Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (35985 totalt)
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



438hk på 3.2l thumbs up nästan 137hk/l. Måste yla riktigt gott under huven "gåshudsvarning"!

_________________
Henrik Andersson
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Kul att se en riktig tävlingsbil här på forumet och grattis till 438 hk

Från den första bromsningen:
Niklas Sandström skrev:
Senaste nytt från motorbänken idag. 410 hk statiskt samt 430 hk dynamiskt med strax över 400 nm i vrid.


Jag har hört detta om statisk och dynamisk effekt förr men jag har inte riktigt koll på vad det kan bero på. En teori är att när man kör upp motorn i last så är förbränningsrummen relativt kalla och att fyllnadsgraden då blir bättre än vid statisk full belastning då allt är mycket varmare. Har ni nån bra förklaring?

_________________
Sten Isaksson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1232



Teorin med kalla förbränningsrum köper jag inte. Jag skulle hellre tro att skillnaden ligger själva mätmetoden och/eller det faktum att vid dynamiskt så har man acceleration av motor/drivlina.

På turbomaskiner kan jag tänka mig att värmeutvecklingen kan börja inverka negativt mera märkbart vid statisk bromsning om den sker under lite längre tid än den åtgår vid en dynamisk bromsning.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Så har man gjort ett litet mekpass ikväll också.

Bottendelen i princip färdig. Oljeavskiljningsplåten passar egentligen inte med GT/3,2l tråg men vi har modifierat lite för att få dit den.


Här indikerar vi noll läget på motorn.


Detta är vad en Hewland SGT innehåller.


Ihoplockat drevpaket.


och några minuter senare en färdig låda.



Nu börjar det klarna lite grann, tävlingspremiär på en månad. Motorn är nästan klar, lite plast till bilen skall gjutas upp, bilen ska lackas och motor och växellåda monteras. Sedan måste bilen besiktas två veckor före första tävling.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Grymt! thumbs up

Är Holinger-lådor lika lättmekade?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
johann skrev:
Grymt! thumbs up

Är Holinger-lådor lika lättmekade?


Dom är väldigt lika i uppbyggnad där mycket tid har lagts på att få dom enkla att jobba med.

När ni har hittat en lämplig utväxling ska ni väl dock inte behöva skruva så mycket i den om det inte blir många växlingsbommar för det sliter ganska hårt på doggarna.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Grymt! thumbs up

Är Holinger-lådor lika lättmekade?


Dom är väldigt lika i uppbyggnad där mycket tid har lagts på att få dom enkla att jobba med.

När ni har hittat en lämplig utväxling ska ni väl dock inte behöva skruva så mycket i den om det inte blir många växlingsbommar för det sliter ganska hårt på doggarna.


Låter bra! Kanske blir en del skruvande innan vi hittar rätt utväxling dock.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Det blev ett litet mekpass ikväll också.

Ventilspelet justeras, tog bara tre timmar


Kammarna är inställda på hundradelarna.


Tillslut blev motorn klar.



Nu skall motor och växellåda monteras, uppstart är beräknad till imorgon eftermiddag

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Fredrik Fogelberg
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 144



hur fungerar det med den "vingen" eller luftbromsen som jag skulle vilja kalla det??? och skulle den inte gå bättre med hårdare krängar och högra ut-fjädring så alla hjulen är i backen???

_________________
aha??
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Fredrik Fogelberg skrev:
hur fungerar det med den "vingen" eller luftbromsen som jag skulle vilja kalla det??? och skulle den inte gå bättre med hårdare krängar och högra ut-fjädring så alla hjulen är i backen???


Det skulle nog gå lika bra utan vingen men den sitter där för bilen hoppar rakare med den. Med hårdare krängare tappar den grepp i sidled så den får lyfta på ett framhjul istället, sedan är det inget problem med styrningen fast det bara är ett framhjul i backen den går ändå mot lite överstyrt.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Grymt! thumbs up

Är Holinger-lådor lika lättmekade?


Har aldrig rivit ngn Hewland men en Holinger har jag varit och "testmekat" på.

Kan bara säga att man blir första gången över hur otroligt enkelt de är uppbyggda. Märks att de är gjorda för att man så enkelt som möjligt ska kunna byta och testa olika utväxlingar. thumbs up

Mkt trevligt val Johan om ni väljer en sådan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik Fogelberg
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 144



Niklas Sandström skrev:
Fredrik Fogelberg skrev:
hur fungerar det med den "vingen" eller luftbromsen som jag skulle vilja kalla det??? och skulle den inte gå bättre med hårdare krängar och högra ut-fjädring så alla hjulen är i backen???


Det skulle nog gå lika bra utan vingen men den sitter där för bilen hoppar rakare med den. Med hårdare krängare tappar den grepp i sidled så den får lyfta på ett framhjul istället, sedan är det inget problem med styrningen fast det bara är ett framhjul i backen den går ändå mot lite överstyrt.


jo det blir väll så med allt smuts på banan.... det ser väldigt imot principen annars...

_________________
aha??
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sitter "vindplåten" som original på 3,0:an?
Borde väl det när du skriver att den inta passar GT/3,2-tråget.

Trevligt isf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Sitter "vindplåten" som original på 3,0:an?
Borde väl det när du skriver att den inta passar GT/3,2-tråget.

Trevligt isf.


Jo den sitter original på 3,0:an men pga annan oljepickup samt en längsgående rygg i trågen så passar den inte utan lite modifiering.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Niklas Sandström skrev:
Andreas Lidström skrev:
Sitter "vindplåten" som original på 3,0:an?
Borde väl det när du skriver att den inta passar GT/3,2-tråget.

Trevligt isf.


Jo den sitter original på 3,0:an men pga annan oljepickup samt en längsgående rygg i trågen så passar den inte utan lite modifiering.


oki.
Blir moddat 3,0-tråg så det är ju bara att se till att inget krockar med nya plåtar.
Var bara intresserad av om plåten var en original 3,0-pryttel.

Sitter det ingen sådan på 3,2:an?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Niklas Sandström skrev:
Andreas Lidström skrev:
Sitter "vindplåten" som original på 3,0:an?
Borde väl det när du skriver att den inta passar GT/3,2-tråget.

Trevligt isf.


Jo den sitter original på 3,0:an men pga annan oljepickup samt en längsgående rygg i trågen så passar den inte utan lite modifiering.


oki.
Blir moddat 3,0-tråg så det är ju bara att se till att inget krockar med nya plåtar.
Var bara intresserad av om plåten var en original 3,0-pryttel.

Sitter det ingen sådan på 3,2:an?


Nix, varken GT'n eller 3,2:an har plåten.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004
Inlägg: 49



Andersson skrev:
438hk på 3.2l thumbs up nästan 137hk/l. Måste yla riktigt gott under huven "gåshudsvarning"!


Jag LVOAR att det är Gåshud!

Hur går det med mekandet, hörde när jag var förbi till Bengt i eftermiddag att ni saknade några packningar!?

_________________
Lars Wennberg
-----------------
Audi S4 -92 (bruksbil)
Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas Lidström skrev:
johann skrev:
Grymt! thumbs up

Är Holinger-lådor lika lättmekade?


Har aldrig rivit ngn Hewland men en Holinger har jag varit och "testmekat" på.

Kan bara säga att man blir första gången över hur otroligt enkelt de är uppbyggda. Märks att de är gjorda för att man så enkelt som möjligt ska kunna byta och testa olika utväxlingar. thumbs up

Mkt trevligt val Johan om ni väljer en sådan.


Låter bra! thumbs up

Men visste du inte att vi redan har en Holinger-låda?
Följer du inte vår tråd?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Lars Wennberg skrev:
Andersson skrev:
438hk på 3.2l thumbs up nästan 137hk/l. Måste yla riktigt gott under huven "gåshudsvarning"!


Jag LVOAR att det är Gåshud!

Hur går det med mekandet, hörde när jag var förbi till Bengt i eftermiddag att ni saknade några packningar!?


Det går framåt, efter några missöden som försenade oss lite är motorn ihop nu ikväll. Skall monteras och uppstartas imorgon. Det var lager vi hade problem med.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Lars Wennberg
Boden
Här sen Sep 2004
Inlägg: 49



Niklas Sandström skrev:
Lars Wennberg skrev:
Andersson skrev:
438hk på 3.2l thumbs up nästan 137hk/l. Måste yla riktigt gott under huven "gåshudsvarning"!


Jag LVOAR att det är Gåshud!

Hur går det med mekandet, hörde när jag var förbi till Bengt i eftermiddag att ni saknade några packningar!?


Det går framåt, efter några missöden som försenade oss lite är motorn ihop nu ikväll. Skall monteras och uppstartas imorgon. Det var lager vi hade problem med.


OK, det låter gött....Hoppas man få se den på isen då...och att det vill hålla bättre i år....

Lycka till grabbs.....

_________________
Lars Wennberg
-----------------
Audi S4 -92 (bruksbil)
Golf GTi 16v -87/-91 (Pågående projekt)
242DL-T -75, flippfront å allmännt råball! (Pågående projekt)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Nu är den startad, mmm vad fint den lät

Glömde tyvärr kameran så det blev inga bilder.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (35985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande