Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda rx-7 FD2JZ -93
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (34397 totalt)
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 277



Snyggt Christoffer!

Bra kvallé på bilderna också gör att man blir extra glad när man läser igenom tråden!

Köra dyno i höst?

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Tack Fyrk.

Absolut, som det ser ut nu så borde uppstart inte vara så långt borta.

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
En liten update då.

Med en PDM så vill man ju också ha en elektronisk huvudströmbrytare. Valet blev Carteks xs modell som är väldigt liten och lätt. Reglementsenlig "kill switch" fick plats nedanför vindrutan och en on/off-knapp ska sitta vid knappanelen i bilen.




Drog in kablarna i kupen genom en gummigenomföring



Inhandlade också ett Odyssey PC680 då jag tyckte bilen förtjänade ett lättare batteri.
Viktbesparing hela 19,5kg mot Optima Yellowtop som jag tidigare kört med.





Ny avsäkrad batterikabel som går till en genomföringspunkt i torpedväggen och sedan vidare till startmotor och generator. Här ser man också att buren har fått ett lager grundfärg.





Sen fick jag göra om fästet till den nya gaswiren.






Och jag har även fått dit egt-sensorerna i grenröret.




/Brorsson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Linusj
Varberg
Här sen Jun 2009
Inlägg: 50



Detta blir bra! Tycker det lyser kvalitet rakt igenom både vad gäller prylar och ditt arbete thumbs up

_________________
Linus Johansson
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Långt mellan uppdateringarna i denna tråden.. Men ju bättre när dom väl kommer hoppas jag.

Ville ta hem bilen till garaget för att börja på elen.
Så jag passade på att plocka ner fram och bakvagn för lackering medans bilen var i verkstan på lyften.
Framvagn, bakvagn ,motorfästen och en massa annat blästrades och fick färg.





Känns bra att få skruva ihop allt för sista gången, blir så mycket bättre med lite färg. Lite bilder.












Sen gjorde jag fästen till ECU och PDM.
Här tänkte jag montera MaxxECU, ville ha boxen där man lätt kommer åt den om man behöver felsöka något.


Skulle villja fästa boxen med gummisnodd som på Jeppssons Pontiac:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8088&postdays=0&postorder=asc&start=2268

PDMen hamnade på transmisionstunneln. Ska sitta i gummibussningar som jag inte monterat på bilden.



Knappanelen hamnar här.



monterade dashen i en kolfiberplatta som jag sedan bultade i ett fäste runt rattstången, inte helt nöjd men det funkar tillsvidare.
Tanken är att montera knappar för huvudström och reset av PDM i plattan till vänster om dashen.



Sen tog jag hem bilen till garaget för att börja med kabeldragningen. Har köpt på mig ett gäng deutsch kontakter och många meter krympslang.




Började lägga ut motorhärvan för att få avstånden till alla förgreningar.



Nu återstår bara att tvinna ihop kablarna och få på krympslang.

Jag började med chassi-härvan men stötte på problem när jag inte hade läst på tillräckligt. PDMens kontaktstycken tillåter som störst awg16 kabel dvs (1,5mm2), jag hade räknat med 2,5-3mm2 kabel till pumpar fläktar startmotor och de andra sakerna som drar mycket ström.
Har beställt awg16 Tefzel kabel som skall klara av jobbet, borde dyka upp nu i veckan


/Brosson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



Kul byggtråd att följa, allt verkar vara väl "engineerat" och snyggt utfört. thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda rx-7 FD2JZ -93
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (34397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande