Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (12526 totalt) |
Framvagn, se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Re:
Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org |
||||||||
Re:
Hej! Nej jag har faktiskt inte gjort det, började bara bygga och ändra lite efter mina egna ideer osv ![]() Jag har redan ändrat viktfördelningen till det sämre när jag började lätta, tror den ligger runt 60/40 eller 62/38 just nu tyvärr. Stämmer att jag flyttat ut hjulen ca 13mm! De är tyvärr lite för mjuka i fjädringen helt original, men sen har jag inte några värstingdämpare så kanske dumt att välja allt för hårda. Du har lagt ner ett imponerande jobb på din 9000! _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||||
Re:
Okej då tror jag det är smart att bara gå upp i fjäderhårdhet lika mkt fram och bak samt bättre dämpare och prova hur den funkar 😊 Jag har själv en 9-3ss aero som bruksbil med bilstein b8 och maptuns fjädrar. Den har fin balans och är riktigt rolig att köra. Den passiva medstyrningen på bakhjulen är helt underbar och styr bilen precis dit man vill bara man vågar ladda på ordentlig och inte är rädd för lite överstyrning 😊 Tack! Jo jag har hållit på att utveckla min 9000 i några år nu 😅 |
||||||||
Re:
Den passiva medstyrningen kan jag ha satt ur funktion nu med hårdare bussningar runt om. Är 5kg/mm bak och 7kg/mm fram så bör kunna gå upp rätt bra.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||||
![]() ![]() Du har jag fått den låg fram men fjädrarna är lösa och ca 40mm mellanrum till topplagringen när jag hissar bilen. Kan jag montera en hjälpfjäder där? Finns det risk att man bottnar dämparen? _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||||
Svar på bottning (följdfråga):Hur mycket slag har du kvar i dämparen när du har din önskade ridehight då? Frågat det innan, och ursäkt om jag missat den infon från dig tidigare.
_________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||
Re:
Hissar jag upp bilen och låten fjöderbenet hänga fritt är det ca 12cm på kolven ute. Fjädern nu har 4cm upp till topplagring då bör vara 8cm kvar på kolven vid önskat läge och stoppet är 2.5cm då bör det vara 5.5cm kvar. Vet ej om det är så man kan mäta. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||||
Känns som att det mest bara är två Karlshamnare som sitter å gissar...
Du har dubbel slag längd mot mina dämpare, är nog bra på vägen. ifs. tot irrelevant Vet inte om man har med genomslagsgummit i beräkningen. Mest för safety skulle jag tror. Komprimerar du inte fjädern ett dugg när du sänker ner bilen? Låter ju som att du ligger rätt i ridehight nu då. Så det känns ju som att du behöver en hjälpfjäder. Å kitet du har köp är komplett anpassat för bilen förutom ev. viktbantning? _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||
Det där ser ju rätt ut ju. Hjälpfjäder och ett sånt där mellanlägg så är det hemma. Hur är geometrin i det här läget då? Känns det som att RC fortfarande är över marken?
Om man sätter hjälpfjäder upptill eller nertill är ju en smaksak - det spelar ingen roll (oftast). Det är ju bara när bilen lyfts som de går isär, de är ju komprimerade hela tiden. Ett annat alternativ är väl längre fjädrar. Alltså prio ett här är väl väl fungerande väghållning och då kan man ju behöva kompromissa på de där sista 10mm sänkning. Sen kan man ju i förlängningen fundera över om det är vettigt med så mycket drop. Säkert jättebra när man kör 150km/h på en tjälskadad väg, garanterat mindre bra på bana. Om du räkna på typ 3gra krängning, hur mycket droop motsvarar det? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||
Tumme pekfinger:
Spårvidd ca 1500, kränger 3grd ca ca 1500*tan(3) ->78,6mm, per sida 39,3mm på hjulet. På fjäder/dampare 39,3*0,94 ->36,9mm Eller ca 12,3mm per grad kränging (på fjäder/dämapre) På hjul 13,1mm per grad kränging på hjulet. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
jag och fuling har resonerat lite kring fjädringen och problemet nu som jag hakar upp mig på är att jag endast har ca 10mm kvar på dämparen med bumpstop på 25mm.
Jag skulle kunna sänka ner coiloverbenet mer men då tar det emot drivaxeldammasken. Sänker jag ner själva benet (eller skaffar en kortare dämpare) så får jag mer fjädringsväg över där uppe på kolven om jag tänker rätt. Org fjädrarna är ca 200mm långa och de jag testade på bilden är 160mm. Jag behöver alltså låta dämparen "sjunka ihop" för att nu få rätt höjd på bilen. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||||
Re:
Hehe, också från Karlshamn? trevligt.. Jo fjädern komprimeras, men jag har ca 1cm över nu på kolven bara. Kittet är till bilen men börjar tro att jag fått till en XWD istället som eventuellt har lite längre dämpare. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||||
Re:
Har inte riktigt koll på RC osv än. Längre fjädrar är det org. de är 200mm långa och de på bilden är 160mm. Men med 200mm långa fjädrar trycks inte dämparen ihop något och bilen blir väldigt hög. Försöker alltså att sänka bilen nu genom att komprimera dämparen och då blir fjädringsvägen lidande. har ca 35mm kvar och 25mm bumpstop, dvs endast 10mm fjädringsväg. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||||
Re:
Det är bättre att det är åt de hållet än att när fjädern är helt ihop komprimerad och det fortfarande är en bit kvar innan stötdämparen är helt ihop.... _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||
Re:
Ok tack, jag får testa och se hur det känns på banan! Ska bara försöka komma fram till lämplig hjulinställning.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (12526 totalt) |