Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Lite funderingar kring downforce | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (27149 totalt) |
Men på er låter det nu som ni menar att det kan göra mer skada än nytta om man inte gör super grundliga tester
Ärligt finns det någon som gjort dessa tester? Jag skulle påstå att 90% av alla med hem byggda splitters och diffusor bara bygger ihop något och sen kör med det.. Visst dom känner ju om det gjorde något vid första ban mötet men dom håller ju knappast på och testar med bläck eller liknande eller läser av fjädring rörelser för inte många hobby åkare kan logga det.. Så kan en hembygd rak splitter och en diffusor på 8-10grader göra mer skada än nytta?? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
De finns inget facit va som gäller när de handlar om aerodynamik, man måste testa för luften rör sig olika runt alla bilar. Kolla Youtubeklippet jag la upp på den blåa Nissan i vindtunneln. Så ska man göra nått får man väl kopiera nått man vet funkar och hoppas på att de gör lagom nytta eller går inte de så får man sätta sig ner å fundera lite mer å göra som jag men är ju bra om man har lite koll på aerodynamik å hur luftflödet beter sig Isåfall? Nöjd med svaret? |
||||||||
Du har väl själv sett hans videos med garntussar på vingar etc? Hur värdefullt är det att lägga tid pengar och vikt på att haka på en massa skit som blockerar kylflöden och måste sitta jävligt bra för att inte trilla av som ger +/- 0? Eller du vill mest fixa lite ball styling? isf, go ahead, men lura inte dig att det gör ett jota för prestanda. För det är 98% av alla standardbilars diffusorer, splitters, kjolar och likaså 90% av "huhu timeattack" communityn med sina monstruösa bakvingar. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Ja har läst på massor om aerodynamik, kollat massa youtubeklipp och googlat massa för att se hur andra har löst de på rejsbilar osv där man vet att sakerna gör nytta och gjort egna testet för att se så de verkligen blir som jag tänkt. ledsen att jag inte ger dig nåt exakt svar att såhär ska du bygga men tyvär är de så med aerodynamik, bara att gilla läget och börja läsa på å fördjupa dig i de eller överlåta designen till nån annan som kan å betala för de.
|
||||||||
Nog skitsnackat.
Jag har ju en del mitt under bilen som inte är plan, undra om man skulle tjäna nå mkt på att bygga de plant också? Jag har ju stoppet vortex generators just innan plangolvet fram slutar för att förhoppningsvis hjälpa luftflödet att hitta bak så bra som möjligt men om de funkar vet jag inte. Sen har jag sett att de tyvärr bara är en liten del av diffusorn som har bra flöde, dom yttre delarna störs mkt av hål för hjulupphängningen samt bakhjulen. Tunneln ytters är de jättedåligt flöde i, den innanför den störs nog mkt av att de kommer in luft från hjulhuset, Kanske skulle bygga en avskiljning förbi hålet för hjulupphängningen så skulle de bli mkt bättre? Sen håller ja också på att bygga ny frontdiffusor lite likt denna för att styra mer av luften utanför framhjulet satt inte lika mkt kommer in i hjulhuset |
||||||||
Måste bara svara.. Jo jag såg garntussarna på vingen, men inget hur han testade splittern eller diffusorn? Och det var dessa jag var intresserad utav.. Det märkliga är ju att det dräller av splitter och diffusor byggen i projekt trådarna här på Rejsa, men jag har aldrig läst en tråd där "ni" avråder byggaren om han inte gör alla dessa tester ni här skrivit om? Så jag har fått intrycket att en rak splitter och en diffusor på runt 8 grader är bättre än inget alls, Men vill man optimera det så ska man göra tester självklart.. Men om en rak splitter kan fördärva allt så hoppar jag gärna av den planen och fortsätter skicka ner varm motor luft under bilen En sista fråga är en diffusor helt värdelös om man inte har en splitter och även skickar ner varm motor luft under bilen eller kan en diffusor ändå göra nytta för bakvagns trycket? För jag vill ha mer press på bakvagnen men utan någon stor vinge.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Ja inte går det väl läsa alla trådar, visst går det å omfördela luft över/under med en splitter med lite lagom utstick, men i de flesta fall kanske det ger en tillstymmelse till aerobalansskifte frammåt i kombination med monstruös bakvinge som ger 90%+ DF bak (se video med 370Z ovan). Ska du bygga splitter på din redan framtunga bil, som har så mycket ventilationshål och annat undertill som skrapar i marken, och sedan hoppas kompensera det men en diffusor "utan att påverka linjerna", så kommer du i sämsta fall få lite mer tryck fram och bak händer inget alls, eller i bästa fall fungerar din splitter inte heller och balansen är bibehållen men du har gjort en massa jobb i onödan. Säg gärna till vilka banträffar du tänker åka på i förväg också, jag vill inte ligga framför dig i en bromszon när splittern lossnar och sätter sig under framhjulen. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
HAHA
Splittern var för att hjälpa till diffusorn.. Så om vi skippar splittern helt så frågar jag igen kan en diffusor fungera även på min bil om jag gör lite plant under bakaxeln eller kräver den helt ostörd snabb luft under hela bilen? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Det senare. vilket kräver plant golv och åtgärder kring hjulhus. Samt helst kjolar som är väldigt låga, alternativt så djup och väl utformad (inkl virvelanalys, med färg), så att den klarar av enormt stora luftflöden som den där porschen som nämndes ovan. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Sluta haka upp dig på "trycka in luft". Det berodde mer på reglemente när splitters såg ut som undersidan på en vinge. Den gör samma sak som om splittern sitter lägre än golvet. Detta för att man vill accelerera luften bakåt. Med en högre mitt av splittern med välvd undersida så blir det som om man komprimerar luften och accelererar den efter lägsta punkten , samma sak med helt plan splitter dock utan att luften passerar en välvd yta. Säkerligen beror även den senare varianten på ett ursprungsreglemente _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Om du läser mitt först inlägg så var frågan varför hans splitter lutade uppåt i mitten och innan ägaren han svara så skrev Michael att man vill trycka in så mycke luft som möjligt och det var detta jag undrade över.. Sen efter det förklarade ägaren att det bara var en förträngning eller ving formad som du skriver och då förstår jag... Dock fortsatte frågan till Michael om varför man vill trycka in så mycke som möjligt även på en HELT PLAN undersida? Men hans svar var då bara till slut "det beror på" så där står vi nu Så med vingformad eller förträngning som denna bil har så förstår jag varför det ser ut som det gör, så det behöver ni inte älta mera.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Nä det gör jag inte utan jag förklara bara vad det var jag undrade över... Och det var inte ving profil eller förträngning utan om man även ska pressa in mer luft vid helt plant golv? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Då jag hela tiden sagt att det beror på hur din undersida ser ut. Det är den som avgör hur mycket luft du vill ta in under bilen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Bara för att göra det mer krångligt, diskuterade jag lite med min tame aerodoktorand (en bekant och kollega som forskar på just aerodynamik), och diffusors kan göra nytta men inte av den orsak man tror: en dåligt konstruerad bakre stötfångare kan agera luftskopa, och generera både drag och lift i bakänden. Att bygga diffusor innebär oftast att stötfångaren kapas ned eller att "skopeffekten" byggs bort, och lyfteffekten kan då sänkas. Så diffusorn ger kanske ingenting i sig, men sånt som görs för att montera den hjälper med det diffusorn ska hjälpa med.
Inte blev det enklare, i alla fall? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Det med "skopeffekt" är nått jag tänkt på i min ensamhet och då tänkt bygga diffusor för att bygga bort nått sånt (har troligtvis dåligt utformad styling historia) och kanske ha turen att få lite extra funktion utöver det.
Kul att se det nån annanstans än bara i mitt huvud _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||||
Japp o det var det jag undrade över Du skrev att ju slätare desto mer luft vill man ha in under och det var detta jag undrade över varför man vill ha in ännu mer luft på en 100% slät botten? (jag har inte sätt detta på någon race bil därför jag tyckte det lät konstigt..) Det enda jag kan tänka på är då om diffusorn behöver mer luft än vad en rak splitter kan ge? Men är det även bra att skicka in mer luft på en plan botten än vad en rak splitter ger med ingen eller liten diffusor? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Jodå det lät väldigt vettigt och smart tänkt och en bra anledning att faktiskt bygga diffusor även om man inte kan göra dessa jätte krångliga special tester som det skrivits om. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Eller att demontera bakfångaren / kapa bort delar av den om man ser att den agerar skopa. Ta först reda på vilket problemet är, och lös sedan _det specifika problemet_. Tester måste du ändå göra, eftersom du har placeboeffekter när du modifierar saker "du vet ska hjälpa". _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Racetech Lite funderingar kring downforce | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (27149 totalt) |