Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Lotus super seven 201? -- Dags för karossen!
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (51558 totalt)
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Re:

Torkel K skrev:
FreddeB skrev:
Det kanske är lika bra att hålla sig skapligt modern och köra på en Zetec direkt istället för att ångra sig och behöva ändra fästen och göra en massa ändringar i efterhand?
Jo, jag tycker det är smart tänkt.

Jag kan rekommendera raceline i England. Kunnigt folk som har massor av bra lösningar för drivlina i supersjuor. Kika här: http://www.raceline.co.uk/products/part_section.asp?SectionID=96&C . . . .

Du får en helt ny 2.0L Zetec i en låda från Fårrd för ca 10 000kr. Sedan tillkommer iofs en del kit och utrustning för att montera den på längden i en sjua, samt ett plattare tråg. De delarna kostar en del också, men det hade du behövt om du köpt en begagnad motor också. De dyker även upp begagnade här och där för klart rimliga pengar. På Racecarsdirect t ex. Frakten från UK är inte så farlig.

Zetec är en tämligen skottsäker motor som jag vågar gissa sitter i fler Supersjuor än någon annan. Det finns dessutom mängder av eftermarknadsgrejer till den, både för att hålla den kall och glad och för att krama ur fler hästar ur den. En 5-växlad type9-låda kostar inte många kronor nu för tiden och när den väl är på plats är det lätt att byta ut en standardlåda mot t ex en uppgraderad från en Ginetta.

Det finns gott om genomarbetade lösningar för både "vanliga" Weberförgasare, brygga med 4a MC-förgasare (hög cool-faktor på den!) samt ITBs för motorn. Eller så hänger du på standarddelar för billiga skrotpengar.

Ang kardan: Då jag byggde om min bil från Zetec till Yahama-motor slutade mina undersökningar med att det var både billigare och resulterade i en bättre produkt att få en kardan specialtillverkad till min bil i England än att modifiera en kardan här i Sverige. Men din kardan borde bli kortare, enklare och med mer standarddelar än min. Det kanske finns en befintlig modell från Westfield eller Caterham som passar din bil? Det är ju mycket vanliga delar, så det kanske går. Skulle inte alls förvåna mig om Raceline kan hjälpa dig även med detta.


Okej, tack för all input! Finns en del att begrunda och tänka över nu hur jag skall göra med motorval osv.

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Re:

FreddeB skrev:
therealpinto skrev:
DOHC är en ganska hög och lite klumpig motor, jag tycker du ska fundera två gånger på om du ska använda den eller byta till Zetec direkt. Det finns otroligt lite delar till DOHC om du skulle vilja få den lite roligare, jag tycker att det är en utpräglad bruksmotor i standardskick, inte så sportvagnsmässig.

En 2.0 Zetec från Mondeo passar ju också bra på MT-75 och är lite mer "framtidssäker".

Vill du ändå gå vidare med DOHC rekommenderar jag starkt ett lättat (eller lättare) svänghjul, det är enklaste sättet att liva upp motorn lite. Original är väldigt tungt...

När det gäller motormontering så fungerar standardmässiga fästen utmärkt till de vridmoment det handlar om här. Glöm hockeypuckar med skruv rätt igenom, det är ingen bra lösning (ingen avvibrering eftersom skruven går rätt igenom, och eftersom gummit fjädrar kan man aldrig dra till rätt moment).

Gustaf


En Zetec från mondeo, passar den rakt av på mt-75 lådan jag har eller vad krävs för modifieringar då?

Det kanske är lika bra att hålla sig skapligt modern och köra på en Zetec direkt istället för att ångra sig och behöva ändra fästen och göra en massa ändringar i efterhand?

Gå på Zetec direkt i stället för att först bygga dit en DOHC motor för att sedan inse att det är ett
bojjsänke .

Jag vet för jag har kört med bägge typerna av motor...
Men det du med fördel kan använda från DOHC är startmotorn från
en automatlåde bil den är lämpligt stor thumbs up
Sen så måste det monteras dit ett nållager i vevaxel som styr ingående axel
på växellådan.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Det tråkiga med DOHC är att svårt att få tag i ex trim delar till den, sen är det ju så som man påpekar hår att den är klumpig. Jag tycker du skall skaffa en Zetec 1.8 eller 2.0 bäst är att köpa en hel bil. Det finns på Blocket med 2a på besiktningen !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
FreddeB skrev:
therealpinto skrev:
DOHC är en ganska hög och lite klumpig motor, jag tycker du ska fundera två gånger på om du ska använda den eller byta till Zetec direkt. Det finns otroligt lite delar till DOHC om du skulle vilja få den lite roligare, jag tycker att det är en utpräglad bruksmotor i standardskick, inte så sportvagnsmässig.

En 2.0 Zetec från Mondeo passar ju också bra på MT-75 och är lite mer "framtidssäker".

Vill du ändå gå vidare med DOHC rekommenderar jag starkt ett lättat (eller lättare) svänghjul, det är enklaste sättet att liva upp motorn lite. Original är väldigt tungt...

När det gäller motormontering så fungerar standardmässiga fästen utmärkt till de vridmoment det handlar om här. Glöm hockeypuckar med skruv rätt igenom, det är ingen bra lösning (ingen avvibrering eftersom skruven går rätt igenom, och eftersom gummit fjädrar kan man aldrig dra till rätt moment).

Gustaf


En Zetec från mondeo, passar den rakt av på mt-75 lådan jag har eller vad krävs för modifieringar då?

Det kanske är lika bra att hålla sig skapligt modern och köra på en Zetec direkt istället för att ångra sig och behöva ändra fästen och göra en massa ändringar i efterhand?

Gå på Zetec direkt i stället för att först bygga dit en DOHC motor för att sedan inse att det är ett
bojjsänke .

Jag vet för jag har kört med bägge typerna av motor...
Men det du med fördel kan använda från DOHC är startmotorn från
en automatlåde bil den är lämpligt stor thumbs up
Sen så måste det monteras dit ett nållager i vevaxel som styr ingående axel
på växellådan.

//Nisse


Tror det blir så, håller just nu på att övertyga mig själv bara thumbs up

Okej, skiljer det mellan manuell- och automatlåda med startmotorn så jag inte kan använda den jag har då?

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Re:

RCM skrev:
Det tråkiga med DOHC är att svårt att få tag i ex trim delar till den, sen är det ju så som man påpekar hår att den är klumpig. Jag tycker du skall skaffa en Zetec 1.8 eller 2.0 bäst är att köpa en hel bil. Det finns på Blocket med 2a på besiktningen !


Ja, det är så jag tänkt, får bli en till donator helt enkelt.

Såg förresten att du bor i Forshaga, då är vi ju inte mer än ett par mil från varann.

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Re:

FreddeB skrev:
Okej, skiljer det mellan manuell- och automatlåda med startmotorn så jag inte kan använda den jag har då?

Det funkar säkert, men startmotorn till automatlådan sägs var mindre storleksmässigt thumbs up
Sen satt det en sådan på min bil från början.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
FreddeB skrev:
Okej, skiljer det mellan manuell- och automatlåda med startmotorn så jag inte kan använda den jag har då?

Det funkar säkert, men startmotorn till automatlådan sägs var mindre storleksmässigt thumbs up
Sen satt det en sådan på min bil från början.


Okej, kanske måste vara en sån då.

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Länk till seven med Zetec

Länk till seven med Zetec, numera ca 225 hästar på förgasare

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18499&highlight=caterham

Mektips

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908

Kom gärna med frågor

Har en 190 hästars 2,0 silvertop stående, kostar kr

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Re: Länk till seven med Zetec

Bengt Metz skrev:
Länk till seven med Zetec, numera ca 225 hästar på förgasare

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18499&highlight=caterham

Mektips

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908

Kom gärna med frågor

Har en 190 hästars 2,0 silvertop stående, kostar kr

/ Bengt Metz


Tack för länkarna, riktigt mycket bra info som kommer begrundas.

Tack för erbjudandet om motor men har nog inte tillräckligt med pengar i nuläget så jag kan köpa på mig en motor tyvärr.

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
En liten uppdatering!

Efter inrådan om att skita i DOHC motorn jag har så har jag idag varit iväg och köpt på mig en Mondeo som skall donera motorn, det som avgjorde saken så snabbt var att den bara var 4-5 mil bort och att den är körbar.

Planen är att försöka hinna ta ur motorn i helgen om allt går som det ska.

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Hej, lite tid mellan uppdareringarna nu, går lite sakta i bilbyggandet nu, haft mycket att plugga den senaste tiden, i alla fall bara två kurser kvar nu på första året sen ledigt över sommaren

Har hunnit plocka ur motorn ur mondeon jag köpte och testpassat denna på MT-75 lådan, antar att man inte använder mer än dem fem bultar som passar mellan Zetec och MT-75 som infästning?

Här kommer lite bilder på det som skett sen senast.



Lyfte ut ramen i carporten och den fick se dagsljus för första gången.


Zetec motorn ur mondeon och redo att monteras på växellådan för första gången, börjar bli lite trångt i ett enkelgarage med en ram, svets, lyften jag byggde, två motorer, en växellåda och en bakaxel och en massa andra saker


Växellådan monterad på Zetecmotorn, tycker inte det verkar som man kan ta så mycket i höjdled på oljetråget? Nedre delen på växellådan under svänghjulet kommer ju ganska fort bli den nya lägsta punkten på paketet då. Har inte kollat så noga på detta än men det kan väl knappast hjälpa med att köpa ett tråg från England för att lösa detta? Man kan ju inte vinna mer i höjd än till underkant på växellådan, eller?

Sen så har jag insett att jag nog tog en väldigt onödig chansning när jag köpte bakaxeln, det är en 740-axel, tror jag i alla fall? Det är 1500mm mellan anläggningsytorna för bromsskivorna. Men vad jag har läst så ska det vara 1460mm på en 740? Kanske inte är en 740 axel jag köpte??

Kommer leta på en 240 axel istället som det ser ut nu, bredden på denna skall vara 1350mm? eller är detta fel också?

Nån vänlig själ som läser detta som har en 240 axel som kan kolla bredden samt diametern på axelrören eller är dessa samma som på 740? (alltså 63mm?)

Det var allt jag hade för denna gång, hoppas ni som läser detta har lite svar på funderingarna om mått eller synpunkter på det andra. Tack på förhand!

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Hej på er igen!

Nu var det nästan 4 månader sen jag gjorde en uppdatering här, men det har inte stått stilla i garaget under tiden, även om det hade kunna blivit mer gjort.

I stora drag är det förstärkningar av ramen, batterihållare, fästen för stötdämpare bak, förarstol, handbromsspak, test av bärarmsgeometri samt en hel del svetsande av allt som blivit gjort, nedan kommer en hel hög bilder på mycket av det, med en del kommentarer till dessa.

Om ni har synpunkter eller kommentarer så får ni mer än gärna kommentera och säga era synpunkter! thumbs up




Motorfäste på höger sida, insugssidan, fästet på motorn och "pelaren" är gjorda av 5mm och den stora plattan på ramrören är gjord i 3mm.



Vänster sida, avgasssidan, lika här är fästdelarna i 5mm och plattan på ramen av 3mm.



Stol utskuren i 1,5mm plåt, här innan den blev bockad, detta var första designen på stolen, som man ser på senare bilder så fick denna design smaka på kapskivan en hel del, kring 300mm för hög i ryggen och sidorna blev lite tokiga, passagerarstolen kommer bli en uppdaterad variant som stolen blev tillslut. Vikten blev tillslut 8kg med förstärking/fästskenor i botten, inte kollat nåt på vad den skulle väga i alu då jag inte kan svetsa det själv i nuläget.



Såhär blev den att se ut efter dom första bockningarna, som sagt är den kraftigt ändrad nu.



Test av framvagnsgeometri inför design av bärarmarna fram.



Fått tag i en Ford escort -82 styrväxel (tror jag??) som passar lite bättre och är helt manuell till skillnad från den jag hade från sierran. Är det någon som vet vad det är för splines orginal på dessa? det är 9/16" dia. på den, men antal splines? Såg på bla RallyDesign att deras spline är 9/16" - 36 spline och det är mycket tätare än vad det är på min?



Test av instrumentbräda/scuttle design och hur motorhuven skulle kunna vara.



Bakändan som den ser ut nu, här kan man se fästen för stötdämparna bak ditsatta samt fäste för batteriet är på plats.



Närbild på stötdämparfäste, inte helsvetsat än.



Närbild på batteriet och dess hållare.



Slutgiltig design på stolen, här syns även en del av instrumentbrädan, samt fästskenor för passagerarstolen. Nu är även kardantunneln klar.



En bild på sittbrunnen tagen bakifrån, med testinstrumentbrädan på plats.



Här syns några förstärkningar jag gjorde i kanter mellan vissa rör ovanför växellådan, detta för att jag fick ändra lite i konstruktionen av ramen bakom motorn för att få den så långt bak som möjligt.



Liknande bild som förut, här höll jag på och kollade lite vinkel och placering av stötdämpare fram.



Tog av oljetråget och kollade hur det såg ut invändigt, nån som har tips på hur man kortar dessa tråg eller är det torrsump som gäller?



Vore bra om man kunde korta till denna linje, skulle göra mycket.



Täckt igen sidan vid ryggstödet, där fyrlinken ansluter bredvid stolarna, blev enklast att göra på detta vis för att täcka igen dessa öppningar tyckte jag, kanske finns nån annan lösning men detta kändes enklast.



Här är en bild på hur handbromsspaken blev placerad. Fanns inte så många alternativ på vart man skulle placera den.


Det var dom bilder jag hade på lager för tillfället.

Väntar i skrivande stund på noskonen, delar för burbyggnation, samt ett gäng delar som blir laserskurna, dessa saker borde jag ha fått hem innan veckans slut, så till helgen finns det en hel del att göra. Bland det laserskurna detaljerna finns det sista till bärarmarna fram så inom en snar framtid kan den förhoppningsvis stå på egna hjul

Det var allt för nu, ska försöka göra mer regelbundna uppdateringar med kortare intervall än vad det har blivit hittils.

/Fredrik

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



I all välmening
Blir inte scuttlen väl hög?
Risken med en för hög 7 imho är att de ser ut som båtar
Titta lite på caterham och jämför m hembyggen så ser du vad jag menar

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Tack för tipset, skall kolla över detta.

Är det någon som läser detta som har en sjua och skulle kunna mäta hur högt det är i mitten på instrumentbrädan? alltså i bakkanten på scuttlen?

/Fredrik

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871



Har du kollat om hjulen svänger åt rätt håll?

Escort MkIII har såvitt jag vet/minns kuggstången och styrarmarna bakom hjulaxeln, sätter man den framför med styrarmar framåt blir det lätt lite galet...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Har du kollat om hjulen svänger åt rätt håll?

Escort MkIII har såvitt jag vet/minns kuggstången och styrarmarna bakom hjulaxeln, sätter man den framför med styrarmar framåt blir det lätt lite galet...

Gustaf


Efter en snabb vända ut i garaget, vrider till på styrväxeln och inser att det stämmer helt korrekt Fel håll precis som du säger helt uppe i att finna en styrväxel från en escort så blev det en -82 (MkIII) när det skulle varit en 75-80(?)
Jaja, tillbaka på ruta ett med styrväxeln då, det kanske var därför splinesen skiljde min från knutarna man kan köpa också?

/Fredrik

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Re:

FreddeB skrev:


Vänster sida, avgasssidan, lika här är fästdelarna i 5mm och plattan på ramen av 3mm.

Jag tycker det ser ut som att du har motorn ganska så högt monterad i ramen
jämnfört med hur det är på min se7en


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
FreddeB skrev:


Vänster sida, avgasssidan, lika här är fästdelarna i 5mm och plattan på ramen av 3mm.

Jag tycker det ser ut som att du har motorn ganska så högt monterad i ramen
jämnfört med hur det är på min se7en



Ja det ser så ut, ser att du också kör med mt-75 låda.

Hur ligger framkanten (vid tråget på motorn/undre delen på svänghjulskåpan) gentemot ramen/underkant på bilen? sticker den ner för dig?

Vilken ram är det du kör med?

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Jag körde med Mt-75 numera Typ9 låda.
Det är en Rush ram.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FreddeB
Hammarö
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Jag körde med Mt-75 numera Typ9 låda.
Det är en Rush ram.

//Nisse


Okej, jag tyckte inte det gick att placera den lägre än vad den sitter nu, har för mig att framkanten på växellådan ligger någonstans 15mm under golvet (sticker ner alltså) och oljetråget ska vi då inte prata om vad det sticker ner, men det skall åtgärdas på ett eller annat vis.

Jag har ju McSorley bookchassis, vet inte hur dessa ramar skiljer sig åt, kan det vara så att rush ramen är högre än denna och det är därför det ser ut som min är högre monterad?

/Fredrik

_________________
Fredrik Bergstrand

Haynes Roadster 2L Zetec 2024
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871



När en ny, snabb, styrväxel kostar 120 pund plus VAT tycker jag inte riktigt det är värt att leta begagnat (om man inte får den riktigt billigt).

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1332&produ . . . .

Man vill ändå ha snabb utväxling i en Locost/sportbil så det är faktiskt riktigt prisvärt att köpa nytt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Lotus super seven 201? -- Dags för karossen!
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (51558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande