Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 4 besök senaste veckan (165519 totalt) |
Funderar på att ändra lite på bakaxelupphängningen i vinter. Ritat en fin bild i Paint...
![]() Kan det bli några stora problem om jag gör så här? Vinkeln på coilovern blir nog inte så brant som på bilden, 20-30 graders lutning kanske. Tål en coilover den vinkeln? Bilen är inte så tung bak. Återkommer med mått och sånt imorrn. En annan grej som är lite dålig med de här axlarna är att Panhardstaget är ganska kort. Fästet inringat i gult på axeln sitter vid vänster övre länkarm, det borde väl flyttas ut och ner ungefär till stötdämparfästet vid gul pil? ![]() Andra änden av staget sitter i en konsoll i karossen, den sitter ganska långt ut men lite högt kanske. Lätt att ändra på iaf. Sen tror jag även att jag ska byta alla uniballs mot gummibussningar igen, dels för att det är billigare och dels för att bli av med en del oväsen. Lättare att koncentrera sig på körningen när det är lite tystare. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag tycker att du har vettiga idéer.
Speciellt det där med bussningarna :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Mätte lite idag. Minsta vinkel på coilovern blir ca 20 grader, kanske kan få till 15 graders lutning om jag gör ett fäste i rambenet.
![]() Kan det funka tro? Panhardstaget går att förlänga från 875 mm till ca 1070-1075 mm, och så kan jag flytta ner det närmare marken. Borde ju göra gott för rollcenter bak. Jakten på gummibussningar börjar nu, ska finkamma webshoparna efter lämpliga modeller. Behöver ju inte vara Opel original, det finns gott om andra bilar man kan plocka bussningar från. Volvo 240 tex. Öppnade locket på axeln också, hittade lite läskiga grejer. ![]() Jag blir nog "tvungen" att flytta över 3,89:1 utväxlingen till den här axeln, jag tror det är 3,67:1 nu. Dreven är märkta med 9:32. Det är 9 kugg på pinjongen och 32 på kronhjulet. Den andra axeln har drev som är märkta 9:38 om jag minns rätt. Nån som är bra på matte? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag hittade väldigt lite om bakvagnen i tråden.
Har du uniballs i bägge ändar av stagen ? Isåfall tycker jag du ska prova med gummigussningar i ena änden. Det kommer att ta bort det mesta av ljudet......och axeln kommer att röra sig lättare, utan brytningar med "balls" i ena änden. När du endå är igång.....kan du bygga om till tre-länk.....som också får axeln att röra sig utan brytningar. Ang. panhard/wattlink.....så får man väl ett lägre rollcenter med panhard...om jag minns rätt. Kan man ha ett långt stag.....lönar det sig inte med wattlink. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ja, vad ska man säga om bakvagnen...
Upphängd i nåt som liknar fyrlänk, men övre stagen är ganska korta. Knappt hälften så långa som de undre länkarna. Panhardstaget är ganska kort, detta är första generationen Rekord som inte har bladfjädrar bak. Det sitter uniballs överallt nu, brände en massa pengar i onödan där egentligen eftersom bilen körs en del på vanlig väg. Det blir gummi överallt nu, billigare och inga brytningar. Jag tänkte utveckla upphängningen lite, göra längre övre länkarmar och längre Panhardstag. Det blir enklare och lättare med Panhard, och jag har ändå så lite fjädringsväg att det knappt är lönt med Wattlänk. En halvdan skiss på bakvagnen. Kan det bli bra att förlänga de övre länkarmarna? Alltså flytta fram fästet i karossen och kanske göra lite olika hål så man kan justera höjden. ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
15-20 grader låter spontant som att det ska fungera bra.
Längre övre stag är knappast någon nackdel, ska du ändå bygga om är det klokt att göra dem längre om det går. Men innan du gör det, kolla hur mycket axelns vinkel ändras idag. Jag tror inte heller att wattlänk är värt jobbet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det finns en detalj med coilisarna bak som jag är lite orolig över. Det är ett fräst spår i den övre fjädertallriken för att man ska kunna demontera den vid service av dämparen.
Övre tallriken är lös i den mån att den kan rotera även med fjädern monterad. Om jag vinklar coilovern så är jag rädd att tallriken kan snurra runt när det fjädrar och lossna om den hamnar i fel läge. Ska kolla mer noga hur det ser ut, det kan ju vara så att Leda har konstruerat tallriken så att den inte kan lossna så länge fjädern sitter där. Har bläddrat lite i SFRo-boken och funderar över rördimensioner till länkarmar. 25x3 eller 30x2? Eller nåt annat? Stålkvaliteten bör väl vara SSEN 10305-2 E235+N om jag fattat rätt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Tack Håkan! Ibland tänker man ju inte längre än näsan räcker...
Vad ska jag välja för rördimension till länkarmarna? Jag har lite 25x3 liggande vet jag, det borde väl funka? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Du kan ju prova att räkna lite på lasterna i länkarmarna. Men 20x3 brukar vara rätt bra till lätta bilar så kanske är 25x3 lagom för Opeln.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag har även original länkarmar i pressad plåt, de är ganska rejäla. Men då får man tänka på att de är byggda för att klara en fullastad Rekord Caravan med släp bakom.
De undre länkarmarna klarar en hel del, men de övre är ganska dumt konstruerade då kränghämmaren sitter på dem. Det är ett par U-klammer och ett par pressade plåtbitar som ska hålla krängaren på plats, men de brukar vara sönderrostade efter 40 år. Iofs kränger man nog av däcken innan länkarmarna viker sig på en originalbil, det är lite skillnad på 165R13 och lagom uppvärmda R-däck. För att göra det enkelt så funderar jag på att använda universalbussningar från Powerflex, de har lite olika varianter. Då blir det troligen lättast att göra nya länkarmar av rör, med en svetsad rörstump i varje ände där bussningen kan sitta. Liknande lösningar brukar vara vanliga på Panhardstag osv på originalbilar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Här har inte hänt nåt sen sist. Har haft garagefri vecka, riktigt skönt faktiskt.
Jag ska nog inte ändra nåt på bilen till nästa träff på Moholm den 26e, den får gå som den är. Sen kan jag fundera och greja i vinter istället, blir bättre så. Stress är dåligt, eftertanke och planering är bra. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
bussningstips: Volvo 140 upp till årsmodell -73, Bakre undre bärarm.
de har hål på 16mm invändigt(grova bult eller hylsa löser det), fördelen är att de har ca 3mm gummi runtom, precis lagom för att dämpa ljud men hålla i styvt och fint. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Jag tror inte det är ngn höjdarlösning att vinkla dina coilovers. Är det markfrigpng du är efter så skicka upp överänden en bit i bilen istället. Det torde bli en del skumma bieffekter med vinklade coilovers. Och så får du en icke-linjär fjäderkonstant i dem eftersom vinkeln kommer ändras massor under infjädring.
Att en del jänkebilar har sådär är inget att ta efter... jänkebilar.. ja du vet. ![]() Annars skönt projekt det här... ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Re:
En liten undran: vad körde Steinmetz med för bakvagnslösning i den Commodore man tävlade framgångsrikt med säsongerna 1971-1973? Klassetta i 24h och bra placeringar på Spa... Skulle ju kunna ge en idé om vad som borde räcka för lite bana även idag. OBS: nytt reglemente från 1972 ! _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
Steinmetz hade lite olika varianter. Både sänkt och förlängt Panhardstag och även Wattlänk.
Det satt även dubbla stötdämpare bak. Här är en tysk sida där det står lite om de olika moddarna som Steinmetz gjorde. http://www.graf-vlad.de/inhalt/alte_ _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Dags för en liten uppdatering, och även dags för att avsluta Rekordens karriär som banåkabil.
Japp, det stämmer. Nu avslutar jag det här bygget, känner inte att jag kommer längre helt enkelt. Det har funnits ett fel i framvagnsgeometrin som jag egentligen vetat om hela tiden, men som jag trodde att jag kunde bygga bort med diverse olika trix. Har dock insett att det blir alldeles för mycket jobb för att det ska bli bra, så nu ställer jag undan den här karossen. Motor, coil-overs och lite annat smått har plockats ur för att användas i ett nytt projekt. Det blir en Opel såklart, och den är inte helt olik Rekorden. En styck Opel Commodore B GS/E coupé -77 blir det, utrustad med moderniteter som skivbromsar runtom och elektronisk bränsleinsprutning från Bosch. Går att regga med 24V motorn utan större krångel, och modellen är på många sätt mycket modernare än den äldre. Reglage och körställning är inte lika "T-Ford" helt enkelt. Till en början blir det original inredning med mattor, dörrsidor och baksäte. Ingen bur, inga flerpunktsbälten. Extra instrument sitter det redan i, varvräknare, oljetryck och voltmätare. Sportigt värre! Gott om träimitation på instrumentbrädan också, som det ska vara i en 70-talsbil. Framöver kan det bli lite bättre stolar, vet inte om det ska bli skalstolar eller bara några lite mer "sitta-still" originalstolar från nån annan bil. Jag vill kunna åka på gatan utan öronproppar och njurbälte, kunna köra till och från banan utan att dö av koloxidförgiftning och kunna ta en söndagstur till glasskiosken. Så är det med det. Jag har haft mycket kul med Rekorden trots allt, och jag har kört den "hard-core" till och från Superstage två gånger. Inte så många som kört en 40 år gammal gubb-Rekord 22 mil enkel resa för att kapa 1/100 dels sekund på sin SS-tid... 1.35.15 blev det som bäst med Rekorden, med bångstyrig styrning och krokiga länkarmar. Hoppas på bättre resultat med nya bilen, kanske startar en projekttråd om ett tag. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 4 besök senaste veckan (165519 totalt) |