Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4455 besök totalt |
Boxster har helt OK komfort! För att vara sportbil är den riktigt bra - men testa vettja! Skulle tro att du kommer att tycka att CTR/Impreza/EVo är mer "skramliga" om du fattar... Är själv känslig för (stör mig på) "plåtiga" ljud Gedigen är intrycket man får om man kör Boxster! o inte är den hoppig i fjädringen heller, bara fast o fin. Faktiskt har de den bästa väghållningen av de jag har kört. ![]() E46 är riktigt bra avseende komfort o valet om du behöver 4 riktiga säten/koffert. Krängig med orginalchassi. (relativt Boxster) Känsliga motorer för dåligt underhåll, men det sköter man väl inte sant? (men hur var det med tidigare ägare?) Är väl en 993 som skulle ligga i samma prisklass som Boxster S/M3, men har kört för lite för att uttala mig. Men att jag sparar till en 996 säger väl en del om vad jag tycker om 911 ![]() Alla tre funkar kanon som året runt bil! Just ja.. en sak till! M3 har nog det största = bekvämaste sätet som på de flesta (option) går att justera bredden på. Porsche's kramar rätt bra beroende på modell- kolla att du sitter bra _________________ Jan Å |
||||
[quote="Erik (fd Mooseman)"]
Tittade lite på Top Gear, där lovprisar de ju Vauxhall vx220, det är väl samma som speedster turbo? Den verkade ju skojsig, men maken till opraktisk bil... ![]() vx220 är sugmotorvarianten och vxt:n är turbon ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Är Boxster S mer praktisk än en Speedster ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Hej allihopa, jag är ny här så jag säger hej med det här inlägget.
En Ghibli Cup är en trevlig vagn som jag tycker du ska kika närmare på. Vill du ha en bil som är mer "bana" än "gata" kan du läsa in dig lite på open Cup som är en vagn som köptes färdigpreppad för en enhetsserie av Maserati i och med relanseringen av Ghiblin. Nackdelen är att du riskerar att hamna utanför ditt prisspann om du bestämmer dig för en sådan. Hur som helst, fina bilar är det och väl värda att kika närmare på. _________________ Martin Öling |
||||
Jag går faktiskt själv i sådana här funderingar.
![]() Med undantaget att endast Porsche är intressant. ![]() Här bör påpekas att jag är helnöjd med 951:an i allt utom slalom. Som jag tycker är jättekul... ![]() Således är jag ingen turboman... eller kan/vill inte lära mig köra turbo. Mina alternativ är 964 C2 i preparerat skick med annat chassi, bur mm, eller just det, en Boxster... Dessa bilar är långt ifrån varandra i mina fantasiutföranden i alla fall. 964 är nog bättre i slalom och bana, men svårservad/skruvad och kanske sämre utflyktsbil i preppat skick, Boxster är en härlig sommarbil med en mycket gedigen känsla och härlig balans, bara att putsa och köra. Att jag sneglar på Boxster beror på mittmotorn (balans) och att det är en roadster, för jag är lite sugen på att få in naturen i bilen... och nej, 911 cab är absolut inget alternativ för mig. De exemplar av Boxster jag kört har tyvärr inte haft sportchassi, och det räcker för glidkörning, ej inspirerad körning på kurvig väg eller bana/slalom! Tyvärr har jag inte heller kört någon S och därför vet jag bara att Boxster utan S är trötta... Jag upplever även Boxster som trång på bredden i kupén. (men jag är ganska stor själv) Särskilt uppcabbad då man får en lätt klaustrofobisk känsla. Såg en raceBoxster på ringen i sommar så visst är dom oxo dugliga. ![]() 993 är tyvärr inte intressant med min plånbok. och något byte inom det närmaste blir det antagligen inte heller... _________________ /Mathias |
||||
Jo, servicekostnaden på en Ghibli är förvisso hög, men det är den väl på Porsche och M3or också. Är man å andra sidan händig så är det ingen svårskruvad bil tror jag. Det finns inga superexotiska lösningar och det är relativt gott om plats under huven.
Men kamdrivningen (som man verkligen bör sköta enl. instruktion) och ventiljustering är kanske inget man gör själv. Som plåster på plånbokssåren får man i alla fall stora Brembobromsar med hålborrade skivor och ett riktigt trevligt chassi på köpet ![]() _________________ Martin Öling |
||||
Vilken är budgeten? Du kan köpa en standard Boxster o uppgradera chassit + trimma motorn. 2.5 börjar på 20k_ Eller så slår du till på en "S" men de kostar rätt mycket mer = nära 30k_. finns billigare men de verkar vara "rena" Man får mycket trimgodis för mellanskillnaden... o kan du lägga 30k_ är ju 996 i princip nere på den nivån ![]() EDIT; _ ska betyda euro men det tecknet verkar bli _ istället.. _________________ Jan Å |
||||
Reflektion kolon... ![]() 964 lär vara bland de dyrare av Porsche 911 att äga/serva, de upplevs av mig annars som prisvärda. Boxstern har ett rykte om sig att inte klara riktig bankörning med R-däck utan torrsumpkit ($$$$) Det beror iofs hur fort du kör, är du normal banträffare håller det nog men kör du fort-fort så.... ![]() Slalom lär dock vara noll problem iom att man inte bygger sid/längskraft länge. |
||||
Hur kul var detta att höra då? > ![]() På tal om 964:an, den känns mer som en poserbil för det jag skall använda den till än rent banalternativ då de som sagt är dyra som tusan att äga. Känns jobbigt att inte ha råd att knappt ta ut den. :-( Ju mer man klurar om detta desto närmre kommer jag BMW:s M-modeller. Nu måste jag bara se till att ut och prova dessa bilar lite riktigt så man får lite hands-on-experience. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4455 besök totalt |