Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Mc Laren F1. Data och bl.a. BMEP
<<   1, 2, 3   >>
12967 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Christian Carlsson skrev:

BTCC-motorerna (det förra reglementet, alltså), som hade en varvtalsgräns på 8 500. Dessa nådde 17.1 bar (baserat på 330hk @ 8500).

Tillbaka till dagens F1-motorer, vid tidpunkten för Silverstone's GP så uppskattades BMW-motorn till 910 hk @18 500. Detta motsvarar ett BMEP på 14.5 bar.

Jag försökte lite snabbt att hitta data på PrOStock motorer för att se vad dessa har med motsvarande uträkning, men lyckades inte (är inte så hemma i den världen).
vad jag nu menade med det här inlägget?
-----------------------------------------------------------------


Det var väl en bra grej! BMEP, men som sagt, vad räknas det på.
Det verkar ju vara nått liknande som jag vill åt i alla fall. Fast kanske mer rafinerat.

Btcc får inte vara över 2200 cm2, om jag förstått det rätt. Det betyder i exemplet 330 hkr vid 8500 rpm har vi 28 kpm. Altså 0,0127 kpmper cm2.
Eller 127% fyllnadsgrad.
Men är den termiska effektiviteten bättre än normalt så har den motsvarande lägre fyllnadsgrad.

Det ligger i något sämre än F-1 motorns 130%, så antagligen finns varvtalet med någonstans och spökar.
Tittar man på den sista effektiva prostock Hemin så ligger den på 135%.
(om jag minns rätt, orkar inte kolla). Så dom här siffrorna varierar aldrig särskillt mycket.

Det är nästan alltid VARVTALET (kolvhastigheten * kolvarean) som ger effekt. Vi ser att dom har varvtalsbegränsning i BTCC. Bra ide. Det är ju kolvhastigheten som är kritisk, nästan oberoende av slaglängd.

Nu kan ju nämnda BTCC motor ha mindre slagvolym, och då ändras ju situationen lite grand.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



En Super Touringmotor fick vara på max 2000cc.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Engine power =

Peff = (Vh x pe x n) / (K x 600) = (Md x n) / 9549

Peff i kW, Vh i liter, pe i bar, n i rpm, K = 1 för 2-taktare och 2 för 4-taktare, Md i Nm

från det kan man sedan ta fram BMEP som alltså är lika med pe.

......och så var det ju det här med bränslekvalitet.......

_________________

/LOLA-Christian
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Peff = (Vh x pe x n) / (K x 600) = (Md x n) / 9549

om det är pe vi är intreserade av så

(Vh x pe x n) / (K x 600) = (Md x n) / 9549 ---> (Vh x pe) / (K x 600) = Md / 9549
Allså största pe får vi vid största momentet.
En disel jäv...... med ett brutalt vrid med låg effekt får ett högt pe tal.

Andreas Lidström:
Vad är det för sylindervolym på åpen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Åpensaaben har 2,2 liter och 405 Nm från cirkalisa 1800-2000 rpm och upp till runt 3700...
Max effekt är 163hk vid drygt 4000 rpm. Den drar "nyttigt" till 4500 rpm efter senaste mappningen. Men man gör bäst i att växla innan 4000 ungefär...

Lite för många "maltisar" och för sen/tidig timme för att räkna nu, men tack Christian! thumbs up

*väntar man tillräkligt länge har fuling redan räknat klart åt en då man vaknar* (Avgudar dina formelkunskaper och din förmåga att uttrycka dig matematiskt! )

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Våra senaste bensinare har en 2 litersmaskin istället för en 2,3...
Den lämnar 423 hk vid ca 6700rpm och 570Nm vid 5600 rpm... Ungefär...

Ganska ballt...

Tacka Frank på SQR för det!!! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm dåda saabasen är väll försädda med stressfläkt så gämnförslsen haltar men pe-trycket blir högt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Peff = (Vh x pe x n) / (K x 600) = (Md x n) / 9549

om det är pe vi är intreserade av så

(Vh x pe x n) / (K x 600) = (Md x n) / 9549 ---> (Vh x pe) / (K x 600) = Md / 9549
Allså största pe får vi vid största momentet.
En disel jäv...... med ett brutalt vrid med låg effekt får ett högt pe tal.

Andreas Lidström:
Vad är det för sylindervolym på åpen


Mao, Pe är det tryck som på förbränningssidan motsvarar vridmoment på utgående axel.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Njae, jo, nej, kanske inte riktigt.

Trycket på förbränningssidan (förbränningsrummet) brukar benämnas IMEP, Indicated Mean Effective Pressure, som dessutom kan uttryckas som "gross" eller "net".
IMEP kan man bara få fram genom att använda en tryckgivare som mäter trycket i förbränningsrummet.
Skillnaden mellan IMEP och BMEP är FMEP, Frictional Mean Effective Pressure.
BMEP = IMEP - FMEP

_________________

/LOLA-Christian
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

pe är väll ett medeltryck som igentligen inte säger ett skit.

Citat:
Trycket på förbränningssidan (förbränningsrummet) brukar benämnas IMEP, Indicated Mean Effective Pressure, som dessutom kan uttryckas som "gross" eller "net".
IMEP kan man bara få fram genom att använda en tryckgivare som mäter trycket i förbränningsrummet.
Skillnaden mellan IMEP och BMEP är FMEP, Frictional Mean Effective Pressure.
BMEP = IMEP - FMEP

Hmm alldeles för mycket engelsak för att jag skall fatta något.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Christian Carlsson skrev:
Njae, jo, nej, kanske inte riktigt.

Trycket på förbränningssidan (förbränningsrummet) brukar benämnas IMEP, Indicated Mean Effective Pressure, som dessutom kan uttryckas som "gross" eller "net".
IMEP kan man bara få fram genom att använda en tryckgivare som mäter trycket i förbränningsrummet.
Skillnaden mellan IMEP och BMEP är FMEP, Frictional Mean Effective Pressure.
BMEP = IMEP - FMEP


Sant, BMEP motsvarade Pe, enl tidigare inlägg. Som det då ser ut så blir det IMEP som gäller. Eftersom det är det egenterliga "rena" trycket som upstår vid förbränningen, och måste mätas fysiskt, i bar.

Mellan det trycket och vridmomentet på svänghjulet finns en del förluster. (I vanlig ordning). Ett tryck som är avhängigt hur mycket syre (avhängigt portning, kanaler, avgasrör) som finns tillgängligt (blandningskvalitet) samt utformning av förbränningsrum. (Inkl förändring).

Då har vi fått fram vad jag menar som varandes motorns "Effektivitet".
Fast mätt direkt i förbränningsrummet i stället.

Man kan självfallet anföra att ökad effekt via högre varvtal även det är en fråga om effektivitet. Men det rör med materialhållfasthets problematik. och man kommer mycket in på geometriska förhållanden.

Men det är lika kul det......

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



ok, nu har det gått upp ett litet ljus för mig. Ytterst generellt kan man alltså säga att på en "vanlig" motor kan man plocka ut ca 100nm per liters slagvolym. På en f1:a har de alltså lyckats förfina det hela så pass att de kommer upp i ca 400nm på 3 liters volym.Rätt tolkat?
Sitter då och kollar på specarna för en 250cc tvåtalktsmotor och konstaterar att de då ligger på drygt det dubbla mot en vanlig fyrtaktare. Ganska logiskt eftersom arbetscykeln där är 360 grader istället för 720.

Usch vad det kan vara kul när man lär sig saker, tack allihopa.

_________________
Jonas Edling
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om man gör en sortanalys på pe(bar) och Nm/m^3 (momet per slagvolym)

1 så tar vi oss till SI-enheter och skiter i omvandlings tal mm.
tryck är en kraft på en yta allså
p=F/A och F=m*g sorten för m=kg och g=m/s^2

p=kg*m/s^2 /m^2 ---> p=kg/s^2/m hmm lustig sort.

Nu tar vi Nm/m^3 (vrid genom volym)
Vridmoment =F*r (r=radie)
F=m*g ---> Mv=m*g*r ---> kg*m/s^2*m
Volym är ju m^3
allså vrid per volym ger
kg*m*/s^2*m/m^3 ----> kg*m^2/s^2/m^3 ----> kg/s^2/m

Vi har exakt samma sort på pe(trycket) och vridet/volym allså kg/s^2/m
Allså samma sak thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sparade trådar/FAQ
Mc Laren F1. Data och bl.a. BMEP
<<   1, 2, 3   >>
12967 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande