Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 53 besök senaste veckan (48863 totalt) |
Tusen tack det uppskattas verkligen. Gjorde en liten mindre enklare design för 2024-2025 för sedan hitta på något nytt igen sedan. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Som många vet och följer här och Instagram att jag håller på utanför mitt hus eller på trottoaren.
Letat garage i flera år men finns inget här till vettigt pris. 6000-7000kr i månaden för 2 bilar är för dyrt. Kollade lite på att köpa ett gammalt hus som behöver renoveras med 2st okej garage. Det hade landat på under 5000kr inkl allt. Renovera under 3år och sedan sälja det så kunde det vara en investering. Men det han säljas tyvärr Så nu har jag bestämt mig att bygga en plattform att köra upp bilen på. Materialet består av 170x45 tryckimpregnerat virke. Sedan står det på en stenar och terassfötter. Jag vet att det kanske gått att njuta en platta osv MEN jag kan bygga detta helt själv. Kostnad 8.000kr för stommen + 2-4.000kr för belysning stolpar m.m. Sedan är det vad jag ska ha för golv? Trall funkar ju inte när jag ska lyfta upp bilen. Funderar då på dessa även om det behövs 10st skivor https://www.bauhaus.se/slitskyddsply Såhär kommer det se ut: 4.2m x 6.5m ca 14-16cm ovanför backen längst ner. Lila är för 800kg och Rosa 220kg Lite vinklat för följa staketet, ljusbruna är väggen till vänster och uteplats över ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Ska jag gjuta så måste jag gräva ur med grävmaskin och lastbil. Då kommer det lägga iväg i pengar. Men tanken slog mig med. Men räknat lite på golvet och det blir vanlig trall som grund. Då kan man ju verkligen säga att det är en uteplats. Sedan får jag montera något över trallen för få det plant där man lyfter. Det blir utan tvekan billigast. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Man MÅSTE inte ha grävmaskin och lastbil för att gräva ur för en enkel betongplatta. Är det redan hyfsat stabil mark kan man på en dag eller två handgräva 15cm ner, skotta upp på en hyrsläpkärra om man måste åka iväg med resterna. Lite lagom grus, padda och gjuta. Kommer inte hålla 400 år, men utan problem 20-30 år minst. Men du kan ju få något skavsår i handen av grävandet och bli svettig ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Efter 3 diskbråck och en skadad ischiasnerv så är det inget jag ens funderar på att göra. Jag gräver ju nu lite varje dag så får det ta den tid det tar. 1nov är mitt mål att det ska bli klart så bilen kan stå där i alla fall. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Händer inte mycket just nu då semestern är slut och lagt 40h övertid sista 10dagarna.
Men grävt och hämtat material i alla fall. Japtuning på Lördag och ett privat Event på Måndag på Mantorp så kul att avsluta säsongen på Mantorp på topp. Sedan försöka ta 1 eller 2 ggr på Sviestad innan hösten kommer. ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Fruktansvärt trevlig dag på Mantorp och Japdays.
Tänkte köra men fotografen som skulle komma blev sjuk så avstod för trafiken är hemsk. Tydligen blev det fullt i lugna gruppen så dom som vill köra där hamnade i erfarna istället. Bara grupperna blir fulla? ![]() Säkerhetstänket på Mantorp är inte magiskt bra efter hört om några farliga incidenter. (Och då erfarenhet av förra året på Mantorp det blandades hej vilt på deras Trackdays) ![]() ![]() ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
2 dagar senare är det dax att åka till Mantorp igen.
Dax att köra med Broms och Panik. Var även inbjuden förra året och absolut bästa dagen på året. 09:00-9:20 var en warm-up. Gjorde ett par Warm-up varvs sedan ett litet snabbare för se så det känns bra. Efter en genomgång och otroligt trevlig frukost så var det Det var ett par medåkningsbilar som fick förhinder så jag axlade den manteln nästan hela dagen. Det stod i "kö" och så mycket leende och tacksamhet så fruktansvärt givande att kunna ställa upp. Jag fick bl.a med mig denna framtida superstjärna: Alexia Danielsson Fick "Riktigt bra kört" men känslan att hon krossar mig i samma bil haha ![]() Sedan skulle fadern Alx testa bilen då jag ville ha lite input med det jag kämpat med. Eftersom det är så nära en maskin och man får analysen efter på "papper" Utlåtande: Vad är det med denna gaspedal, finns ju antingen allt eller inget. Så fort jag rör den så hoppar den framåt. Det är lättare att köra Gustafs Revline Porsche än denna och skulle behöva minst en halvdag för lära mig köra fort med denna bil. (Från en person som är känd att ta ut det mesta snabbt) Det är den största anledningen bilen inte går snabbare. Sedan hjälpte han mig med lite inställningstips för få bort understyrning. Men överlag var den för mjuk men framförallt bak. Trodde inte fram men allt är för mjukt och då var bak nära maxat i hårdhet. Justerade på plats i solen och 28grader så var totalt slut. Lyfta upp bilen på 4a ställen och bort med däcken. Och känslan när man åkte ut var att något var "annorlunda" man kände i kroppen att bilen inte reagerade likadant. Så gick ut på några hårdare varv jäklar vilken skillnad. Nu dök inte bilen lika mycket då vi kompenserade extra för det. Mindre understyrd men känslan av baken blev ännu mjukare nu. Dock väldigt fin när det släpper och kunde drifta ur hela F2 kurvan och ut. När det ändå släppte så ville jag se om jag kunde hålla det ![]() ![]() Blev mera medåkning men sista 20min skulle jag puscha på lite. Nytt inlägg kommer imorgon. ![]() ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Fick massor övertid sa han inte skriva del 2 men här kommer den.
Så efter några testvarv innan + lite medåkning så dax att trycka på lite. Temperaturen gått ner från 29grader till 25grader så klar fördel Jag hade snappat upp lite från Alx körning med. Detta var 4e körningen i år och jag märker verkligen att så många AHA moments där man glömt bort små justeringar i körningar som gör massor. Bl.a ligga kvar lite längre till vänster innan du svänger ut till höger i chikanen mot långa rakan. Jag svängt in liiite för tidigt i år. Blir fruktansvärt irriterad på mig själv här. Så både körningen och bilen börjar bli bättre. Men pratade mycket med Håkan Backlund under dagen och jag är så fruktansvärt imponerad av hans att bara mata varv och lära sig köra bättre. Att med så många varv i kroppen under alla år fortfarande hittar tid med exakt samma bil med exakt samma setup är så inspirerande! ![]() Totalt 11 varv och 6st attackvarv i 25grader har aldrig Surpan klarat av någonsin så nya do88s insug med Intercooler + 2st uppgraderade kylare vid hjulhusen gjort susen! Stora kylaren + kylare för låda ska på nästa år. Bästa varvet blev 1:25.79 vilket var årsbästa. Men bromsade för tidigt på långa rakan för ville inte hamna i lecakulorna IGEN. Kollar man loggarna på 1:25.28 tappar jag 0.5sek om jag bromsar på samma ställe som den dagen. Jag tappar även 6km/h på nya Vingen och Splittern vilket blir ca 0.4sek sämre tid på hela långa rakan. Trots sämre fart på rakan och väldigt safe inbromsning så ligger jag exakt på samma tid inför F2! ![]() Bromsar på mig lite givetvis och här visar det nackdelen med mjuk bak att den blir lite orolig och får inte förtroendet att vika in tillräckligt. Som ni ser så tog jag en tightare linje innan men fortfarande 2st hjul innanför vita linjen så godkänt. Men hela dagen då jag kört medåkare så tyckte jag det var onödigt att ta det spåret. Sedan glömde bort det helt enkelt så här förlorar jag en del. Fuckade helt bort mig ut till start/mål och videon som kommer senare så hör man problemet med gaspedalen, där jag får släppa 2 ggr fast minimal gaspådrag. ![]() Det är ändå kul att potentialen till 1:24.9 kommer närmare. Med massor mera körning och hårdare chassi laddat för nästa år hoppas jag på målet kan nås! _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Denna säsong är ju lite av ett surdegsbröd som man precis lagt i ett mörkt rum och nu är det dax att börja kolla på pålägget när det dags för förtäringen!
Har ett par APR GT3 speglar som legat och nu tänkte jag montera dom på Supran. Hittat ett finskt företag tack vare en av finnarna i Time Attack som gör eftermarknadspeglar till Supran men dom designade ny fil och 3d printar ut bara bottenplattan Stor skillnad i storlek, ska driva bort 2-3kg av onda andar och mindre drag.(minimalisk skillnad givetvis) ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Sådär nu kommer en video från 1:25.79
Detta är inte på långa vägar ett optimalt varv och ni hör hur många ggr jag får släppa gasen för den ger för mycket direkt. Släpper jag minst lilla så tappar jag all gas istället. Detta var andra försöket efter stor justering av chassit. 1.1sek ska bort och det ser jag absolut inte som omöjlighet nästa år. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Tyvärr har jag fått sälja släpet.
Har ej haft pengar att köpa en dragbil och legat för mycket minus varje år. I år har jag verkligen kört lite för inte ligga en krona efter. Betala 30k+ hela vintern är inte hållbart Positiva är att jag nu äntligen kan beställa nya dämpare bak och fjädrar. ![]() Kommer kolla mera åt detta hållet nästa gång som Håkan Backlund och Dennis Lundgren kör med när ekonomin kommit till sin rätta. ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Skulle behöva lite tips här
Nästa år får vi byta 1 stag. Först tänkte jag, skippar Camberbussningarna fram och kör Verkline Camberstag. MEN då är dom pengarna för Millway topplagringarna åt skogen och får 3.8 med bussningarna ändå. Så tänkte utnyttja det till något annat. Vad hade du valt att byta ut och varför? https://verkline.com/product-categor _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
https://verkline.com/shop/toyota/toy
Troligen måste du justera det till maxlängd eller till och med förlänga det, men då får du bort den hysteriska bumpsteeringen bak. Viktigaste förändringen på hela chassis i en A90. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Som tur är har jag ingen hysterisk bumbsteer bak idag. Supran kom ju med fel hjulinställning och dom som verkar haft problem har varit sänkta till botten sedan varit på ringen framförallt. Min är fortfarande hög bak Men väldigt för mjuk vilket borde förvärra det. Dock under trailbraking kan den vara lite ostabl Men byta av bussningar + staget kanske kan ge förbättringar där _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Händer inte mycket mera just nu än delar beställs och hoppas att beställning av stötdämpare och bak och nya fjädrar runt om sker i slutet av månaden.
MEN Gjorde en liten investering för dessa 6mån. Behöver träna men en riktigt PC och simrigg är för dyrt. Så blev PS5 och Logitech G923 Bättre än inget hoppas jag i alla fall. ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Ny chargepipe från do88.se har landat för nästa år.
Ska beställa nya packningarna med från Toyota så dom byts ut med. Har ett från Masata redan men detta var ett klart steg uppåt i kvalitet och storlek. ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 53 besök senaste veckan (48863 totalt) |