Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (84288 totalt) |
Re: Svaret
Jag vet med säkerhet ![]() PERo: Hoppas fälgarna jag sålde till dig inte var allt kör krokiga ![]() _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Nejdå
Torbjörn, De var inte alls krokiga. Jag satte på Kuhmo V70A i 235 bredd och körde på Gelleråsen. Det gick som tåget. Märkte inte minsta obalans. Det är definitivt en affär jag är nöjd med! ![]() Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Re:
Två 86kg passagerare mao. oftast är föraren den minst konstanta faktorn i det hela. En del lär sig ju nåntng under resans gång ![]() |
||||||
Sandsäckar
Min fru är fortfarande arg på mig för en händelse för 12 år sedan. Jag hade min E30 325 och hade ett spontant rödljusrace i all enkelhet mot en E21 323. Bilarna gick helt jämnt och jag förklarade för henne att "om hon inte varit med så hade jag vunnit." Tänk att den kommentaren kan refereras till fortfarande. Jag sänkte min varvtid på Knutstorp med 2,5 sekunder (från 1,12,7 till 1,10,2) när jag hade 150 kg mindre vikt. Men i all ärlighet så är det en mängd andra parametrar som påverkar samtidigt. Jag hade fått ett par bantips som jag tror gjorde del av resultatet. Sedan hade jag avsevärt sämre bromsar eftersom jag hade klossar som inte gav samma retardation. Om jag hade fått gissa så skulle jag tro att 1,5 - 2 sekunder beror på vikten. Och själva viktförbättringen ger fyra effekter; Högre sidokraft, bättre acceleration, bättre retardation och mer lättkörd bil. Nu har jag 25 kg mindre i bilen, bredare däck, avsevärt bättre bromsar och mer camber bak (bilen släppte lite för lätt bak innan). Min förhoppning är att jag ska spräcka 1,10. Jag tror inte jag kommer att testa att släpa in 175 kg sand i bilen. Gäståkare är välkommen dock. Men max 100 kg gäst åt gången. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
Re: Sandsäckar
Puh, då klarar man sig precis... ![]() _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||||
ibland undrar ju hur mycket vikten verkligen gör, lätt är aldrig fel och det blir mindre slitage på bilen men
jag ser i loggen att jag tex på mantorp tappar 1 km/t om jag har passagerare ca80kg och full tank ca50kg mot ensam och lagom lite soppa, vidare når jag samma g krafter i kurvorna och har även satt snabbaste tider med passagerare. detta gäller både på m3an och likadant på porsche fast då är det ännu mera vikt i soppa vid fulltank (vad det gäller porsche så gick det nog snabbare för de chassi grejer som satt på var gammla mjuka och vingliga och verkade gilla det ökade trycket på framaxeln för att inte understyra) _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Re:
Sen gäller det ju att kunna utnyttja möjligheten till högre kurvhastighet med lägre vikt det är nog den svåra biten för oss glada amatörer som trots allt kör en väldigt begränsad tid på bana att kunna plocka ut max vid varje givet tillfälle är ett fåtal förunnat. Inte ens de som är proffs lyckas varje gång ![]() Att säga att det inte gick snabbare när bilen är säg 80 kg lättare är ju bara ett erkännande att man inte lyckades utnyttja den fördel av mindre vikt man fick om bilen upplevs som bättre med mer vikt är det ju nått i setupen som inte är bra & får man ordning på det är man snabbare när bilen är lättare I racing kan ju 40 kg vara skillanden mellan första & 5 plats. Lösningen är enkel träning & åter träning ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Drifting i Knislinge
Kristian Hesselmark här på forumet PMade om ett kommande event med drifting på ett flygfält. Eftersom jag inte kunde komma till SLC på Mantorp så var jag sugen att göra en körning till i år. Och att prova på drifting, alltid lär man sig något. Kanske man inte blir så byxis när det släpper på vanlig bana efteråt. Vi anlände till flygfältet utanför Knislinge. Kristian och hans kompisar hade satt upp avspärrningar och placerade ut sig på lämpliga ställen. En bil i taget gav sig ut. Efter 90 sekunder eller två varv skulle man lämna banan för näste man på tur. Själva banan var bara ena ändan av flygfältet eftersom resten användes som vedupplag. Banan var ungefär 150 meter lång och hade en serviceuppställning på 30 x 30 meter. ![]() Jag kollade in ett par åkare. En vit Skyline R32 (edit) gick som skjuten ur en kanon. En vit 318 iS gav sig ut något mer försiktigt. Kristian förklarade att även han i 318en var ny i drifting. Man kunder redan se på första åkningarna att han började få upp rutin. Jag ställde mig i kö och kunde snart ge mig ut. Kristian hade fixat med bakdäck åt mig och jag fokuserade på att känna på greppet på olika delar på banan. Det var inte speciellt svårt att får bakvagnen att släppa greppet. Speciellt då det var en hel del frost kvar. Däremot var det ganska svårt att få sladden vältajmad. De flesta svängar blev för tidiga, för sena eller för snurriga. Enda sättet att lära sig - öva, öva. I kö direkt igen. Ut på banan igen. Nu vågade jag ladda på lite extra. Tyckte att jag fick till några ganska långa och fina sladdar. Säkert inte så brett som de riktiga uvarna men ändå definitivt släpp och viss vit rök i backspegeln. Ut ifrån serviceplattan och bort mot den "högraste" delen av banan. Fint uppställ i dagens bästa fart. Men upps. Retursladd när jag bromsade in. Bilen riktad rakt ut i gräset. ![]() _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
Drifting #2
![]() Jag klev ur bilen och kunde konstatera att fronten var spräckt och lätt upptryckt. Eftersom den sitter med snäppfästen så var det en snabb match att ta bort. Bakom så såg man att oljekylaren hade släppt från ena fästet och tryckts inåt. Det hade gått läck och en del olja hade runnit ut. ![]() Man kan se tydligare att bilen hänger på jordvallen på nästa bild. Med en domkraft och Kristians släp-plankor så fick vi upp fronten och kunde dra bilen kontrollerat av vallen. Till alla er som var med på eventet - ledsen att jag orsakade detta stopp i körningen. Jag vet inte hur länge vi höll på men det borde ha varit 20 minuter åtminstone. För en lite jordhög i gräset. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
Drifting #3
![]() Nåväl, inne i depå så hissade vi upp bilen, plockade av oljekylaren och försökte se om det var något mer som var trasigt. Det verkade det inte vara. Nu till problem två. Vi ville ju komma hem i bilen och det är 9 mil till Helsingborg. Kristian var vänlig nog att komma med goda råd. Planen var att koppla ihop oljeslangarna. En god Volvoägare hade ett bågfilsblad och vi kunde såga av ett av redan böjda oljerören. Slangen passade bra och det behövdes bara slangklämmor. Kristian erbjöd att vi kunde få skruva av några från hans bil när han hade kört färdigt. Eller att vi lånade hans dragbil för att köra till macken och skaffa. Vilken jäkla kompis! Jag vet inte hur jag ska återgälda allt detta Kristian. Men jag får väl fundera på något. Vi hittade slangklämmor på närmaste mack, satte på och testkörde. Tätt. På med transportdäcken bak. Tejpa fronten lite extra så att den skulle hålla ihop. Filma lite körning som pågick. Här kan ni se hur det gick till. Volvoföraren var ingen nybörjare. Och Nissanföraren var än värre. Så det såg inte ut så här när jag körde. En fjärdedel kanske. http://www.youtube.com/watch?v=2GxBQ _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
Drifting #4
När bilen var packad gled Kristian förbi igen. Ska du åka en runda nu? Jag missförstod först och nejade med både huvud, mun och kropp. Men frågan var om jag skulle åka med Kristian. Tvärvändning. Ja-ing med allt. Kristians bil hade laddtrycket "lagom" så det var 550 hästar. Allt i bilen såg mycket prydlig och rejält ut. Riktigt förvånad blev jag när han förklarade att bilen är gatregistrerad. Ett tons monstermaskin kan alltså vara i backspegel nära dig. Ut på banan. Lite lugnt fram i första svängen. Tryck ut. Efter 3500 varv så tryckte turbon på och det gick brett och kontrollerat. In på serviceplattan i hög hastighet, säkert 100 km/h. Det torde vara 30 mer än jag körde på samma ställe. Snygg circel runt konen därinne och sedan ut igen. Efter ett par svängar till small ena bakdäcket. Ni kan se lite förvirrad filmning under hela förloppet. http://www.youtube.com/watch?v=6RGx6 Efter denna höjdarrunda (nej jag hann varken bli rädd eller illamående) så packade jag min bil och gav mig hemåt. Två liter olja ner i motorn och sedan koll på oljetemperatur och varningslampor hela vägen hem. Vad är du mina slutsatser ifrån denna körningen? Ja, jag är nog för mycket blåbär för att få finess på denna typ av körning. Kanske hade jag fått lite ordning på körningen om jag hade kunnat mata på lite varv. Det är roligt men kicken kommer nog när man kan millimeterstyra sladdarna. Mina sladdar är mer på Biltema-parkerings-nivå. Visst är det en känsla att ha släpp i 70 knyck och istället för att hämta hem så bara matar man på. Jag tror att jag behöver öva mer för att ha riktigt roligt. Vad gäller bilen? Jo, jag tror faktiskt det är så pass enkelt att jag ska klara det själv. En byggfläkt i garaget och sedan är det dags att kavla upp ärmarna. J Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
Re: Drifting #4
Synd med bilen...men kul att du får tillfälle att skruva lite ![]() och tänk på allt kul du kan köpa för arbetskostnaden som du slipper betala i framtiden. Lycka till ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Re:
Imponerande lättning samt förbättring Peo ![]() ![]() ![]()
Är du snabbare med extra vikt så är det dax att se över cornerweighten... ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Tyckare
Nja, Putrix. Du har nog ingen nytta av mig vad gäller lättningsaktiviteter. Jag har så klart fullt med åsikter men är desto mer begränsad vad gäller erfaranheter eller mekarförmåga. Speciellt sistnämnda. Men när du är redo för åkning så hänger jag gärna på. Hade tyckt var helt ok at få knycka lite spårval från dig. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
Re:
Är du snabbare med extra vikt så är det dax att se över cornerweighten... ![]() med 6st gjorda cornerweighet är den nog en av dom mest corner weightade här på rejsa i år ![]() den är justerad enl jarlemarks CW teori (minns inte sifrorna i huvudet nu) givetvis race redo med mig och soppa, rätt hjulvinklar och lufttryck. krängarna bortkopplade och inga späningar i dom vid åter montering ![]() gärna fler tips på detta gå jag har två bilar och båda går snabbare med mera vikt vilket dom inte borde ![]() sorry för lite ot i den tråd peo men intresant ifall nån har teorier om detta _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Re: Tyckare
![]() ![]() ![]() Nu får vi allt gå och vänta på BMW SC "springbreak" den 16 Maj 2009 på Mantorp... -det är långt tills dess, men mycket ![]()
6st CW och ingen blev alltså rätt ![]() ![]() En vild gissning är att du har för lite vikt på höger bak? "sorry för OT Peo" _________________ Patrik Skoog |
||||||
här kommer vikterna VF 367 HF 360 VB 334 HB 327 ser du nått fel? peo har du gjort nån CW så vi har några siffror att gämföra ![]() _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Min CW
Min CW gjordes innan bilen var lättad. Så med mig i: LF 393,0kg RF 399,5kg LR 391,5kg RR 351,0kg Total 1535kg %Left 51.1 %Right 48.9 %Front 51.7 %Rear 48.3 %Crossweight 791kg 51.5% Utan mig LF 358,0kg 392,5kg LR 391,5kg 337,5kg Total 1443kg %Left 49.4 %Right 50.6 %Front 52 %Rear 48 %Crossweight 749kg 51.8% _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
Re: Min CW
LR utan dig i borde vara runt 355kg? ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (84288 totalt) |