Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
3 besök senaste veckan (84288 totalt)
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Re: Svaret

KristianAE86 skrev:
Markus97 skrev:
PeOR skrev:

Det blir ett event till innan vintern; Driftingeventet som Kristian fixar om två veckor. Vi får se om man vågar köra brett för en stund...

Peo.


Kör försiktigt!



Men då kan det ju inte gå på tvären heller



Jag har tatt på mig att skaka fram en uppsättning hjul till PeOR så jag undrar
om det går med 16" bak på en M3 3,2:a ? Kompisen har en sådan, men den står
på en lyft utan möjlighet att lyfta av ett bakhjul just nu för att prova.
Det ser ut att passa utan problem med 16",men nån som vet med säkerhet ?

Har själv precis kommit hem från att ha lagt om 5 set med bakhjul till denna körningen,
får se om det räcker...

mvh K


Jag vet med säkerhet . Jag har 3,2:ans skivor runt om på min M3 touring och kör med 16 tumsfälgar och R-däck utan problem. Fram är där inte många millimeter fritt från oket men bak är det ok.

PERo: Hoppas fälgarna jag sålde till dig inte var allt kör krokiga .

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870


Trådstartare
Nejdå

Torbjörn,

De var inte alls krokiga. Jag satte på Kuhmo V70A i 235 bredd och körde på Gelleråsen. Det gick som tåget. Märkte inte minsta obalans. Det är definitivt en affär jag är nöjd med!

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Hej PeOR!

Hur mycket tjänar du i tid på ett varv nu när du tappat 172 kg?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

Freddan72 skrev:
Hur mycket tjänar du i tid på ett varv nu när du tappat 172 kg?
En bättre fråga är. Hur mycket skulle du förlora om du lastade in 172kg sandsäckar (med rimlig fördelning)?
Två 86kg passagerare mao.

oftast är föraren den minst konstanta faktorn i det hela. En del lär sig ju nåntng under resans gång

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870


Trådstartare
Sandsäckar

Min fru är fortfarande arg på mig för en händelse för 12 år sedan. Jag hade min E30 325 och hade ett spontant rödljusrace i all enkelhet mot en E21 323. Bilarna gick helt jämnt och jag förklarade för henne att "om hon inte varit med så hade jag vunnit." Tänk att den kommentaren kan refereras till fortfarande.

Jag sänkte min varvtid på Knutstorp med 2,5 sekunder (från 1,12,7 till 1,10,2) när jag hade 150 kg mindre vikt. Men i all ärlighet så är det en mängd andra parametrar som påverkar samtidigt. Jag hade fått ett par bantips som jag tror gjorde del av resultatet. Sedan hade jag avsevärt sämre bromsar eftersom jag hade klossar som inte gav samma retardation. Om jag hade fått gissa så skulle jag tro att 1,5 - 2 sekunder beror på vikten. Och själva viktförbättringen ger fyra effekter; Högre sidokraft, bättre acceleration, bättre retardation och mer lättkörd bil.

Nu har jag 25 kg mindre i bilen, bredare däck, avsevärt bättre bromsar och mer camber bak (bilen släppte lite för lätt bak innan). Min förhoppning är att jag ska spräcka 1,10. Jag tror inte jag kommer att testa att släpa in 175 kg sand i bilen. Gäståkare är välkommen dock. Men max 100 kg gäst åt gången.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Re: Sandsäckar

PeOR skrev:
Gäståkare är välkommen dock. Men max 100 kg gäst åt gången.

Peo.


Puh, då klarar man sig precis...

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



ibland undrar ju hur mycket vikten verkligen gör, lätt är aldrig fel och det blir mindre slitage på bilen men
jag ser i loggen att jag tex på mantorp tappar 1 km/t om jag har passagerare ca80kg och full tank ca50kg
mot ensam och lagom lite soppa, vidare når jag samma g krafter i kurvorna och har även satt snabbaste tider med passagerare.

detta gäller både på m3an och likadant på porsche fast då är det ännu mera vikt i soppa vid fulltank
(vad det gäller porsche så gick det nog snabbare för de chassi grejer som satt på var gammla mjuka och vingliga och verkade gilla det ökade trycket på framaxeln för att inte understyra)

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Spjuvern skrev:
ibland undrar ju hur mycket vikten verkligen gör, lätt är aldrig fel och det blir mindre slitage på bilen men
jag ser i loggen att jag tex på mantorp tappar 1 km/t om jag har passagerare ca80kg och full tank ca50kg
mot ensam och lagom lite soppa, vidare når jag samma g krafter i kurvorna och har även satt snabbaste tider med passagerare.

detta gäller både på m3an och likadant på porsche fast då är det ännu mera vikt i soppa vid fulltank
(vad det gäller porsche så gick det nog snabbare för de chassi grejer som satt på var gammla mjuka och vingliga och verkade gilla det ökade trycket på framaxeln för att inte understyra)


Sen gäller det ju att kunna utnyttja möjligheten till högre kurvhastighet med lägre vikt det är nog
den svåra biten för oss glada amatörer som trots allt kör en väldigt begränsad tid på bana att kunna
plocka ut max vid varje givet tillfälle är ett fåtal förunnat.

Inte ens de som är proffs lyckas varje gång

Att säga att det inte gick snabbare när bilen är säg 80 kg lättare är ju bara ett
erkännande att man inte lyckades utnyttja den fördel av mindre vikt man fick

om bilen upplevs som bättre med mer vikt är det ju nått i setupen som
inte är bra & får man ordning på det är man snabbare när bilen är lättare

I racing kan ju 40 kg vara skillanden mellan första & 5 plats.

Lösningen är enkel träning & åter träning

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870


Trådstartare
Drifting i Knislinge

Kristian Hesselmark här på forumet PMade om ett kommande event med drifting på ett flygfält. Eftersom jag inte kunde komma till SLC på Mantorp så var jag sugen att göra en körning till i år. Och att prova på drifting, alltid lär man sig något. Kanske man inte blir så byxis när det släpper på vanlig bana efteråt.

Vi anlände till flygfältet utanför Knislinge. Kristian och hans kompisar hade satt upp avspärrningar och placerade ut sig på lämpliga ställen. En bil i taget gav sig ut. Efter 90 sekunder eller två varv skulle man lämna banan för näste man på tur. Själva banan var bara ena ändan av flygfältet eftersom resten användes som vedupplag. Banan var ungefär 150 meter lång och hade en serviceuppställning på 30 x 30 meter.



Jag kollade in ett par åkare. En vit Skyline R32 (edit) gick som skjuten ur en kanon. En vit 318 iS gav sig ut något mer försiktigt. Kristian förklarade att även han i 318en var ny i drifting. Man kunder redan se på första åkningarna att han började få upp rutin.

Jag ställde mig i kö och kunde snart ge mig ut. Kristian hade fixat med bakdäck åt mig och jag fokuserade på att känna på greppet på olika delar på banan. Det var inte speciellt svårt att får bakvagnen att släppa greppet. Speciellt då det var en hel del frost kvar. Däremot var det ganska svårt att få sladden vältajmad. De flesta svängar blev för tidiga, för sena eller för snurriga.

Enda sättet att lära sig - öva, öva. I kö direkt igen. Ut på banan igen. Nu vågade jag ladda på lite extra. Tyckte att jag fick till några ganska långa och fina sladdar. Säkert inte så brett som de riktiga uvarna men ändå definitivt släpp och viss vit rök i backspegeln. Ut ifrån serviceplattan och bort mot den "högraste" delen av banan. Fint uppställ i dagens bästa fart. Men upps. Retursladd när jag bromsade in. Bilen riktad rakt ut i gräset.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870


Trådstartare
Drifting #2



Jag klev ur bilen och kunde konstatera att fronten var spräckt och lätt upptryckt. Eftersom den sitter med snäppfästen så var det en snabb match att ta bort. Bakom så såg man att oljekylaren hade släppt från ena fästet och tryckts inåt. Det hade gått läck och en del olja hade runnit ut.



Man kan se tydligare att bilen hänger på jordvallen på nästa bild. Med en domkraft och Kristians släp-plankor så fick vi upp fronten och kunde dra bilen kontrollerat av vallen. Till alla er som var med på eventet - ledsen att jag orsakade detta stopp i körningen. Jag vet inte hur länge vi höll på men det borde ha varit 20 minuter åtminstone. För en lite jordhög i gräset.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870


Trådstartare
Drifting #3



Nåväl, inne i depå så hissade vi upp bilen, plockade av oljekylaren och försökte se om det var något mer som var trasigt. Det verkade det inte vara. Nu till problem två. Vi ville ju komma hem i bilen och det är 9 mil till Helsingborg. Kristian var vänlig nog att komma med goda råd. Planen var att koppla ihop oljeslangarna. En god Volvoägare hade ett bågfilsblad och vi kunde såga av ett av redan böjda oljerören. Slangen passade bra och det behövdes bara slangklämmor. Kristian erbjöd att vi kunde få skruva av några från hans bil när han hade kört färdigt. Eller att vi lånade hans dragbil för att köra till macken och skaffa. Vilken jäkla kompis! Jag vet inte hur jag ska återgälda allt detta Kristian. Men jag får väl fundera på något.

Vi hittade slangklämmor på närmaste mack, satte på och testkörde. Tätt. På med transportdäcken bak. Tejpa fronten lite extra så att den skulle hålla ihop. Filma lite körning som pågick. Här kan ni se hur det gick till. Volvoföraren var ingen nybörjare. Och Nissanföraren var än värre. Så det såg inte ut så här när jag körde. En fjärdedel kanske.

http://www.youtube.com/watch?v=2GxBQlaYHdM

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870


Trådstartare
Drifting #4

När bilen var packad gled Kristian förbi igen. Ska du åka en runda nu? Jag missförstod först och nejade med både huvud, mun och kropp. Men frågan var om jag skulle åka med Kristian. Tvärvändning. Ja-ing med allt.

Kristians bil hade laddtrycket "lagom" så det var 550 hästar. Allt i bilen såg mycket prydlig och rejält ut. Riktigt förvånad blev jag när han förklarade att bilen är gatregistrerad. Ett tons monstermaskin kan alltså vara i backspegel nära dig.

Ut på banan. Lite lugnt fram i första svängen. Tryck ut. Efter 3500 varv så tryckte turbon på och det gick brett och kontrollerat. In på serviceplattan i hög hastighet, säkert 100 km/h. Det torde vara 30 mer än jag körde på samma ställe. Snygg circel runt konen därinne och sedan ut igen. Efter ett par svängar till small ena bakdäcket. Ni kan se lite förvirrad filmning under hela förloppet.

http://www.youtube.com/watch?v=6RGx60xQ4Ac

Efter denna höjdarrunda (nej jag hann varken bli rädd eller illamående) så packade jag min bil och gav mig hemåt. Två liter olja ner i motorn och sedan koll på oljetemperatur och varningslampor hela vägen hem.

Vad är du mina slutsatser ifrån denna körningen? Ja, jag är nog för mycket blåbär för att få finess på denna typ av körning. Kanske hade jag fått lite ordning på körningen om jag hade kunnat mata på lite varv. Det är roligt men kicken kommer nog när man kan millimeterstyra sladdarna. Mina sladdar är mer på Biltema-parkerings-nivå. Visst är det en känsla att ha släpp i 70 knyck och istället för att hämta hem så bara matar man på. Jag tror att jag behöver öva mer för att ha riktigt roligt.

Vad gäller bilen? Jo, jag tror faktiskt det är så pass enkelt att jag ska klara det själv. En byggfläkt i garaget och sedan är det dags att kavla upp ärmarna. J

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Re: Drifting #4

PeOR skrev:


Vad gäller bilen? Jo, jag tror faktiskt det är så pass enkelt att jag ska klara det själv. Enn byggfläkt i garaget och sedan är det dags att kavla upp ärmarna. J

Peo.


Synd med bilen...men kul att du får tillfälle att skruva lite Snart kommer du inte kunna låta bli.
och tänk på allt kul du kan köpa för arbetskostnaden som du slipper betala i framtiden.

Lycka till

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5912



Re:

PeOR skrev:
Jag sänkte min varvtid på Knutstorp med 2,5 sekunder (från 1,12,7 till 1,10,2) när jag hade 150 kg mindre vikt.

Imponerande lättning samt förbättring Peo thumbs up Att spräcka 1,10 på Knutan är också mitt mål 2009 med en standard bil. Har 1,10,4 som bäst (under race) med en standard E30 318is, hoppas det går fortare med en tung E46:a Kan man hyra in dig & Hr Bäck en helg för att få ner min överviktiga E46:a till en mer vettig "BMW Cup" vikt?

Spjuvern skrev:
tex på mantorp tappar 1 km/t om jag har passagerare ca80kg och full tank ca50kg
mot ensam och lagom lite soppa, vidare når jag samma g krafter i kurvorna och har även satt snabbaste tider med passagerare.

Är du snabbare med extra vikt så är det dax att se över cornerweighten...

_________________
Patrik Skoog
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870


Trådstartare
Tyckare

Nja, Putrix. Du har nog ingen nytta av mig vad gäller lättningsaktiviteter. Jag har så klart fullt med åsikter men är desto mer begränsad vad gäller erfaranheter eller mekarförmåga. Speciellt sistnämnda.

Men när du är redo för åkning så hänger jag gärna på. Hade tyckt var helt ok at få knycka lite spårval från dig.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



Re:

Spjuvern skrev:
tex på mantorp tappar 1 km/t om jag har passagerare ca80kg och full tank ca50kg
mot ensam och lagom lite soppa, vidare når jag samma g krafter i kurvorna och har även satt snabbaste tider med passagerare.

Är du snabbare med extra vikt så är det dax att se över cornerweighten... [/quote]

med 6st gjorda cornerweighet är den nog en av dom mest corner weightade här på rejsa i år

den är justerad enl jarlemarks CW teori (minns inte sifrorna i huvudet nu) givetvis race redo med mig och soppa, rätt hjulvinklar och lufttryck. krängarna bortkopplade och inga späningar i dom vid åter montering




gärna fler tips på detta gå jag har två bilar och båda går snabbare med mera vikt vilket dom inte
borde

sorry för lite ot i den tråd peo men intresant ifall nån har teorier om detta

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5912



Re: Tyckare

PeOR skrev:
Nja, Putrix. Du har nog ingen nytta av mig vad gäller lättningsaktiviteter. Jag har så klart fullt med åsikter men är desto mer begränsad vad gäller erfaranheter eller mekarförmåga. Speciellt sistnämnda. Men när du är redo för åkning så hänger jag gärna på. Hade tyckt var helt ok at få knycka lite spårval från dig.Peo.


Synd att det inte blev tillfälle på Gelleråsen, jag hjälper gärna till om jag kan bidra på något sätt Det vore kul att låna en sådan där grunka som du loggar värden i någon gång, gärna på Knutan samt då även få expert analys hjälp
Nu får vi allt gå och vänta på BMW SC "springbreak" den 16 Maj 2009 på Mantorp... -det är långt tills dess, men mycket skall göras innan Maj förhoppningsvis!

Spjuvern skrev:
med 6st gjorda cornerweighet är den nog en av dom mest corner weightade här på rejsa i år den är justerad enl jarlemarks CW teori (minns inte sifrorna i huvudet nu) givetvis race redo med mig och soppa, rätt hjulvinklar och lufttryck. krängarna bortkopplade och inga späningar i dom vid åter montering

6st CW och ingen blev alltså rätt -skämt & sido, du verkar till att ha gjort det mesta rätt. Kanske så har du haft duktiga medåkare som peppat på ordentligt
En vild gissning är att du har för lite vikt på höger bak?
"sorry för OT Peo"

_________________
Patrik Skoog
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



Re: Tyckare

Putrix skrev:
PeOR skrev:
Nja, Putrix. Du har nog ingen nytta av mig vad gäller lättningsaktiviteter. Jag har så klart fullt med åsikter men är desto mer begränsad vad gäller erfaranheter eller mekarförmåga. Speciellt sistnämnda. Men när du är redo för åkning så hänger jag gärna på. Hade tyckt var helt ok at få knycka lite spårval från dig.Peo.


Synd att det inte blev tillfälle på Gelleråsen, jag hjälper gärna till om jag kan bidra på något sätt Det vore kul att låna en sådan där grunka som du loggar värden i någon gång, gärna på Knutan samt då även få expert analys hjälp
Nu får vi allt gå och vänta på BMW SC "springbreak" den 16 Maj 2009 på Mantorp... -det är långt tills dess, men mycket skall göras innan Maj förhoppningsvis!

Spjuvern skrev:
med 6st gjorda cornerweighet är den nog en av dom mest corner weightade här på rejsa i år den är justerad enl jarlemarks CW teori (minns inte sifrorna i huvudet nu) givetvis race redo med mig och soppa, rätt hjulvinklar och lufttryck. krängarna bortkopplade och inga späningar i dom vid åter montering

6st CW och ingen blev alltså rätt -skämt & sido, du verkar till att ha gjort det mesta rätt. Kanske så har du haft duktiga medåkare som peppat på ordentligt
En vild gissning är att du har för lite vikt på höger bak?
"sorry för OT Peo"


här kommer vikterna

VF 367 HF 360
VB 334 HB 327

ser du nått fel?

peo har du gjort nån CW så vi har några siffror att gämföra

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870


Trådstartare
Min CW

Min CW gjordes innan bilen var lättad. Så med mig i:

LF 393,0kg RF 399,5kg
LR 391,5kg RR 351,0kg
Total 1535kg
%Left 51.1 %Right 48.9
%Front 51.7 %Rear 48.3
%Crossweight 791kg 51.5%

Utan mig
LF 358,0kg 392,5kg
LR 391,5kg 337,5kg
Total 1443kg
%Left 49.4 %Right 50.6
%Front 52 %Rear 48
%Crossweight 749kg 51.8%

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585



Re: Min CW

PeOR skrev:
Min CW gjordes innan bilen var lättad. Så med mig i:

LF 393,0kg RF 399,5kg
LR 391,5kg RR 351,0kg
Total 1535kg
%Left 51.1 %Right 48.9
%Front 51.7 %Rear 48.3
%Crossweight 791kg 51.5%

Utan mig
LF 358,0kg 392,5kg
LR 391,5kg 337,5kg
Total 1443kg
%Left 49.4 %Right 50.6
%Front 52 %Rear 48
%Crossweight 749kg 51.8%


LR utan dig i borde vara runt 355kg?

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5912



Re: Tyckare

Spjuvern skrev:
här kommer vikterna
VF 367 HF 360
VB 334 HB 327
ser du nått fel?


riktigt fint resultat. Antar att det är med dig i samt att siffrorna håller sig även när krängarna är återmonterade, vad är det för bil?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
3 besök senaste veckan (84288 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande