt bra och med lite hjälp av ljustutan fanns det i stort sett inget att anmärka på i den frågan. Tiderna visade klart att bilen var lite "off" och jag låg 1-2 sekunder över mina normala tider vilket såklart kändes otroligt långsamt, dock uppskattade jag att jag fick varv vilket behövs då Knutan är lurig. Jag är nu på det klara att Idioten är den biten som jag absolut är sämst på, jag noterade en helt galen understyrning och såg att i stort sett alla plockade tid på mig här, även dom jag precis passerat osv, Här var däcken klart avgörande och framöver kommer det att gå bättre tror jag. Efter att ha tagit en kort paus, justerat bort ett halvt kilo luft per däck och låtit bilen svalka sig lite ställde jag mig i kön igen, det märktes att träffen blivit mer populär och många banrävar var kvar på eftermiddagen med köer som följd, nåja ganska snabbt var man ute igen och i kön blev jag "påtvingad" en passagerare i form av en kille som gillade att åka bil på bana, efter några varv frågade jag han om det gick för fort eller så ""NEJ" svarade han, Ok sa jag går det får sakta då? JA! fick jag till svar och kunde inte annat än skratta, bilen varje inte i bästa skick och bilarna han åkt tidigare hade både mer pulver och slicks så nog gick det fortare i deras kärror. Nåja han fick en bra bunke varv och vi kunde hålla relativt jämnt men hans vän i en Sevenkära med kompressormatad T5 motor och det var jag relativt nöjd med dagen till ära. Efter ett tag var det dags att köra i depån och min medåkare hoppade ur bilen utan att se allt för missnöjd ut. Det blev något litet pass till men nu när farten började stiga så blev bilen fruktansvärt understyrd och framfarten blev måttligt rolig, trots detta kunde man jaga lite och passera en del bilar och det är ju alltid skoj.Klockan tickade på och dagen började gå mot sin ände, jag hade ju fått köra precis lagom med tanke på bilens skick och att flagga är alltid skoj, dels gör man en insats och dessutom kan man se spårval och njuta av massa trevliga kärror på absolut första parkett. Jag tycker fler borde prova på att flagga lite för det är ingen raketforskning men absolut givande. Som helhet var träffen riktigt riktigt bra i år, trots en heldag med massor av bilar i högst varierande former så lirade allt på, inget tjafs, inga incidenter osv. Förarmöten och besiktning och lite annat smått runtomkring kan dock förbättras lite till, jag tror orutinen hos många gör att det behövs lite tydlighet i vissa frågor runt flaggor, omkörningar osv. Men klart är att träffen växer för varje år både vad det gäller i kvalitet och bredd så det är med glädje man ser framemot 2014 års TPC träff på Ring Knutstorp. Ett stort tack till arrangörerna och funktionärer som gjorde träffen så bra! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Trevlig rapport, som vanligt!
Saknar TPC-träffarna en del. Precis som du säger, så är det ju alltid en skön blandning av folk och bilar. Och såklart lite sådär lagom förvirrat. ![]() Hoppas att du får ordning på den gamla flakmoppen också, även om trehjulsbroms väl passar utmärkt till just en sån. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Tids nog får jag väl ordning på han tror jag, faktum är att idag händer något som förhoppningsvis tar mig ett steg närmare en lösning. Trots att jag bara har broms på 3 hjul är det ändå 50% mer än du har på ditt "fordon" Fredrik! Vi saknar dig så kom ut ur garderoben och det genast! Får jag ordning på flakmoppen så får du givetvis låna den på nästa PR-träff, jag vet ju hur mkt du älskade bilen sist du testade den ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Elis hälsar & tackar så jättemkt. ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re:
Hälsa tillbaka från Captain Slow ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Bilen fotsätter muppa sig och även om det finns ljus i tunnelsn så är det JÄVLIGT svagt ljust nu.
10 timmars arbete nerlagt på bilen och vi är absolut problemet på spåren men det går troll i det så det står härliga till. Idag slutade kalaset med att bilen var okörbar därifrån på grund av småsaker. Nåja andra än jag insåg nog idag att bilen VILL jävlas och gör det oxå. Det som gäller nu är att försöka låna en sats för att kona bromsrör och se om jag klarar av det, känner mig dock inte alls sugen på att göra det då jag vet hur hopplös jag är på saker som detta ![]() Ett stort tack till all hjälp i garret idag och ett stort tack till www.nfs.nu som öppnade upp och fixade fram lite delar vi behövde på kvällen. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Har läst ikapp nu och det har varit fantastiskt kul
![]() ![]() Riktigt trist med bromsarna och jag håller tummarna att det löser sig. Angående klonk i framvagnen: har du kollat framvagnsbalken? Höll själv bli tokig på Porschen efter ha ryckt, dragit och spänt bultar till förbannelse utan resultat, för att sedan upptäcka att bultarna till framvagnsbryggan inte var ordentligt åtdragna. ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
Oj du menar att du läst alla sidor? Nobelpris till dig för att orka med det! Jo bromsarna är trista, bara en kväll som igår är eneverande, så nära men ändå så långt borta, hela tiden tänkte vi NU NU NU men varje gång blev det NEJ NEJ NEJ ![]() Bra tänk där med framvagnsbryggan, jag har känt lite på den men absolut inte tillräckligt, kan absolut vara värt att kolla igen. Klonket kommer/hörs ofta i låga farter när man passerar gupp och annat där nivån skiljer på marken.Jag har jävligt svårt att höra var det kommer ifrån men fram är säkert och jag tycker mig höra att det klonkar på båda sidor. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Nä, bara från sidan 135 eller så ![]() ![]() På min bil var det mer att det klonkade till när man la på sidobelastning, då flyttade sig balken lite. I.v.f. är det lätt att kolla om det står rätt till. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Spännande bok var det ja, det tar jag som en komplimang Eddie!
![]() Breaking news! Vi gör ett nytt försök idag, verktygen som packade ihop idag ersätts och om nu bara den där J..A Murphy håller sig undan får vi ihop det ganska snabbt. Känns riktigt bra då jag är mer eller mindre säker på att om jag själv gett mig på att kona bromsrör osv hade jag lagt ut bilen på blocket ikväll.. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Undrar hur den annonsen skulle se ut? Ovanligt snabb flakmoppe säljes Försiktigt körd av äldre herre / Aldrig körd i regn / Bra bromsar på alla tre hjulen / Mycket välservad, senaste servicen gjordes i natt. Etcetera. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Re:
En så kallad "Gaute" då alltså ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
jaha ännu en stund i garaget avklarad, den största skillnaden mot i går var att jag idag monterade in min tur-maskot i bilen för att förhoppningsvis komma vidare med dessa förbenade bromsar. Det började lite sisådär då vi konade och skruvade ihop grejorna så sprutade bromsvätskan hejvilt mellan slang och kopparrör. Något var jävligt fel men vad? Dagen till ära hade jag och Blixt som agerade hovmekaniker sällskap av Simon ( han vars motor jag körde sönder
![]() Nåja ner i gruva igen och nu med hopp om lösning än en gång, jag tror faktiskt det var 10:e gången bromsröret klipptes och konades, en jäkla tur att Blixt hade tänkt till och tagit i ordentligt på bromsrörerets längd. När det väl satt ihop var det dags att testa om det var tätt och efter så mycket motgånger tror jag vara sig jag eller Blixt hade några större förhoppningar. Jag pumpade och pumpade på pedalen men hörde inget uppgivet "suck" eller dylikt, efter ett tag hördes det mer åt " va fan det funkar" hållet och vi blev alla lättade. Det var alltså Biltemanipplarna som dragit oss vid näsan hela tiden. Efter att ha luftat och städat undan allt slabb åkte Blixt iväg då andra åtaganden pockade på hans uppmärksamhet. Det kändes grymt skönt att det nu fann bromsar på alla 4 hjulen. Simon var även han värdefull idag då han kom med input från annan vinkel och det är kanon när man kört fast. Det får bli en rejäl luftning runt om innan jag kan avgöra om bromsarna är som dom skall, kommer det att funka med luftningen fram utan att det flippar? för vi tillbaka den där goa rock solid känslan i pedalen och så vidare.. Jag är ytterst tacksam för Blixt:s initiativ som var taget helt utan minsta påverkan från mig, en teori vi kom fram till var att alla var så jävla trötta på mina ursäkter och Blixt var någon slags Messias som skulle undanröja dessa ursäkter. Jag hade ju dessutom fälgar i skuffen skodda med helt nya Yokisar, det enda jag hade mer att säga var ju att bilen klonkade något sjukt i framvagnen men att jag inte hittat något. Givetvis drogs då hylsor och nycklar fram för en översyn av framvagnen men jag tror väl inte det hittades något ordentligt kasst. Ett motorfäste gick att dra något men inget att tala om. Simon fick agera lite chaufför och vi passade även på att dinera i all sin enkelhet, Falafel på Rosengård är minst sagt exotiskt för en förvirrad påg från Vinslövstrakterna ![]() Jag konstaterade under färden hem med Compacten att det klonkar något enormt i framvagnen och ligger det inte en 349 delars kamasa tool sats lös under huven är något fel trasigt så är det bara. Nåja detta släpper vi nu och glädjs åt det faktum att bilen bromsar på 4 hjul. Tack för en grym insats Blixt, Tobbe och Simon och sist men inte minst min Tur-maskot! ![]() ![]() ![]() ![]() Gaffi, Tur-maskoten! ![]() ps: när jag skriver vi var det i regel Blixt som gjorde något, i bästa fall agerar jag handräckare eller dåligaideérspruta Ds _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Jag har tagit ett beslut, gaffi får sitta kvar i bilen ett tag ![]() Det finns MASSOR kvar att göra på bilen men det får bli någon form av prioritering. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
f-n vad skönt för dig att äntligen löst dina bromsbekymmer!!! bra med goa gubbar+giraffer som bollplank, tesen kring "desto fler kockar" gäller alltså inte alltid:)
njut av segerns sötma innan du kastar dig in i nästa huvudvärk! _________________ Ola BMW |
||||
Re:
Tack Ola! Skall vi vara RIKTIGT ärliga så hade jag ju redan ordentliga problem med mina bromsar innan det plötsligt slutade flöda i ett rör. Jag har inte hunnit klargöra än om allt är löst även om jag lever i den tron. Jag menar efter att ha bytt HBC, ABS Pump, bromsrör på ett flertal ställen vore det väl själva F.A.N om det inte lirar. Men broms på 4 hjul är klart nice. jag njuter som du säger ett tag sedan går vi vidare ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Det som var problemet var att Biltemas nipplar vi använde var gängade hela vägen ner vilket inte slangarna var, med rätta nipplarna var dom lite lätt konade längs ner och anslöt mot slangens kona/gänga på ett mer rätt vis. Jag hoppas den förklaringen kan duga. Vi drog åt så det stod härliga till men fick det aldrig tätt och då skall det ju ändå inte dras så där galet hårt egentligen. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
sånt klonk brukar vara krängningshämmar infästning. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 178, 179, 180 >> 452 besök idag (880579 totalt) |