Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 2 besök senaste veckan (48309 totalt) |
Re:
5mm frigång är väl onödigt mycket. 2mm borde räcka ![]() Bromsvätskan kan du byta utan tryckluft. Vill man underlätta kan du ta ett sånt lock med slang till bilhjul. Finns säkert på Biltema för några tior. I övrigt behöver du bara en 7mm nyckel. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Haha, tycker det är lagom nu
![]() ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Re:
Ställ några burkar och öppna alla nipplar, inga problem. Det är luftningen som kan vara knepig. En sådan slang med lock att trycksätta bromsvätskebehållaren underlättar avsevärt. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Re:
Kör inte på för högt tryck bara fick locket man sätter på behållaren i skallen när jag skulle lufta en gång ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Re:
Hur högt tryck hade du då? Har 8 vinterhjul att nalla luft ifrån ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Re:
Behövs inget högt tryck. Har väl haft ett halvkilo eller så i däcket. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Re:
Inte så högt var väl 2 bar drygt i däcket. men som nämns längre ner funkar det fint runt ett halvt kilos tryck _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Det vill sig inte riktigt
![]() ![]() Fick nya ratten och FIA plattor till bältet igår så tänkte att det skulle in nu i helgen också, men av någon anledning verkar det som om någon inte vill att jag ska köra på Mantorp ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Murphy gav upp och det mesta blev gjort, det som hanns med idag var montering av ratt, byte av motorolja, stoppa i sittastilstol (vilket innebar lite slakt av mattan då mitt underrede byggdes för rensad bil), inklädnad av hatthylla med tunn ljuddämpnings matta (för att slippa reflektioner).
Imorgon hoppas jag på fint väder då det ska bytas bromsvätska samt fixa till bältesinfästningen. Såhär ser kontoret ut nu iaf ![]() ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||||||
|
||||||||
Re:
Jag blev kär i stolen förra säsongen, men nu när man har ratten rätt så blir det perfekt, största skillnaden i år blir ju att det inte kommer väsnas lika mkt mot förra då det ju var helrensat ![]() En sak som inte gick min väg idag dock var att förra helgen monterade jag en oljetempmätare som jag nu kan ta bort igen, tänkte sätta i tryckkontakten med ett y-kors men den jag hade var fel, och oljepluggen gick inte heller då jag trode fel ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||||||
![]() Så nu blir det att hitta fram en verkstad som kan byta så fort som möjligt i veckan, vätskan jag har i nu är nästan ett år gammal och kokade på Gelleråsen så den vill jag ju inte köra med på bana igen, hmmpf. _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Det finns ett mycket enkelt om än lite långsamt sätt att byta bromsvätska.
-palla upp bilen någorlunda plant, bort med hjulen -öppna alla luftnipplar på oken och låt det rinna/droppa (helst inte på golvet/marken). Se bara till att behållaren aldrig blir tom så kommer det inte in någon luft. -sätt på kaffe, kolla nivån, drick kaffe, fyll på lite bromsvätska,... _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
om man kör GunnarÖ-metoden så borde man kunna ta en sån där lufta-bromsar-slang-till-däcket-grej och plocka bort ventilen och blåsa med munnen istället ...
Fyll på, blås, fyll på, blås. Fyll på. Blås. Fyll på. Blås. Ja du fattar. _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Tänker inte ta riksen iaf, vore ju inte kul att stöta på dumma problem med en vecka kvar innan körning, för i veckorna är mektiden minimal, får se om någon har tid annars får jag helt enkelt köra på vätskan som är i på Mantorp och ta det lite piano, det är bra känsla i pedalen nu så.
_________________ Viktor Starkman |
||||||||
Jag har en sån där som suger genom luftnippeln. Min kostade 700 på mekonomen och är helt klart en av de bästa inverteringar jag har gjort. BMWs koppling är ju hopplös annars.
Den finns på biltema och är ganska billig runt 400 tror jag. Kö en sån, du kommer inte att ångra dej. Öppna locket på vätske behållaren, koppla på sugen på vänsterbak broms. Sätt igång den, ibland kan man hjälpa till med bromspedalen. När den e helt tom och börja suga luft repererar du på alla övriga hjul. Nu e systemet tomt. ( bromsa inte när huvudbromscylindern är tom, det är onödigt ) Sen fyller du upp i koppen. Öppna nu bara lite på luftnippen och koppla på maskinen. Den ska inte suga ur själv. Bromsa en eller 2 ggr sen får du fylla på vätska. Det är sen snart klart. Smidigt och lätt. Tar säkert bara 20 min och få hela klart, och det blir ingen luft, man ser ju helatiden nivån i behållaren. ...eller lämna in skiten och betala. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||
Hehe, lät ju smidigt och bra
![]() Tänkte ha E30:in som test sen på en sådan operation, den står ju bara där ändå ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Det gick inte bra med bältesfixande idag, stannade kvar en sväng efter jobbet men hålsågen havererade och allt gick fel, så jag tänker ge upp den idén, kommer sluta med att jag inte kan använda nackstödet då min uppenbarligen inte är lika konstruerad som andras, antagligen nyare.
Så jag har temporärt satt en ögla som jag hade förra året, att bara köra en ögla ser jag inget problem med då det finns bälten som går ihop till ett, MEN det är på ett kanske lite dumt ställe, känns som det sviktar lite när man bänder med stor mejsel, får ta i massor såklart, men hur stor är chansen att hela hyllan skulle kolapsa vid krock? (placering syns på bild nedan). Det är ju lixom hål igenom hyllan bakom min infästning, det sitter en liten förstärkning där på undersidan redan från början och jag har en 6mm plåt som bricka och sen skruvar jag fast med mutter och taggbricka. Min fundering är ju om jag kanske skulle ta och bocka till nå form av förstärkning i 1-2mm plåt som jag bultar med några M8 runt min infästning och sedan går plåten bakåt och bultas med några M8 strax innan slutet på hatthyllan. Mycket text blev det men nån som tror nått? (helst inte nått helt annat än jag skrivit ![]() Bild, kan försöka skissa på en så ni kanske förstår hur jag menar med den bultade plåten. ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 2 besök senaste veckan (48309 totalt) |