Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (35985 totalt) |
Kul att se en riktig tävlingsbil här på forumet och grattis till 438 hk
![]() Från den första bromsningen:
Jag har hört detta om statisk och dynamisk effekt förr men jag har inte riktigt koll på vad det kan bero på. En teori är att när man kör upp motorn i last så är förbränningsrummen relativt kalla och att fyllnadsgraden då blir bättre än vid statisk full belastning då allt är mycket varmare. Har ni nån bra förklaring? _________________ Sten Isaksson |
||||||
Teorin med kalla förbränningsrum köper jag inte. Jag skulle hellre tro att skillnaden ligger själva mätmetoden och/eller det faktum att vid dynamiskt så har man acceleration av motor/drivlina.
På turbomaskiner kan jag tänka mig att värmeutvecklingen kan börja inverka negativt mera märkbart vid statisk bromsning om den sker under lite längre tid än den åtgår vid en dynamisk bromsning. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Så har man gjort ett litet mekpass ikväll också.
Bottendelen i princip färdig. Oljeavskiljningsplåten passar egentligen inte med GT/3,2l tråg men vi har modifierat lite för att få dit den. ![]() Här indikerar vi noll läget på motorn. ![]() Detta är vad en Hewland SGT innehåller. ![]() Ihoplockat drevpaket. ![]() och några minuter senare en färdig låda. ![]() Nu börjar det klarna lite grann, tävlingspremiär på en månad. Motorn är nästan klar, lite plast till bilen skall gjutas upp, bilen ska lackas och motor och växellåda monteras. Sedan måste bilen besiktas två veckor före första tävling. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Dom är väldigt lika i uppbyggnad där mycket tid har lagts på att få dom enkla att jobba med. När ni har hittat en lämplig utväxling ska ni väl dock inte behöva skruva så mycket i den om det inte blir många växlingsbommar för det sliter ganska hårt på doggarna. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Låter bra! Kanske blir en del skruvande innan vi hittar rätt utväxling dock. |
||||||
Det blev ett litet mekpass ikväll också.
Ventilspelet justeras, tog bara tre timmar ![]() ![]() ![]() Kammarna är inställda på hundradelarna. ![]() Tillslut blev motorn klar. ![]() Nu skall motor och växellåda monteras, uppstart är beräknad till imorgon eftermiddag ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Det skulle nog gå lika bra utan vingen men den sitter där för bilen hoppar rakare med den. Med hårdare krängare tappar den grepp i sidled så den får lyfta på ett framhjul istället, sedan är det inget problem med styrningen fast det bara är ett framhjul i backen den går ändå mot lite överstyrt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Har aldrig rivit ngn Hewland men en Holinger har jag varit och "testmekat" på. Kan bara säga att man blir ![]() ![]() Mkt trevligt val Johan om ni väljer en sådan. |
||||||
jo det blir väll så med allt smuts på banan.... det ser väldigt imot principen annars... _________________ aha?? |
||||||
Sitter "vindplåten" som original på 3,0:an?
Borde väl det när du skriver att den inta passar GT/3,2-tråget. Trevligt isf. |
||||||
Jo den sitter original på 3,0:an men pga annan oljepickup samt en längsgående rygg i trågen så passar den inte utan lite modifiering. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
oki. Blir moddat 3,0-tråg så det är ju bara att se till att inget krockar med nya plåtar. Var bara intresserad av om plåten var en original 3,0-pryttel. Sitter det ingen sådan på 3,2:an? |
||||||
Nix, varken GT'n eller 3,2:an har plåten. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Jag LVOAR att det är Gåshud! ![]() Hur går det med mekandet, hörde när jag var förbi till Bengt i eftermiddag att ni saknade några packningar!? _________________ Lars Wennberg ----------------- Audi S4 -92 (bruksbil) Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt) 242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt) |
||||||
Låter bra! ![]() Men visste du inte att vi redan har en Holinger-låda? Följer du inte vår tråd? ![]() ![]() ![]() |
||||||
Det går framåt, efter några missöden som försenade oss lite är motorn ihop nu ikväll. Skall monteras och uppstartas imorgon. Det var lager vi hade problem med. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
OK, det låter gött....Hoppas man få se den på isen då...och att det vill hålla bättre i år.... Lycka till grabbs..... _________________ Lars Wennberg ----------------- Audi S4 -92 (bruksbil) Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt) 242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt) |
||||||
Nu är den startad, mmm vad fint den lät
![]() ![]() Glömde tyvärr kameran så det blev inga bilder. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (35985 totalt) |