| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2728 besök totalt |
|
|
||||||
|
Re:
En till Corvette-referens: C4an, i all sin irrelevans, har en tjänstevikt på 1520 kg. Är man beredd att skruva lite, och byta till kolfiberhuv + alu-LS-motor (jag tror "allting finns" att köpa för ett sånt swap) istället för original dito ligger viktbesparingen bara där på cirka 75 kg. Glasfiber är inte alltid så lätt som man kan få för sig. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
|
Re:
C5 är ju bevisligen vinnarbil i både Roadsport och Modsport, och går att ha mycket kul med på track-days också. Att den går att köra till banan på långt under litern milen med full AC-komfort är inte att förakta heller. _________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||||||
|
Re:
Förtydligat lite, gäller för C5 Z06 (1500 kg tjänstevikt om jag minns rätt) som är lite lättare än vanliga C5, sedan blir de tyngre och tyngre ju nyare modell det handlar om. Före någon ifrågasätter tjänstevikt så förhåller det sig som så att alla C5Z06 är US import och vissa registreringar har (felaktigt) använt uppgifter för C5.
|
||||||
|
Inte för att vara den som är den, men hade det inte varit lämpligare att köpa en driftsäker GT86/brz och ett par schyssta däck? Så har du en lätt bil att träna med en säsong eller två innan du bestämmer dig för vad du vill ha? Varven blir billiga och du kan lära dig hur man utnyttjar greppcirkeln och hanterar en rwd på bana.
kolla Falks tråd, dom har ju kört sin väldigt mycket, och fort!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Det är väl som vanligt, vad är prioordning. Vad är det man får kick av, mest payback, vad är det som är mest roligt, näst mest roligt osv.
Bygga / utveckla bilen Utvecklas o bli bättre förare Hög acceleration och toppfart på rakorna Maxa kurvhastigheterna Varvtid Tävlingsresultat Kul fajter dörr mot dörr Osv Bara att sortera efter tycke o smak. Och lägga energi, tid och pengar i den ordningen _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Till den listan bör adderas ljud
Det påverkar körglädjen och skapar en dramatisk upplevelse Jag är inte intresserad av varvtider i en 4 cylindrig utan hellre känna rädsla då och då med en dramatisk upplevelse likt supersportbil. Lite av en fattigmansporsche/Ferrari Hade pengar inte varit ett hinder hade det klart blivit en GT3:a utan att banta
_________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Exempel på att viktbesparning kan ge lite adrenalin utan mycket effekt
https://www.trackcars.com/rc01 Exempel på körning först i denna https://www.youtube.com/watch?v=VO07 Men en BRZ med mindre mods en säsong är ett utmärkt sätt att testa fram om körningen i sig skapar triggers och viljan att fortsätta. Om det inte passar så är det ingen större förlust (däck och soppa typ). |
||||||
|
Re:
Vikten svänger fort med utrustning. Jag har haft 2st Aufi 100 med C4 karossen, en 2 8Q och en 2 6Q. 2.6an var en sneak, ingen extra utrustning bortsett från sportpaketet och kula. Tjänstevikt 1590kg. 2.8an hade allt utom skinn! (Och elstolar) eltaklucka, 4x elhissar, klimatanläggning med ac etc. Dock ingen kula! Tjänstevikt 1710kg Båda sedaner. Så det är lite klurigt hur mycket som man kan få bort, framförallt på bilar mellan säg 1990 och 2010 (efter 2010 har jag fått uppfattningen att tillverkarna ansträngt sig mer flr att hålla ner vikterna vilket gör don "svårare" att lätta).
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
ja det är lite så jag också tänker, tävlar ju i roadracing nu men börjar bli bekväm o därför lite sugen på bil istället. det kanske svårt att få dom kickarna som man får på mc. tyvärr han jag inte ut på banan i år då mercan strulade. men till våren ska jag testa på första körningen på Sturup. så får jag se om jag ska ha termos med 2 gången
_________________ henrik nielsen |
||||||
|
Re:
Om man bara hittar en tillräckligt dålig bil, kan det ju fortfarande bli adrenalinstimmigt (men av helt andra orsaker ).
Den dramatiska upplevelsen känner jag igen! Det är inte alltid den relaterar till varvtider, men man kan ju köra på bana för att det är roligt också. Har jag hört ... Men hur låter en supersportbil? Vilken typ av ljud "känns rätt" för dig? Kan du acceptera inte alltför högvarvig V8, är nog Corvette C5 och framåt en ganska svårslagen lösning. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
|
Re:
Elbil verkar vara framtiden men förbränningsmotorn verkar vara på sin peak och bör njutas innan den blir obsolet. Mixen verkar vara bäst då elmotorn kompenserar där förbränningsmotorn är svag och vice versa. Inte för inget Porsche 919 har rekordet på Nordschleife
_________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Re:
Ja självklart är det kul att köra på bana. Gillar även allt runt omkring, mecka, planera, lära känna nytt folk, svettas i depån osv. Problemet är att man ska gilla bilen och Corvette tilltalar inte mig. Håller med om att kriterierna är bra men det är lite som dejting, hen kan kryssa alla ens boxar men man vill ändå inte dejta hen
Ljudet kan vara bra på både 4 och 6 cylindrig så det är inte avgörande men jag tror du förstår känslan av "bra" ljud. Historiskt har ljud från förbränningsmotorn varit en biprodukt av prestanda och därför känns nya bilar med PPF (vet inte vad det heter på svenska) lite mesigare och inte lika mkt karaktär. Cyan P1800 är bra exempel på 2liter fyra som skapar känsla och karaktär _________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Re:
Det här ljudet känns SÅÅÅÅ rätt https://www.youtube.com/watch?v=OutG _________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Istället för banta en bil bygga åt andra hållet? Dvs välja bil och sen sätta i en annan rova så du får kombon du vill ha? SFRO osv... Kör du turbo så kan du ju ha en mapp med mer pulver för bara bana och ha en gatmapp som landar inom reglerna. Om jag fattat hur det funkar rätt. Väldigt mycket mer jobb blir det...
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Jag behöver hitta bra mix mellan kostnad, lätt meckad, tilltalande och rolig Edit: bakhjulsdrift är dock ett krav _________________ Amir Moghaddam |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2728 besök totalt |