Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (35985 totalt)
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

438hk på 3.2l thumbs up nästan 137hk/l. Måste yla riktigt gott under huven "gåshudsvarning"!

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Kul att se en riktig tävlingsbil här på forumet och grattis till 438 hk

Från den första bromsningen:
Niklas Sandström skrev:
Senaste nytt från motorbänken idag. 410 hk statiskt samt 430 hk dynamiskt med strax över 400 nm i vrid.

Jag har hört detta om statisk och dynamisk effekt förr men jag har inte riktigt koll på vad det kan bero på. En teori är att när man kör upp motorn i last så är förbränningsrummen relativt kalla och att fyllnadsgraden då blir bättre än vid statisk full belastning då allt är mycket varmare. Har ni nån bra förklaring?

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Teorin med kalla förbränningsrum köper jag inte. Jag skulle hellre tro att skillnaden ligger själva mätmetoden och/eller det faktum att vid dynamiskt så har man acceleration av motor/drivlina.

På turbomaskiner kan jag tänka mig att värmeutvecklingen kan börja inverka negativt mera märkbart vid statisk bromsning om den sker under lite längre tid än den åtgår vid en dynamisk bromsning.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Så har man gjort ett litet mekpass ikväll också.

Bottendelen i princip färdig. Oljeavskiljningsplåten passar egentligen inte med GT/3,2l tråg men vi har modifierat lite för att få dit den.

Här indikerar vi noll läget på motorn.

Detta är vad en Hewland SGT innehåller.

Ihoplockat drevpaket.

och några minuter senare en färdig låda.

Nu börjar det klarna lite grann, tävlingspremiär på en månad. Motorn är nästan klar, lite plast till bilen skall gjutas upp, bilen ska lackas och motor och växellåda monteras. Sedan måste bilen besiktas två veckor före första tävling.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Grymt! thumbs up

Är Holinger-lådor lika lättmekade?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:
Grymt! thumbs up

Dom är väldigt lika i uppbyggnad där mycket tid har lagts på att få dom enkla att jobba med.

När ni har hittat en lämplig utväxling ska ni väl dock inte behöva skruva så mycket i den om det inte blir många växlingsbommar för det sliter ganska hårt på doggarna.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Grymt! thumbs up

Dom är väldigt lika i uppbyggnad där mycket tid har lagts på att få dom enkla att jobba med.

När ni har hittat en lämplig utväxling ska ni väl dock inte behöva skruva så mycket i den om det inte blir många växlingsbommar för det sliter ganska hårt på doggarna.

Låter bra! Kanske blir en del skruvande innan vi hittar rätt utväxling dock.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det blev ett litet mekpass ikväll också.

Ventilspelet justeras, tog bara tre timmar

Kammarna är inställda på hundradelarna.

Tillslut blev motorn klar.

Nu skall motor och växellåda monteras, uppstart är beräknad till imorgon eftermiddag

Citera
Fredrik Fogelberg
Karlstad
Här sen Mar 2004

hur fungerar det med den "vingen" eller luftbromsen som jag skulle vilja kalla det??? och skulle den inte gå bättre med hårdare krängar och högra ut-fjädring så alla hjulen är i backen???

Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fredrik Fogelberg skrev:
hur fungerar det med den "vingen" eller luftbromsen som jag skulle vilja kalla det??? och skulle den inte gå bättre med hårdare krängar och högra ut-fjädring så alla hjulen är i backen???

Det skulle nog gå lika bra utan vingen men den sitter där för bilen hoppar rakare med den. Med hårdare krängare tappar den grepp i sidled så den får lyfta på ett framhjul istället, sedan är det inget problem med styrningen fast det bara är ett framhjul i backen den går ändå mot lite överstyrt.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Grymt! thumbs up

Har aldrig rivit ngn Hewland men en Holinger har jag varit och "testmekat" på.

Kan bara säga att man blir första gången över hur otroligt enkelt de är uppbyggda. Märks att de är gjorda för att man så enkelt som möjligt ska kunna byta och testa olika utväxlingar. thumbs up

Mkt trevligt val Johan om ni väljer en sådan.

Fredrik Fogelberg
Karlstad
Här sen Mar 2004

Niklas Sandström skrev:
Fredrik Fogelberg skrev:

Det skulle nog gå lika bra utan vingen men den sitter där för bilen hoppar rakare med den. Med hårdare krängare tappar den grepp i sidled så den får lyfta på ett framhjul istället, sedan är det inget problem med styrningen fast det bara är ett framhjul i backen den går ändå mot lite överstyrt.

jo det blir väll så med allt smuts på banan.... det ser väldigt imot principen annars...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Sitter "vindplåten" som original på 3,0:an?
Borde väl det när du skriver att den inta passar GT/3,2-tråget.

Trevligt isf.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Trevligt isf.

Jo den sitter original på 3,0:an men pga annan oljepickup samt en längsgående rygg i trågen så passar den inte utan lite modifiering.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Niklas Sandström skrev:
Andreas Lidström skrev:

Trevligt isf.

Jo den sitter original på 3,0:an men pga annan oljepickup samt en längsgående rygg i trågen så passar den inte utan lite modifiering.

oki.
Blir moddat 3,0-tråg så det är ju bara att se till att inget krockar med nya plåtar.
Var bara intresserad av om plåten var en original 3,0-pryttel.

Sitter det ingen sådan på 3,2:an?

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Niklas Sandström skrev:
Andreas Lidström skrev:

Trevligt isf.

oki.
Blir moddat 3,0-tråg så det är ju bara att se till att inget krockar med nya plåtar.
Var bara intresserad av om plåten var en original 3,0-pryttel.

Sitter det ingen sådan på 3,2:an?

Nix, varken GT'n eller 3,2:an har plåten.

Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004

Andersson skrev:
438hk på 3.2l thumbs up nästan 137hk/l. Måste yla riktigt gott under huven "gåshudsvarning"!

Jag LVOAR att det är Gåshud!

Hur går det med mekandet, hörde när jag var förbi till Bengt i eftermiddag att ni saknade några packningar!?

Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
johann skrev:
Grymt! thumbs up

Har aldrig rivit ngn Hewland men en Holinger har jag varit och "testmekat" på.

Kan bara säga att man blir första gången över hur otroligt enkelt de är uppbyggda. Märks att de är gjorda för att man så enkelt som möjligt ska kunna byta och testa olika utväxlingar. thumbs up

Mkt trevligt val Johan om ni väljer en sådan.

Låter bra! thumbs up

Men visste du inte att vi redan har en Holinger-låda?
Följer du inte vår tråd?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lars Wennberg skrev:
Andersson skrev:

Hur går det med mekandet, hörde när jag var förbi till Bengt i eftermiddag att ni saknade några packningar!?

Det går framåt, efter några missöden som försenade oss lite är motorn ihop nu ikväll. Skall monteras och uppstartas imorgon. Det var lager vi hade problem med.

Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004

Niklas Sandström skrev:
Lars Wennberg skrev:
Andersson skrev:

Det går framåt, efter några missöden som försenade oss lite är motorn ihop nu ikväll. Skall monteras och uppstartas imorgon. Det var lager vi hade problem med.

OK, det låter gött....Hoppas man få se den på isen då...och att det vill hålla bättre i år....

Lycka till grabbs.....

Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu är den startad, mmm vad fint den lät

Glömde tyvärr kameran så det blev inga bilder.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (35985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande