Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 2020, 21, 22, 23, 24, 25......
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
65 besök senaste veckan (15577 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13983



Spännande race, kul med olika strategier och jobbigt att hålla koll på vikter...

Var det även ett försök till mörkning av vikten?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Typ alla bilar vägs väl efter race, ibland under kval också, så det är nog något man undviker att tänja på.

Min fundering är att Georges däck slitits ner mycket mer än de tänkt pga den oplanerade enstopparen i kombination med avsaknad av normalt avkylning/invarv efter avslutat race, dvs ingen tid att fylla däcken med massa däcksresester. Det var ju 375 g per däck som saknades om man väljer att se på det enligt ovan.
Å andra sidan konstigt om man begränsar möjligheten till alternativa strategier redan när man sätter vikten på vilen inför kval då bilen går i Parc Fermé...
Fast det kanske var en ny Lesson Learned för Mercedes.

Oavsett har F1 verkligen tänt till! Max är i princip klar världsmästare i och med att alla stjäl poäng av varandra men konstruktörskampen är fortfarande öppen. Men framförallt är det ju grym underhållning med helt öppna race numera.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3033

Namndispens
Namndispens

Re:

Johan Samson skrev:
Typ alla bilar vägs väl efter race, ibland under kval också, så det är nog något man undviker att tänja på.

Min fundering är att Georges däck slitits ner mycket mer än de tänkt pga den oplanerade enstopparen i kombination med avsaknad av normalt avkylning/invarv efter avslutat race, dvs ingen tid att fylla däcken med massa däcksresester. Det var ju 375 g per däck som saknades om man väljer att se på det enligt ovan.
Å andra sidan konstigt om man begränsar möjligheten till alternativa strategier redan när man sätter vikten på vilen inför kval då bilen går i Parc Fermé...
Fast det kanske var en ny Lesson Learned för Mercedes.

Oavsett har F1 verkligen tänt till! Max är i princip klar världsmästare i och med att alla stjäl poäng av varandra men konstruktörskampen är fortfarande öppen. Men framförallt är det ju grym underhållning med helt öppna race numera.


Håller med din teori, missen att dom som enda klass inte åker ett helt varv och fyller på med däck samt oplanerad strategi med enstoppare, är helt klart troligt. Och ja, nu tänder det till!

Sett samtliga F3 och F2 race i helgen också. Bra racing! Synd att Beganovic bara har ett race kvar efter sommaruppehållet. Han körde ju ett fantastiskt sprintrace i lördags med vinst på ett regnblött Spa...

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17885



Re:

Benjamin E skrev:
Johan Samson skrev:
Typ alla bilar vägs väl efter race, ibland under kval också, så det är nog något man undviker att tänja på.

Min fundering är att Georges däck slitits ner mycket mer än de tänkt pga den oplanerade enstopparen i kombination med avsaknad av normalt avkylning/invarv efter avslutat race, dvs ingen tid att fylla däcken med massa däcksresester. Det var ju 375 g per däck som saknades om man väljer att se på det enligt ovan.
Å andra sidan konstigt om man begränsar möjligheten till alternativa strategier redan när man sätter vikten på vilen inför kval då bilen går i Parc Fermé...
Fast det kanske var en ny Lesson Learned för Mercedes.

Oavsett har F1 verkligen tänt till! Max är i princip klar världsmästare i och med att alla stjäl poäng av varandra men konstruktörskampen är fortfarande öppen. Men framförallt är det ju grym underhållning med helt öppna race numera.


Håller med din teori, missen att dom som enda klass inte åker ett helt varv och fyller på med däck samt oplanerad strategi med enstoppare, är helt klart troligt. Och ja, nu tänder det till!

Sett samtliga F3 och F2 race i helgen också. Bra racing! Synd att Beganovic bara har ett race kvar efter sommaruppehållet. Han körde ju ett fantastiskt sprintrace i lördags med vinst på ett regnblött Spa...
Jag såg att kommentator Blomqvist skrev på X att det var säkerhetsbilen som hade flest varv i ledning i F3 igår.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3033

Namndispens
Namndispens

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Benjamin E skrev:
Johan Samson skrev:
Typ alla bilar vägs väl efter race, ibland under kval också, så det är nog något man undviker att tänja på.

Min fundering är att Georges däck slitits ner mycket mer än de tänkt pga den oplanerade enstopparen i kombination med avsaknad av normalt avkylning/invarv efter avslutat race, dvs ingen tid att fylla däcken med massa däcksresester. Det var ju 375 g per däck som saknades om man väljer att se på det enligt ovan.
Å andra sidan konstigt om man begränsar möjligheten till alternativa strategier redan när man sätter vikten på vilen inför kval då bilen går i Parc Fermé...
Fast det kanske var en ny Lesson Learned för Mercedes.

Oavsett har F1 verkligen tänt till! Max är i princip klar världsmästare i och med att alla stjäl poäng av varandra men konstruktörskampen är fortfarande öppen. Men framförallt är det ju grym underhållning med helt öppna race numera.


Håller med din teori, missen att dom som enda klass inte åker ett helt varv och fyller på med däck samt oplanerad strategi med enstoppare, är helt klart troligt. Och ja, nu tänder det till!

Sett samtliga F3 och F2 race i helgen också. Bra racing! Synd att Beganovic bara har ett race kvar efter sommaruppehållet. Han körde ju ett fantastiskt sprintrace i lördags med vinst på ett regnblött Spa...
Jag såg att kommentator Blomqvist skrev på X att det var säkerhetsbilen som hade flest varv i ledning i F3 igår.

Vi skojade om samma sak igår...

Citerar ESPN F1

Russell had nothing to lose, and as his stint continued over 20 laps, he took the lead of the race as Piastri made his second stop. Remarkably, Russell's tyres were still in good shape at this stage, and as the laps counted down, the performance did not drop off as the team feared it might.

But while the performance of the tyres was still good, the physical rubber on the tyre was still wearing away. A set of F1 tyres (minus rims) weigh 42kg when new, but can lose as much as 3kg in wear during a long stint.

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13983



Mörkning av vikten teorin kommer av att den vägdes om efter vätskor var tömda, och den blev för lätt när de var det... men det är kanske bara jag som är klnspiratorisk...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3033

Namndispens
Namndispens

Re:

Tord skrev:
Mörkning av vikten teorin kommer av att den vägdes om efter vätskor var tömda, och den blev för lätt när de var det... men det är kanske bara jag som är klnspiratorisk...


Öhh , "klimat.." eller "konspi..."

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13983



Re:

Benjamin E skrev:
Tord skrev:
Mörkning av vikten teorin kommer av att den vägdes om efter vätskor var tömda, och den blev för lätt när de var det... men det är kanske bara jag som är klnspiratorisk...


Öhh , "klimat.." eller "konspi..."


iphone stavningen på chrome är inte stöttande i mina texter...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3033

Namndispens
Namndispens

Nu är dom igång i Azerbadjan, Kan bli en spännande avslutning på säsongen, får McLaren styr på Piastri? Kommer RB bounca tillbaka?

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6233



Alltså, hur i h-vete lyckat Williams att glömma fläkten i Albons luftbox under kvalet?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



Re:

J.Schuman skrev:
Alltså, hur i h-vete lyckat Williams att glömma fläkten i Albons luftbox under kvalet?



En kille håller på att ta den precis när Albon kör ut så han blir nästan påkörd av höger bakdäck. Men nä, väldigt klantigt.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17885



Snygg körning av Piastri!
Inte lika imponerande av Sainz.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3033

Namndispens
Namndispens

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Snygg körning av Piastri!
Inte lika imponerande av Sainz.

Mest imponerad av Norris faktiskt men Piastri var minst lika bra! Heja McLaren. Men var det verkligen Sainz fel? Tycker att det är Perez som driver mot mitten och då är bakom. Eller?

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13983



Re:

Benjamin E skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Snygg körning av Piastri!
Inte lika imponerande av Sainz.

Mest imponerad av Norris faktiskt men Piastri var minst lika bra! Heja McLaren. Men var det verkligen Sainz fel? Tycker att det är Perez som driver mot mitten och då är bakom. Eller?


Raceincident, eller båda gjorde fel, men nu är snart Ferrari med och slåss om mästerskapet

_________________
Tord Ringenha11
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6233



Jag har sjukt svårt att gilla Norris.

Uppenberligen är piastri en jäkligt kompentent förare, när man sen hör Norris gnälla över radion för att han inte kan hänga på Piastris tempo så blir det jäkligt trist att höra Norris tonläge i radion.

Att börja gnälla bara för att man blir ifrånkörd av sin teamkamratt är skrattretande. Hoppas verkligen inte att Norris vinner mästerskapet i år.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan denna incident vara anledningen till Wittich avsked?


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4159



I början av året såg det ut att bli utklassning av Max/Red Bull även om Ferrari visade framfötterna. Det var dock jämnare än förväntat och under andra halvan av året försvann övertaget för Max/Red Bull.
Kul att de inte kunde knipa konstruktörsmästerskapet som avgjordes i sista tävlingen. Sammantaget var det underhållande år (om man bortser från Monaco där de körde så sakta de kunde utan att bli omkörda).
Ser fram emot nästa år!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17885



Jag trodde att helgen skulle krönas med att Max Verstappen meddelade att han inte deltar nästa år. Han lär inte kunna vinna en titel till med Red Bull och har motarbetats av tävlingsledningen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1593


Trådstartare
Då är testerna igång

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



WOOW Vilket race i Australien.
Spännande och hade allt.
Inklusive McLaren seger.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13983



Imponerad av hur kall Piastri är!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 2020, 21, 22, 23, 24, 25......
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
65 besök senaste veckan (15577 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande