Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Mitt bygge av en MB Sprinter Plåtis (Campervan)
<<   1, 2, 3
23 besök senaste veckan (5815 totalt)
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 603


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Örjan Carlborg skrev:
Björn Larsson skrev:
Det ser ju på det hela taget bra ut, jag har byggt mycket med victron i båtar men...

Kabelgenomföringar pöjk, det där kommer att skava hål & kortsluta ( eller är skivan du monterat på plast?).

2, Jag tror du behöver större kapacitet på batteribanken även fast det är Lithium.


Tack för input!

Yes, plast 🙂

Och det finns plats för fler batterier men tänkte börja så här och se då andra med liknande bygge/resplaner verkar ha klarat sig bra. Men blir intressant att se 😁


Jag hade rekommenderat ett par paneler till och med batterikapacitet om du ska köra helt utan gasol.

Vi kör 200 Ah lithium i vår Hymer och gas på det mesta. Men vi har lyckats dra ut batteriet en gång förra sommaren (mycket regn i norr den sommaren) trots det stora batteriet och inte särskilt stora förbrukare.

Bytte till Victron regulator i våras och det gjorde åtminstone inte saken sämre. Verkar bli bättre laddning nu.

Men ska du köra "allt" på batteri hade jag investerat i större kapacitet och paneler med en gång.


De erfarna hade rätt om batterikapaciteten, testresorna visar att den var för liten för min setup där allt går på el. Med lite försiktig användning av utrustningen hade det nog kunnat fungera ok på det sättet jag tänkt använda den (rulla rätt så mycket & mest delar av året det är sol). Men en stor begränsning var att batterierna inte klarar leverera tillräckligt med ström till invertern när spänningen sjunker, så i praktiken fanns endast 100-120Ah tillgängligt för matlagning och det räcker inte alls. Jag tror (?) att det är BMS som klipper (100+100A).

Så nu är ytterligare ett batteri inköpt & ska installeras. Förhoppningsvis ger det inte bara mer total kapacitet utan ännu viktigare mer användbar kapacitet. Victrons DC-DC laddare går också att ställa in så det går att "sno" en del extra ström från bilens 92Ah batteri om det behövs. Så förhoppningsvis gör det att det finns en bit över 300Ah tillgängligt framöver. Får se om det räcker!

_________________
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1754



Låter klokt.

Vi har inte riktigt behovet av högt effektuttag och klarar oss idag på ett lifepo4 bodelsbatteri (200ah). Men behöver vi i framtiden ta ut högre effekt för tex inverter behöver vi byta till flertalet batterier.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 603


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Låter klokt.

Vi har inte riktigt behovet av högt effektuttag och klarar oss idag på ett lifepo4 bodelsbatteri (200ah). Men behöver vi i framtiden ta ut högre effekt för tex inverter behöver vi byta till flertalet batterier.


Jag hade inte ens tänkt på effektuttaget som en faktor med praktisk påverkan. Vilket så här i efterhand då är litet naivt

_________________
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1754



Lätt hänt. Tänkte också att ett 200 ah blir bra. Men två 100 ah kan leverera mer effekt momentant till tex inverter.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 603


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Lätt hänt. Tänkte också att ett 200 ah blir bra. Men två 100 ah kan leverera mer effekt momentant till tex inverter.


Blir intressant att se skillnaden när allt är ihopkopplat. Enligt BMS så har de tre batterierna 103-104 Ah/st. När jag körde invertern tidigare (mest använt induktionshällen) så drog det ca 180A. Då gick den ner på "rött"/"low" på inverterns fjärrkontroll, vilket jag antar är en voltmätare av något slag. Den slår av ifall input volt är under 10.5, vilket jag antar hände tidigare då när jag körde den med så hög effekt inkopplad.

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 603


Trådstartare
Örjan Carlborg skrev:
Gustav_H78 skrev:
Lätt hänt. Tänkte också att ett 200 ah blir bra. Men två 100 ah kan leverera mer effekt momentant till tex inverter.


Blir intressant att se skillnaden när allt är ihopkopplat. Enligt BMS så har de tre batterierna 103-104 Ah/st. När jag körde invertern tidigare (mest använt induktionshällen) så drog det ca 180A. Då gick den ner på "rött"/"low" på inverterns fjärrkontroll, vilket jag antar är en voltmätare av något slag. Den slår av ifall input volt är under 10.5, vilket jag antar hände tidigare då när jag körde den med så hög effekt inkopplad.


Försöker också följa manualen för att koppla ihop dem noggrant. Lika långa kablar till alla batteripoler som kopplas till en gemensam kopplingsplint. Ladda dem fullt individuellt först. Låta dem stå ihopkopplade utan förbrukare i 24-48h. Vet inte hur stor skillnad det gör, men värt att testa i alla fall

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 603


Trådstartare
Då har testandet börjat med uppdaterade batteribanken. Några reflektioner:
- Mina 3x100 Ah kommer nog (givet mitt sätt att använda spis/micro) att räcka bra för längre turer utan att behöva stödladda med 220V. Efter 3 dygn ute med endast kortare körpass (<1h/dygn) samt halvdant med sol är det fortfarande gott om ström kvar.
- De tre batterierna klarar av att driva ugnen på kombiläge (grill+micro+värme) då den drar 2.6 kW även när det är ca 30% kvar. Vidare tester får visa hur långt ner det går att gå, invertern verkar klippa när det är under 10.5V och det lägsta jag sett så här långt är 11.6V.
- Jag har samma märke på batterierna & tillverkare på BMS, men det nyinköpta är ca 8 mån nyare (tillverkningsdatum enligt BMS). I praktiken ser jag att det nyare batteriet jobbar hårdare än de äldre, både laddar ur/upp med nästan dubbel hastighet.

_________________
Citera
Andra projekttrådar
Mitt bygge av en MB Sprinter Plåtis (Campervan)
<<   1, 2, 3
23 besök senaste veckan (5815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande