Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 4 besök senaste veckan (165519 totalt) |
Japp, jag tar med en kokt i brö till garaget!
![]() Som sagt, jag är helnöjd. Gissade själv på 170 hk på hjulen kanske, men det blev ju lite mer. Nu har den nästan original motoreffekt på bakhjulen, det är gott. Sen väger ju bilen 300 kg mindre än en omega och har 3,89:1 i bakaxeln mot 3,7:1 på omega. Återstår lite finlir med triggern, den tappar signalen ibland och det fick vi ingen ordning på idag. Ska mäta och klura lite imorrn, finns lite trix man kan göra tydligen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
![]() härlish! Trycker att du verkar gjort riktigt vettiga modifikationer på den bilen... Grattis till siffrorna, trodde iofs att du skulle fåt mer, men med din ändring på slutväxel så lär det juh ändå kännas att det finns knuff i maskinen! ![]() _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Tackar! Jo, den knuffar på hyfsat. Ingen raket såklart, men iom att jag inte kör bilen så ofta så hinner jag inte vänja mig så fort vid effekten.
Det finns ju upp till 5,28:1 utväxling, men då måste jag byta till stora diffen. Sen skulle väl toppfarten hamna på 150 km/h eller nåt ![]() Fick gjort en riktig hjulinställning igår, fick ett papper med massa siffror. Vet inte om det är nåt som går att använda i "racesammanhang" men jag kan ju skriva ner lite här iaf. Jag använder * som gradtecken och ' som minutgrader. Framaxel: Caster 20* vänster +5*57' höger +5*06' (mätt vid 20 graders styrutslag?) Spindelbultslutning 20* vänster +8*36' höger +13*51' Kurvtagningsvinkel vänster -0*54' höger -1*48' Camber vänster -1*45' höger -1*32' Single toe vänster +0*27' höger +0*24' Total toe +0*51' Hjuloffset +0*04' Innervinkel 20* vänster +6*49' höger +12*22' Bakaxel (kanske inte så intressant, men man ser ju hur sned den har blivit efter 40 år) Camber vänster -0*18' höger -0*30' Single toe vänster -0*02' höger -0*09' Total toe -0*11' Hjuloffset -0*01' Vinkel till centrumlinjen -0*03' Vet inte riktigt hur däckfirmans utrustning funkar, de spände fast några ljusgrejer på hjulen. Sen fick jag sitta i bilen och ratta, det går ju inte att veva ner sidorutorna. Det var nån prick som skulle till mitten av en datorskärm, rattade åt båda hållen och så mätte den lite grejer. De frågade iaf hur jag ville ha hjulvinklarna, tyvärr gick det inte att få nån toe out eftersom justeringen gick i botten. Spindelbultslutning är väl samma som KPI? Kan man använda värdena ovan till nåt vettigt, det är ju mätt vid 20* styrutslag? Sen är det nån sorts anti-dive på framvagnen, övre A-armen sitter inte i plan utan bakre bussningen sitter lite lägre än den främre. Camber och toe mättes iaf med rakställda hjul, synd att det inte gick att få till mer camber. Övre A-armarna tar i innerskärmarna, så det går inte att lägga i mer schims där. Får väl slipa ur lite i vinter, måste ner med hela framvagnen för att komma åt. Har inte känt av någon bump-steer öht sen jag satte dit snäckan. Detta trots att inre styrlederna sitter för långt ut och lägre än nedre länkarmens inre bussning. Skitskumt, men det funkar och känns bra så jag kör såhär. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
Stämmer bra det, min går typ 150-155 på 5:an vid varvstopp. Ascona med XE och R25 |
||||||
3,89:1 utväxlingen får sitta kvar så länge, tycker den funkar bra. Jag har en Commodoreaxel med 3,67:1 liggande, det går ju att testa med den också. Det är lite närmare omegans original utväxling 3,70:1.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Superstage gick sådär rent körmässigt. Bilen är ganska tungjobbad när man måste svänga mycket, en del bump-steer och understyrning.
Motor, växellåda och bakaxel lirar fint ihop, nästan lite tätt mellan växlarna egentligen. Kunde åka på 5an mellan konpartierna. Vi körde dubbla vändor per bil, så det blev fyra godkända vändor med 1.35.15 som bäst. Tredje omgången sket det sig rejält i vändningen, så jag var ute i gräset med högerhjulen. När jag kom upp på asfalten igen stod ratten snett och bilen drog åt alla möjliga håll. Krökt undre länkarm fram, så det blev att åka tillbaka till depån. Försökte räta ut den med ett spett, men det gick inte så bra. Testade en vända till efter lunch, gick ju visserligen att köra bilen men det understyrde åt ena hållet och överstyrde åt andra. Passade på att åka lite brett, så det var inte helt bortkastad tid. Satte 1.37 nånting med sned länkarm, visar väl på att bilen går skapligt rakt fram. Fick tillfälle att väga den också, blev positivt överraskad. 1120 kg med mig i bilen och ca 30 liter soppa, bättre än väntat. Det finns mer vikt att plocka, kromade kofångare tex. Motorn funkade perfekt hela dagen, körde både dit och hem. Den är lite svårstartad både kall och varm, beror troligen på dålig triggersignal vid låga varvtal. Den kryper upp i temperatur när man står still på tomgång, kylet är väl inte jättefräscht. Ska leta reda på ett bättre beg och byta. Fattar inte att bakaxeln håller, det tjuter nåt fruktansvärt i den nu. Fick åka med både proppar och hörselkåpor. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Gick ju lite tokigt på Superstage, körde av banan i vändningen och krökte en länkarm.
En bild där man ser skillnaden mellan rätt och fel, "ny" länkarm närmast i bild. ![]() Här är allt som behövs för att få ordning på skrotet. Tur att man har lite grejer liggande, jobbigt att åka till skroten och leta. ![]() Imorrn ska jag klura lite på hur länkarmarna ska förstärkas, sen ska det svetsas lite och pressas i bussningar och spindelleder. Sen ska de målas också, kan ju inte åka omkring med sunkiga grejer. om jag orkar i vinter så kanske jag konstruerar nya grejer i rör eller fyrkantsprofil, då kan man ju överdriva lite i dimension så det verkligen håller. Det ger ju även möjlighet att fixa lite ballare hjulvinklar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Såhär ser det ut nu.
![]() Borde väl räcka tycker jag. Kanske ska lägga på nån bit på tvären under och ett par remsor på ovansidan. Vill ju inte släpa runt på för mycket ofjädrad vikt, och sen är det bättre om en sån här utbytbar del kollapsar innan rambenen eller nåt annat. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
Grattis!! ![]() ![]() Jag var hos Maxxtuning den 22:a aug. Mycket bra ställe måste jag säga. Finns en lite film från bromsningen på min tråd. Håller du till i ladan med 02-mannen och eventuellt en gammal 3,0:a isf måste vi ses och ut och dra en sväng någon gång. Fint med raka sexor helt klart!! /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||||
Re:
Japp, jag fattar. Då tar ju tvärstagen mindre plats också + att det blir lättare att måla. ![]()
Tackar! ![]() Stämmer bra att jag är i ladan med 02-mannen Jimmy och Erik med 3,0an. Om vi ska ut och köra så får det bli snart eller vänta till nästa säsong, min bil får körförbud den 31 aug. Din S38 låter riktigt gött med Webrarna, maffig bil! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
Är det 2 vinkeljärn du svetsat dit? Tycker det setr ut så iaf, och då borde det verkligen räcka. |
||||||
Det är en fyrkantsprofil som jag delat på längden, så det blev två snygga L-profiler. De är svetsade på det stället där de gamla länkarmarna vek sig, just det stället är lite klent pga att armen är vinklad där och stötdämparen är fäst precis utanför vinkeln.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
Du körde din efter min där, go sång i bmwn, bra med effekt ockå ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
||||||
Re:
Ratten till dämparjusteringen hamnar precis där när bilen är i rätt ride-height, så det är tvunget med ett urtag. Jag kan inte flytta upp dämparen mer, då tar övre fjädertallriken i gamla original fjädertallriken uppe i framvagnen. Jag försökte få till det utan att kapa i länkarmen, men då måste jag sätta dämparen väldigt högt upp och för att få rätt ride-height så blir jag tvungen att skruva ner muttrarna i botten. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Länkarmarna målade och klara för montering.
![]() Hämtade en Commodore bakaxel också, ska tvätta av den och kolla skicket på lager och sånt. ![]() Blir vinterns projekt att konvertera till fembultat runtom, har spindlar och nav till framvagnen också. Frågan är vilken utväxling man ska köra med, jag har 3,89:1 nu i Rekordaxeln. Det accar ju hyfsat men pinjongen och lagren är klenare i den axeln så jag kan inte flytta över utväxlingen till Commodore axeln utan vidare. Det bör vara 3,67:1 i Commdore axeln, det borde ju funka bra det med. Bilen är inte så tung och har bra ork över hela effektregistret. Måste bara flytta över lamelldiffen till den andra axeln också. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
Då kanske det blir en medbringare över? Jag hade tänkt att ta bort struten på min Ascona så jag är på jakt efter en. Hör av dig på mejl om du vill adress p-a.eklund@ipbolaget .com _________________ Mvh Per-Anders Eklund Skoda Octavio RS 03 Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93 Opel Ascona 75 Projektbil |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 4 besök senaste veckan (165519 totalt) |