Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Touring -89 (Hejdå lilla bilen)
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
2 besök senaste veckan (48309 totalt)
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Du behöver ha en redig plåt annars kommer öglan fungera som en konservöppnare vid krock.
Nackstödshylsorna känns mer safe...

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Jo, det är ju det jag funderat över, men nackstödshylsorna är lustiga på min, det där stoppet är gjutet i hylsan och jag kommer inte åt att slipa, försökte med slipstift på liten lufttrycksmaskin, men gick inte att styra, underifrån hade kanske gått om bara hålsågen inte gett upp, finns inte så mkt yta att köra på, går ju över kanten med den storlek på såg jag vill ha, så det hugger, fast felet nu var att borret i hålsågen böjde sig

_________________
Viktor Starkman
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Re:

Ultura skrev:
Jo, det är ju det jag funderat över, men nackstödshylsorna är lustiga på min, det där stoppet är gjutet i hylsan och jag kommer inte åt att slipa, försökte med slipstift på liten lufttrycksmaskin, men gick inte att styra, underifrån hade kanske gått om bara hålsågen inte gett upp, finns inte så mkt yta att köra på, går ju över kanten med den storlek på såg jag vill ha, så det hugger, fast felet nu var att borret i hålsågen böjde sig


Brukar gå fint med vanligt 6mm borr i hålsågen.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Re:

Marcus S skrev:

Brukar gå fint med vanligt 6mm borr i hålsågen.

MS//


Jo, det var det jag hade, men när borret gick igenom så sa det bara kabom så skakade allt, och då var borret skevt, mycket irreterande, jaja, det ärä det minsta problemet just nu, måste fortfarande komma åt att slipa bort stoppen i hylsorna, men känns som att jag inte kommer kunna ha nackstöden i längre sen, vilket jag gärna vill.
Synd att orginal bältesinfästningshålen inte sitter bra.

En sak är säker, antingen är det en banbil eller bruksbil, kompromisser funkar inte riktigt

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Idag fick jag bromsvätskan bytt iaf, så nu är det klart så långt, ska försöka skissa ihop en förstärkning till hatthyllan av något slag, jag tänker i vilket fall som helst inte köra med standardbältet, jag har några ideer på hur jag kan förstärka konstruktionen.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Fått nya idéer om bältet, har läst i TR för att se vad som tillåts inom racing iaf, tänkte eventuellt använda bältesinfästningarna till baksätet, problemet är att den ena infästningen sitter så långt ut mot karossen så det blir lustig vinkel, här är ett stycke saxat från TR 5.6.2

"om möjligt ska original infästningspunkt för standardbältet på C-stolpen användas.
Monteringspunkter som ger en större vinkel till horisontalplanet än ovan får inte användas om inte
stolen uppfyller FIA:s krav. Om stolen uppfyller FIA kraven får banden för 4-punktsbälten
monteras i original midjebandsinfästningar för baksätet. För 4-punktsbälten ska axelbanden
monteras korsande varandra symmetriskt i förhållande till centerlinjen för framstolen.
"

Jag har ju då FIA godkänd stol så då som jag förstått får vinkeln vara mer än 45grader, men betyder det att om jag använder orginalinfästningarna måste jag då ha axelbanden korsade? Då blir vinkeln mot det yttre fästen ännu konstigare, hmmmpf

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Nu har jag monterat bältena i orginalinfästningar, bältena är korsade så nu är det som jag tolkar TR, och är det godkänt för racing är det godkänt för mig, finns säkert många som inte gillar sättet att ha dom på, men det lär ju funka 100ggr bättre än på mitt ställe i hatthyllan.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Måste ju skriva en utvärdering efter Mantorp.

Bilen funkade faktiskt långt över förväntan, krängde betydligt mindre och bromsarna bettade fint hela vägen, dock mot slutet så var pedalen ganska mjuk, samma bett i bromsarna hela passet men lustig känsla, tror på lite luft, blir att lufta innan Kinnekulle.
Bromsarna har dock gått rejält varma då dom är grovt repiga över hela skivan, kanske skulle investera i kylning.

R-däcken var en riktigt trevlig upplevelse, började på 2kg kalltryck men sänkte sen så jag fick 2.1-2.2 varmt, förra säsongen kände jag mig väldigt långsam, nu kännde jag att jag gav allt vad jag och chassit kunde åstakomma, fegade i vissa kurvor men det hör till , nu iaf så var det bara M3:or och minisar som blåste om, dock mest på rakor, i kurvor kunde jag faktiskt hålla hyffsat bra fart så jag inte kände mig ivägen .

Jag valde att bara köra 3:an och 4:an på hela varvet under andra passet, tyckte det gick fortare då, första passet drog jag ner till 2:an inför hårnålen men spann då på innern ut och det är ju lite bråkigt att shortshifta mitt i högern efter, så 3:an funkade lika bra, lite dålgit drag ut men gick nog på ett ut mot 2:an.

Det stora problemet nu är att jag blivit mer förälskad i bilen så jag tappat ännu mer intresse och motivation för E30:in .

Avslutar med 2 bilder som också kan ses i eftersnacks tråden.

Däcken fick mycket extra gummi, ska försöka rensa inför Kinekulle


Genom chikanen laddade jag bra över curbsen, här har innerhjulet precis fått kontakt med marken igen

_________________
Viktor Starkman
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



Montera bromskylning är ett "hett" tips,
gjorde själv det inför mantorp det gjorde underverk.

Bromsarn blev ju knappt varma i jämförelse med innan thumbs up

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Re:

Jörgen Bäck skrev:
Montera bromskylning är ett "hett" tips,
gjorde själv det inför mantorp det gjorde underverk.

Bromsarn blev ju knappt varma i jämförelse med innan thumbs up


Precis, frågade även Stacke om den mjuka pedalen, så vi diskuterade kylning och diverse.
Dock så är pedalen fortfarande mjuk och tar långt ner men fortfarande riktigt bra, och pumpar jag på pedalen när bilen är av så blir den aldrig riktigt hård utan har lite mjukt spel fortfarande, bara en bit då, så då drar jag slutsatsen att det är luft i skrotet.

Lite lustigt då jag aldrig märkte samam fenomen med biltema bromsarna förra året.

Vätskan byttes i tisdags till super blue.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
En liten bildupdate från Mantorp igen, eller ja snarare en före/efter jämnförelse.

På Gelleråsen förra året innan uppstyvning av krängare. (ja det gick vääääldigt långsamt genom sista kurvan)


och Mantorp efter uppstyvning av krängare, klar bättring även synligt, sen måste jag ju säga att det ser helt rätt ut med 235 breda däck (hade nog samma hastighet här som föregående bild)

_________________
Viktor Starkman
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Ser ju inte ut att kränga nånting nu thumbs up

Gött att du fick på r-däck med gör bra mycket för känslan & greppet.
Fixa bromskylning ett hett tips.

Jörgens uppsättning verkar funka fint
325*25 E46 330 skivor fram & 278*19 328 bak

Fram var färgen bak på beläggen bortbränd men bak var den kvar
så det går ganska svalt trots bristen på kylning på bakbromsarna

& grym skillnad mot förra året då dom nästan brann upp
urkopplad abs verkar vara ett hett tips då den verkar börja jobba väl tidigt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Ser ju inte ut att kränga nånting nu thumbs up

Gött att du fick på r-däck med gör bra mycket för känslan & greppet.
Fixa bromskylning ett hett tips.

Jörgens uppsättning verkar funka fint
325*25 E46 330 skivor fram & 278*19 328 bak

Fram var färgen bak på beläggen bortbränd men bak var den kvar
så det går ganska svalt trots bristen på kylning på bakbromsarna

& grym skillnad mot förra året då dom nästan brann upp
urkopplad abs verkar vara ett hett tips då den verkar börja jobba väl tidigt


Jag har sett bilder från första kurvan och snabba högern innan chikanen, där kränger det ju självklart, men där är ju farten också mkt högre än vad det var på Gelleråsen då.

Jo R-däcken var ett stort plus, underbart att kunna ladda lite.
Angående ABS:en så var jag faktiskt aldrig på den, bromsade sent och hårt men hittade rätt läge.
330 skivorna och oken harj ag tittat på men jag har begränsad budget, är saker som är viktigare om man säger så, men kylning har jag pm:at kardanaxel om så får vi se vad det blir, blir inget till Kinnekulle iaf

Hoppas dock jag hinner få växelspaken till e30:in, så jag kan testa den i E36:an

_________________
Viktor Starkman
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



En billig variant är ju att ta & moda bromsskölden lite & på med ett 2,5" rör så har du det klart
för slang till kylningen kostar nada.
Jörgen kör den variantet på sin

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
En billig variant är ju att ta & moda bromsskölden lite & på med ett 2,5" rör så har du det klart
för slang till kylningen kostar nada.
Jörgen kör den variantet på sin


Jo det går ju också, men orkar fanken inte bry mig så mkt, vill ha ordentliga prylar på min brukis

Har hittat några problem, tror bussningar i bakvagnen är kass då det klonkar, avgasupphängning verkar klonka, samt att bärarmarna fram verkar kass , aja, vi får se efter Kullen

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Tror eventuellt att jag kanske har hittat klonkandet .

Trode först att ena krängarstaget fram var lite löst, men fick ta i som en galning för att spänna lite till, så det var det inte, men klonkandet känns i ratten och kommer inte när man svänger hårt utan bara lite då och då, speciellt i låg fart över brunnslock, min enda logiska tanke är att det blev nått vajsing med styrväxeln efter Mantorp.

Men det är inget konstigt i styrkänslan, känns kanon, men just att det känns såpass ordentligt i ratten när det klonkar till , men ibland känns det även genom golvet.

Får bli att palla upp åbäket efter Kullen och kolla igenom varenda lite detalj, om det nu inte havererar totalt

_________________
Viktor Starkman
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Namndispens

Kolla den bakre bussningen till bärarmen fram.
Dom är dåliga på min E36a och det är ett klonkande ljud när man kör över tex brunnslock
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Re:

Magnus Sjögren skrev:
Kolla den bakre bussningen till bärarmen fram.
Dom är dåliga på min E36a och det är ett klonkande ljud när man kör över tex brunnslock


Jag har ryckt som bara den och dom ser vettiga ut, men inte gjort nån vetenskaplig koll, men man kan ju hoppas det är dom iaf, råkar ha powerflex liggandes, hittade i nån gammal låda

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Börjar ladda upp nu inför Kinnekulle, även bokat en uppsättning 235/40-17 r888 så det blir nya puckar nångång under dagen.

E36:an har fått en ny pryl(fjäderbensstag), se om det gör något, upplevt bilen som lite skuttig i framvagnen i kurvorna.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Idag pulades det lite, fick min spak från Franzén som jag fick för mig att testa i E36:an, funkar fint, men hade inte skadat med lite kortare lägen men helt ok ändå, ligger ungefär som innan.

Sen hittade jag nog klonkandet , krängarstaget på vänstersidan satt ju helt löst , så nu vet jag ju vad det är när det kommer tillbaka .

Bilder på spaken.

Lite smygreklam


och från andra sidan

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Just nu är jag otroligt irreterad och förbannad, skulle iväg och köpa lite godis , hoppar in i e36:an i vanlig ordning (e30:in är ju som bekant ganska stillastående) så ser jag 2 droppar vid lampan i mitten längst fram i innertaket, tänkte inte så mkt på det utan körde iväg, när jag svänger rinner det formligen ut från båda hörnen beroende på vilket håll jag svänger åt, jätte skoj.

Vänder hemmåt igen och upptäcker att listen rest sig vid mitten på rutan

Så nu väntar jag bara på uppehållsväder så jag kan riva ner hela innertaket , woohoo , så till Anderstorp finns det stor risk att bilj*veln är mer rensad än innan.

Har aldrig vart nått tecken på läckage innan..


_________________
Viktor Starkman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Touring -89 (Hejdå lilla bilen)
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
2 besök senaste veckan (48309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande