Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2728 besök totalt
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Magnus Thomé skrev:
Corvette? Ingen aning vad de väger


Från 1414kg..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Corvette? Ingen aning vad de väger


Från 1414kg..

Utmärkt, speciellt med tanke på vad motorn kan leverera thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Re:

Magnus Thomé skrev:
Corvette? Ingen aning vad de väger
Min C5 har tjänstevikt 1560 kg.

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1617



Re:

Tersan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Corvette? Ingen aning vad de väger
Min C5 har tjänstevikt 1560 kg.


En till Corvette-referens: C4an, i all sin irrelevans, har en tjänstevikt på 1520 kg. Är man beredd att skruva lite, och byta till kolfiberhuv + alu-LS-motor (jag tror "allting finns" att köpa för ett sånt swap) istället för original dito ligger viktbesparingen bara där på cirka 75 kg. Glasfiber är inte alltid så lätt som man kan få för sig.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Re:

Himlar skrev:
Tersan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Corvette? Ingen aning vad de väger
Min C5 har tjänstevikt 1560 kg.


En till Corvette-referens: C4an, i all sin irrelevans, har en tjänstevikt på 1520 kg. Är man beredd att skruva lite, och byta till kolfiberhuv + alu-LS-motor (jag tror "allting finns" att köpa för ett sånt swap) istället för original dito ligger viktbesparingen bara där på cirka 75 kg. Glasfiber är inte alltid så lätt som man kan få för sig.
C4 är från fabrik tyngre än C5... och sämre med plats för riktig stol etc. Å andra sidan är inköpspriset väsentligt lägre.

C5 är ju bevisligen vinnarbil i både Roadsport och Modsport, och går att ha mycket kul med på track-days också. Att den går att köra till banan på långt under litern milen med full AC-komfort är inte att förakta heller.

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Corvette? Ingen aning vad de väger


Från 1414kg..

Utmärkt, speciellt med tanke på vad motorn kan leverera thumbs up


Förtydligat lite, gäller för C5 Z06 (1500 kg tjänstevikt om jag minns rätt) som är lite lättare än vanliga C5, sedan blir de tyngre och tyngre ju nyare modell det handlar om.

Före någon ifrågasätter tjänstevikt så förhåller det sig som så att alla C5Z06 är US import och vissa registreringar har (felaktigt) använt uppgifter för C5.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3295



Inte för att vara den som är den, men hade det inte varit lämpligare att köpa en driftsäker GT86/brz och ett par schyssta däck? Så har du en lätt bil att träna med en säsong eller två innan du bestämmer dig för vad du vill ha? Varven blir billiga och du kan lära dig hur man utnyttjar greppcirkeln och hanterar en rwd på bana. kolla Falks tråd, dom har ju kört sin väldigt mycket, och fort!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Det är väl som vanligt, vad är prioordning. Vad är det man får kick av, mest payback, vad är det som är mest roligt, näst mest roligt osv.

Bygga / utveckla bilen
Utvecklas o bli bättre förare
Hög acceleration och toppfart på rakorna
Maxa kurvhastigheterna
Varvtid
Tävlingsresultat
Kul fajter dörr mot dörr
Osv

Bara att sortera efter tycke o smak. Och lägga energi, tid och pengar i den ordningen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Det är väl som vanligt, vad är prioordning. Vad är det man får kick av, mest payback, vad är det som är mest roligt, näst mest roligt osv.

Bygga / utveckla bilen
Utvecklas o bli bättre förare
Hög acceleration och toppfart på rakorna
Maxa kurvhastigheterna
Varvtid
Tävlingsresultat
Kul fajter dörr mot dörr
Osv

Bara att sortera efter tycke o smak. Och lägga energi, tid och pengar i den ordningen


Till den listan bör adderas ljud
Det påverkar körglädjen och skapar en dramatisk upplevelse
Jag är inte intresserad av varvtider i en 4 cylindrig utan hellre känna rädsla då och då med en dramatisk upplevelse likt supersportbil. Lite av en fattigmansporsche/Ferrari
Hade pengar inte varit ett hinder hade det klart blivit en GT3:a utan att banta

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Blir ingen elbil för din del framöver hör jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Gt3 Är väll lite "rik tjockis vägrar banta"
Det övriga beskriver formelbil med minst 6 cylindrar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20311



Exempel på att viktbesparning kan ge lite adrenalin utan mycket effekt
https://www.trackcars.com/rc01

Exempel på körning först i denna https://www.youtube.com/watch?v=VO07o9VHX-w

Men en BRZ med mindre mods en säsong är ett utmärkt sätt att testa fram om körningen i sig skapar triggers och viljan att fortsätta. Om det inte passar så är det ingen större förlust (däck och soppa typ).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Re:

Amme skrev:
Eddie Varvstopp skrev:


...eller inte . Var tvungen att kika runt lite igen. Viktuppgifter skiljer rätt bra på modellen, över 1500kg får man nog räkna med på tidiga 350 och det sticker iväg med årsmodellerna .

Bland annat därför jag övergav den modellen. Hittade inga bra uppgifter på den. Står på flesta ställen mellan 1450kg till drygt 1600
Kan ju inte be om att få väga varje bil jag kollar på innan köp


Vikten svänger fort med utrustning. Jag har haft 2st Aufi 100 med C4 karossen, en 2 8Q och en 2 6Q.

2.6an var en sneak, ingen extra utrustning bortsett från sportpaketet och kula. Tjänstevikt 1590kg.

2.8an hade allt utom skinn! (Och elstolar) eltaklucka, 4x elhissar, klimatanläggning med ac etc. Dock ingen kula! Tjänstevikt 1710kg

Båda sedaner.

Så det är lite klurigt hur mycket som man kan få bort, framförallt på bilar mellan säg 1990 och 2010 (efter 2010 har jag fått uppfattningen att tillverkarna ansträngt sig mer flr att hålla ner vikterna vilket gör don "svårare" att lätta).

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Rent allmänt så måste det vara lite svårt att gå från banåka med hoj till bil? Borde kännas som man kan läsa en tidning o ta en kopp kaffe varvet runt

_________________
Magnus Thomé
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1494



Re:

Magnus Thomé skrev:
Rent allmänt så måste det vara lite svårt att gå från banåka med hoj till bil? Borde kännas som man kan läsa en tidning o ta en kopp kaffe varvet runt


ja det är lite så jag också tänker, tävlar ju i roadracing nu men börjar bli bekväm o därför lite sugen på bil istället.
det kanske svårt att få dom kickarna som man får på mc.
tyvärr han jag inte ut på banan i år då mercan strulade. men till våren ska jag testa på första körningen på Sturup.
så får jag se om jag ska ha termos med 2 gången

_________________
henrik nielsen
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1617



Re:

Magnus Thomé skrev:
Rent allmänt så måste det vara lite svårt att gå från banåka med hoj till bil? Borde kännas som man kan läsa en tidning o ta en kopp kaffe varvet runt


Om man bara hittar en tillräckligt dålig bil, kan det ju fortfarande bli adrenalinstimmigt (men av helt andra orsaker ).

Amme skrev:

Till den listan bör adderas ljud
Det påverkar körglädjen och skapar en dramatisk upplevelse
Jag är inte intresserad av varvtider i en 4 cylindrig utan hellre känna rädsla då och då med en dramatisk upplevelse likt supersportbil. Lite av en fattigmansporsche/Ferrari
Hade pengar inte varit ett hinder hade det klart blivit en GT3:a utan att banta


Den dramatiska upplevelsen känner jag igen! Det är inte alltid den relaterar till varvtider, men man kan ju köra på bana för att det är roligt också. Har jag hört ...

Men hur låter en supersportbil? Vilken typ av ljud "känns rätt" för dig? Kan du acceptera inte alltför högvarvig V8, är nog Corvette C5 och framåt en ganska svårslagen lösning.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Blir ingen elbil för din del framöver hör jag

Elbil verkar vara framtiden men förbränningsmotorn verkar vara på sin peak och bör njutas innan den blir obsolet. Mixen verkar vara bäst då elmotorn kompenserar där förbränningsmotorn är svag och vice versa. Inte för inget Porsche 919 har rekordet på Nordschleife

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Himlar skrev:


Den dramatiska upplevelsen känner jag igen! Det är inte alltid den relaterar till varvtider, men man kan ju köra på bana för att det är roligt också. Har jag hört ...

Men hur låter en supersportbil? Vilken typ av ljud "känns rätt" för dig? Kan du acceptera inte alltför högvarvig V8, är nog Corvette C5 och framåt en ganska svårslagen lösning.

Ja självklart är det kul att köra på bana. Gillar även allt runt omkring, mecka, planera, lära känna nytt folk, svettas i depån osv. Problemet är att man ska gilla bilen och Corvette tilltalar inte mig. Håller med om att kriterierna är bra men det är lite som dejting, hen kan kryssa alla ens boxar men man vill ändå inte dejta hen

Ljudet kan vara bra på både 4 och 6 cylindrig så det är inte avgörande men jag tror du förstår känslan av "bra" ljud. Historiskt har ljud från förbränningsmotorn varit en biprodukt av prestanda och därför känns nya bilar med PPF (vet inte vad det heter på svenska) lite mesigare och inte lika mkt karaktär.
Cyan P1800 är bra exempel på 2liter fyra som skapar känsla och karaktär

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Himlar skrev:


Vilken typ av ljud "känns rätt" för dig?


Det här ljudet känns SÅÅÅÅ rätt

https://www.youtube.com/watch?v=OutGhK0YyY4&feature=share

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Istället för banta en bil bygga åt andra hållet? Dvs välja bil och sen sätta i en annan rova så du får kombon du vill ha? SFRO osv... Kör du turbo så kan du ju ha en mapp med mer pulver för bara bana och ha en gatmapp som landar inom reglerna. Om jag fattat hur det funkar rätt. Väldigt mycket mer jobb blir det...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Istället för banta en bil bygga åt andra hållet? Dvs välja bil och sen sätta i en annan rova så du får kombon du vill ha? SFRO osv... Kör du turbo så kan du ju ha en mapp med mer pulver för bara bana och ha en gatmapp som landar inom reglerna. Om jag fattat hur det funkar rätt. Väldigt mycket mer jobb blir det...


Jag behöver hitta bra mix mellan kostnad, lätt meckad, tilltalande och rolig thumbs up

Edit: bakhjulsdrift är dock ett krav

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2728 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande