Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 193, 194, 195 >> 207 besök senaste veckan (1155545 totalt) |
Re:
Hans gamla bakbromsar sitter på min M3:a nu. ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
Re:
Wiki: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tors J1=2.42 x 10-6 J2=2.37 x 10-6 G=2e11 edit: Nepp, ska vara 79e9 Vridstyvhet i Nm/rad verkar vara GJ, så ~190e3 Nm/rad eller 3.3 kNm/deg? Kan det stämma tro? _________________ Pontus Fyhr |
||||
https://www.google.com/url?sa=t&
På sidan 4 har du formeln för ett cirkulärt tunnväggigt rörs vridmotstånd. Det du är intresserad av är K-faktorn. Med den kan du räkna ut hur många grader röret vrider sig vid ett visst moment och hur mycket spänning det blir i röret. Om du bara vill jämföra mellan två rör hur stor skillnaden i vridstyvhet är räcker det med att räkna ut K med hjälp av diameter samt godstjocklek. _________________ Kristoffer Clasén |
||||
Tack för formlerna. Behövde jämföra olika dimensioner för val av rör till ny kränghämmare då rördimensionen som chassiingenjören föreslagit inte var tillgängligt. Slutade med att jag använde en kalkylator jag hittade, det gick snabbat för att jämföra olika dimensioner:
http://www.gtsparkplugs.com/Sway-Bar _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Det går framåt hos Auto-Gruppen med nya elsystemet. Det är otroligt vilken hög nivå de jobbar på. Inte ofta jag blir imponerad men här så
![]() ![]() ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Nej, du har ju hunnit skaffa dig en fru och barn under tiden... Jag skyller på min, och på barnen. Bilen strular ju aldrig ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Varvstopp på dryga 7000 rpm och 1,2 bars laddtryck ger över 600 hk på hjulen
![]() Motorkonceptet och allt vi utvecklat fungerar riktigt bra so far ![]() ![]() Auto-Gruppen gör ett enastående jobb med att mappa in hela systemet med motor och växlingar. Växlingarna är helt utan koppling med perfekt varvtalsmatchning vid nedväxling. Emtron-systemet använder en kombination av position på växlingstrumman och hastighet på hjulen för att beräkna hur mycket spjällöppning som behövs för att matcha varvtalet vid nästa växel. Det är mycket att ställa in och vi har nog redan kört upp över 80 liter Goat Fuel i bänken. Men inget lämnas åt slumpen och vi vill att det ska vara så perfekt det kan bli i bänken innan vi går över till att börja testa på banan ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Övergången till K-seriemotor har varit allt annat än smärtfritt. Först var det problem med sjunkande foder i första motorn (fodrat originalblock). Det ställde till 2022. Inför 2023 byggdes nya billetblocket ihop. Fungerade utan problem på dynon och första halva testdagen. Sen började det misstända på en cylinder. Krävdes mycket felsökning innan det slut konstaterades att ventilsätena inte var täta längre. Märkligt efter så lite körning. Det här hände sedan flera gånger under säsongen. Bilen börjar misstända, av med toppen, slipa in säten, ihop igen, leakdowntesta och sedan ut och kör. Gick bra ett tag, sedan hände samma sak igen. Till slut bedömdes gear cut inställningarna som orsaken. Inför ETAM på Nurburgring i Oktober kändes allt under kontroll. Men under andra sessionen gick en kolv sönder trots beskedlig effekt i regn. Har felsökt det alldra mesta efter det och den enda möjliga orsaken som hittats är att OEM toppen gett vika mellan två cylindrar. Billetblocket med stora 1/2" bultar och fire-ring packning skapade för högt tryck för toppen. Så det verkar ha blivit okontrollerad förbränning pga att luft gick mellan cylindrarna. Så nu är en ny motor byggd och denna gång är det en nygjuten 4P topp som sitter på billetblocket. Beprövat koncept för 2500+ hk så jag hoppas det ska hålla ihop bra. Ska även börja mäta 4-kanals lambda i dynon för att kolla att värdena verkligen ser rätt ut i varje cylinder. Varvtidsmässigt var det stolpe ut hela förra året pga detta. Det bästa vi såg i loggen var en potentiell 1:11 på Mantorp på gamla däck under test. Bilen i övrigt tuffar på så nu hoppas jag att de här årens motorutveckling är i hamn så att det blir en totalt sett driftsäker bil. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Tufft år, men även för en "Hondamaskin" är det inte lätt att köra riktigt mycket mos på bana, rätt stor skillnad jmf med 9s fullgas på strippen. Hoppas ni får ett stabilare år i år med mer köra och mindre ta isär motor
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Det har varit enormt mycket jobb på motorsidan sista åren.
Foder som sjunker, billet block som läcker in vatten när det är varmt som gjort att det spikat och vi skjutit kolvar osv. Nu är vi igenom det mesta och fått kontroll på det. Vinst i Pro Mod på Gelleråsen slutet av augusti och 2a plats på Gatebil Extreme time attack i fredags. Bra fajt med Wiborgs lättviktsmonster! Video: Driver: Alx Danielsson Lap time: 1:11.959 Date: Sept 5 2025 Ambient temp: 26 deg Track condition: Very slippery Top speed: 267 km/h Max boost: 2 bar G forces: Max braking: 2.52 Max lateral: 2.26 Max acc: 1.13 Corner speeds were down up to 15 km/h in fast corners due to slippery track so there is quite som time to be found on a better day _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Herre jösses vad ni kör ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det ser ut att putta på rätt friskt men över 1 G ![]() Sidogrepp och broms är ju i det närmaste hysteriskt ![]() Nu hänger jag med varför Alx rattar, det ser ut att kräva lite ![]() Grattis till framgångarna ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Riktigt kul att se att ni äntligen får lite varv på den, och snabba sådana.
Hur hårt kör ni motorn nu ? Blir det snabbast icke röramsbil på mantorp nästa år? ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Tack ![]() 2.0 bar ur motorn på det varvet. Den är otroligt effektiv så den ger bra med effekt vid det laddtrycket. 100-200 på 4.0 sek på Mantorp-rakan trots allt drag vi kör runt med. Men motorn pressas såklart hårt under de förhållandena. Sub 1:10 är tufft men vid bra förhållanden kanske det är möjligt som den står. Men högre ladd och mer effekt är nog ett måste. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 193, 194, 195 >> 207 besök senaste veckan (1155545 totalt) |