Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (51558 totalt) |
Re:
Okej, tack för all input! Finns en del att begrunda och tänka över nu hur jag skall göra med motorval osv. _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Re:
Gå på Zetec direkt i stället för att först bygga dit en DOHC motor för att sedan inse att det är ett bojjsänke ![]() Jag vet för jag har kört med bägge typerna av motor... ![]() Men det du med fördel kan använda från DOHC är startmotorn från en automatlåde bil den är lämpligt stor ![]() Sen så måste det monteras dit ett nållager i vevaxel som styr ingående axel på växellådan. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Det tråkiga med DOHC är att svårt att få tag i ex trim delar till den, sen är det ju så som man påpekar hår att den är klumpig. Jag tycker du skall skaffa en Zetec 1.8 eller 2.0 bäst är att köpa en hel bil. Det finns på Blocket med 2a på besiktningen !
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Re:
Tror det blir så, håller just nu på att övertyga mig själv bara ![]() Okej, skiljer det mellan manuell- och automatlåda med startmotorn så jag inte kan använda den jag har då? _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Re:
Ja, det är så jag tänkt, får bli en till donator helt enkelt. Såg förresten att du bor i Forshaga, då är vi ju inte mer än ett par mil från varann. _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Re:
Det funkar säkert, men startmotorn till automatlådan sägs var mindre storleksmässigt ![]() Sen satt det en sådan på min bil från början. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Okej, kanske måste vara en sån då. ![]() _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Länk till seven med Zetec
Länk till seven med Zetec, numera ca 225 hästar på förgasare https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Mektips https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kom gärna med frågor Har en 190 hästars 2,0 silvertop stående, kostar kr / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re: Länk till seven med Zetec
Tack för länkarna, riktigt mycket bra info som kommer begrundas. Tack för erbjudandet om motor men har nog inte tillräckligt med pengar i nuläget så jag kan köpa på mig en motor tyvärr. _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
En liten uppdatering!
![]() Efter inrådan om att skita i DOHC motorn jag har så har jag idag varit iväg och köpt på mig en Mondeo som skall donera motorn, det som avgjorde saken så snabbt var att den bara var 4-5 mil bort och att den är körbar. Planen är att försöka hinna ta ur motorn i helgen om allt går som det ska. ![]() _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Hej, lite tid mellan uppdareringarna nu, går lite sakta i bilbyggandet nu, haft mycket att plugga den senaste tiden, i alla fall bara två kurser kvar nu på första året sen ledigt över sommaren
![]() Har hunnit plocka ur motorn ur mondeon jag köpte och testpassat denna på MT-75 lådan, antar att man inte använder mer än dem fem bultar som passar mellan Zetec och MT-75 som infästning? Här kommer lite bilder på det som skett sen senast. ![]() ![]() Lyfte ut ramen i carporten och den fick se dagsljus för första gången. ![]() Zetec motorn ur mondeon och redo att monteras på växellådan för första gången, börjar bli lite trångt i ett enkelgarage med en ram, svets, lyften jag byggde, två motorer, en växellåda och en bakaxel och en massa andra saker ![]() ![]() Växellådan monterad på Zetecmotorn, tycker inte det verkar som man kan ta så mycket i höjdled på oljetråget? Nedre delen på växellådan under svänghjulet kommer ju ganska fort bli den nya lägsta punkten på paketet då. Har inte kollat så noga på detta än men det kan väl knappast hjälpa med att köpa ett tråg från England för att lösa detta? Man kan ju inte vinna mer i höjd än till underkant på växellådan, eller? Sen så har jag insett att jag nog tog en väldigt onödig chansning när jag köpte bakaxeln, det är en 740-axel, tror jag i alla fall? Det är 1500mm mellan anläggningsytorna för bromsskivorna. Men vad jag har läst så ska det vara 1460mm på en 740? Kanske inte är en 740 axel jag köpte?? Kommer leta på en 240 axel istället som det ser ut nu, bredden på denna skall vara 1350mm? eller är detta fel också? ![]() Nån vänlig själ som läser detta som har en 240 axel som kan kolla bredden samt diametern på axelrören eller är dessa samma som på 740? (alltså 63mm?) Det var allt jag hade för denna gång, hoppas ni som läser detta har lite svar på funderingarna om mått eller synpunkter på det andra. Tack på förhand! ![]() _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Hej på er igen!
![]() Nu var det nästan 4 månader sen jag gjorde en uppdatering här, men det har inte stått stilla i garaget under tiden, även om det hade kunna blivit mer gjort. I stora drag är det förstärkningar av ramen, batterihållare, fästen för stötdämpare bak, förarstol, handbromsspak, test av bärarmsgeometri samt en hel del svetsande av allt som blivit gjort, nedan kommer en hel hög bilder på mycket av det, med en del kommentarer till dessa. Om ni har synpunkter eller kommentarer så får ni mer än gärna kommentera och säga era synpunkter! ![]() ![]() Motorfäste på höger sida, insugssidan, fästet på motorn och "pelaren" är gjorda av 5mm och den stora plattan på ramrören är gjord i 3mm. ![]() Vänster sida, avgasssidan, lika här är fästdelarna i 5mm och plattan på ramen av 3mm. ![]() Stol utskuren i 1,5mm plåt, här innan den blev bockad, detta var första designen på stolen, som man ser på senare bilder så fick denna design smaka på kapskivan en hel del, kring 300mm för hög i ryggen ![]() ![]() Såhär blev den att se ut efter dom första bockningarna, som sagt är den kraftigt ändrad nu. ![]() Test av framvagnsgeometri inför design av bärarmarna fram. ![]() Fått tag i en Ford escort -82 styrväxel (tror jag??) som passar lite bättre och är helt manuell till skillnad från den jag hade från sierran. Är det någon som vet vad det är för splines orginal på dessa? det är 9/16" dia. på den, men antal splines? Såg på bla RallyDesign att deras spline är 9/16" - 36 spline och det är mycket tätare än vad det är på min? ![]() ![]() Test av instrumentbräda/scuttle design och hur motorhuven skulle kunna vara. ![]() Bakändan som den ser ut nu, här kan man se fästen för stötdämparna bak ditsatta samt fäste för batteriet är på plats. ![]() Närbild på stötdämparfäste, inte helsvetsat än. ![]() Närbild på batteriet och dess hållare. ![]() Slutgiltig design på stolen, här syns även en del av instrumentbrädan, samt fästskenor för passagerarstolen. Nu är även kardantunneln klar. ![]() En bild på sittbrunnen tagen bakifrån, med testinstrumentbrädan på plats. ![]() Här syns några förstärkningar jag gjorde i kanter mellan vissa rör ovanför växellådan, detta för att jag fick ändra lite i konstruktionen av ramen bakom motorn för att få den så långt bak som möjligt. ![]() Liknande bild som förut, här höll jag på och kollade lite vinkel och placering av stötdämpare fram. ![]() Tog av oljetråget och kollade hur det såg ut invändigt, nån som har tips på hur man kortar dessa tråg eller är det torrsump som gäller? ![]() Vore bra om man kunde korta till denna linje, skulle göra mycket. ![]() Täckt igen sidan vid ryggstödet, där fyrlinken ansluter bredvid stolarna, blev enklast att göra på detta vis för att täcka igen dessa öppningar tyckte jag, kanske finns nån annan lösning men detta kändes enklast. ![]() Här är en bild på hur handbromsspaken blev placerad. Fanns inte så många alternativ på vart man skulle placera den. Det var dom bilder jag hade på lager för tillfället. Väntar i skrivande stund på noskonen, delar för burbyggnation, samt ett gäng delar som blir laserskurna, dessa saker borde jag ha fått hem innan veckans slut, så till helgen finns det en hel del att göra. Bland det laserskurna detaljerna finns det sista till bärarmarna fram så inom en snar framtid kan den förhoppningsvis stå på egna hjul ![]() Det var allt för nu, ska försöka göra mer regelbundna uppdateringar med kortare intervall än vad det har blivit hittils. /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
I all välmening
Blir inte scuttlen väl hög? Risken med en för hög 7 imho är att de ser ut som båtar Titta lite på caterham och jämför m hembyggen så ser du vad jag menar ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Tack för tipset, skall kolla över detta.
Är det någon som läser detta som har en sjua och skulle kunna mäta hur högt det är i mitten på instrumentbrädan? alltså i bakkanten på scuttlen? /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Har du kollat om hjulen svänger åt rätt håll?
Escort MkIII har såvitt jag vet/minns kuggstången och styrarmarna bakom hjulaxeln, sätter man den framför med styrarmar framåt blir det lätt lite galet... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Re:
Efter en snabb vända ut i garaget, vrider till på styrväxeln och inser att det stämmer helt korrekt ![]() ![]() Jaja, tillbaka på ruta ett med styrväxeln då, det kanske var därför splinesen skiljde min från knutarna man kan köpa också? ![]() /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Re:
Jag tycker det ser ut som att du har motorn ganska så högt monterad i ramen jämnfört med hur det är på min se7en ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Ja det ser så ut, ser att du också kör med mt-75 låda. Hur ligger framkanten (vid tråget på motorn/undre delen på svänghjulskåpan) gentemot ramen/underkant på bilen? sticker den ner för dig? Vilken ram är det du kör med? ![]() _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
Re:
Okej, jag tyckte inte det gick att placera den lägre än vad den sitter nu, har för mig att framkanten på växellådan ligger någonstans 15mm under golvet (sticker ner alltså) och oljetråget ska vi då inte prata om vad det sticker ner, men det skall åtgärdas på ett eller annat vis. Jag har ju McSorley bookchassis, vet inte hur dessa ramar skiljer sig åt, kan det vara så att rush ramen är högre än denna och det är därför det ser ut som min är högre monterad? /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||||||
När en ny, snabb, styrväxel kostar 120 pund plus VAT tycker jag inte riktigt det är värt att leta begagnat (om man inte får den riktigt billigt).
http://www.rallydesign.co.uk/product Man vill ändå ha snabb utväxling i en Locost/sportbil så det är faktiskt riktigt prisvärt att köpa nytt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (51558 totalt) |