Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Alpina V8 (M3 Leichtbau)
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (158614 totalt)
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Tackar för visat intresse Inga stora skillnader men här är några bilder till.

om bilen kommer ut i sommar är tveksamt. Det hänger på tid, pengar, prioriteringar och hur lätt jag får tag på de delarna som jag söker.

Min köpa/fixa-lista ser i grova drag ut så här:
- Excentriska bärarmsbussningar fram så att jag kan svänga ordentligt när jag puttar runt bilen
- 3-liters v8 och låda
- Elsystemet
- Smalare styrknut så att grenrören får plats
- Kardanaxel i lämplig längd
- Resterna av bränslesystemet
- Avgassystem
- Bromsslangar & vätska
- Byta fjädrar
- Byta utväxling på diffen
- Sista tillpassningen av plastdelarna
- Spackling
- Lackering
- Rutor
- Lister och en massa småfix

...listan blev lång

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
mbma
karlshamn
Här sen Mar 2009

här har du donator bil ifall du inte hittat. måste säga också tokfrän bil du håller på med läst igenom hela nu och verkligen grym lycka till

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=43263

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

mbma skrev:
här har du donator bil ifall du inte hittat. måste säga också tokfrän bil du håller på med läst igenom hela nu och verkligen grym lycka till

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=43263

Näää.....det är ju sexa i den där.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mbma
karlshamn
Här sen Mar 2009

ojsan såg också det när jag scrollade ner lite (a) hehe my bad

Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Kristian Somogyi har hittat motor och låda åt mig så snart kan jag gå vidare i bygget. Nu ser det inte lika mörkt ut så om jag ligger i lite så kanske jag kan brumma lite med bilen i år!?

Sen måste jag kapa min egen tråd och skriva lite om min nyinköpta Honda Civic EG435RP. (1.5 kallas den med men EG435RP låter sååå mycket coolare). Den ska jag transportera e30 delar i.
Jag hade aldrig trott att 13" m+s däck och 90 hk kunde bli så kul Honda gör verkligen bra fyror och fina chassin. Den har ett lustigt fel på varvräknaren som gör att den visar för lite upp till 2500 varv sedan visar den progresivt för mycket, så mätaren ger intrycket av att bilen skjuter iväg rejält från mellanvarv. Haha

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Ja det är bara att jobba på nu Peter så du får ut den, nu har du ju knappt nånting kvar på listan

Citera
mbma
karlshamn
Här sen Mar 2009

hur går det här da?=) väntar spänt på en ny updatering.

måste även säga att jag gillar bilen som f*n tokfränt bygge!

Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Lite mjukmeck

Förhoppningsvis innehåller nästa uppdatering hårdmeck

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Mjukmeck är också fint... Nästan löjligt vad lika våra bilar är på vissa bilder Sätt fart nu så vi kan snygg parkera i sommar

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Mjukmeck är också fint... Nästan löjligt vad lika våra bilar är på vissa bilder Sätt fart nu så vi kan snygg parkera i sommar

Haha det är en bra sporre det. Jag har inte gett upp minsann.

Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Excentrisk fråga!?

Jag fick hem de excentriska bakre bärarmsbussningarna idag och blir lite fundersam. Jämför man dem med millways så är p-flex betydligt mindre excentriska.

Millway

Powerflex i yttersta läget

Ytterbussningen är 60 mm i diameter. Hålets centrum ligger 6-7 mm förskjutet i yttersta läget. På millways ser de ju ut att ligga nästan halvvägs ut till kanten så samma mått är 13-14 mm. Dubbelt!

Hur är det på std. M3 bussningar? Dessa säljs ju som M3 bussningar så det borde rimligtvis inte ge mindre caster än original?

om det nu är som jag befarar, bör jag byta till millways för väghållningens skull? Viktfördelningen på bilen kommer att bli mer åt det framtunga hållet jämfört med M3 med s14.

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

I den här bilen ska det sitta hårda delrinbussningar och inte några mjuka powerflex punkt.

Jag hade bytt men jag kan inte ge dig några teoretiska kunskaper om varför, jag vet bara att mycket caster behövs i en e30

www.albertssonracing.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Jag har 10.55 grader caster på min bil. Ser lite roligt ut när man lägger om fullt från höger till vänster. Hela fronten rör sig upp och neråt.

Så du behöver nog inte vara orolig att få för mycket, för min bil går skitbra på vägen.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Gillar verkligen ditt projekt Peter! Fantastiskt karossarbete:up:

Kommer du att köra med orginal styrenhet och kablage till V8:an? Hur ser det ut med immobiliser till dessa årsmodeller, är det någon som vet när BMW började med detta?

Mvh// David Kallentoft

Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Powerflex är inte lika excentriska som original M3. Rätt kass tycker jag, hur många vill minska castern på sina M3? De skickas tillbaka imorgon.

Jag har powerflex på alla andra bussningar utom diffbussningen så jag vill ha något som bara är lagom stumt för främre länkarmarna med. I alla fall till en början när det blir en hel del gatkörning. Men dessa powerflex går bort som sagt. Original är ju solida gummibussningar och Millways/Turners är delrin. Är det någon som vet fler alternativ?

Motorstyrningen har jag inte löst ännu:

EWS II som startspärren kallas kom i samma veva som m62 motorerna. Jag har alla boxar från Alpinan men jag saknar nycklarna Jag har inte forskat i det alltför mycket men BMW borde ha en lösning på problemet. Det händer ju att ägare blir av med sina nycklar. Jag läste något om att man kanske behöver köpa en nollställd styrbox, och en sådan från alpina är nog inte billig

Det händer ju också att startspärren knäcks av biltjuvar i den högre ligan, undrar hur de gör?

En annan lösning är att ta ett helt styrsystem med ews-styrenhet och nycklar från en e39 540, om det nu bara är mappningen som skiljer mellan dem och Alpina B10. Jag är inte säker men eftersom de har samma sensorer och allt så borde det vara så. Alpina brukar inte krångla till det. Men då måste jag hitta någon som kan mappa om ett origialsystem. Någon som vet om och var?

Ytterligare en lösning är att bygga om lite givare mm. så att det funkar med m60 systemen som inte har EWS, men då behöver jag fortfarande mappa om för att det ska gå bra. De systemen är lite omodernare m62:ans så det känns inte som ett kul alternativ.

Jag är absolut inget proffs i ämnet men att använda ett eftermarknadssprut som inte tar hänsyn till lika många parametrar som originalsprutet tycker jag låter som en dålig idé. Om man kan få till en bra map med originalsystemet så borde det ge bäst resultat.

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Måste bara säga att jag är grymt avundsjuk på ditt bygge thumbs up Riktigt ball, precis så som jag skulle vilja bygga en E30 nån dag när pengar/tid/plats sammanfaller.

Västervik
Här sen Mar 2006

EWS kom från -95.

Det går inte att knäcka skiten mer eller mindre. det är ialla fall inte värt jobbet. BMW har nycklar liggandes på fabriken. Har du chassie nummer på bilen som nycklarna ska vara till kan du beställa från BMW... men... Då MÅSTE du ha ett ägarbevis på detta nummer med ditt namn och ID kort. Dom lämnar inte ut nycklar till nån som inte kan bevisa att de äger bilen ifråga. (min syster fick inte hämta en nyckel åt mig)

Jag har lite kopplingsschema till EWS och det är ingen ide att försöka med skiten.

Turbocenter i Stockholm har mappat en polares E30 med originalsprut. Detta blev mycket bra. Tror det kostade 7000:-

Jag kör min brukis med en M60B40 från -95 med EWS. Jag orkade inte hålla på och tjafsa med lås och nycklar och skit, så jag kastade på mitt original sprut från in -93 motor. Funkar kalasbra. Vet inte om jag missar någon liten HK eller om det kanske drar liiite mer soppa, men det funkar klanderfritt.

Eftermarknads sprut e ju inte att tänka på förrens efter reg.bes. Men jag gissar på att Alpina motorn inte sitter i då ialla fall, så det problemet är ju löst i sig självt

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Jag kör min brukis med en M60B40 från -95 med EWS. Jag orkade inte hålla på och tjafsa med lås och nycklar och skit, så jag kastade på mitt original sprut från in -93 motor. Funkar kalasbra. Vet inte om jag missar någon liten HK eller om det kanske drar liiite mer soppa, men det funkar klanderfritt.

Då är ju sprutet också för m60 så det blir ju inga konstigheter. Det är lite värre att sätta m60 sprut på m62.

Jag hoppas att det går att koda ihop ett annat komplett ews-system med min alpina-dme hos BMW. Sedan ska ju även härvan byggas om för manuella lådan. Det hade varit skönt att kunna rensa bort hela automat-härvan för det blir förbannat mycket sladdar och boxar att stuva in under instrumentbrädan annars.

Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Måste bara säga att jag är grymt avundsjuk på ditt bygge thumbs up Riktigt ball, precis så som jag skulle vilja bygga en E30 nån dag när pengar/tid/plats sammanfaller.

Ta i extra mycket när du skaffar de tre sakerna, sen är det bara att köra igång thumbs up

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Vanos

Ja, då får du antingen knäcka EWS eller köra Autronic SM4. Jag har hört att det klarar att styra vanos. I övrigt är väl motorerna lika M60 och M62?

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Alpina V8 (M3 Leichtbau)
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (158614 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande