Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
4 besök senaste veckan (165519 totalt)
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 404



Jag var den enda som hann gissa så du är skyldig mig en korv!
Goa siffror..det trodde man inte!

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Japp, jag tar med en kokt i brö till garaget!

Som sagt, jag är helnöjd. Gissade själv på 170 hk på hjulen kanske, men det blev ju lite mer.
Nu har den nästan original motoreffekt på bakhjulen, det är gott. Sen väger ju bilen 300 kg mindre än en omega och har 3,89:1 i bakaxeln mot 3,7:1 på omega.
Återstår lite finlir med triggern, den tappar signalen ibland och det fick vi ingen ordning på idag.
Ska mäta och klura lite imorrn, finns lite trix man kan göra tydligen.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



thumbs up

härlish! Trycker att du verkar gjort riktigt vettiga modifikationer på den bilen...
Grattis till siffrorna, trodde iofs att du skulle fåt mer, men med din ändring på slutväxel så lär det juh ändå kännas att det finns knuff i maskinen!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tackar! Jo, den knuffar på hyfsat. Ingen raket såklart, men iom att jag inte kör bilen så ofta så hinner jag inte vänja mig så fort vid effekten.
Det finns ju upp till 5,28:1 utväxling, men då måste jag byta till stora diffen. Sen skulle väl toppfarten hamna på 150 km/h eller nåt

Fick gjort en riktig hjulinställning igår, fick ett papper med massa siffror. Vet inte om det är nåt som går att använda i "racesammanhang" men jag kan ju skriva ner lite här iaf.
Jag använder * som gradtecken och ' som minutgrader.

Framaxel:

Caster 20* vänster +5*57' höger +5*06' (mätt vid 20 graders styrutslag?)

Spindelbultslutning 20* vänster +8*36' höger +13*51'

Kurvtagningsvinkel vänster -0*54' höger -1*48'

Camber vänster -1*45' höger -1*32'

Single toe vänster +0*27' höger +0*24'

Total toe +0*51'

Hjuloffset +0*04'

Innervinkel 20* vänster +6*49' höger +12*22'

Bakaxel (kanske inte så intressant, men man ser ju hur sned den har blivit efter 40 år)

Camber vänster -0*18' höger -0*30'

Single toe vänster -0*02' höger -0*09'

Total toe -0*11'

Hjuloffset -0*01'

Vinkel till centrumlinjen -0*03'

Vet inte riktigt hur däckfirmans utrustning funkar, de spände fast några ljusgrejer på hjulen. Sen fick jag sitta i bilen och ratta, det går ju inte att veva ner sidorutorna. Det var nån prick som skulle till mitten av en datorskärm, rattade åt båda hållen och så mätte den lite grejer.
De frågade iaf hur jag ville ha hjulvinklarna, tyvärr gick det inte att få nån toe out eftersom justeringen gick i botten.
Spindelbultslutning är väl samma som KPI? Kan man använda värdena ovan till nåt vettigt, det är ju mätt vid 20* styrutslag?
Sen är det nån sorts anti-dive på framvagnen, övre A-armen sitter inte i plan utan bakre bussningen sitter lite lägre än den främre.
Camber och toe mättes iaf med rakställda hjul, synd att det inte gick att få till mer camber. Övre A-armarna tar i innerskärmarna, så det går inte att lägga i mer schims där. Får väl slipa ur lite i vinter, måste ner med hela framvagnen för att komma åt.

Har inte känt av någon bump-steer öht sen jag satte dit snäckan. Detta trots att inre styrlederna sitter för långt ut och lägre än nedre länkarmens inre bussning. Skitskumt, men det funkar och känns bra så jag kör såhär.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Re:

Anders Karlsson skrev:

Det finns ju upp till 5,28:1 utväxling, men då måste jag byta till stora diffen. Sen skulle väl toppfarten hamna på 150 km/h eller nåt


Stämmer bra det, min går typ 150-155 på 5:an vid varvstopp.
Ascona med XE och R25

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
3,89:1 utväxlingen får sitta kvar så länge, tycker den funkar bra. Jag har en Commodoreaxel med 3,67:1 liggande, det går ju att testa med den också. Det är lite närmare omegans original utväxling 3,70:1.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Superstage gick sådär rent körmässigt. Bilen är ganska tungjobbad när man måste svänga mycket, en del bump-steer och understyrning.
Motor, växellåda och bakaxel lirar fint ihop, nästan lite tätt mellan växlarna egentligen. Kunde åka på 5an mellan konpartierna.

Vi körde dubbla vändor per bil, så det blev fyra godkända vändor med 1.35.15 som bäst. Tredje omgången sket det sig rejält i vändningen, så jag var ute i gräset med högerhjulen.
När jag kom upp på asfalten igen stod ratten snett och bilen drog åt alla möjliga håll.
Krökt undre länkarm fram, så det blev att åka tillbaka till depån. Försökte räta ut den med ett spett, men det gick inte så bra.

Testade en vända till efter lunch, gick ju visserligen att köra bilen men det understyrde åt ena hållet och överstyrde åt andra. Passade på att åka lite brett, så det var inte helt bortkastad tid. Satte 1.37 nånting med sned länkarm, visar väl på att bilen går skapligt rakt fram.

Fick tillfälle att väga den också, blev positivt överraskad. 1120 kg med mig i bilen och ca 30 liter soppa, bättre än väntat. Det finns mer vikt att plocka, kromade kofångare tex.

Motorn funkade perfekt hela dagen, körde både dit och hem. Den är lite svårstartad både kall och varm, beror troligen på dålig triggersignal vid låga varvtal.
Den kryper upp i temperatur när man står still på tomgång, kylet är väl inte jättefräscht. Ska leta reda på ett bättre beg och byta.
Fattar inte att bakaxeln håller, det tjuter nåt fruktansvärt i den nu. Fick åka med både proppar och hörselkåpor.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Gick ju lite tokigt på Superstage, körde av banan i vändningen och krökte en länkarm.

En bild där man ser skillnaden mellan rätt och fel, "ny" länkarm närmast i bild.


Här är allt som behövs för att få ordning på skrotet. Tur att man har lite grejer liggande, jobbigt att åka till skroten och leta.


Imorrn ska jag klura lite på hur länkarmarna ska förstärkas, sen ska det svetsas lite och pressas i bussningar och spindelleder.
Sen ska de målas också, kan ju inte åka omkring med sunkiga grejer.

om jag orkar i vinter så kanske jag konstruerar nya grejer i rör eller fyrkantsprofil, då kan man ju överdriva lite i dimension så det verkligen håller. Det ger ju även möjlighet att fixa lite ballare hjulvinklar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Såhär ser det ut nu.



Borde väl räcka tycker jag. Kanske ska lägga på nån bit på tvären under och ett par remsor på ovansidan.
Vill ju inte släpa runt på för mycket ofjädrad vikt, och sen är det bättre om en sån här utbytbar del kollapsar innan rambenen eller nåt annat.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Förstäringen borde vara stående inte liggande.

Säga att vi tar ett 5x20 plattjärn
Så är det 16ggr så styft stående som liggande.

Är du med????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Re:

Anders Karlsson skrev:
Jag kan inte hålla mig.

200 hk@5080 rpm och 292 Nm@4362 rpm mätt på hjulen.

Uppskattat i motorn 238 hk och 332 Nm.


Jag är nöjd, Natte och Samuel på Maxxtuning vet vad de gör. Nu är man ju lite sugen på att få dit extraktorrör och separata spjäll!


Grattis!! thumbs up
Jag var hos Maxxtuning den 22:a aug. Mycket bra ställe måste jag säga.
Finns en lite film från bromsningen på min tråd.

Håller du till i ladan med 02-mannen och eventuellt en gammal 3,0:a isf måste vi ses och ut och dra en sväng någon gång. Fint med raka sexor helt klart!!

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Förstäringen borde vara stående inte liggande.

Säga att vi tar ett 5x20 plattjärn
Så är det 16ggr så styft stående som liggande.

Är du med????


Japp, jag fattar. Då tar ju tvärstagen mindre plats också + att det blir lättare att måla. thumbs up

E3-otto skrev:
Anders Karlsson skrev:
Jag kan inte hålla mig.

200 hk@5080 rpm och 292 Nm@4362 rpm mätt på hjulen.

Uppskattat i motorn 238 hk och 332 Nm.


Jag är nöjd, Natte och Samuel på Maxxtuning vet vad de gör. Nu är man ju lite sugen på att få dit extraktorrör och separata spjäll!


Grattis!! thumbs up
Jag var hos Maxxtuning den 22:a aug. Mycket bra ställe måste jag säga.
Finns en lite film från bromsningen på min tråd.

Håller du till i ladan med 02-mannen och eventuellt en gammal 3,0:a isf måste vi ses och ut och dra en sväng någon gång. Fint med raka sexor helt klart!!

/otto


Tackar!
Stämmer bra att jag är i ladan med 02-mannen Jimmy och Erik med 3,0an. Om vi ska ut och köra så får det bli snart eller vänta till nästa säsong, min bil får körförbud den 31 aug.
Din S38 låter riktigt gött med Webrarna, maffig bil!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

Anders Karlsson skrev:
Såhär ser det ut nu.



Borde väl räcka tycker jag. Kanske ska lägga på nån bit på tvären under och ett par remsor på ovansidan.
Vill ju inte släpa runt på för mycket ofjädrad vikt, och sen är det bättre om en sån här utbytbar del kollapsar innan rambenen eller nåt annat.


Är det 2 vinkeljärn du svetsat dit?

Tycker det setr ut så iaf, och då borde det verkligen räcka.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Det är en fyrkantsprofil som jag delat på längden, så det blev två snygga L-profiler. De är svetsade på det stället där de gamla länkarmarna vek sig, just det stället är lite klent pga att armen är vinklad där och stötdämparen är fäst precis utanför vinkeln.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

thumbs up Nu ser jag "L-profiler"
(Såg ej den veritikala delen)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Jag tror det blir bra det här. Ska även fixa stötdämparfästena så att jag kan ta ner dämparen utan att behöva ta loss hela länkarmen.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Re:

E3-otto skrev:


Grattis!! thumbs up
Jag var hos Maxxtuning den 22:a aug. Mycket bra ställe måste jag säga.
Finns en lite film från bromsningen på min tråd.


Du körde din efter min där, go sång i bmwn, bra med effekt ockå thumbs up

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Varför har du kapat ut ett större hål i länkarmen? tar stötdämparen i?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
Varför har du kapat ut ett större hål i länkarmen? tar stötdämparen i?


Ratten till dämparjusteringen hamnar precis där när bilen är i rätt ride-height, så det är tvunget med ett urtag.
Jag kan inte flytta upp dämparen mer, då tar övre fjädertallriken i gamla original fjädertallriken uppe i framvagnen.
Jag försökte få till det utan att kapa i länkarmen, men då måste jag sätta dämparen väldigt högt upp och för att få rätt ride-height så blir jag tvungen att skruva ner muttrarna i botten.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Länkarmarna målade och klara för montering.



Hämtade en Commodore bakaxel också, ska tvätta av den och kolla skicket på lager och sånt.



Blir vinterns projekt att konvertera till fembultat runtom, har spindlar och nav till framvagnen också.
Frågan är vilken utväxling man ska köra med, jag har 3,89:1 nu i Rekordaxeln. Det accar ju hyfsat men pinjongen och lagren är klenare i den axeln så jag kan inte flytta över utväxlingen till Commodore axeln utan vidare.
Det bör vara 3,67:1 i Commdore axeln, det borde ju funka bra det med. Bilen är inte så tung och har bra ork över hela effektregistret. Måste bara flytta över lamelldiffen till den andra axeln också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Onka
Moheda
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



Re:

Anders Karlsson skrev:
Länkarmarna målade och klara för montering.



Hämtade en Commodore bakaxel också, ska tvätta av den och kolla skicket på lager och sånt.



Blir vinterns projekt att konvertera till fembultat runtom, har spindlar och nav till framvagnen också.
Frågan är vilken utväxling man ska köra med, jag har 3,89:1 nu i Rekordaxeln. Det accar ju hyfsat men pinjongen och lagren är klenare i den axeln så jag kan inte flytta över utväxlingen till Commodore axeln utan vidare.
Det bör vara 3,67:1 i Commdore axeln, det borde ju funka bra det med. Bilen är inte så tung och har bra ork över hela effektregistret. Måste bara flytta över lamelldiffen till den andra axeln också.

Då kanske det blir en medbringare över? Jag hade tänkt att ta bort struten på min Ascona så jag är på jakt efter en. Hör av dig på mejl om du vill adress p-a.eklund@ipbolaget .com

_________________
Mvh
Per-Anders Eklund
Skoda Octavio RS 03
Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93
Opel Ascona 75 Projektbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
4 besök senaste veckan (165519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande