Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (14413 totalt) |
Jag hade ett skitskumt bromsproblem när jag köpte min bil, när jag plockade av slangen till ena oket så kom det ingen vätska ![]() ![]() Behöver jag nämna att jag beställde ett Goodridge kit samma dag? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag har varit med om ett antal gånger att det blir stopp i broms-slangar.
Det ger samma syntom som kärvande ok, bromsarna ligger på. Fel på slangarna var att de hadde separe invändigt så det blev i prinsip stopp. Men trycket från huvudcylinder räckat till att broma men när man släppte pedalen så funkade backventil. Man kan testa detta genom att trycka tillbaka kolven/kolvarna i bromsoken med en pollygrip. Är det tvärstopp så är det antingen oken som kärvar eller slangen. Öppnar man nu luftningsnippen och oket/kolven går lätt så är det slangen som är kass. Hur detta funkar med bilar med ABS har jag ingen aning om, jag skruvar nästan bara fornlämningar ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Mina bromsslangar borde det inte vara något fel på. Jag monterad hela uppgraderingen för ett halv år sedan. Då rengjordes allt. Nya belägg i oken. Kolven smörjdes. Ny Motul RBF 600 i hela systemet.
Varför skall man uppgradera till stålomspunna bromsslangar om man har fungerande org. slangar och man inte bryr sig om en "känsligare" pedal? Finns det några fler fördelar? _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
Inte alltid det bästa att köra med stålomspunna på vintern bara. Kan funka men kan ge problem osså iom att sandkorn o skit kan krypa in o bakom. Det beror säkert på hur "stålomspunningen" (vilket ord
![]() Kan nån annan det här lite bättre? _________________ ![]() |
||
Jag satt igår och läöste en gammal spoilernytt (BMW-Special fr. 2001?) och där beskrevs M5:ans "Fläktfälgar" som BMW t.o.m. tog patent(!) på för de var så effektiva.
Finns det ingen trimfirma som kan skaka fram sådana för banbruk? Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
om jag inte minns fel av porsche DVD:n jag glodde på igår så hade alla 956 sådana fälgar och de var från BBS vad jag såg. Eller så finns inga p.g.a patentet?. _________________ Kör cheva numer. |
||
Tack för tipset på vilken slang man kan använda för att kyla bromsarna.
Det jag funderar på är om jag ska köpa "insugen" (som ersätter dimljusen fram, som i min avatar), och sen bara köra slang fram till skivorna ? Det jag funderar på är om insug+slang gör någon större skillnad, dom "riktiga" installationerna har en "kapsel" runt skivorna som gör att "all" luft från slangen trycks in i skivan. Ska också säga att jag har "scoop" precis framför skivorna, luften från scoopen är riktade mot en öppning i en skyddsplåt som sitter bakom skivorna (ska se om jag kan ladda upp en bild). Frågan var alltså om slang riktad mot skivan kommer att ge någon märkbar effekt. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Har lite svårt att förstå hur du menar, men om du kan fixa en bild här (eller maila mig) så kan jag ge lite input. Det fanns fö en intressant artikel i Porscheägaren nr 4 2002 där en medlem step-by-step beskrev hur han 'byggde' kylning. Mkt seriöst...
![]() Det är inte alltid man behöver mkt kylning dock. Har ett exempel på Porsche 996 GT3RS (dvs raceversionen som t.ex. Podium och Eurotech körde 2002 i GTR). Dessa bilarna har två slangar monterade till vardera oket fram och under vissa förhållanden blev drifttemperaturen på skivorna för låg så man fick stänga en luftkanal. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Här kommer en bild som kanske gör det hela lite tydligare.
Stacke, jag såg DIY artikeln i Porsche Ägaren, finns ett liknande kit att köpa på Pelican Parts. Mina bromsar ser annorlunda ut, det finns ett scoop som sitter ivägen och mindra plats, hoppas det syns på bilden. Som jag ser det är det 7 resor värre att bygga något sådant till den här bilen. Finns att köpa ett RSR kit för 6.000 men kan jag hitta någon annan billigare lösniung så kör jag på det. Jag använder bra (läs dyr) bromsvätska (Castrol SRF och Castrol super dot 4) så det är inte där problemet ligger. Har hört att dom här bilarna får varma bromsar pga av kombinationen hög effekt och mycket tyngd. Frågan är om jag har något att vinna på att dra fram en slang till scoopet, eller om jag måste skaffa "inkapslingen" också. ![]() Hmm, när jag ser det här funderar jag på om det vore idé att borra ett hål i scoopet och dra in slangen där ? Ska också säga att bilden är inte på min bil, en viss Joachim har blästrat och putsat, hoppas han ursäktar att jag använder hans bilder. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Hej alla bromsglada!
Bromsar är fina grejjer! Jag älskar bromsar! Det är som omvänt accelleration förutom att man sitter åt fel håll. Först och främst, Anders Lundgren: Red & Greenstuff belägg är skit! Jag är ledsen att behöva uttrycka mig så nerlåtande om dom men enda bra med XXXXstuff är färgen. Detta har bevisats många gånger om. Jag har använt dom förut och jag kom fram till är att dom ger bra pedalkänsla, men mest pga. att dom är mjuka. Jag fick ingen fading pga. duktigt borrade skivor, men belläggen blev glasserade efter överhettning. Riktiga racebelägg har sämre pedalkänsla (mer tryck behövs för att bromsa in bilen pga. sämre friktionsindex) men tål i regel högre temperatur. Äter skivor gör dom också (det får man leva med). Jag tycker att du ska prova Pagid orange eller hårdare. Bra bromsvätska är naturligtvis alltid att föredra. också, kylscoop hjälper något oerhört! Men det handlar inte bara om att dra ett rör mot skivan utan man ska sträva efter att kanalisera luften genom ventilationshål vid skivans nav, helst genom att montera luftrör på stänkskyddens mittdel. Detta behöver inte vara speciellt dyrt om man är lite händig. Här kommer en bildserie som föreställer byggande av kylscoop på en äldre 911:a, med hjälp av sågade oljedunkar, svets och flexrör :-) http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate http://www.pelicanparts.com/ultimate För er som åker 911 Turbo, titanplattor mellan bromskolvar och belägg hjälper mot överhettning av bromsvätska. Folk har dock haft svårigheter vid montering av plattor på sugis-bromsar pga. att det var tight med plats. Man ska naturligtvis ha i åtanke att titanplattor inte hjälper vid överhettning av belläggen, enda dom gör är att isolera kolvar (pga. titans dåliga värmeledningsförmåga). Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Jag är övertygad om att du har allt att vinna om du kan fästa en slang någonstans kring scoopet. Självklart blir effekten bäst om det går att kappsla in allt, men som Goran B påpekar så är det viktigaste att luften kommer in i skivans nav så att den sedan slungas ut genom skivans ventilationshål.
Däremot att alla racebelägg har dålig pedalkänsla håller jag inte riktigt med om, men om du (Goran B) vill testa något annat än Pagid så är du välkommen att höra av dig! ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Hej Goran Berätta mer om titanplattor, var köper man dom och vem har erfarenhet av att använda dom ? Ja, jag är ju inte säker på vad problemet egentligen är, men när jag kör på banan så märker jag efter körpasset att pedalen är hur mjuk som helst. När jag rullar ut på nästa pass så är pedalen lite mjuk den första inbromsningen men sen är det som vanligt. Efter ett banmöte är pedalen mjuk i någon dag eller så sen är allting som vanligt. Dock har jag hitills bytt bromsvätska/luftat inför varje banmöte. Vad är slutsatsen, kokande bromsvätska eller ? _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Du köper dom här:
http://www.seinesystems.com/TiBrake- Kolla med dom om det finns för dina bromsar...(om du ej kör 930) Så här ser det ut: ![]() Kostar ~1000:- för alla axlar om du ber dom sätta ner värdet på paketet så du slipper moms på tullen (be dom skicka faktura med separat brev). Här är termiska koeficienter för diverse material (inkl. Ti): Material Grade Thermal conductivity W/mK Steel 1330 51.9 Steel Alloy 4118 44.5 Titanium Grade 5 6.7 och ja, det låter som att du får en bubbla någonstans i bromssystemet... Som sagt, detta är lite mumbo-jumbo, men Ti-plattor, Pagid orange samt rediga kylscoop (det finns t.ex. inbyggda hål bakom plasten på bakskärmarna på 911 Turbo för montering av sådana) lär få bort problem ur världen. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
När pedalen är mjuk beror det vanligen på kokad bromsvätska, andra orsaker kan vara att bromslanagarna blir lite mjukare då det blir varma och flexar ännu mer eller att du har ett läckage ngnstans som bara tillkännager sig då bromsarna är varma. Tycker det låter som om du kokar vätskan ngt och om du redan kör på Castrol SRF så är det svårt att byta till ngt bättre. Möjligen kan det räcka till att byta till mer värmetåliga belägg, om det nu är så att dina belägg blir för varma och du msåte bromsa mer (läs: längre med dem) för de har för dålig verkan. Risken är dock att det blir ännu varmare med andra belägg så jag tror inte du kommer undan mer kylning. Möjligen kanske du kan se över din bromsteknik för det är en vanlig orsak till att bromsarna blir för varma. |
||
Låter mer som beläggen mjuknar i mina öron (verkligen inte expert!) vad hade du för belägg sa du? _________________ ![]() |
||
Det är mer glasering väl..... har jag fått två ggr, huvva! När jag överhettat pagider eller något annat av de som passerat i oken så tycker jag pedalen blir mjukare faktiskt.
Men jag tycker det låter lite skumt ![]() Speciellt det här: "Efter ett banmöte är pedalen mjuk i någon dag eller så sen är allting som vanligt." Men även det här förbryllar mig: "När jag rullar ut på nästa pass så är pedalen lite mjuk den första inbromsningen men sen är det som vanligt." _________________ ![]() |
||
kanske är ute och seglar: textar? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (14413 totalt) |