Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
22 besök senaste veckan (124851 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Den här inhandlades för en billig penning på Feltema idag:

Ska ge 69A vid 6000 rpm enligt testrapporten! Ser ut som en Denso, men den verkar vara helt omärkt, bortsett från "1301" som står stansat på huset. Remhjulet verkar vara svarvat i aluminium, till skillnad från den pressade plåtbiten som följde med den gamla generatorn.

Den här ska monteras på motorn i vanlig ordning, precis ovanför startmotorn. Får kapa bort lite onödiga fästen på kamkedjekåpan för att få plats, men sedan ska generatorn gå dit med någon centimeters marginal - enormt med svängrum för att vara på denna bilen!

Kommer att köra med gammal hederlig rem och separat remhjul på motorn. Ingen svängningsdämpare som ligger och rycker i någon fjollig liten Poly-V - det har vi testat på alla sätt utan framgång. Krävs nog 6-spårs + riktig spännare om det ska funka, och det finns det inte plats för.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Det blev japansk feedback på generatorn... Dvs inga uppdateringar, eftersom den nya generatorn med gammal hederlig kilrem har funkat perfekt! Ska försöka hitta en bild på installationen. (Lite specialdelar i vanlig ordning.)

Den här saken ramlade in här om veckan:

Sedan har det hänt lite andra småsaker också...

Den gamla vildkatten har blivit gammal och trött, och behöver semester ett tag. Den hade gått över 19k innan jag började plåga den, och det har nog ramlat bort ett bra gäng hästar på vägen. Kompressionsvärdena var inte fina... Växellådan har akut brist på synkronisering, och efter många hårda växlingar p g a detta så gav något i växelmekanismen upp på Anderstorp, så jag fick åka hem på trean.

Så, i verkstan står en bra mycket fräschare motor, modifierad (låst VVT; nyare variant på denna) och klar att lyfta i. Imorgon dyker det förhoppningsvis upp en nästan ny växellåda med kolfiber-synk, och ett gäng nya däck med lite mjukare blandning står och väntar.

Ett fetare kyl ska dyka upp också - men vilket år vet jag inte... Jag får väl trycka dit mitt gamla oljekyl för att avlasta värmeväxlaren lite, eller något sådant...

En Quaife ATB hade varit trevligt, men det hinner jag inte med just nu. Eländet ska gå att köra på Lotus Day Sweden 4:e maj!

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Update:

Ringde Radtec och kollade (Britter...) och kylaren skickades igår! Kan t o m dyka upp idag enligt dem.

Växellådan kom i morse. Lite modifieringar som måste göras (samma som gamla), sedan kan vi nog lyfta i paketet - kanske idag!

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
För er som inte sett resultatet live:

Har slängt i en fräsch motor från en Jaguar XJ X350 i bilen, tillsammans med en dito växellåda från en Honda S2000 2.0 generation 2, samt ett nytt, fetare kyl; Radtec 60 mm istället för tidigare 42. Har även fått på nya A048 av den mjukare sorten.

Allt funkar, och det rullade undan ganska OK på Knutstorp här om veckan. Om det är någon som inte tycker det gick fort nog så får jag skylla på att jag körde mappen från gamla motorn, och att döma av loggarna så finns det ett gäng hästar till att plocka ut.

Den gamla nedslitna motorn och den tillika nedslitna och lätt havererade lådan får stå och skämmas ett tag innan det blir totalrenovering - eller vad jag nu får för mig att göra med dem...

Finns en del bilder (inte för att det går att se någon större skillnad), men dem har jag inte fått av fotografen/assistenten än. Tills vidare får ni nöja er med ett nytt tillbehör jag inhandlade här om dagen:

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Måste bara säga att din kärra spinner verkligen som en katt och då är det ingen tamkatt utan en Gepard!
Bilen och föraren verkade lira riktigt riktigt bra ihop i går på Knutan thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Måste bara säga att din kärra spinner verkligen som en katt och då är det ingen tamkatt utan en Gepard!

Det är klart den spinner som en katt! Det är ju en Jaguar under huven.
Citat:
Bilen och föraren verkade lira riktigt riktigt bra ihop i går på Knutan thumbs up

Tackar! Jodå, bilen funkar nästintill perfekt nu; bara en minimal diffbroms som ska till också, så jag skruva bort understyrningen utan att tappa drivet - och föraren börjar hitta runt banan.

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
49.32 på Falkenberg...

Optimalt varv 48.76, och spårvalet går att fila mer på, så under 48 borde vara helt rimligt. Jag får skylla på att det var mycket trafik, samt skärpa till mig lite till nästa år!

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Tunt med uppdateringar här nu för tiden... Mycket annat på gång, men jag håller bilen igång och kör ett gäng trackdays varje säsong.

Planer inför 2017:

Större bromsar
Det "funkar" med RBF 660, Carbotech XP10 fram, och Pagid Blue bak, men marginalerna är små. När det gått åt lite material på klossarna så går det inte att snällbromsa när man hamnar i trafik; då kokar det. Det börjar gå lite för fort för sådant trams! Bromsarna måste vara konsekventa och pålitliga, så långt det är tekniskt möjligt.

Bromskylning
Man kan tycka att öppna framhjul borde ta hand om det, men jag är skeptisk till hur effektivt det är med all turbulens där. Riktiga scoop och kanaler bör man nog ha ändå.

Slätt underrede
Lite lägre luftmotstånd skadar ju inte, och en aning downf... eh, mindre lyftkrafter, hade inte skadat heller. Sedan är det inte jättehäftigt med sump och växellåda oskyddat 2 cm nedanför ramen när man råkar ta den gröna linjen...

Elektronik
Börjar bli dags att gå igenom och uppgradera elsystem och instrumentering. Megasquirtet blir nog kvar tills vidare, men industri-PCn kommer antagligen att bytas mot en Raspberry Pi eller liknande, och uppgradering till "transflective LCD" hade inte varit fel, så att man slipper förlita sig på sekundära displayer när solen kommer från fel håll.

Kompressor
Nä... Inte än iaf. Tror jag...

Serie?
Den här bilen är kanske inte så lätt att klassa in någonstans utan en massa modifieringar, och det är lite begränsat med tid och motivation för sådant i nuläget. Men man kanske skulle hänga på någon time-attack-serie...? Det blir nog saftig konkurrens i de klasser jag kan tänkas passa i, men det är ju lite trist att åka ifrån allt hela tiden!

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Vad hindrar dig att köra Roadsport med MSCC? Båge, bälte, huvudströmbrytare och bogseröglor .

Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Eddie, jag skulle gissa att en 3 liters modifierad motor i Roadsport skulle ge en tävlingsvikt som inte är lockande på denna bilen.

Har lite svårt att förstå varför du kör dina bromsar så varma att det överhettar. Finns ingen vad jag vet i Roadsport/Modsport gänget som haft detta problemet på deras sjuor. Många kör dessutom utan ventilerade skivor fram. På min blir bromsarna bak varmast. Jag kör standard ATE bromsvätska och Ferodo 3000 belägg bak och har aldrig varit några bekymmer eller ens tendenser till överhettad bromsvätska. Fram kör jag med Wilwood Poly A och ventilerade skivor. Fram håller beläggen lätt två hela tävlingssäsonger och blir långt ifrån riktigt varma.

www.MSCC.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

A fasen, trodde i min enfald att det var en omodifierad maskin kollade lite nogrannare i tråden och bilen blir onödigt tung i Roadsport sorry. Men jag hopas du hittar en bra klass att prova

Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
22 besök senaste veckan (124851 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande