Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 2 besök senaste veckan (48309 totalt) |
Jo, det är ju det jag funderat över, men nackstödshylsorna är lustiga på min, det där stoppet är gjutet i hylsan och jag kommer inte åt att slipa, försökte med slipstift på liten lufttrycksmaskin, men gick inte att styra, underifrån hade kanske gått om bara hålsågen inte gett upp, finns inte så mkt yta att köra på, går ju över kanten med den storlek på såg jag vill ha, så det hugger, fast felet nu var att borret i hålsågen böjde sig
![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Re:
Brukar gå fint med vanligt 6mm borr i hålsågen. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Re:
Jo, det var det jag hade, men när borret gick igenom så sa det bara kabom så skakade allt, och då var borret skevt, mycket irreterande, jaja, det ärä det minsta problemet just nu, måste fortfarande komma åt att slipa bort stoppen i hylsorna, men känns som att jag inte kommer kunna ha nackstöden i längre sen, vilket jag gärna vill. Synd att orginal bältesinfästningshålen inte sitter bra. En sak är säker, antingen är det en banbil eller bruksbil, kompromisser funkar inte riktigt ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Idag fick jag bromsvätskan bytt iaf, så nu är det klart så långt, ska försöka skissa ihop en förstärkning till hatthyllan av något slag, jag tänker i vilket fall som helst inte köra med standardbältet, jag har några ideer på hur jag kan förstärka konstruktionen.
_________________ Viktor Starkman |
||
Fått nya idéer om bältet, har läst i TR för att se vad som tillåts inom racing iaf, tänkte eventuellt använda bältesinfästningarna till baksätet, problemet är att den ena infästningen sitter så långt ut mot karossen så det blir lustig vinkel, här är ett stycke saxat från TR 5.6.2
"om möjligt ska original infästningspunkt för standardbältet på C-stolpen användas. Monteringspunkter som ger en större vinkel till horisontalplanet än ovan får inte användas om inte stolen uppfyller FIA:s krav. Om stolen uppfyller FIA kraven får banden för 4-punktsbälten monteras i original midjebandsinfästningar för baksätet. För 4-punktsbälten ska axelbanden monteras korsande varandra symmetriskt i förhållande till centerlinjen för framstolen." Jag har ju då FIA godkänd stol så då som jag förstått får vinkeln vara mer än 45grader, men betyder det att om jag använder orginalinfästningarna måste jag då ha axelbanden korsade? Då blir vinkeln mot det yttre fästen ännu konstigare, hmmmpf ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Nu har jag monterat bältena i orginalinfästningar, bältena är korsade så nu är det som jag tolkar TR, och är det godkänt för racing är det godkänt för mig, finns säkert många som inte gillar sättet att ha dom på, men det lär ju funka 100ggr bättre än på mitt ställe i hatthyllan.
_________________ Viktor Starkman |
||
Måste ju skriva en utvärdering efter Mantorp.
Bilen funkade faktiskt långt över förväntan, krängde betydligt mindre och bromsarna bettade fint hela vägen, dock mot slutet så var pedalen ganska mjuk, samma bett i bromsarna hela passet men lustig känsla, tror på lite luft, blir att lufta innan Kinnekulle. Bromsarna har dock gått rejält varma då dom är grovt repiga över hela skivan, kanske skulle investera i kylning. R-däcken var en riktigt trevlig upplevelse, började på 2kg kalltryck men sänkte sen så jag fick 2.1-2.2 varmt, förra säsongen kände jag mig väldigt långsam, nu kännde jag att jag gav allt vad jag och chassit kunde åstakomma, fegade i vissa kurvor men det hör till ![]() ![]() Jag valde att bara köra 3:an och 4:an på hela varvet under andra passet, tyckte det gick fortare då, första passet drog jag ner till 2:an inför hårnålen men spann då på innern ut och det är ju lite bråkigt att shortshifta mitt i högern efter, så 3:an funkade lika bra, lite dålgit drag ut men gick nog på ett ut mot 2:an. Det stora problemet nu är att jag blivit mer förälskad i bilen så jag tappat ännu mer intresse och motivation för E30:in ![]() Avslutar med 2 bilder som också kan ses i eftersnacks tråden. Däcken fick mycket extra gummi, ska försöka rensa inför Kinekulle ![]() Genom chikanen laddade jag bra över curbsen, här har innerhjulet precis fått kontakt med marken igen ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Montera bromskylning är ett "hett" tips,
![]() gjorde själv det inför mantorp det gjorde underverk. Bromsarn blev ju knappt varma i jämförelse med innan ![]() ![]() |
||
Re:
Precis, frågade även Stacke om den mjuka pedalen, så vi diskuterade kylning och diverse. Dock så är pedalen fortfarande mjuk och tar långt ner men fortfarande riktigt bra, och pumpar jag på pedalen när bilen är av så blir den aldrig riktigt hård utan har lite mjukt spel fortfarande, bara en bit då, så då drar jag slutsatsen att det är luft i skrotet. Lite lustigt då jag aldrig märkte samam fenomen med biltema bromsarna förra året. Vätskan byttes i tisdags till super blue. _________________ Viktor Starkman |
||
En liten bildupdate från Mantorp igen, eller ja snarare en före/efter jämnförelse.
På Gelleråsen förra året innan uppstyvning av krängare. (ja det gick vääääldigt långsamt genom sista kurvan) ![]() och Mantorp efter uppstyvning av krängare, klar bättring även synligt, sen måste jag ju säga att det ser helt rätt ut med 235 breda däck ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Ser ju inte ut att kränga nånting nu
![]() Gött att du fick på r-däck med gör bra mycket för känslan & greppet. Fixa bromskylning ett hett tips. Jörgens uppsättning verkar funka fint 325*25 E46 330 skivor fram & 278*19 328 bak Fram var färgen bak på beläggen bortbränd men bak var den kvar så det går ganska svalt trots bristen på kylning på bakbromsarna & grym skillnad mot förra året då dom nästan brann upp urkopplad abs verkar vara ett hett tips då den verkar börja jobba väl tidigt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
Jag har sett bilder från första kurvan och snabba högern innan chikanen, där kränger det ju självklart, men där är ju farten också mkt högre än vad det var på Gelleråsen då. Jo R-däcken var ett stort plus, underbart att kunna ladda lite. Angående ABS:en så var jag faktiskt aldrig på den, bromsade sent och hårt men hittade rätt läge. 330 skivorna och oken harj ag tittat på men jag har begränsad budget, är saker som är viktigare om man säger så, men kylning har jag pm:at kardanaxel om så får vi se vad det blir, blir inget till Kinnekulle iaf ![]() Hoppas dock jag hinner få växelspaken till e30:in, så jag kan testa den i E36:an ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Re:
Jo det går ju också, men orkar fanken inte bry mig så mkt, vill ha ordentliga prylar på min brukis ![]() Har hittat några problem, tror bussningar i bakvagnen är kass då det klonkar, avgasupphängning verkar klonka, samt att bärarmarna fram verkar kass ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Tror eventuellt att jag kanske har hittat klonkandet
![]() Trode först att ena krängarstaget fram var lite löst, men fick ta i som en galning för att spänna lite till, så det var det inte, men klonkandet känns i ratten och kommer inte när man svänger hårt utan bara lite då och då, speciellt i låg fart över brunnslock, min enda logiska tanke är att det blev nått vajsing med styrväxeln efter Mantorp. Men det är inget konstigt i styrkänslan, känns kanon, men just att det känns såpass ordentligt i ratten när det klonkar till ![]() Får bli att palla upp åbäket efter Kullen och kolla igenom varenda lite detalj, om det nu inte havererar totalt ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Re:
Jag har ryckt som bara den och dom ser vettiga ut, men inte gjort nån vetenskaplig koll, men man kan ju hoppas det är dom iaf, råkar ha powerflex liggandes, hittade i nån gammal låda ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Börjar ladda upp nu inför Kinnekulle, även bokat en uppsättning 235/40-17 r888 så det blir nya puckar nångång under dagen.
E36:an har fått en ny pryl(fjäderbensstag), se om det gör något, upplevt bilen som lite skuttig i framvagnen i kurvorna. ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Idag pulades det lite, fick min spak från Franzén som jag fick för mig att testa i E36:an, funkar fint, men hade inte skadat med lite kortare lägen men helt ok ändå, ligger ungefär som innan.
Sen hittade jag nog klonkandet ![]() ![]() ![]() Bilder på spaken. Lite smygreklam ![]() ![]() och från andra sidan ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Just nu är jag otroligt irreterad och förbannad, skulle iväg och köpa lite godis
![]() Vänder hemmåt igen och upptäcker att listen rest sig vid mitten på rutan ![]() Så nu väntar jag bara på uppehållsväder så jag kan riva ner hela innertaket , woohoo ![]() Har aldrig vart nått tecken på läckage innan.. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 2 besök senaste veckan (48309 totalt) |