Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8846 besök totalt |
Finns väl sådana i alla bilmodeller. Fördelen med CTR, 206CR etc är att de (för den oinvigde) ser ut som en vanlig småbil =sticker inte ut Med Porsche 944/968 etc som ser ut som sportbilar kan man få problem att ha bilen ifred. också en faktor att lägga in i beslutet. MINI hamnar väl mellan de två grupperna. btw, visst kan man ha en 968 i stan! _________________ Jan Å |
||
Kul med mångas synpunker
![]() Kul med mångas synpunker Subaru Impreza kommer det iaf inte bli... känns som det kommer bli en dyr historia som iaf slutar med garage mek. Den är som sagt turbomatad, och hur ska jag kunna hålla mina klåfingriga fingrar borta från -större IC, nytt program, avgassystem, racekat. mm... bara för att få det där lilla x-tra man alltid jagar när man åker turbo bil. Det tillsammans med en trevlig hållning kommer sluta med v-låde byten mm. just det som jag ville slippa. Så om det nu blir ett byte så blir det till en sugmotor/kompressormotor. Det som kändes bra med Civic Type R var att den är konstruerad för just hård/snabb körning. Chassit är hyfsat inställt från början mm. Jag uppskattar verkligen även en skön motorkarraktär, som just vtec upplevs som. Man känner när den slår till, hör hur ljudet ändras. Jag har iof bara rattat CRX del sol 160hk vtec. Men där var/är känslan verkligen påtaglig. Men att åka omkring i en superstötig, ljudlig bil året om för att kunna lufta sig 4-5ggr på sommaren kanske inte är så kul endå... Fördelen skulle väl vara att hondas lite sportigare modeller brukar hålla andrahandspriset hyfsat bra. 206RC har jag inte kört, men dock 206GTI. Vart faktiskt positivt överraskad över hur pass rymlig den kändes invändigt (jag är då bara 173cm iof). Chassit kändes sportigt, men inte allt för stötigt. Motorn däremot gav mig inga horn i pannan. Känsdes som att köra en elmotor, ingen karaktär, effekt puckel eller liknande. Men visst rörde bilen på sig... Lådan var ingen sensation direkt, kommer man från att åka Saab så är man inte så kräsen på den biten även om man verkligen längtar efter en skön v-låda! Clio Sport har jag inte kört, men vad jag hört är att chassit ska ha bra grundegenskaper. Har en kompis som "lånade" en sådan (std. 90hk) för en förarutbildning och både han och instruktören var mer än nöjd. Så ökar man effekten från 90hk som den hade till närmare 170hk och uppgraderar chassit så kanske man kan få en riktigt underhållande bil som man får ha ifred på gatan. För just upphetsande kan man inte kalla rent visuellt. Priset ligger bra, såg ut att kunna hitta en -02 runt 5000mil för ca 115' helt godkänt. 968: för att få en till bra försäkring så rätta mig om jag har fel, max 500mil om året, inte åka till jobbet, måste stå i garage mm. Dessutom skulle det inte kännas konstigt att ställa en sådan på gatan, och dessutom behöva kallstarta den i -20, åka i salt slask mm. (jag brukar bli lite väl känslomässig i mina bilar ) Men jag förstår alla dina/era positiva inlägg. Många bankörningar per år stort plus! välbyggd bil som tål att användas, även om den har 12år på nacken och 15'mil ryggen... eller? Minus känns som om att den inte är den billigaste att reparera om den nu skulle gå sönder... Speedster går nog tyvärr bort... tvivlar på att man kan åka till landet, jobbet varje dag i en sådan... Men som ren hobbybil lär den vara grymt underbar! M3 E36: Ja det känns som om de har fått smak på en och annan rödljuskörning. Även om de nästan tål löjligt mkt stryk (tänker då på Thomes M3) Men jag skulle nog vara mer sugen på en Z3 coupe 2,8 el. 3,0. Väldigt egen bil med bra kvalitet och köregenskaper. Cooper: En bil som jag fått upp ögonen mer och mer för. Från början kändes den som en riktigt "Hipp"bil som alla innepersoner måste ha. Jag har då inte detta behov. Men jag verkar haft lite fel där... Då den verkar ha mkt plus, skön motor, härligt chassi, hyfsat rymlig (åkte förbi en i går på nynäsvägen med 4 pers i ) Dock så ligger de lite högt i pris... Och känns lite osäker i prisbild om ett par år. Ungefär som nya bubblan blev... Ditt erbjudande om testtur kommer jag nog nappa på, tusen tack! Accord: Kanske inte är så dumt alternativ, rymlig, trevlig motor, härligt chassi, ser inte så mkt ut för brytarbänke. Hittade en -02 som gått ca 5'för 180'det får man väl se som godkänt. Fyll på med mera tankar Det kommer inte iaf att bli ett impulsköp då jag måste färdig ställa 900 innan försäljning... Vill oxå passa på att tacka för ett mkt trevlig tråd som inte brutit ut i en sandlåda som lätt händer på andra forum... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Nu kom jag på en till (som jag själv varit sugen på): Lexus IS200.
Bättre än "kusinen" från Bayern menade många motorjournalister. Det enda de önskade sig var mer motor (150 hk). Har för mig att Fredrik Ekblom var väldigt förtjust i balansen. Sen att den driver där bak gör väl inget ![]() Här hittade jag en: http://www2.blocket.se/view/3012283.htm?l=0&c=1&city=0 _________________ Jörgen Eriksson |
||
Du menar Toyota ![]() |
||
Ahhhh!
Z3 2,8 eller om pengarna räcker 3,0. Betydligt större skillnad än vad siffrorna säger. Sååå kul. Sååå underhållande. Sååå sjuk ballans. ![]() Annars var Lexusvarianten inte så dum. Vore intressant. Funkar ju iaf i BTCC. ![]() |
||
Håller med om att prisbilden på MINI är svår att sia om, dock är följande fakta. Fortfarande hyffsade väntetider på iaf cooper S:en. Just S:en säljs i princip innan dom kommer in till handlarna som begagnade, vanliga coopern säljer dom på 2-3dagar tydligen, redan här har vi en stor skillnad mot nya beatlen som stod i drivor hos handlarna. Såg förrästen en S Works till salu hos BMW Solna för 288.000:- med runt 1500mil på mätaren, det är hyffsat andrahandsvärde tycker jag
![]() |
||
![]() Civic TypeR går inte att köra "lagom för fort" med. Antingen ger man benet fullt ut eller också kör man lugnt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
http://www.peugeot-sport-club.com/fo
lite om rc's prestanda. kanske inte världens minst partiska _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||
Så här skriver Teknikens värld om Civic Type-R:
------------------------------------------------------ Honda Civic Type-R Kalaskul kurvkramare Honda Civic Type-R var prick en sekund långsammare än roadstern Honda S2000 runt Knutstorp Ring och var 2,7 km/h långsammare på rakan. Ganska lätt att bära med tanke på att prisskillnaden mellan de båda är 135000 kronor. Sportupplagan av Civic ger mycket prestanda och körglädje för pengarna, vilket mer än väl motiverar att den hamnar i tiobästagruppen. Alla framhjulsdrivna bilars värsta fiende i samband med fortåkning på bana, understyrningsspöket, hålls här i schack riktigt bra. Styrningen har fin känsla och precission, bromsarna biter bra. Ett förarönskemål vore att kunna sitta något lägre för att öka vägnärvaron ännu mer. Till bilden av Civic Type-R här inte bara fartresurser och kurvkramningar. Den är samtidigt en intelligent konstruerad familjebil vars enda brist som sådan är att Type-R inte levereras med femdörrars kaross. Här är vridstyvheten så viktig att endast tredörrarsversion kommer i fråga för tvålitersmotorn. Det är för övrigt inte alls samma motor som i Honda S2000. Tvåhundra hästar sätter en vansinnig fart på ekipaget och den lilla bilen når 100 km/h på mindre än sju sekunder, vilket torde göra den till en allvarlig titelaspirant gällande acceleration per krona. Växelspaken pekar rakt upp ur instrumentpanelen - bra, där är den inte i vägen - och kan röras i sex lägen utöver backen. Inget gnäll på den. Civic Type-R är uthärdlig som landsvägsvagn även om däcken väsnas. Den stora behållningen är motorns karaktär med jublande varvgläde mellan 6000 och 8000 varv. Askul. Kalaskul! -------------------------------------------------------------------- okej, jag har varit frälst av hondas sköna motorer i många år och är säkert väldigt partisk i det här läget. Närmsta konkurrenten i kulhet är väl MINI. Verkar vara kanonskoj och jag såg ett par sådana på Gelleråsen (FMCS-träffen) och de gick som fan. Var de original? Men en Cooper S kostar lika mycket som en Civic Type-R och är inte lika mycket bil för pengarna. 206 RC är ju lite billigare än CTR, men inte alls lika stygg. Men som sagt, jag är ju partisk så bäst är väl ändå att åka till handlare och provköra! Kör försiktigt ![]() |
||
olof, hur menar du med att MCS inte är lika mkt bil för pengarna som en CTR???
![]() Jag skulle vilja säga tvärtom då Mini iaf i mina ögon är lite mer bruxvänlig iom sin mer registerbreda motor. Sen har MCS lite vassare chassi oxå... ![]() Sen att det är liiite för mkt design på MINI:n är lite synd kanske, men det är iaf ingen Bagge med bara design på Golfbas. Det ÄR en kompetent körvagn, likandat som det var "förr i tiden". Fast att CTR:en är en ruggigt trevlig bil är det inget snack om, det handlar nog bara om vad man är ute efter i karraktär. |
||
Andreas, jag var kanske lite otydlig...
MCS är askul att köra, lika rolig som CTR, men utöver att vara roligt på bana är CTR en större och mer praktisk bil. Chassit i MCS är lite vassare men motorkaraktären i CTR ger rysningar... ![]() Mer bil för pengarna handlar också om att den har mest acc per krona, som artikeln säger. Finns ingen som kan jämföra sig i motorstyrka. Men jag är som sagt inte så objektiv. Tycker att designen på MINI är ball. Tyvärr tycker många hårfrisörskor också det. ![]() En annan grej: Att någon av bilarna skulle vara obekväm på landsväg är bara bull****. Komfort för mig är att känna att bilen har grepp i backen och förmedlar information om vägen till mig som förare.... |
||
206 RC är skitkul, jag har "smiskat" min polares rätt ordentligt på riktiga krokvägar.
I snabba böjar går det utmärkt att balansera den med gasen i fina fyrhjulsställ. Styrningen är däremot inte lika kul. Jämfört med min Alfa 147 (som har 2,2 rattvarv mellan fulla styrutslag) känns den väldigt vevig. Nackdel i krokiga slalompartier. Teknikens värld rapporterade bromsfading efter några varv på Knutan. Bruxkommentar: Sen är det inget vidare att sitta bak heller. Riktigt instängt och trångt. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Var nog inte så otydlig, jag gillar oxå båda skarpt! Undrade bara vad just du ansåg var det som gav "mer bil för pengarna". Nu vet jag och japp, Mini:n är ju inget under av utrymme. ![]() Hondans amskin är sjuk, men frågan är hur länge jag skulle palla med den? Sen är jag oxå "halvpartisk" på Mini:n och hade nog valt den själv oxå. Motorn ger mer bruxpoäng helt enkelt. Det jag missar i acc spelar mig absolut ingen roll. Är ingen acc-junkie...då kunde jag åkt DR... ![]() Bra tråd dethär med vettig vidsynthet!!! ![]() |
||
OT: Attans. Hann inte ändra "anders" till "andreas" innan du quotade mig, he he
Låg i kö mellan Enköping och Västerås söndagen efter midsommar och jag kan avslöja att CTR'en inte gör sig så bra för krypkörning. Stadskörning är dock inga problem. Kör väldigt mycket inne i sthlm och det går alldeles utmärkt. Men som sagt, att ligga och krypköra på ettan/tvåan är inte CTR'en världsbäst på = kanske ingen bil för den som räknar med att trucka i stockholms rusningstrafiksköer varje vardag... Inte heller någon acc-junkie men motorn ger rysningar på motorvägspåfarterna. Roligast har jag dock i rondeller... |
||
Jag har tidigare rekomenderat (968/Speedster/MINI), men eftersom de två första verkar mindra aktuella lägger jag till type-R.
Bara för att ha två alternativ ![]() Verkar vara fler som tycker MINI o CTR är likvärdiga i "kulhet". ![]() Båda är ganska "sansade" val - moderna (=undvika mekande), relativt billiga i drift... _________________ Jan Å |
||
Håller med dig om att 147:an är riktigt rolig! Fick låna en sådan för en dag (1.6 120hk). Och var mäkta imponerad av chassiet! ![]() ![]() Jag har alltid gillat Alfa, lika mycket som Peugeot ![]() _________________ Rachid Rachid |
||
Eftersom Cliosporten nästan har försvunnit ur diskussionen slår jag ett slag för den. Du kan som sagt hitta en beggad för 110 000kr och uppåt. Den nya 182an har utsätts till den bästa "hot hatchen" 2004. Autocar utsåg nyligen den bästa bilen för ban och gatåka och Clion kom först utav alla grävlingar och genererade 1.03g i sidoacc.(CTR 1.0) Den satte förövrigt exact samma varvtid som CTR.
om man jämför med CTR och MCS skulle jag säga följande, bäst bil först. chassi:MCS,Clio;CTR. Motor: CTR(om man tål den) Clio (Förhållandevis bra bottenvrid samt varvvillig) MCS (uddlös i de högre registren i standardtrim) Känsla/feedback: Clio/MCS, CTR Växellåda: CTR, MCS, Clio Kvalitèt: CTR,MCS,CLIo. Vikt/effekt förhållande: CTR/Clio, MCS Detta är förstås bara en biltidningsläsande bilnörds ödmjuka åsikter och tankar. Lycka till. Lars _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||
Tycker det är intressant med diskussionen om känslan i styrningen i CTR:en, allt från total sågning (Evo) till beröm (teknikens värld) vad beror det på? Själv hade jag nog inte speciellt att invända mot den när jag provkörde mäkinens.
Köper man en MINI är det så gott som obligatoriskt med ett typ BPU-trim (drevning kompressor, mappning, luftfilter + avgasystem från katten och bakåt) Blir en helt annan bil, sävligheten på toppen är som bortblåst och bilen varvar villigt till 7500varv). Kanske dags för en ny Hot-hatch community, intresset verkar stor ![]() |
||
En annan bil som ingen tagit upp är Ford Focus ST170. Jag är intresserad själv och har provat bla Alfa 147, Focus RS samt ST170, Civic R samt Mini (dock en Works). ST170 hade inte samma klipp i maskin men bruksvärdet är högt med 5 d kaross. BiliaFord Göteborg säljer dem nya för 189 med 5d, metallic mm.
ST170 kändes iaf "rätt" på ett sätt som inte alla bilar gör. Surt att kvalitetsintrycket är rätt dåligt. Den bil jag körde hade gått 1300 mil och var bra slapp i drivlinan. Civicen hade gått över 8000 och var tightare än Dickinsons spandexbrallor. Iofs vet man inte hur tidigare ägare kör. Återstår för mig att prova Clio samt 206. Clio impade iaf på kullen i Falks händer i våras, båda funkade klanderfritt och piskades hårt och gick hyggligt fort, nån sekund efter min Miata på 185. (1.09 för Clion). 206RC ... nja. Är växellådan lika hemsk som 206Gti är den otänkbar. 968 eller hot hatch? Det är så olika bilar att det knappast är ett val. ![]() Efter 500 mil Alfa 33 insåg jag iaf att FWD kan vara kul. Enormt kul. Och detta i en bil som ingen brydde sig om, ingen bråkade med, ingen är avundsjuk på. Knappt ens andra Alfisti! ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8846 besök totalt |