Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 -99 Banprojekt nr 2, 3,0 V6
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (12842 totalt)
LA
sverige
Här sen Nov 2005
Inlägg: 36



Mondeo insuget passar nog inte så bra med längsmonterad motor. Spjällhuset hamnar bakom vänstra toppen och det går inte vända det på ST220 motorn då ventilkåpan är ivägen. Vändning kan vara möjlig på jaguarvarianten då topparna är annorlunda.

_________________
Leif Andersson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Re:

LA skrev:
Mondeo insuget passar nog inte så bra med längsmonterad motor. Spjällhuset hamnar bakom vänstra toppen och det går inte vända det på ST220 motorn då ventilkåpan är ivägen. Vändning kan vara möjlig på jaguarvarianten då topparna är annorlunda.


Ahhh, det har du nog rätt i, det är nog risk för att det blir lika på Jaggamotorn för ventilkåpan sticker ju upp över kamkedjan. Men det går ju att bygga om. Får fundera vidare på det...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1108



Även om ST220 insuget mynnar lite på sniskan så borde det väl kunna lösa sig med lite massage av torpedväggen för att rymma kanal mot cold air intake / luftfilter / box...



_________________
Magnus Falk
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Även om ST220 insuget mynnar lite på sniskan så borde det väl kunna lösa sig med lite massage av torpedväggen för att rymma kanal mot cold air intake / luftfilter / box...




Tack för en bra bild. Det är värt att prova. Det insuget är väldigt vanligt i England när man vill få ut mer effekt ur dessa motorer. Enligt vad jag kunnat läsa mig till i all fall.

Men oavsett så är det en bättre grund att utgå från än original. Jag kommer nog ändå att kapa sönder originalinsuget för att kolla om det skulle gå att få till nåt av det.

På Alfa GTV:n som jag hade för några år sen byggde jag om ett originalinsug och det blev bra.



_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
I går hängde jag på lådan på motorn och måttade lite mer. Jag har bestämt mig för att kapa ur i torpeden för att få motorn längre bak så att tråget går fritt bakom främre balken. Sen måste det kapas ur för växellådan också. Sen får vi se om jag måste kapa upp hela tunneln för att få plats med kardanen.









Jag måste ta ur lite mer än den streckade linjen för att få upp motorn tillräckligt men ska man kapa så spelar det ju inte så stor roll hur mycket...

Så får det bli. Det som blir det stora bryderiet sen blir hur högt motorn ska sitta. Det känns som att jag måste ha bilen på hjul och i rätt höjd för att kunna bestämma det.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7238



Motorns höjdläge avgörs väl mer av att du bör ha några graders vinkel på kardanknuten. Samt att tråget helst ej ska utgöra lägsta punkt vid ett eventuellt farthinder på vägen.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1108



Vore det en bra idé att montera ihop motor och låda i detta läge? Just med tanke på att du vill dra hela paketet bakåt. Då ser du ju samtidigt när tunneln blir för trång. Det är ju inte bara torpedväggen som kommer behöva kapas upp.

_________________
Magnus Falk
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Motorns höjdläge avgörs väl mer av att du bör ha några graders vinkel på kardanknuten. Samt att tråget helst ej ska utgöra lägsta punkt vid ett eventuellt farthinder på vägen.


Ja, det där med lite vinkel på kardanknut har jag koll på, hur viktigt det nu är?!? Men det sitter hardy vid lådan och även baktill vid diffklumpen så hela paketet ska väl antagligen ligga i linje, typ? Kommer inte ihåg men antar att det är knut på mitten. Får kolla det.

Nej, tråget är tråkigt att ha lägst...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Vore det en bra idé att montera ihop motor och låda i detta läge? Just med tanke på att du vill dra hela paketet bakåt. Då ser du ju samtidigt när tunneln blir för trång. Det är ju inte bara torpedväggen som kommer behöva kapas upp.


Precis vad jag gjorde. Lade inte ut några bilder på motor och låda men trodde det framgick i texten.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Fick en stund i garaget idag.

Efter att ha sodablästrat bärarmarna monterade jag ihop bakvagnen för att mäta bredden på hela paketet.





185 cm vid ytterkanten på däcken. Vid koll på karossen visade det sig att den är ca 180 cm bred vid hjulhusen i bak. Så hyfsat bra. Detta med 18-tummarna. Däcken är 275 breda så de kommer nog att matcha slicks från STCC m.m.
Med 17 tums hjul, om jag väljer det, skulle jag tro att de ryms i hjulhusen. Jag har väl hela tiden tänkt att det ska till skärmbreddare men det hade ju varit lite kul att klämma in allt inom originalkarossens mått. Jag kommer att bygga en ny brygga i bakvagnen så då kan den bli lite smalare så att allt ryms inom originalkarossen.
Det beror också på hur framvagnen kommer att bli, men det blir ett senare kapitel.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Bränt alla broar
Ingen återvändo
Point of no return

Ja, nu kan jag använda alla dessa klyschor...

Jag satte kapen i karossen idag.





Så nu är det bara att köra på.

Efter lite justeringar av det uppkapade hålet sitter motorn ungefär där den ska.





Jag tror den ska upp några centimeter till. Då kommer tråget att hamna i ungefärlig jämnhöjd med främre balken. Sen blir det lite provisoriska motorfästen och binda upp växellådan för att se ungefär hur det kommer att bli när bilen står i ungefärligt rätt höjd.

Som det ser ut nu behöver kardantunneln göras högre. Sen får vi se om motorn ska sänkas lite i bakkant också. Då minskar det behovet en del.

Gott om plats runt motorn i alla fall!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1481



herrejösse så långt tillbaka den kom,
det blir kanon o det ju gott om plats till pedaler
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1108



Utrymmesproblemet med ST220 insuget är ju löst på direkten... Luftfiltret hamnar ju inne i kupén...

Kör på!

_________________
Magnus Falk
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7238



Skitfränt detta.

Blir bra viktfördelning, nästan en mittmotor-bil.
Tror på att vinkla ner bakdelen av motorn ngn centimeter så att du kan bibehålla Volvos kardantunnel. Svårt att få till lika bra vridstyvhet med hemmasvetsen.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Re:

fordcapri skrev:
herrejösse så långt tillbaka den kom,
det blir kanon o det ju gott om plats till pedaler
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Ja, den behöver kanske inte vara så långt bak om jag ändrar främre balken lite, men viktfördelningsmässigt är det ju bara bra. Utrymme för fötter och pedaler ska nog absolut funka. thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Utrymmesproblemet med ST220 insuget är ju löst på direkten... Luftfiltret hamnar ju inne i kupén...

Kör på!


Tänkte inte på det...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Skitfränt detta.

Blir bra viktfördelning, nästan en mittmotor-bil.
Tror på att vinkla ner bakdelen av motorn ngn centimeter så att du kan bibehålla Volvos kardantunnel. Svårt att få till lika bra vridstyvhet med hemmasvetsen.


Mittmotor låter ju häftigt, men det blir nog bara nästan.
Ja, att behålla original tunnel är väl antagligen bäst, men det ska till plats för ett avgassystem också...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7238



Re:

Anders Litto skrev:
Kolja skrev:
Skitfränt detta.

Blir bra viktfördelning, nästan en mittmotor-bil.
Tror på att vinkla ner bakdelen av motorn ngn centimeter så att du kan bibehålla Volvos kardantunnel. Svårt att få till lika bra vridstyvhet med hemmasvetsen.


Mittmotor låter ju häftigt, men det blir nog bara nästan.
Ja, att behålla original tunnel är väl antagligen bäst, men det ska till plats för ett avgassystem också...


Dra avgasrör i trösklarna istället. Fyll med Vermikulit.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Anders Litto skrev:
Kolja skrev:
Skitfränt detta.

Blir bra viktfördelning, nästan en mittmotor-bil.
Tror på att vinkla ner bakdelen av motorn ngn centimeter så att du kan bibehålla Volvos kardantunnel. Svårt att få till lika bra vridstyvhet med hemmasvetsen.


Mittmotor låter ju häftigt, men det blir nog bara nästan.
Ja, att behålla original tunnel är väl antagligen bäst, men det ska till plats för ett avgassystem också...


Dra avgasrör i trösklarna istället. Fyll med Vermikulit.


Tanken har slagit mig. Benny Steen gjorde ju det i sin Alfa 75:a. Well, vi får se...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
I dag har jag fixat lite mer med motorns placering. Jag kapade till ett par fyrkantsprofiler som motorn pallades upp på, samt en balk till växellådan.
Nu tycker jag att motorn är ungefär där den ska vara. Tråget ligger nästan i nivå med frambalken och man vill ju inte ha motorn högre än nödvändigt heller.







Vad gäller växellådan och kardanen så blir det nog så att jag måste höja tunneln.





Så nu är det bara att fundera vidare på hur det ska se ut med framvagnsram och infästningar för motor och hjulupphängningar.

Jag har inte bestämt ännu om jag ska köra med fjäderben eller corvettedelar. Det är nog bäst med Corvette men kanske enklast med fjäderben med 940-960 spindlar.
Jag får fundera vidare. Helt klart är att styrningen måste hamna framför motorn och då funkar inte original.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581


Trådstartare
Jag har gått och funderat på det här med insug länge nu. I går gjorde jag nåt som jag tänkt göra ett tag.
Jag ska ju ändå inte använda originalinsuget som det är så då kan jag lika gärna sätta kapen i det.







Jag tror faktiskt att det här kan bli ganska bra. Får väl bort nånstans drygt 20 cm i början av insuget. Ska fila till några små passbitar och slipa en del på insidan för att ta bort lite kanter osv. Sen ska de två uttagen för att styra luften läggas igen.

Sen låter jag min mästarsvetsarkompis löda ihop det hela. Jag har inte den svetskunskapen i TIG tyvärr.

Som sagt, jag tror det här kan bli bra.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 -99 Banprojekt nr 2, 3,0 V6
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (12842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande