Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Touring -89 (Hejdå lilla bilen)
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
2 besök senaste veckan (48309 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Klämmer du dit spacer bara fram så minskar din understyrning

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Får bli till att se hur det känns på bana, efter lite inspirerande kärning nu så verkar det kanske inte så pjåkigt ändå, bättre och se hur den uppför sig på bana

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Ultura skrev:
Michael: Jag har försökt fundera, men när det behövs är det inte alltid det funkar så bra där uppe , men med tanke på orginal krängarstaget bak som är riktigt kort bak redan så är det svårt att göra en annan fästpunkt på krängaren, och som du sa så är det ju väldigt trångt där bak, min första fundering var att göra en ny infästning eller flera en bit bak på krängaren som jag bara svetsar dit, men problemet är ju fortfarande staget.

Marcus: Har 5mm mellan fälg och fjäderben, så vågar inte köra på bricka, jag kan heller inte ha justerbar toplager då min modell på orginal toplagringar är en hel enhet med fjädertallriken .
Hade jag haft 15mm spacer istället så hade jag kunnat köra på bricka, hade nog kunnat köra 20mm också men hade då behövt mer camber för att inte skärmkanten ska bli lidande.

För övrigt så har jag kollat lite med läckaget på motorn, timeingcase (bröstkåpa) är det antagligen som jag nämt tidigare, kollade pris på packningsbyte på ett ställe där brorsan fixat en del, 6-7000 , sen jag som hade tänkt byta växellådsolja, diffolja och bromsvätska samtidigt, sen tillkommer ny motorolja också, känns som detta får vänta till jag kanske har plats att göra det själv.

Så oljorna blir att byta själv så ska jag hitta nån som fixar bromsvätskan, har ju ingen tryckluft här hemma .

5mm frigång är väl onödigt mycket. 2mm borde räcka

Bromsvätskan kan du byta utan tryckluft. Vill man underlätta kan du ta ett sånt lock med slang
till bilhjul. Finns säkert på Biltema för några tior. I övrigt behöver du bara en 7mm nyckel.

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Haha, tycker det är lagom nu , kanske skulle kunna fixa det själv ändå ja, men jag har inte nån koll på det där med byte av bromsvätska då jag aldrig gjort det, luftning fattar jag men grejjen att få ur all den gammla vätskan , kan lösa det mesta själv men fanken där är jag nollad

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Ultura skrev:
Haha, tycker det är lagom nu , kanske skulle kunna fixa det själv ändå ja, men jag har inte nån koll på det där med byte av bromsvätska då jag aldrig gjort det, luftning fattar jag men grejjen att få ur all den gammla vätskan , kan lösa det mesta själv men fanken där är jag nollad

Ställ några burkar och öppna alla nipplar, inga problem. Det är luftningen som kan vara knepig.
En sådan slang med lock att trycksätta bromsvätskebehållaren underlättar avsevärt.

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Marcus S skrev:
Ultura skrev:

Ställ några burkar och öppna alla nipplar, inga problem. Det är luftningen som kan vara knepig.
En sådan slang med lock att trycksätta bromsvätskebehållaren underlättar avsevärt.

MS//

Kör inte på för högt tryck bara fick locket man sätter på behållaren i skallen när jag skulle lufta en gång

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Marcus S skrev:
Ultura skrev:

MS//

Kör inte på för högt tryck bara fick locket man sätter på behållaren i skallen när jag skulle lufta en gång

Hur högt tryck hade du då? Har 8 vinterhjul att nalla luft ifrån

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Ultura skrev:
Michael Bäck skrev:
Marcus S skrev:
Ultura skrev:

MS//

Behövs inget högt tryck. Har väl haft ett halvkilo eller så i däcket.

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Jättebra, får bli nästa helgs projekt, ska då även passa på att tvätta rent så gott det går under motorn för att bli helt säker på vart läckan finns.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Ultura skrev:
Michael Bäck skrev:
Marcus S skrev:
Ultura skrev:

MS//

Inte så högt var väl 2 bar drygt i däcket.
men som nämns längre ner funkar det fint runt ett halvt kilos tryck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Det vill sig inte riktigt , tänkte få klart allt denna helg, har hunnit byta olja i motorn så kom ösregnet .

Fick nya ratten och FIA plattor till bältet igår så tänkte att det skulle in nu i helgen också, men av någon anledning verkar det som om någon inte vill att jag ska köra på Mantorp , tror det är den lille röda jävulen till E30 som bråkar

München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Murphy gav upp och det mesta blev gjort, det som hanns med idag var montering av ratt, byte av motorolja, stoppa i sittastilstol (vilket innebar lite slakt av mattan då mitt underrede byggdes för rensad bil), inklädnad av hatthylla med tunn ljuddämpnings matta (för att slippa reflektioner).

Imorgon hoppas jag på fint väder då det ska bytas bromsvätska samt fixa till bältesinfästningen.

Såhär ser kontoret ut nu iaf , 60mm spacer och 90mm djup ratt blev kanon, perfekt körställning nu thumbs up .

Nygård
Här sen Jul 2008

Ser ju bra ut,
det är ju skönt att sitta still thumbs up

Syns på mantorp

BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Jörgen Bäck skrev:
Ser ju bra ut,
det är ju skönt att sitta still thumbs up

Syns på mantorp

Jag blev kär i stolen förra säsongen, men nu när man har ratten rätt så blir det perfekt, största skillnaden i år blir ju att det inte kommer väsnas lika mkt mot förra då det ju var helrensat , fast saknar det lite.

En sak som inte gick min väg idag dock var att förra helgen monterade jag en oljetempmätare som jag nu kan ta bort igen, tänkte sätta i tryckkontakten med ett y-kors men den jag hade var fel, och oljepluggen gick inte heller då jag trode fel , så får se om det blir nått med den.

München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Har idag efter mkt läsning om bromsvätskebyte osv att det är helt fel att prova för första gången en vecka innan man ska köra, är dömt att misslyckas, för desto mer jag läser desto osäkrare och frågande blir jag.

Så nu blir det att hitta fram en verkstad som kan byta så fort som möjligt i veckan, vätskan jag har i nu är nästan ett år gammal och kokade på Gelleråsen så den vill jag ju inte köra med på bana igen, hmmpf.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Det finns ett mycket enkelt om än lite långsamt sätt att byta bromsvätska.
-palla upp bilen någorlunda plant, bort med hjulen
-öppna alla luftnipplar på oken och låt det rinna/droppa (helst inte på golvet/marken). Se bara till att behållaren aldrig blir tom så kommer det inte in någon luft.
-sätt på kaffe, kolla nivån, drick kaffe, fyll på lite bromsvätska,...

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

om man kör GunnarÖ-metoden så borde man kunna ta en sån där lufta-bromsar-slang-till-däcket-grej och plocka bort ventilen och blåsa med munnen istället ...

Fyll på, blås, fyll på, blås. Fyll på.

Blås.

Fyll på.

Blås.

Ja du fattar.

München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Tänker inte ta riksen iaf, vore ju inte kul att stöta på dumma problem med en vecka kvar innan körning, för i veckorna är mektiden minimal, får se om någon har tid annars får jag helt enkelt köra på vätskan som är i på Mantorp och ta det lite piano, det är bra känsla i pedalen nu så.

Västervik
Här sen Mar 2006

Jag har en sån där som suger genom luftnippeln. Min kostade 700 på mekonomen och är helt klart en av de bästa inverteringar jag har gjort. BMWs koppling är ju hopplös annars.

Den finns på biltema och är ganska billig runt 400 tror jag. Kö en sån, du kommer inte att ångra dej. Öppna locket på vätske behållaren, koppla på sugen på vänsterbak broms. Sätt igång den, ibland kan man hjälpa till med bromspedalen. När den e helt tom och börja suga luft repererar du på alla övriga hjul.

Nu e systemet tomt. ( bromsa inte när huvudbromscylindern är tom, det är onödigt ) Sen fyller du upp i koppen. Öppna nu bara lite på luftnippen och koppla på maskinen. Den ska inte suga ur själv. Bromsa en eller 2 ggr sen får du fylla på vätska. Det är sen snart klart. Smidigt och lätt.

Tar säkert bara 20 min och få hela klart, och det blir ingen luft, man ser ju helatiden nivån i behållaren.

...eller lämna in skiten och betala.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Hehe, lät ju smidigt och bra , men får nog bli att lämna in den ändå, före eller efter Mantorp beror ju på en hel del saker.

Tänkte ha E30:in som test sen på en sådan operation, den står ju bara där ändå , i vilket fall som helst börjar jag bli rejält taggad inför körning

München
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Det gick inte bra med bältesfixande idag, stannade kvar en sväng efter jobbet men hålsågen havererade och allt gick fel, så jag tänker ge upp den idén, kommer sluta med att jag inte kan använda nackstödet då min uppenbarligen inte är lika konstruerad som andras, antagligen nyare.

Så jag har temporärt satt en ögla som jag hade förra året, att bara köra en ögla ser jag inget problem med då det finns bälten som går ihop till ett, MEN det är på ett kanske lite dumt ställe, känns som det sviktar lite när man bänder med stor mejsel, får ta i massor såklart, men hur stor är chansen att hela hyllan skulle kolapsa vid krock? (placering syns på bild nedan).
Det är ju lixom hål igenom hyllan bakom min infästning, det sitter en liten förstärkning där på undersidan redan från början och jag har en 6mm plåt som bricka och sen skruvar jag fast med mutter och taggbricka.

Min fundering är ju om jag kanske skulle ta och bocka till nå form av förstärkning i 1-2mm plåt som jag bultar med några M8 runt min infästning och sedan går plåten bakåt och bultas med några M8 strax innan slutet på hatthyllan.

Mycket text blev det men nån som tror nått? (helst inte nått helt annat än jag skrivit )

Bild, kan försöka skissa på en så ni kanske förstår hur jag menar med den bultade plåten.

BMW 325 Touring -89 (Hejdå lilla bilen)
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
2 besök senaste veckan (48309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande