Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglemente roadsport, clubman, modsport, RS samt streetsport
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
2 besök senaste veckan (50765 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Kimmen skrev:
Honda 126 hk/l... [/size]


thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Å Wankel 50 hk/lit. Oavsett motorstorlek och trimning. thumbs up thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Har räknat ut att om jag byter till ett annat oprogramerbart tändsystem och byter kammar till v-tec killer (same-same but diffrent) får jag lätta bilen 142 kg mot vad jag enligt Brolund ska väga i dag.

20.000kr skulle det kosta och jag skulle få sämre tomgång, men då spricker det som står på Roadsports framsida:

Citat:
Reglerna har tre huvudsyften, säkerhetsmässiga aspekter, undvikande av kostnadsdrivande modifieringar

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Niklas Falk skrev:
om du modifierar motorn från orginalskick så anses du gå hela vägen (dvs maxar en motor som håller en säsong).
Nu krävs det inte att du måste få ut grundeffekten för att vara konkurrenskraftig, det är inte bara på rakorna vi kör (även om det är där det är lättast att köra om), resten av bilen ska också fungera.

Detta är ju (i mina ögon) anledningen till att det bara finns två lägen, regbeviseffekt eller trimmat max.
Rototest finns ju inskrivet som check av omoddade motorer så det problemet är ju också täckt.


Som jag skrev tidigare, 2,3 l Duratec med förgasare. Maxtrimmad=220 hk (=knappast troligt)

Undrar oxå hur man tänkte när man gav variabel kam mer effekt? Bättre register OK, men inte högre toppeffekt. I såfall ska väl stor motor oxå straffas, mc-motor 1100cc 165 hk mot bilmotor 2000cc 165 hk...vem tror du har högst snitteffekt? Eller tror nån att hojmotorn skulle få bättre register än bilmotorn med variabla kamtider?

Bengt Metz skrev:
Verkar inte bli nån alls i Roadsport B

Hans Egonsons bil gick i räcket på Sturup
Jag KANSKE kör Roadsport A nästa säsong

Summa 0 Caterham kvar i B

/ Bengt Metz


Kanske vore läge att förenkla reglerna om man vill att det ska fyllas på med nya bilar (som inte åker Caterham med Fordmotor).

Man kanske skulle fylla i Exel-arket och anmäla sig trots allt, enligt det ska bilen väga 702 kg och då är ju allt ok, kan ju bli intressanta diskutioner i depån .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Effekt

Hej Kimmen

Det är inte bara effekt som ger bättre varvtider

Vridmomentet är nog så viktigt nu för tiden, det ger bättre körbarhet att inte hele tiden behöva ligga på högsta möjliga varvtal.

På de banor jag kör mest är körbarheten A och o, dvs hastigheten ur kurvorna är väl så viktigt som sluthastigheten på raksträckorna.

Med ett smalt momentregister krävs även fler växlar för att ligga rätt i motorns varvtalsregister


o du, Duratecen är nog mest en motor som riskokar japs (Mazda) utvecklat (i samarbete med Ford)

o, du, vinnaren i SPVM Roadsport A, 2007, är en Caterham med MC motor, 2006 vann Brolund med en "edit" 2.0 liter Duratec försedd med förgasare och körd på E85

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



1.
Citat:
5% tillägg om elektroniskt styrsystem av tändndning OCH / ELLER bränsle (även om du INTE kan mappa systemet)


x.
Citat:
Tror inte du har nån begränsning på tändsystemet då, det står "programmerbart tänd- och insprutningssystem". Låter du en ECUn bara kontrollera tändningen (nåt billigt programerbart som klarar av sensorerna du har) så har du ganska fritt fram med fuggarna


2.
Citat:
Ditt bränsle och tänd system är inte programerbart, punkt slut.


Vilken är rätt?

rösta och vinn

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Och / Eller

Du har PM

5% tilläg med elektronisk styrning av bränsle och eller tändning är det som gäller

"Edit" fel fel det skall vara och, inte och eller

Har du fyllt i arket??

/Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Hallå...

Jag undrar varför det miljövänligare e85 bestraffas (ut) i reglementet. Kanske tid att ändra lite på det?

Spec nu när det börjar knuffas på med e85 från sbf.

_________________
Pelle Persson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Re:

Pelle Persson skrev:
Hallå...

Jag undrar varför det miljövänligare e85 bestraffas (ut) i reglementet. Kanske tid att ändra lite på det?

Spec nu när det börjar knuffas på med e85 från sbf.
Vi får väl se hur SBF's miljöplan ser ut inför 2010, den ska ju revideras varje år, och tills dess hinner kapporna vändas i vinden många gånger.
E85 "bestraffas" bara vid överladdning där det anses ge utrymme för 25% effektökning.

Hur man ska hantera tex Hybrider i framtiden vette sjutton, förmodligen kan man "chippa" en sån rätt rejält om man byter batteri och lite mer som inte är begränsat i dagens reglemente (och ända kalla bränslemotorn omodifierad).
Det kan bli intressant/knöligt inom reglementesskrivandet framöver.

Edit: korrigering till 25%

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Re:

Niklas Falk skrev:
Pelle Persson skrev:
Hallå...

Jag undrar varför det miljövänligare e85 bestraffas (ut) i reglementet. Kanske tid att ändra lite på det?

Spec nu när det börjar knuffas på med e85 från sbf.
Vi får väl se hur SBF's miljöplan ser ut inför 2010, den ska ju revideras varje år, och tills dess hinner kapporna vändas i vinden många gånger.
E85 "bestraffas" bara vid överladdning där det anses ge utrymme för 15% effektökning.

Hur man ska hantera tex Hybrider i framtiden vette sjutton, förmodligen kan man "chippa" en sån rätt rejält om man byter batteri och lite mer som inte är begränsat i dagens reglemente (och ända kalla bränslemotorn omodifierad).
Det kan bli intressant/knöligt inom reglementesskrivandet framöver.


25% ger det på en turbo bil.

_________________
Pelle Persson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Re:

Pelle Persson skrev:
25% ger det på en turbo bil.
Sorry, snurrade ihop siffrorna med chiptillägget.
Det är fortfarande 0% tillägg för E85 för icke överladdade motorer.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Vem/vilka är det som skriver reglementet till Roadsport?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Re:

Kimmen skrev:
Vem/vilka är det som skriver reglementet till Roadsport?
De i förarföreningen (dvs aktiva förare) som inte hinner säja nej. Oftast ledda av Klassrepresentant med stöd av mycket erfarna herrar.
Brolund är den som har varit garant för kontinuitet de senaste åren vad jag känner till (jag har definitivt inte varit med länge nog för att fylla den rollen).
2010-2012 är nästa period, förslag till ändringar behöver samlas ihop redan under detta år (det finns några att diskutera).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Niklas Falk skrev:
Brolund är den som har varit garant för kontinuitet de senaste åren


Gör ni små ändringar varje år eller slår ni fast allt under en period?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51

Hjälpmoderator

Hej

Man skapar ett reglemente för att gälla i tre år åt gången. Man vill inte ha småändringar.
Tyvärr kan sådant som SBF beslutar överrida detta somm tex detta med katalysator.
Vi har en massa ambitioner som grund för arbetet, bl.a. att jämka ihop oss med norrmännen, ett annat var att inte skrämma iväg de som är aktiva. Vi ville även bredda möjligheten att få med nyare fordon.
Vi kunde konstatera att vi startade för sent för att hinna runt alla turer som vi hade önskat.

Det är väldigt lätt att underskatta tidsåtgången för att få fram bra hållbara förändringar i reglementet.

_________________
Janne Warg
Citera
Eric Miata
Oslo
Här sen Feb 2008
Inlägg: 14



Är det någon som vet vad det är för krav på en Super Seven när det gäller bälten och stol? Det finns ingen speciell stol i våran Seven men som jag har förstått saken så är det okej på den typen av bil. Sen vad gäller bälte så sitter det 4 punkts 2" bälten är det okej?

Sen har jag hört att dragöglor inte behövs då bilen kan bogseras i bågen efter som det saknas framruta.
Det är en crossflow upp borrad till 1700cc trimmad med burton delar borde ge ca 135-150 på 530 kilo. Blir roadsport A med ca 3,9 kilo per hk?

Funderingarna och planerna på en kommande roadsportsatsning snurrar runt i huvudet.

MVH Eric

_________________
Eric Askman
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Eric Miata skrev:
Är det någon som vet vad det är för krav på en Super Seven när det gäller bälten och stol? Det finns ingen speciell stol i våran Seven men som jag har förstått saken så är det okej på den typen av bil. Sen vad gäller bälte så sitter det 4 punkts 2" bälten är det okej?


oavsett vad som är okej eller inte, så ska du väl också fundera en stund: När det väl gått åt skogen och
räcket närmar sig oroväckande fort - Vill du verkligen sitta i en campingstol med smala fyrpunktsbälten då?

_________________
--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Jag törs inte friskriva bältsöglor, det kan vagnboksbesiktare och andra tekniker svara bättre på (charmigt olika synpunkter är inte ovanligt).
Däremot är det FIA-bälten och FIA-stol som gäller. Där det inte går att få plats med en FIAstol (om man tex har en sittbrunn formad efter bakdelen) så kan annan stol accepteras.

Det finns gott om Sjuor som kör Roadsport, kom till SSM och tjöta lite, mer samlad kunskap/erfarenhet per ytenhet om just Roadsport går inte att hitta.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Re:

Eric Miata skrev:
Är det någon som vet vad det är för krav på en Super Seven när det gäller bälten och stol? Det finns ingen speciell stol i våran Seven men som jag har förstått saken så är det okej på den typen av bil. Sen vad gäller bälte så sitter det 4 punkts 2" bälten är det okej?

Sen har jag hört att dragöglor inte behövs då bilen kan bogseras i bågen efter som det saknas framruta.
Det är en crossflow upp borrad till 1700cc trimmad med burton delar borde ge ca 135-150 på 530 kilo. Blir roadsport A med ca 3,9 kilo per hk?

Funderingarna och planerna på en kommande roadsportsatsning snurrar runt i huvudet.

MVH Eric


Jag rekommenderar dig att ladda ner och läsa reglementet - där finns alla svar på dina frågor. www.spvm.se

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Eric Miata
Oslo
Här sen Feb 2008
Inlägg: 14



Citat:
oavsett vad som är okej eller inte, så ska du väl också fundera en stund: När det väl gått åt skogen och
räcket närmar sig oroväckande fort - Vill du verkligen sitta i en campingstol med smala fyrpunktsbälten då?


Safety first i alla ära! Ska ner och köra med LCCS i helgen borde nog få svar på en hel del frågor.

Citat:
Där det inte går att få plats med en FIAstol (om man tex har en sittbrunn formad efter bakdelen) så kan annan stol accepteras.


Ja seven är ju inte känd att vara en rymlig bil. Får prova med Sparcostolen som ligger hemma. Annars kanske det kommer upp någon annan bra lösning på Sturupträffen

_________________
Eric Askman
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5869



Re:

Eric Miata skrev:
Ja seven är ju inte känd att vara en rymlig bil. Får prova med Sparcostolen som ligger hemma.

Sparco stolen lär inte rymmas.

Men det kommer denna stol att göra
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22886&postdays=0&postor . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglemente roadsport, clubman, modsport, RS samt streetsport
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
2 besök senaste veckan (50765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande