Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (4472 totalt) |
Re:
Jag gissar du är ung och detta är kanske ditt första bygge med tanke på hur omoget du skriver? Om du läser vad alla skriver så försöker vi hjälpa dig och förklara en massa men du verkar inte förstå? Bättre att betala lite extra och få något som fungerar det blir billigare och enklare i längden, men alla har vi gått fel väg och köpt skräp som sedan har fått bytas ut så kanske vi ska låta dig gör det så du också lär dig? Förövrigt har jag aldrig ägt en BMW, vad nu det har med saken att göra? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Har du glömt bort forumregel nummer 5? Dessutom har du missat att läsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag förstår att du inte vill ha MaxxEcu och dina orsaker, men vad vill du egentligen? Få tipps om billiga obskyra motorstyrsystem som ingen har hört talas och som jag inte hittar vettig info om snabbt (jupp, jag letade lite igår för jag var nyfiken, men det lilla jag hittade var bara för gaskonvertering, jag hittade ingen manual, etc, för dem)? Eller få tips om andra billiga som tex Speeduino som andra nämnt i tråden redan? Eller bara bekräftelse på något du bestämt dig för från början? Hursom verkar du ha bestämt dig redan från början för billigt östatssystem (det behöver inte vara fel!), jag önskar dig lycka till och ser fram emot att du delar med dig av dina erfarenheter i din biltråd. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Re:
Men jag då.... Jag vill oxå bli idiotförklarad. Varför ska Martin få allt roligt..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
man får klippa å klistra lite helt enkelt om det ska vara i princip gratis _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
Re:
jodå till.......................saab ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ henrik nielsen |
||||||
Re:
Då går nog knöka ner en DI kasset om man tar i lite från rätt vinkel tror jag😂 _________________ Carl-Johan Sjöberg |
||||||
Re: Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska
Med en sådan skrikig inledande post så får du tåla lite. ![]() [normal teckenstorlek utan att skrika] abe.it fungerar jättebra och företaget fortsätter med det de alltid har gjort, utrustning för TV-produktion. AEB fungerar också och företaget fortsätter med det de har gjort, dvs elektronik för alternativa bränslen i fordon. Du hittar dem på: http://www.aeb.it/en/ [/normal teckenstorlek utan att skrika] Det finns också några sidor som pekar på att AEB, KME, Digitronic (där heter det sen samma sak, tex Digitronic MP48) och flera är samma sak, bara re-brandat för att passa olika marknader/prisgrupper. Alla(?) förslag du har kommit med är egentligen för gaskonvertering, så vad är ditt syfte? Att gaskonvertera en Volvomotor, att göra en stabil Volvo-motor med lite fler hästar än original som klarar Mantorp runt i två timmar utan att explodera, bara få ut en massa hästar? Börja gärna med att beskriva ditt syfte, med tillhörande biltråd per forumreglerna. Fråga till Allan för jag är nyfiken men får inte ihop hur det är tänkt att fungera? Nästa fråga som jag inte hittar svar på (jag har sökt, iofs inte lagt dagar på det). Om du inte tänker dig att gaskonvertera hur kommer då MP48 att fungera? Den kräver, antar jag, alla gaskomponenterna ändå för att fungera bra och inte ge en massa felkoder? MP48, om det inte är piggyback, har inte heller stöd för tex knacksensor, kamgivare, etc. Det här är kopplingsschemat för MP48 i fyrcylindrig version, 6-cylindrig lär inte vara annorlunda. ![]() De åtta spridarna/injektorerna till höger tror jag helt enkelt fungerar så här: När man går från bensin/diesel till gas så stängs helt enkelt spridarna längst ner av i ECU'n och injektorerna i gas i ovankant börjar öppna. Dvs det fungerar som ett piggyback. MP48 har inget för tändning överhuvudtaget, om det skall vara stand alone vad sköter då tändningen? Mitt råd baserat på det lilla jag vet, lägg ner att försöka hitta billiga gaskonverteringsmojänger att använda. Titta istället på de billiga, kompetenta, sprut du fått tips om (Speeduino tex). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Re:
Jag ser inte att Martin försöker trycka på dig ett Maxx ecu? Han påpekar att de första spruten du länkar till inte verkar vara samma typ som de som i övrigt nämnts i denna tråd. Sen påpekar han att en färdig kabelstam är dyr, vilket är korrekt, oavsett motor. Sen nämner han att det hade varit intressant att se din skrift som Natte svarat så "arrogant" på. Är den något i stil med hur du uttrycker dig här har jag full förståelse för att han svarat som han gjort, jag tycker t.o.m inte ens att svaret är de minsta arrogant, men det är ju jag... Det har påpekats flera gånger att sprut inte är "billigt". 25k för sprut, insug, tändning och mappning är snålt tilltaget (själv räknade jag med ca samma summa för typ samma saker exkl mappning. Då är jag snål, har en tendens att tro att jag kan få saker billigare än vad det i slutändan blir Och har letat och samlat saker i snart 10 år och bara slagit till när det varit Grymt bra pris för att hålla ner kostnaden maximalt). _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Två saker har jag att tillföra:
1. Det läggs för mycket vikt vid att köra helt sekvensiellt, det funkar utmärkt att köra batch och då klarar tex ett Maxxecu mini för 6200kr (med kabelhärvan) att köra 8 cylindrar. 2. Att själv mappa sin motor från grunden utan tidigare erfarenhet, det är på gränsen till dumt. Det är så mycket värt pengarna att få hjälp med det. Maxx kan inte driva tändspolar direkt från boxen, men det är det inte många som kan. Men det går ju att hitta prisvärda drivare, eller ännu hellre prisvärda tändspolar som har inbyggd drivare. Jag har 3 bilar med olika ECUer, Emerald, VEMS, Maxx (Street). Emeraldet är trevligt, det har tutat och kört i 15 år nu. VEMSet funkar, men jag tycker inte det är lättjobbat. Maxxecu, det är en nivå upp. I mitt tycke VÄLDIGT prisvärt. Klarar man sig med ett Mini så är det billigt, skulle inte tänka tanken på att försöka spara en tusenlapp eller så för något annat. Färdiga kabelhärvor finns bara till vanliga motorer oavsett sprut. Har man en ovanlig eller äldre bil får man göra den själv. Ok, det blev kanske mer än två saker. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Nu finns en billig ECU på Blocket för 2400kr som heter Speeduino v0.4.4d.
Det är en dåligt ihop kommen version av en byggsats som kan köpas betydligt billigare på nätet. Vill man inte löda på komponenter på kretskort kan man köpa en välbyggd variant byggd i Turkiet som heter SPARK V1.1 för 3039kr med väska och 2796kr utan. Den har blåtand som standard och klarar bl.a. att hantera upp till 6 tändspolar och spridare sekventiellt. Se specifikation https://www.sparkefi.net/index.php/s Den kan köpas här https://www.aliexpress.com/item/1005 _________________ Nils Carlsson |
||||||
Re:
Den klarar inte heller att styra dina tändspolar utan drivsteg. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Nej, i princip inga system gör det, för man använder inte "dumma" tändspolar längre.
Men det verkade ju vara en show stopper för dig och ett argument mot tex Maxx. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Fel Magnus
De flesta eftermarknads ECU klarar att driva passiva tändspolar. VEMS ECU och ECU Master är de två vanligaste. Köper man en ECU för 2796kr kanske det finns pengar över till "smarta" tändspolar. Men det är inte nödvändigt om man inte skall överladda med 5 bar och varva 11 000 rpm ![]() _________________ Nils Carlsson |
||||||
Re:
På riktigt? Det här inte okej Allan Sladd. Inte okej alls _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Det är nog ofta så att man får vad man betalar för...
Det är väl också så att de flesta kör på utprovade saker som andra rekommenderat. Och som flera skrivit, supporten, är viktig. Om du nu inte är nöjd med Maxx-supporten så skippa dom. Det finns ju fler märken. Jag har bara erfarenhet av Engdahl Motorsport och Vems. Otroligt bra support och tålamod, när det började med att jag köpte ett begagnat system som aldrig blev bra. Men han tröttnade aldrig på mina frågor och bjussade på grundmapp osv trots att jag inte handlat något av honom till en början. Enligt vad jag hittat kostar ett Vems 10 995, med kabelhärva och lambda, och det systemet klarar dina spolar. Så jag vet inte var du fått 20 000 ifrån. Men det är klart, det är mycket pengar och kan du hitta nåt för en tusing eller två, som fungerar är det säkert många som är intresserade. Lycka till! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (4472 totalt) |