Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 2 besök senaste veckan (50765 totalt) |
|
||||||
Har räknat ut att om jag byter till ett annat oprogramerbart tändsystem och byter kammar till v-tec killer (same-same but diffrent) får jag lätta bilen 142 kg mot vad jag enligt Brolund ska väga i dag.
![]() 20.000kr skulle det kosta och jag skulle få sämre tomgång, men då spricker det som står på Roadsports framsida:
|
||||||
Re:
Som jag skrev tidigare, 2,3 l Duratec med förgasare. Maxtrimmad=220 hk (=knappast troligt) Undrar oxå hur man tänkte när man gav variabel kam mer effekt? Bättre register OK, men inte högre toppeffekt. I såfall ska väl stor motor oxå straffas, mc-motor 1100cc 165 hk mot bilmotor 2000cc 165 hk...vem tror du har högst snitteffekt? Eller tror nån att hojmotorn skulle få bättre register än bilmotorn med variabla kamtider?
Kanske vore läge att förenkla reglerna om man vill att det ska fyllas på med nya bilar (som inte åker Caterham med Fordmotor). Man kanske skulle fylla i Exel-arket och anmäla sig trots allt, enligt det ska bilen väga 702 kg och då är ju allt ok, kan ju bli intressanta diskutioner i depån ![]() |
||||||
Effekt
Hej Kimmen Det är inte bara effekt som ger bättre varvtider Vridmomentet är nog så viktigt nu för tiden, det ger bättre körbarhet att inte hele tiden behöva ligga på högsta möjliga varvtal. På de banor jag kör mest är körbarheten A och o, dvs hastigheten ur kurvorna är väl så viktigt som sluthastigheten på raksträckorna. Med ett smalt momentregister krävs även fler växlar för att ligga rätt i motorns varvtalsregister o du, Duratecen är nog mest en motor som riskokar japs (Mazda) utvecklat (i samarbete med Ford) o, du, vinnaren i SPVM Roadsport A, 2007, är en Caterham med MC motor, 2006 vann Brolund med en "edit" 2.0 liter Duratec försedd med förgasare och körd på E85 / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
1.
x.
2.
Vilken är rätt? rösta och vinn |
||||||
Och / Eller
Du har PM 5% tilläg med elektronisk styrning av bränsle och eller tändning är det som gäller "Edit" fel fel det skall vara och, inte och eller Har du fyllt i arket?? /Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re:
E85 "bestraffas" bara vid överladdning där det anses ge utrymme för 25% effektökning. Hur man ska hantera tex Hybrider i framtiden vette sjutton, förmodligen kan man "chippa" en sån rätt rejält om man byter batteri och lite mer som inte är begränsat i dagens reglemente (och ända kalla bränslemotorn omodifierad). Det kan bli intressant/knöligt inom reglementesskrivandet framöver. Edit: korrigering till 25% |
||||||
Re:
25% ger det på en turbo bil. _________________ Pelle Persson |
||||||
Re:
![]() Det är fortfarande 0% tillägg för E85 för icke överladdade motorer. |
||||||
|
||||||
Re:
Brolund är den som har varit garant för kontinuitet de senaste åren vad jag känner till (jag har definitivt inte varit med länge nog för att fylla den rollen). 2010-2012 är nästa period, förslag till ändringar behöver samlas ihop redan under detta år (det finns några att diskutera). |
||||||
Re:
Gör ni små ändringar varje år eller slår ni fast allt under en period? |
||||||
Hej
Man skapar ett reglemente för att gälla i tre år åt gången. Man vill inte ha småändringar. Tyvärr kan sådant som SBF beslutar överrida detta somm tex detta med katalysator. Vi har en massa ambitioner som grund för arbetet, bl.a. att jämka ihop oss med norrmännen, ett annat var att inte skrämma iväg de som är aktiva. Vi ville även bredda möjligheten att få med nyare fordon. Vi kunde konstatera att vi startade för sent för att hinna runt alla turer som vi hade önskat. Det är väldigt lätt att underskatta tidsåtgången för att få fram bra hållbara förändringar i reglementet. _________________ Janne Warg |
||||||
Är det någon som vet vad det är för krav på en Super Seven när det gäller bälten och stol? Det finns ingen speciell stol i våran Seven men som jag har förstått saken så är det okej på den typen av bil. Sen vad gäller bälte så sitter det 4 punkts 2" bälten är det okej?
Sen har jag hört att dragöglor inte behövs då bilen kan bogseras i bågen efter som det saknas framruta. Det är en crossflow upp borrad till 1700cc trimmad med burton delar borde ge ca 135-150 på 530 kilo. Blir roadsport A med ca 3,9 kilo per hk? Funderingarna och planerna på en kommande roadsportsatsning snurrar runt i huvudet. MVH Eric _________________ Eric Askman |
||||||
Re:
oavsett vad som är okej eller inte, så ska du väl också fundera en stund: När det väl gått åt skogen och räcket närmar sig oroväckande fort - Vill du verkligen sitta i en campingstol med smala fyrpunktsbälten då? ![]() _________________ -- |
||||||
Jag törs inte friskriva bältsöglor, det kan vagnboksbesiktare och andra tekniker svara bättre på (charmigt olika synpunkter är inte ovanligt).
Däremot är det FIA-bälten och FIA-stol som gäller. Där det inte går att få plats med en FIAstol (om man tex har en sittbrunn formad efter bakdelen) så kan annan stol accepteras. Det finns gott om Sjuor som kör Roadsport, kom till SSM och tjöta lite, mer samlad kunskap/erfarenhet per ytenhet om just Roadsport går inte att hitta. |
||||||
Re:
Jag rekommenderar dig att ladda ner och läsa reglementet - där finns alla svar på dina frågor. www.spvm.se _________________ Stefan Hasselgren |
||||||
Safety first i alla ära! Ska ner och köra med LCCS i helgen borde nog få svar på en hel del frågor.
Ja seven är ju inte känd att vara en rymlig bil. Får prova med Sparcostolen som ligger hemma. Annars kanske det kommer upp någon annan bra lösning på Sturupträffen ![]() _________________ Eric Askman |
||||||
Re:
Sparco stolen lär inte rymmas. Men det kommer denna stol att göra https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 2 besök senaste veckan (50765 totalt) |