Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 37 besök senaste veckan (11363 totalt) |
Sådärja, lyckades spräcka framrutan när jag skulle ta ur den. När den väl var spräckt kom jag på att jag kan ju skära upp gummit inifrån, då gick allt så mycket lättare. Man lär så länge man lever.
![]() Däremot så fick jag mig en mindre trevlig överraskning, men samtidigt inte så förvånande. Vad är vägen framåt? Högersidan går nog att fixa till med lite plåt men vänster sida känns som jag behöver komplettera med lite original-plåt, mest för det börjar rosta på plåten innanför också. Rostlagning är en helt ny grej för mig och har alltid försökt ducka karossarbete. ![]() ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Det där var ju inte alls så farligt! Jag tog mig an ett "lite" värre projekt som första projektbil någonsin, och den rostlagningen var inte att leka med. Insåg att när man väl kom igång med det och började så lärde man sig allt eftersom - du är metodisk nog att det inte kommer vara några bekymmer alls, kan jag inte tänka mig.
I mitt fall tog jag helt enkelt en större del av rutramen och bytte hela området, men i ditt fall är det så litet att du nog bara kan kapa ut delar och pussla ihop. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Vet inte hur mycket av framrutan som finns kvar... men om du tejpar över med tex silvertejp så har du något att malla mot så din senare nya fina framruta passar utan att vara i kläm. . Extra viktigt när du kastar dig ut i spenaten och det flexar. .
![]() _________________ Michael Thulesius |
||||||||
Rutan är "hel", sitter iaf kvar i sin list så kan fortfarande ha den som mall om det skulle behövas.
Med min försumbara erfarenhet så är det mycket, haha. Men ja, du hade verkligen ett riktigt jobb framför dig där. Får bli ett besök till hovleverantören feltema och köpa en bit plåt och prova mig fram. Skulle helst behöva krympa plåten men sådana fina verktyg har jag inte. Ska se vad som finns i min bekantskapskrets _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Jag har kollat på custom speed parts, vw up north, vw importen utan framgång. Har du andra tips så tar jag tacksamt emot det! Paruzzi har så jävla värdelös hemsida så jag orkar knappt gå in där _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Vw Beetle windscreen Corner
https://www.ebay.co.uk/itm/225981234 ![]() _________________ Michael Thulesius |
||||||||
Ah, missat svara här. Jo, jag såg den men kommer bli apdyrt att ta hem två sådana. Ska se vad jag kan göra själv först. Men den ligger lite sådär i bakhuvudet och jag är lite sugen att beställa hem. Håller på att sätta gips i taket i ett av mina mindre garage hemma. Tänkte försöka ta hem karossen så jag kan börja kapa och svetsa lite bättre utan att stänka ner allt som finns i garaget med både gnistor och damm. Har också börjat titta lite mer på hjulupphängningen fram. Känner jag spontant har fått till något hyfsat vettigt när det kommer till scrub, camber, camber gain och KPI. Den verkar visa ungefärlig fjädringsväg också. Funderar på ca 450-500 mm (18-20") i fjädringsväg Tankar och ideer tas tacksamt emot! Vsusp double wishbone baja _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Mycket av min tid har gått åt att sätta gips i taket i ett av garagen där hemma och lite avsaknad av motivation. Sätter gips för att jag tänkte jag skulle ta hem karossen så jag kan slipa och svetsa där. Ev att jag kanske försöker mig på att lackera också.
I helgen var jag iväg och hämtade två växellådor till. De kommer från VW Transporter av generation 3. Just dessa är från 80-81 någon gång. Nu tror jag nog att jag skulle kunna få ihop en fungerande låda tillsammans med den låda jag redan har. För de intresserade så är det följande utväxling 1: 3.78 2: 2.06 3: 1.26 4: 0.88 FD: 4.571 Blir ju rätt vettigt för gata iaf (3000 rpm): 1st Gear = 25.48 km/h 2nd Gear = 46.76 km/h 3rd Gear = 76.45 km/h 4th Gear = 109.47 km/h Var också ute och startade upp v6an. Startade så snällt så. Ska bli kul sen https://youtube.com/shorts/oGCrjmpd8 ![]() ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Mycket annat runt om kring just nu. Har iaf blivit klar i garaget och ska försöka snart ta hem karossen. Har börjat överväg om man behöver någon typ av chassibord (eller vad de kallas på svenska, men något som motsvarar "chassi table" eller "frame jig). Kommer bli en del rör som ska monteras och det hade varit trevligt om man kunde använda sig av bodet som referens.
På tal om rör så behöver jag jaga rätt på en rörbock. 40 mm plus någt lite mindre hade varit trevligt. 32? 25 kanske? Jag har även fortsatt att jobba med fram- och bakvagnsgeometrin. Tycker jag kommit en god väg nu där jag fått till fjädring, hyfsad kontroll på bumpsteer, lagom lite camber gain (allt fram). Bak behöver jag mer data på infästningarna för att kunna fortsätta nu. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
|
||||||||
Skärmarna kommer ju inte täcka hjulen, om vi säger så. Så jag får ha någon annan lösning eller på något magiskt sätt få den godkänd som "skärmlös". _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Det är inte helt dött på denna fronten. Mycket annat som kommit emellan, typ en sommar och trädgård..
Sakta men säkert så tar jag mig framåt. Har beställt hjullager och hubbar från vissa Porsche 718 bland annat från 2020, som bör komma när som helst. Dessa tänkte jag skulle bultas på spindlarna jag håller på att designa just nu, men problemet blev att jag inte visste om måtten på dem så det var lika bra att köpa hem dem. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Nu har delarna äntligen trillat in. Det är lite vikt i de där hubbarna ändå!
Reagerade på att där inte är någon styrning för skivan, vad styr skivan? Är det bara de två skruvarna för skivan? Varför finns det spår runt skruvhålen för hjulskruvarna? Någon som har ett bra tips på skivor? Eller vägen framåt är kanske nersvarvade Boxster-skivor av tidig reneration. Eller ska man kolla på vad som kan passa från de äldre bilarna? Lösa bellhouse? ca 300 -> 280-285 mm. Tanken är att köra med 15", och så får jag leta bromsok efter skivtjocklek sen. Lite video från arbetet med att få in dem i CAD. https://www.instagram.com/reel/C8aho _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Jag trodde jag gått igenom alla modellerna, och det har jag troligen gjort också men jag har inte gått igenom varenda motoralternativ. Det där var ett bra tips, spontant så känns tjocklek, diameter och höjd bra. Hoppas bara att styrningen på insidan är av rätt diameter till de naven jag har. Tack för tipset! _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
911 carrera skivorna från typ 1984 är exakt likadana men några mm tjockare, också billiga men med lite bättre kylning. Dessa använde jag med Boxster ok(har scannat ett par om det behövs) på min bil som har dom 282x20 skivorna orginal. Har testat några.15" och det passar. Men offset är ju lite uddda eftersom dom sitter på baksidan av navet. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Hittade dessa som är tjockare och samma diameter, men de fäster man på annat sätt än mellan navet och hjulet ser det ut som. Är det dem du tänker på? 911 3.2 SC Carrera 1984-1987 ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Senare typ 944 s2 har mer traditionell infästning av skivan utifrån, kanske nan funka med ett kompakt ok 298x28 Köpte annars Renault master bromsskivor i 5x130 nyss till husbilen, lite väl tunga kanske, billiga iaf ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Jag tänkte på de 911-skivorna du tipsade om som var lite tjockare, de hittar jag inte när jag letar. Har försökt passa in både 306 GTI- och 206 RC-bromsok, mest för det redan finns hemma, men offset på de skivor jag testat med och infästningen på bromsoken gör att det antingen blir tunnt eller för tjockt med gods med den designen jag funderar på. Vilka boxster-ok är det du har inscannat? _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 37 besök senaste veckan (11363 totalt) |