Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 17 besök idag (77622 totalt) |
I vanlig Lotusordning visade sig det där lagret som "bara skulle spännas" bli lite mer av ett projekt. Ingen stor grej, men det känns bra att det inte är någon stress med tanke på att säsongen väl får betraktas som slut nu. Bakvagnen och de bakre lagerhusen är ett känt problemområde på de här bilarna. Så det får bli lite småmodifieringar i vinter för att få grejerna att hålla. Original låser man den yttre drivaxelmuttern med en D-formad bricka som man viker mot muttern. Sen tyckte konstruktören av Hillman Imp (ja Lotus plockade prylar friskt från olika håll) att det kändes smart med högergänga även på vänstersidan i kombination med denna låsningen. Jag är ju inte ingenjör, men det känns som dömt att misslyckas. Så jag siktar på att borra ett litet hål i drivaxeltappen och kombinera med en saxsprintlåst kronmutter och Loctite. Borde funka fint, tycker jag.
Lotusen fick alltså stanna hemma när jag var på Knutstorp igår och hjälpte till som instruktör hos Procedural racing. Jäkla tur det kanske, för med den där instruktörsdekalen i bakrutan hade bakåtsikten minskat med sisådär 70%. Så jag tog min Z3 som normalt sett tar mig till och från jobbet. Det visade sig vara ett bra val i förmiddagsvätan. Medan de flesta stod och hoppades på att det skulle torka upp, gladdes jag av ösregnet och dansade runt som aldrig förr. Jag har hört så mycket om hur kul det kan vara att köra i regn, men har varit begåvad med banbilar som inte riktigt haft samma uppfattning. Michelin R-däck och 4 grader camber fram är ett ganska säkert recept på understyrning, kan man säga. Min BMW som har ett inte alltför sportigt chassi visade sig vara riktigt välbalanserad och fin, så det gick att kasa runt rätt fint, även om jag fegade en del. Jag vill ju trots allt komma till jobbet på måndag! ![]() Banträffen var en riktig höjdare och det var trevligt att se vilket välorganiserat koncept Procedural racing tagit fram. Det blev mycket körning för deltagarna och med hög kvalitet, med tanke på att antalet bilar på banan var ganska lågt. Det var kul att se hur väl alla deltagare skötte sig och vilka framsteg nybörjarna gjorde under dagen. Det kändes väldigt roligt att få dela med sig av sina erfarenheter och ge vettiga tips på rätt nivå för varje förare. Det här blev lite av en nytändning för min del! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Re:
Mja, som jag förstått det så är ju inte problemet att det släpper, utan att distansringarna mellan lagrens innerringar är för klena, och trycks ihop med tiden. Den permanenta lösningen är nya ringar i hårdare material. Farsan (biltråd) har mer koll på detta!
Har haft samma problem med min Westfield, och kombinationen stark motor med dåligt bottenvrid (gamla V6an), A048, flexande gummibussingar och spel i styrväxeln var mer än lovligt "spännande" i regn... Med Jaguarspisen (ännu mer effekt, men med otroligt brett och jämnt register), Delrinbussningar och snabb, glappfri styrväxel är det plötsligt ungefär som att köra i torrt, fast i lite slow motion - fortfarande med A048! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Re:
Om jag förstår dig rätt så menar du distansröret mellan yttre och inre lagret, men det är redan bytt. Problemet är inte det, utan att muttern vrider sig trots låsningen. Det finns nog de som får det att funka med den lösningen, men jag tycker att det känns lite osäkert. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Som sagt, riktigt skoj att du fick leka lite bana med båda bilarna!!
Sprint, kronmutter och hål i axeln är ju en rätt så vedertagen lösning (Finns på min porsche, så det måste ju vara bra skit ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
||||
Re:
Tackar! Man inser ju själv vilken kul bil det är när man väl ger den en chans. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Det är inte skitmycket som hänt här, men ändå lite. Jag har insett att kylaren nog inte riktigt är vad den borde och tänkte renovera den. Jag undrar därför om någon kan tipsa om en duktig och gärna prisvärd firma som kan göra detta, helst i Skåne. Det är alltså en kylare med metallgavlar.
Och nej, jag vill inte byta till något annat som går att montera i bilen. ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Inte många sådana snubbar kvar som renoverar gamla kylare längre. Den som jag har hört talas om i modern tid är Kristianstad kylarrenovering.
Kollade lite på posterna ovan och hittade Procedural racing. Shit vad åren har gått fort. Stefan och jag gjorde det första mötet 2010 och det sista 2014, härlig tid. 14 möten totalt. När får vi se dig tillbaka på banorna igen? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Kristianstad kylarrenovering kan vara ett alternativ, men de var ganska dyra senast. Ja, du...det kan man undra. Det har kommit ett barn emellan, kan man säga. Förra året blev det en del karting, dock. I år går det trögt, men det finns ett jäkla sug. Din tråd ger lite nostalgikänslor, bland annat! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Är det någon som har erfarenhet av http://www.olofssonskylarverkstad.se i Karlskrona, eller Nords kylarrenoveringar i Tomelilla?
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Lite erfarenhet från mitt äventyr med lossande drivaxel mutter. Det började med att bakvagnen började vingla fram o tillbaka när man gasade resp bromsade. Något var löst....Pallade upp och upptäckte att vänster bakhjul satt löst!
Hur är det möjligt...muttern var ju punktsvetsad till axeln (tidigare ägare). Lyckades efter mycket slit få av muttern utan att förstöra drivaxelgängan. Distansen var helt nersliten. Beställde nya grejor som inkluderade D-brickan (lås). Rengjorde drivaxelns gänga, monterade med Locktite och D brickan. Gjorde även en markering på mutter och fälg för att kunna enkelt se om det började röra på sig. Det höll väl ett halvår men upptäckte vid senaste körningen att märkena hade flyttat sig ca 15 grader. Det hade släppt igen.......Back to the drawing board...! _________________ Sven Andren |
||||
Konstruktionen är ju kass, så det är nog rätt vettigt att göra som du säger. Samma konstruktion används på en del formelbilar från samma tid, bland annat Crosslé, men jag har inte undersökt det noggrannare hur låsningen ser ut. Är de smarta, har de förstås gjort de nytillverkade med vänstergänga för vänster sida.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 17 besök idag (77622 totalt) |