Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur eller inte?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12956 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Dude skrev:
nu är ni ute på regeltolkningsvatten
buren får svetsas fast i karossen där den är så nära att inget material behöver läggas till.
dvs att om du gör buren slimmad i karossen, så kan du helsy bur till kaross.

här kommer regeltolkningen .

du får fritt förstärka din kaross innanför karossens begränsningslinjer.
dvs om du först förstärker dina a,b och c-stolpar etcetc och sen svetsar fast dessa i den bur som hamnar mkt nära, så är det ok, men inte om du förstärker din kaross efter burens montering och svetsar fast dessa i buren

vem vet när buren blev monterad. före eller efter!!!!!!

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

FSN skrev:
Anders Jeppsson skrev:
så det betyder att man alltså inte får fästa buren i karossen på det sätt som gjorts på denna 'bilen'?
Tänker på den hålborrade plåten som sitter mellan bur och ovankant av bakruta, samma princip som man brukar se på A och B stolpar...

Jag menar att det inte är tillåtet att göra så på en hemmabyggd bur enl FIA/GT men Dan hävdar motsatsen, vi får "göra upp" nästa gång vi sen på Knutstorp (den här banan är inte stor nog .......etc)

På certade burar brukar det däremot se ut så.....

Jupp!
1) Certad bur kan se ut nästan hur som helst.

2) minsta lilla hål eller svetsloppa på en certadbur=ocertad (om inte ändringen görs av FIA-certad vekstad med nytt intyg)

3) ocertad bur följ GT....annars.....

4) Regler är till för att tolkas

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
buren får svetsas fast i karossen där den är så nära att inget material behöver läggas till.

dvs om du först förstärker dina a,b och c-stolpar etcetc och sen svetsar fast dessa i den bur som hamnar mkt nära, så är det ok, men inte om du förstärker din kaross efter burens montering och svetsar fast dessa i buren

Vad skall man säga???? Har man inte problem så skaffar man sig

Har precis plöjt igenom GT 5.8 och det är hur tydligt som helst att det krävs rör till tornen fram, hjälmkrossare och två rör i varje dörr (Nationell bestämmelse under GT 5.8.2.2.5.1) men jag hittar ingenting om att extra material inte får användas för att fästa buren i chassie/kaross). Det jag hittar är GT 5.8.2.2.2 .... , skyddsburen får svetsas till chassie/kaross.

Jag tar därmed tillsvidare tillbaka det jag skrev tidigare om distansplåtar och hemmasvetsade burar...

Vressel
Här sen Apr 2003

FSN skrev:

Har precis plöjt igenom GT 5.8 och det är hur tydligt som helst att det krävs rör till tornen fram, hjälmkrossare och två rör i varje dörr (Nationell bestämmelse under GT 5.8.2.2.5.1) men jag hittar ingenting om att extra material inte får användas för att fästa buren i chassie/kaross). Det jag hittar är GT 5.8.2.2.2 .... , skyddsburen får svetsas till chassie/kaross.

Jag tar därmed tillsvidare tillbaka det jag skrev tidigare om distansplåtar och hemmasvetsade burar...

Äh .. Säg som det är, du fick second thoughts om detdär med att göra upp på Knutstorp.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Dude skrev:

Tack för att man inte är racingarrangör
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

f**n vad jag älskar att tolka regler

undrar om det är dags att byta serie och terrorisera någon annan stackare än fredrik

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Dude skrev:

Detta leder in på ännu en tolkning..

om man lägger flera svetsar på varandra så det bygger mer och på så vis sammanfogar en kanske inte helt tight bur, så borde det vara grönt om man tolkar lite på ditt vis..

thumbs up thumbs down

Det kan ju tolkas lite längre än så också. Ibland så lägger vi svetsar på jobbet som bygger uppemot 60-70 mm.. Visst väger svetsarna en del och det tar tid att svetsa men i "tolkningsläge Avancerad" så är det alltså godkänt?

Karlstad
Här sen Apr 2003

Dude skrev:

Lustigt att jag han förstärka mina a-stolpar innan rören drogs....

Edit: för tydlig

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Påminner osökt om när jag upptäckte skillnaderna mellan 2003 och 2004 års PCSR-reglemete.

2003:
"Vingen får inte sträcka sej utanför bilens begränsningslinjer"

Tillagt 2004:
"Antenner och liknande räknas inte som begränsningslinjer"

Jag kan riktigt höra den ihärdiga o tjatiga diskussionen vid besiktningen som orsakat det tillägget!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Anton Lillsund skrev:
Dude skrev:

Detta leder in på ännu en tolkning..

om man lägger flera svetsar på varandra så det bygger mer och på så vis sammanfogar en kanske inte helt tight bur, så borde det vara grönt om man tolkar lite på ditt vis..

thumbs up thumbs down

Det kan ju tolkas lite längre än så också. Ibland så lägger vi svetsar på jobbet som bygger uppemot 60-70 mm.. Visst väger svetsarna en del och det tar tid att svetsa men i "tolkningsläge Avancerad" så är det alltså godkänt?

been there done that

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Dan Hovang skrev:
Påminner osökt om när jag upptäckte skillnaderna mellan 2003 och 2004 års PCSR-reglemete.

2003:
"Vingen får inte sträcka sej utanför bilens begränsningslinjer"

Tillagt 2004:
"Antenner och liknande räknas inte som begränsningslinjer"

Jag kan riktigt höra den ihärdiga o tjatiga diskussionen vid besiktningen som orsakat det tillägget!

får antenner sträcka sig utanför begränsningslinjen enl reglementet
en tv-antenn/parabol kan se ut lite hur som helst har jag sett

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Är det på "Elisestern"?

Jag vill kika lite på den på nåt SLC race framöver om det går för sig!

Här sen Nov 2002

Dude skrev:
f**n vad jag älskar att tolka regler

undrar om det är dags att byta serie och terrorisera någon annan stackare än fredrik

Näe nu har ju jag vant mig.....

P.s till Knutstorp är det lovat att det kommer en mittstolsplacerad bil i eran klass

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Anton Lillsund skrev:
Är det på "Elisestern"?

Jag vill kika lite på den på nåt SLC race framöver om det går för sig!

speedstern är nog den första bil som jag inte kommer få ngn gliring av fredrik ang ev tolkningar.
den är så löjligt reglementsenligt så jag skäms

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

FSN skrev:

Har precis plöjt igenom GT 5.8 och det är hur tydligt som helst att det krävs rör till tornen fram, ...........................................................................................
...................................................................................................etsas till chassie/kaross.

Som sagts tidigare - inte på bilar vars främre fjäderbenstorn e sammasatta orginal med torpedväggen -- ex:: BMW E-21, Toyota Ae86

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

FSN skrev:
Har precis plöjt igenom GT 5.8 och det är hur tydligt som helst att det krävs rör till tornen fram, hjälmkrossare och två rör i varje dörr (Nationell bestämmelse under GT 5.8.2.2.5.1)

Då har du säkert sett att det inte finns något minimimått på hjälmkrossarstaget bara ett maxmått på hur mycket det får inkräkta på dörrhålet. Öppet för personligt val map instegsvänlighet,...

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Med risk för att ha läst tråden dåligt...

En A-Manta har inga fjäderben så de stagen utgår.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
FSN skrev:

Äh .. Säg som det är, du fick second thoughts om detdär med att göra upp på Knutstorp.

Skraj nää inte det minsta. Men det kanske är bättre att vi gör upp i depån, min bil har en tydlig tendens att skrynkla plåt och spräcka plast och eran tenderar att spraya olja och koka bort vatten.

Stockholm
Här sen Maj 2004

Kanske skulle ta o väcka denna tråd till liv igen. Håller osso på o bygger bur i en Opel Manta A -73. På denna sida: http://www.sbf-folkrace.com/document/bage.pdf Så står det att "Buren skall i sin helhet placeras mellan fram- och
bakvagnens fastsättningspunkter." ockej, de borde betyda typ där stötdämpanra är fastsatta. Eller är ja ute och cyklar?

Sedan står det: "Baksträvor är obligatoriska och de sätts fast i huvudbågens vänstra och högra övre hörn så nära taket som möjligt, varifrån de går ner till respektive hjulhus." o ner till hjulhusen... Skall ja fästa den direkt i hjulhusen? Håller dom värkligen för det? Även om man har dom såkallade "Fastsättningsplattorna och Förstärkningsplattorna"?

Är det någon ide o bygga buren så att den går o montera ut ur bilen, lr ska man svettsa fast den så den sitter där den sitter?

Även på denna sida finns de utrymme för att tolka reglerna en hel del

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Bur !!!

Köp en byggsats av Guss kostar ca 2500:- ,vi håller på att montera en i en Ascona A för bana och det värkar fungera bra.( jag la en Ascona på taket en gång, otroligt klena takstolpar!)
Ring GUSS !!

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004

okej, vart får ja tag på numret till GUSS?

Skruva banåkabil
Bur eller inte?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12956 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande